صفر کردن صادرات نفت ایران غیرممکن است

شهروند|  حسن روحانی در آخرین جلسه از سلسله جلسات سران سه قوه که روز گذشته برگزار شد، مهمترین موضوعات داغ داخلی، منطقه‌ای و جهانی را مورد بحث و بررسی قرار داد. رئیس‌جمهوری در این نشست، محور اصلی سخنان خود را بر تبلیغات گسترده روانی ـ رسانه‌ای آمریکایی‌ها ـ مبنی بر اعمال تحریم‌های پنجم نوامبر (13 آبان) علیه ایران ـ متمرکز کرد. در چند ماهه اخیر، دولت ترامپ بحث مربوط به تحریم‌های 13 آبان را به ابزاری تبدیل کرده بود تا از طریق آن بتواند شاهد تغییر رفتار تهران باشد. در واقع آمریکایی‌ها تحریم‌های 13 آبان را به ابزاری سیاسی تبدیل کردند و کاخ سفید در این میان نشان داد که به جنبه‌های روانی حاصل از طرح تحریم بیشتر نیاز دارد تا جنبه‌های اجرایی و عملی آن. روحانی در نشست دیروز و همچنین در دو ماهه اخیر به‌کرات به این موضوع اشاره کرده بود که آمریکایی‌ها در موضوع تحریم‌ها هر آن‌چه باید انجام دهند را انجام داده‌اند، لذا در بوق و کرنا کردن «13 آبان» به‌عنوان روز اجرای تحریم‌ها، تنها روی تأثیر روانی آن حساب باز کرده بودند. رئیس‌جمهوری در ادامه به ناتوانی آمریکایی‌ها در بحث به صفر رساندن صادرات نفت ایران که درواقع ماحصل همین تحریم اخیر بوده نیز نقبی زد. استدلال روحانی در ناتوانی آمریکایی‌ها در بحث به صفر رساندن صادرات نفت ایران بر دو عامل معافیت 8 کشور «هدف» از تحریم نفتی و بالا رفتن قیمت نفت استوار بوده است. از سوی دیگر، «پرداخت اولین بسته حمایت غذایی به افراد نیازمند در ماه آبان» و همچنین طرح استراتژی مربوط به حقوق و دستمزدها در ‌سال آینده در راستای رفع مشکلات اقتصادی ازجمله مباحث مهمی بود که رئیس‌جمهوری به آنها اشاره کرد. در ادامه برخی از سخنان رئیس‌جمهوری را می‌آوریم.
نقد استراتژی آمریکا در قبال ایران
از جمله راهبردهایی که آمریکا در مورد ایران و در راستای آن سرمایه‌گذاری کرده، افزایش فشار بر مردم ایران و به‌زعم خودشان، تبدیل آن به شورش علیه حاکمیت است. حسن روحانی در این جلسه در این مورد گفت: «مردم ایران دقیقا به عکس عمل کرده و با استقامت و ایستادگی خود کاملا روشن کردند این هیأت حاکمه آمریکاست که به فکر فشار و ظلم به ملت ایران است. آمریکایی‌ها با تحریم‌های نابجا و غلط خود و هدف قراردادن سیستم بانکی و صادرات نفت و برخی دیگر از اقلام صادراتی که مرتبط با درآمد و منابع کل کشور و واردات کالاهای اساسی است، می‌خواهند بر زندگی و معیشت روزمره مردم تأثیر منفی بگذارند.»
تقدم جنبه «روانی» تحریم بر «اجرای» آن


از همان ابتدا مشخص بود که آمریکایی‌ها در بحث تحریم به جنبه‌های روانی آن دل بسته بودند. روحانی در این مورد گفته که «این دور تحریمی که به اصطلاح آنها از پنجم نوامبر آغاز شد، هیچ تاثیری در روند اقتصادی کشور نداشت، چون آمریکایی‌ها هرچه تیر در ترکش داشتند، قبلا علیه ملت ایران رها کرده بودند و چیز جدیدی نداشتند که ارایه کنند و لذا ناچار شدند یک لیست بلندبالایی را درست کنند. از یک طرف نام بانک‌هایی را ببرند، از یک طرف شعبات بانک‌ها را اضافه کنند و از یک طرف نام یک شرکت هواپیمایی را ببرند و از طرف دیگر شماره سریال هواپیماها را ذکر کنند تا صفحه را پر کنند. این شیوه کار و نحوه این اعلام نشان می‌‌‌‌دهد که هدفشان صرفا تأثیر روانی علیه ملت ایران است.»
سراب به صفر رساندن صادرات نفت ایران
به صفر رساندن صادرات نفت ایران ازجمله موضوعاتی بود که آمریکایی‌ها مانور زیادی روی آن دادند. روحانی در جلسه دیروز به این موضوع پرداخت و گفت: «آمریکایی‌‌‌ها نمی‌‌‌توانند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند. آمریکایی‌ها اخیرا خودشان اعتراف کردند که نمی‌‌‌توانند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند. استدلال آنها این بود که اگر صادرات نفت ایران را به صفر برسانیم،‌ قیمت هر بشکه نفت به ۱۵۰ دلار افزایش پیدا می‌کند و این تبیین همان حرفی است که از روز اول ‌گفتیم که آمریکا قادر نیست صادرات نفت ایران را صفر کند و در منطقه یا نفت همه صادر می‌شود یا اگر صادرات نفت ایران متوقف شود، ‌بقیه هم دچار مشکل خواهند بود.»
ترسیم نقشه راه در جلسه سران سه قوه
جلسات مربوط به سران سه قوه که در ‌سال گذشته از سر گرفته شده و همچنان ادامه پیدا کرده، در راستای بررسی وضع آخرین تحولات منطقه‌ای و جهانی و از همه مهمتر ارزیابی شرایط اقتصادی کشور و وضع معیشتی مردم است. دیروز هم این جلسه برگزار شد و رئیس‌جمهوری گفت: «در جلسه سران سه قوه در خدمت ریاست مجلس شورای اسلامی و ریاست قوه قضائیه، یکی از مباحث مهم، بررسی آخرین وضع اقتصادی کشور و ترسیم نقشه راهی بود که باید برای ماه‌های آینده، طبق فرمایش و دستور مقام معظم رهبری انجام شود.» به گفته روحانی آن‌چه دیروز موضوع و محور بحث بین طرفین قرار گرفته، «راجع به این نقشه راه و روابط نزدیک‌تر با همسایگان‌مان و همچنین روابط اقتصادی‌ این کشورها بحث و تبادل‌نظر شده است.» به گفته روحانی، در این جلسه همچنین در مورد «مشکلات احتمالی که فراروی تولید و بانک‌‌‌‌های ایران وجود دارد، بحث صورت گرفته است.»