یک روز بعد از نامه رئیسی به روحانی، نمایندگان اصول‌گرا مجلس را پاتوق سیاسی رئیسی و قالیباف کردند

ستاد انتخاباتی اصول‌گرایان در مجلس
همدلی | کیاوش حافظی: اصول‌گرایان انگار نمی‌خواهند خود را ملزم به رعایت قانون بدانند. یک روز بعد از نامه ابراهیم رئیسی به حسن روحانی، در همان نامه‌ای که رئیسی خود را هم مثل رقیبش حقوق‌دان و روحانی معرفی کرده بود، نمایندگان اصول‌گرای مجلس خبر دادند که می‌خواهند در دفتر کمیسیون تلفیق مجلس جلسه انتخاباتی برگزار کنند. حسین نقوی حسینی، این خبر را اعلام کرده، اما یک نماینده دیگر فراکسیون ولایت هم این خبر را تایید کرده و از جزئیات بیشتری خبر داده است. البته فقط مجلس نیست که ابزار تبلیغاتی اصول‌گرایان شده است. اگر سایت خبرگزاری‌های خاص که به چندقلوها شهرت پیدا کرده‌اند را باز کنید، در همان صفحه اول آنها با عکس قالیباف و رئیسی مواجه می‌شوید. گفته می‌شود این رسانه‌ها به بیت‌المال وابستگی دارند. این در حالی است که طبق ماده 68 قانون انتخابات ریاست جمهوری، استفاده از امکانات دستگاه‌هایی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند، جرم است.
وضعیت نامعلوم نامزدی رئیسی و قالیباف
حول و حوش ظهر دیروز جبهه پایداری در بیانیه‌ای اعلام کرد نامزد این تشکل سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی است. اما چند ساعت بعد کانال رسمی پایداری این خبر را از خروجی کانال خود حذف کرد. بعد از این اقدام این کانال تلگرامی به نقل از مرتضی آقاتهرانی دبیرکل پایداری نوشت: «پایداری فعلا از هیچ گزینه‌ای به شکل رسمی اعلام حمایت نکرده و ما در زمان مناسب فرد اصلح را با صدور بیانیه‌ای معرفی خواهیم کرد.» جامعتین هم که نقش شیخوخیت جریان راست را ایفا می‌کند، هنوز نامزد انتخاباتی خود را تعیین نکرده است. غلامرضا مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفته «این تشکل به این نتیجه رسیده که موضع خود را برای انتخابات ریاست جمهوری پس از اعلام صلاحیت‌ نامزدها اعلام کند.» همین وضعیت در جامعه مدرسین هم وجود دارد. خبرگزاری ایسنا به نقل از دفتر مرکزی جامعه مدرسین نوشته: این تشکل نظر خود را در روزهای نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری اعلام می‌کند.


از سوی دیگر بعید به نظر نمی‌آید که بعضی طیف‌های جریان اصول‌گرا از روحانی حمایت کنند. امیررضا واعظ آشتیانی، فعال سیاسی اصول‌گرا در گفت و گویی که با ایسنا داشته گفته «حمایت اصول‌گرایان از روحانی را بعید می‌داند، اما این کار نشدنی نیست.» اما غلامرضا مصباحی مقدم که سخنگوی جامعه روحانیت مبارز است موضع‌گیری‌های قبلی او در حمایت از حسن روحانی بوده. حسن بیادی فعال سیاسی اصول‌گرا هم که در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده بود، بعد از ثبت نام خود گفته بود: احتمال دارد در رقابت‌های انتخاباتی به نفع روحانی کناره‌گیری کند. به غیر از اینها علی لاریجانی و طیف او که روز به روز راه خود را از جریان اصول‌گرا جدا کرده‌اند، در این انتخابات نیز رسما جدایی خود را از جمنا اعلام کرده‌اند. بهروز نعمتی نماینده مجلس و از نزدیکان لاریجانی خبر داده است که ستاد اصول‌گرایان حامی روحانی از هفته آینده کار خود را آغاز می‌کند.
مجلس، دفتر تبلیغات رئیسی و قالیباف می‌شود
این وضعیت نمایندگان اصول‌گرای مجلس را به جایی رسانده که می‌خواهند خودشان درباره انتخابات تصمیم‌گیری کنند، با این حال نه در حزب. آنها می‌خواهند جلسه انتخابات خود را در محل کمیسیون تلفیق مجلس برگزار کنند.
سیدحسین نقوی حسینی، نماینده اصول‌گرای ورامین خبر داده است این فراکسیون یکشنبه سوم اردیبهشت میزبان قالیباف و رئیسی خواهد بود. او گفته رئیسی و قالیباف به کمیسیون تلفیق می‌روند تا برنامه‌های انتخاباتی خود را به نمایندگان اصول‌گرای مجلس ارائه
دهند.
اسدالله عباسی نماینده رودسر هم این خبر را تایید کرده و در گفت‌وگویی که با ایلنا داشته از جزییات بیشتر این دیدار انتخاباتی خبر داده است. عباسی گفته: نمایندگان فراکسیون ولایت درباره اینکه از کدام یک از کاندیداها حمایت کند، تصمیم‌گیری می‌کند. این نماینده مجلس می‌گوید: فراکسیون ولایت مستقل از جمنا درباره نامزدهای ریاست جمهوری تصمیم‌گیری خواهد کرد چرا که جمنا تشکیلاتی مستقل از فراکسیون نمایندگان ولایی است و این فراکسیون مختص مجلس خواهد بود و طبیعتا مجلس نیز برای خود اراده‌ای خواهد داشت و تصمیم خواهد گرفت. عباسی در واکنش به این سوال که آیا فراکسیون نمایندگان ولایی از یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری حمایت خواهد کرد و به طور کلی به بحث انتخابات ورود می‌کند یا خیر؟ گفت: به هر حال این موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد و بررسی و جمع‌بندی در رابطه با این که اساسا به بحث انتخابات ورود کنیم یا خیر و همچنین این که از یکی از کاندیداها حمایت کنیم رای‌گیری خواهد شد و تصمیم نهایی را اعلام می‌کنیم. نماینده اصول‌گرای رودسر و املش در مجلس اضافه کرده: در حال حاضر باید منتظر بمانیم که کدامیک از کاندیداها از سد شورای نگهبان رد خواهند شد و پس از آن در صورتی که قرار به ورود فراکسیون نمایندگان ولایی به بحث انتخابات باشد تصمیم خواهیم گرفت از کدام یک از کاندیداها حمایت
کنیم.
یک حقوق‌دان: دعوت انتخاباتی از رئیسی و قالیباف به مجلس جرم است
دعوت انتخاباتی از قالیباف و رئیسی به مجلس در حالی است که ماده 68 قانون انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید: «انجام هر گونه فعالیت تبلیغاتی از تاریخ اعلام رسمی اسامی نامزدها له یا علیه نامزدهای ریاست جمهوری از میز خطابه نماز جمعه و یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد و فعالیت کارمندان در ساعات اداری و همچنین استفاده از وسایل و سایر امکانات وزارتخانه‌ها و ادارات، شرکت‌های دولتی و موسسات وابسته به دولت و نهادها و موسساتی که از بودجه عمومی (‌به هر مقدار) استفاده می‌کنند و همچنین در اختیار گذاشتن وسایل و امکانات مزبور ممنوع بوده و مرتکب، مجرم شناخته می‌شود.» محمد‌هاشمی، حقوق‌دان نیز در گفت‌وگو با همدلی دعوت قالیباف و رئیسی به مجلس برای تصمیم‌گیری انتخاباتی را بر اساس ماده 68 قانون انتخابات ریاست جمهوری جرم می‌داند و می‌گوید: مجلس از امکانات حکومتی استفاده می‌کند. این حقوقدان می‌گوید حتی اگر یک نامزد ریاست جمهوری برای تصمیمات انتخاباتی در یک اتاق مجلس حضور داشته باشد جرم محسوب می‌شود.
نامه رئیسی خطاب به روحانی: ملزم به اخلاق باشیم
اصول‌گرایان در حالی از دعوت قالیباف و رئیسی به مجلس برای بررسی برنامه‌های انتخاباتی این دو نامزد ریاست جمهوری خبر داده‌اند که روز سه‌شنبه، درست یک روز قبل از خبری که این نمایندگان داده‌اند، ابراهیم رئیسی به رئیس صدا و سیما نامه نوشت و خواست رفتار صدا و سیما شائبه تبلیغاتی بودن پیدا نکند. رئیسی که قرار است یکشنبه آینده به مجلس برود، در نامه به روحانی خود را هم مثل رقیب، حقوق‌دان و پیش از آن یک روحانی معرفی کرده بود و گفته بود کسوت روحانیت می‌طلبد بیش از دیگران پایبند امور اخلاقی باشند.
عکس و شعار انتخاباتی قالیباف روی صفحه اول بیت‌المال چه می‌کند؟
دعوت از رئیسی و قالیباف به مجلس البته تنها استفاده اصول‌گرایان از امکانات دستگاه‌های دولتی برای اهداف انتخاباتی نیست. در صفحه اول بسیاری از رسانه‌های جریان راست که به بیت‌المال وابستگی دارند، تصویر قالیباف و رئیسی دیده می‌شود. اگر سری به خبرگزاری‌های اصول‌گرا بزنید با سر زدن به این خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها حتی ممکن است تصویر هردو نامزد جمنا را در کنار هم ببینید. نمونه دیگر استفاده از اموال عمومی به نفع جریان اصول‌گرا در صفحه اول روز سه‌شنبه روزنامه همشهری دیده می‌شد. این روزنامه که متعلق به شهرداری تهران است، صفحه اول خود را که مختص شهرستان‌هاست به محمدباقر قالیباف اختصاص داده بود. البته ظاهرا مسئولان این روزنامه به این فکر کرده‌اند که مردم تهران دل خوشی از شهردارشان ندارند، چرا که در صفحه اول روزنامه همشهری که در تهران پخش می‌شود، تصویر قالیباف وجود نداشت. در عوض آنها در صفحه اول روزنامه‌ای که به دیگر شهرها ارسال می‌شود تصویری از قالیباف منتشر کرده‌اند که با کت و شلوار و کفش برای سرکشی به یک استخر سر زده است. در زیر این تصویر هم به نقل از او نوشته شده: مدیریت کشور، خسته نشسته و بسته است!