دستور رئیس مجلس به هیات نظارت بر انتخابات شوراها

دیروز مجلس شورای اسلامی‌، از همان ابتدای کار ، پیرامون حج با حضور وزیر ارشاد و نماینده رهبری در سازمان حج وارد جلسه غیر‌علنی شد .
با آغاز صحن علنی مجلس‌،  علی لاریجانی در این خصوص گفت: مجلس از ساعت 8 صبح غیر علنی با حضور وزیر ارشاد و نماینده رهبری در سازمان حج و زیارت داشت که در این جلسه پیرامون انجام فریضه حج توضیحاتی برای نمایندگان ارائه شد و ما هم درباره نکاتی که باید لحاظ کنیم مواردی را متذکر شدیم که ان شاء الله در مسیر کار مورد توجه قرار گیرد.
گفتنی است  توضیحات و ابهام‌زدایی این دو مقام مسئول از انتشار اخباری در شبکه‌های مجازی درباره انصراف جمعی از زائران یزدی و تبریزی از حج تمتع، توضیح درباره انتشار سخنان فردی در فضای مجازی که خود را سفیر سابق ایران در عربستان نامید و پاسخ به برخی شایعات درباره قرار نداشتن پرچم کشورمان روی میز  وزیر حج عربستان در مذاکرات طرف ایرانی و سعودی در دستور کار این نشست بوده است.
یکی از موضوعاتی که دیروز در مجلس با بازتاب‌هایی همراه بود ،  ابلاغیه  دبیر شورای نگهبان در خصوص  جلوگیری از تایید صلاحیت کاندیداهای اقلیت‌های مذهبی در انتخابات شوراهای شهر و روستا بود.


موضوع به آنجا بر می‌گردد که همزمان با بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراهای شهر و روستا در سراسر کشور توسط هیات‌های نظارت که از سوی نمایندگان مجلس تشکیل می‌شود، ابلاغیه آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان درباره جلوگیری از تایید صلاحیت نامزدهای اقلیت‌های مذهبی در انتخابات شوراها منتشر شد.
در بخشی از ابلاغیه‌ای که در سربرگ شورای نگهبان و با امضای آیت‌الله جنتی در اختیار رسانه‌ها  قرار گرفته‌، آمده بود‌: «با عنایت به اطلاعات واصله از برخی مناطق کشور که اکثریت مردم آن‌ها مسلمان و پیرو مذهب رسمی‌کشور هستند و افراد غیرمسلمان در این مناطق خود را داوطلب عضویت در شوراهای اسلامی‌شهر و روستا نموده‌اند و با توجه به اینکه تصمیمات شوراها درخصوص مسلمین بدون لزوم رسیدگی آن در شورای نگهبان لازم‌الاتباع خواهد بود، تبصره ۱ ماده ۲۶ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی‌کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱۳۷۵ نسبت به چنین مناطقی با نص فرمایشات بنیانگذار جمهوری اسلامی‌ایران حضرت امام خمینی علیه‌الرحمه در تاریخ ۱۳۵۸/۷/۱۲ مذکور در صحیفه نور (جلد ۶، چاپ ۱۳۷۱، صفحه ۳۱) مغایر است و لذا خلاف موازین شرع شناخته شد».
این ابلاغیه با واکنش‌هایی همراه بود. نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی‌طی نامه ای به رئیس مجلس‌، با اشاره به نظریه اخیر فقهای شورای نگهبان در خصوص عدم حضور افراد غیرمسلمان در شوراهای شهرهایی با اکثریت مسلمان گفت که طبق قانون، ادیان الهی رسمی‌شناخته شده در قانون اساسی، اجازه ثبت نام در شوراهای شهر و روستا را دارند و چنانچه بر اساس این تفسیر پیروان ادیان الهی در این دوره اجازه حضور نداشته باشند، مخالف اصل سوم قانون اساسی و عدالت و برابری است.
پس از این نامه‌، نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی‌از دستور رئیس مجلس برای رعایت قانون در مورد حضور پیروان ادیان الهی در انتخابات شوراها خبر داد.
اسفندیار اختیاری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پیرو نامه‌ای که در خصوص عدم جلوگیری از ورود پیروان ادیان الهی به انتخابات شورای شهر طبق نظریه اخیر فقهای شورای نگهبان نوشتم، آقای لاریجانی مستقیما به هیات نظارت بر انتخابات شوراها دستور داد مطابق قانون اقدام کنند.
اختیاری یادآور شد: پس از دستور آقای لاریجانی، با اعضای هیات‌های نظارت بر انتخابات شوراها که از نمایندگان مجلس هستند، نیز گفت‌وگو شد و اکثریت آنها هم با ادامه اجرای قانون فعلی موافق بودند و قرار شد دقیقا مر قانون در این زمینه اجرا شود و تغییری در آن صورت نگیرد.
این نماینده مجلس اضافه کرد: بر اساس قانون فقط مجلس وظیفه قانونگذاری را دارد و شورای نگهبان می‌تواند نظر فقهی خود را در مورد طرح‌ها و لوایح مصوب مجلس، آن هم در موعد زمانی قانونی اعلام کند. مجلس نیز در صورت ایراد شورای نگهبان یا قانون را اصلاح می‌کند و یا بر مصوبه خود اصرار می‌ورزد و تعیین تکلیف به مجمع تشخیص واگذار می‌شود، لذا قانونی که ۲۰ سال قبل تصویب شده و بارها در انتخابات شوراها اجرا شده، نیازی به تفسیر ندارد و در صورت نیاز به اصلاح این قانون باید از طریق ارائه لایحه یا طرح جدید اقدام شود.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی‌هم در پاسخ به اخطار میرزایی نکو نماینده دماوند درباره اینکه اقلیت‌های دینی نمی‌توانند در شوراهای شهر حضور پیدا کنند، گفت: منتظر توضیح شورای نگهبان هستیم. مثل اینکه رئیس مجلس نیز اقدامی‌انجام داده که ان‌شاءالله مطلب روشن شود.
قاسم میرزایی نکو در اخطاری در پایان جلسه علنی  مجلس گفت: رئیس شورای نگهبان اعلام کرد بر اساس تبصره ماده 26 قانون مصوب سال 75 اقلیت‌های دینی نمی‌توانند در شوراهای شهر حضور پیدا کنند و باید رد صلاحیت شوند.
وی افزود: این اظهار نظر درحالی است که طبق قانون نظارت بر انتخابات شوراها بر عهده مجلس است و اصلاحیه‌های قوانین در سالهای 75، 86 و 92 چندین بار به شورای نگهبان رفته است. برخی خلاف موازین شرعی تشخیص داده شده و در مجموع این قوانین به تایید شورای نگهبان رسیده است.
 علی مطهری رئیس جلسه، در پاسخ به این اخطار گفت: این موضوع مقداری مبهم است ما منتظر توضیح سخنگوی شورای نگهبان در این باره هستیم. چون وقتی مصوبه‌ای به تصویب مجلس می‌رسد و شورای نگهبان نیز آن را تایید می‌کند نمی‌تواند اظهارنظر نماید. به نظرم استناد به اصل چهارم قانون اساسی در این باره به دلیل اعلام نظر شورا نافذ نیست.
وی گفت که منتظر توضیح شورای نگهبان هستیم مثل اینکه رئیس مجلس نیز اقدامی‌انجام داده که ان‌شاءالله مطلب روشن شود.
ممنوعیت هرگونه بهره‌برداری منجر به تخریب تالاب‌ها
تصویب کلیات لایحه حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌های کشور ، یکی از مصوبات مهم دیروز مجلس بود. مصوبه ای  که در ماده‌ای از آن، هرگونه بهره‌برداری را که منجر به تخریب تالاب‌ها شود ممنوع اعلام کرده است.
براساس این مصوبه مجلس هرگونه بهره برداری و اقدامی‌را که منجر به تخریب و آلودگی غیر قابل جبران تالاب‌ها شود، ممنوع است. مرجع تشخیص تخریب و آلودگی غیر قابل جبران سازمان حفاظت محیط زیست می‌‌باشد.
همچنین براساس تبصره ذیل این ماده از لایحه حفاظت، ‌احیا و مدیریت تالاب‌های کشور، دستورالعمل تخریب و آلودگی غیر قابل جبران تالاب‌ها حداکثر ظرف مدت ۶ ماه از تاریخ ابلاغ این قانون توسط سازمان حفاظت محیط زیست تهیه می‌شود و به تصویب هیات وزیران می‌رسد تا مبنای عمل سازمان مذکور و تمامی‌مراجع ذی‌ربط قرار گیرد. این دستورالعمل باید متضمن حفظ و احیای تالاب‌های کشور باشد.
نمایندگان مجلس با ۱۳۴ رای موافق، ۶ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر به این مصوبه رای دادند.
تذکر درباره علت مسدود کردن تلگرام صوتی 
مسدود شدن تلگرام صوتی نیز در مجلس با واکنش‌هایی همراه بود.علی مطهری نماینده تهران در تذکری به وزیر دادگستری ، از او خواست تا درباره علت مسدود کردن تلگرام صوتی با حکم قضایی توضیحاتی ارائه دهد.
 یک عضو کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه  هم درخواست کرد که بررسی مسأله تلگرام صوتی در دستور کار کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه قرار بگیرد.
رمضانعلی سبحانی فر در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اینکه دلایل محدود شدن تلگرام صوتی چیست، گفت: اطلاع دقیقی ندارم اما به نظر می‌رسد که دادستانی می‌تواند بررسی این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد.
وی درباره اینکه آیا کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه در مجلس این مسأله را پیگیری می‌کند، گفت: فعلاً که در دستور کار قرار نگرفته اما اگر ما هم می‌توانیم به این بحث وارد شویم.
قانون انتخابات ریاست‌جمهوری اصلاح شود
نماینده سنقر در مجلس هم در صحن علنی بر لزوم اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد. محسن بیگلری در پایان جلسه علنی مجلس با دعوت از مردم برای حضور باشکوه در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی‌شهر و روستا برای انتخاب اصلح ترین‌ها به عنوان رئیس‌جمهور و عضو شوراها گفت: ثبت نام تعداد زیادی افراد با هر مدرک و سابقه در انتخابات بیانگر این است که باید قانون انتخابات ریاست جمهوری اصلاح شود.
وی همچنین با تسلیت به خانواده‌های جانباختگان سیل در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، کردستان و اردبیل در تذکری به وزیر کشور گفت که ستاد مدیریت بحران این وزارتخانه اقدامات لازم را در راستای کمک مالی و ارائه وام به خسارت دیدگان از سیل انجام نداده است.
بیگلری افزود: از دولت می‌خواهم تا یک تیم ویژه را برای دلجویی از خانواده‌های سقزی و بانه ای که در سیل اخیر عزیزانشان را از دست دادند به این مناطق اعزام کند و همچنین اقدام لازم برای پرداخت خسارت به سیل زدگان در دو سال اخیر صورت گیرد.
نماینده سنقر در تذکر دیگری به وزیر ارتباطات گفت: وضعیت آنتن دهی موبایل در سقز و بانه مناسب نیست و با توجه به اینکه بسیاری از امور در رابطه با مخابرات به شرکت زیرساخت واگذار شده، پاسخگویی مناسب در این رابطه وجود ندارد. همچنین در قبض‌های تلفن همراه عباراتی آمده است که هزینه‌های مخابراتی را بالا می‌برد.
بیگلری در تذکری به رئیس جمهور گفت: با وجود اینکه 4 سال است مقرر شده کمیته رفع محرومیت کردستان تشکیل شود اما این وعده عملیاتی نشد امیدوارم در یک ماه باقیمانده این کمیته یکبار تشکیل جلسه بدهد.
وی در پایان از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستار انجام اقدامات لازم را برای اجرایی کردن موضوع بیمه کشاورزان شد.
در هیات نظارت اصلاح طلبی و اصولگرایی مطرح نیست
نماینده مردم تهران در مجلس هم با تاکید بر اینکه در بحث هیات نظارت اصلاح‌طلبی و اصولگرایی مطرح نیست گفت: شان نظارت مجلس حقوقی است.
علیرضا رحیمی، نماینده تهران در واکنش به تذکر نوروزی نماینده رباط کریم گفت: متاسفانه همکارم مسائلی را که در منطقه خودش در بحث نظارت بر شوراها نتوانسته حل کند اینجا مطرح می‌کند و حتی فضا را در شهرستان رباط کریم متشنج کرده و اقدام به نامه‌نگاری به وزارت اطلاعات و رئیس مجلس کرده‌اند.
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: در کمال بی انصافی بحث اصلاح‌طلب و اصولگرا را مطرح کردند؛ در حالی که شان نظارت مجلس حقوقی است و به همین دلیل هم این موضوع در اختیار مجلس قرار گرفته است. اصلا بحث اصلاح‌طلبی و اصولگرایی مطرح نیست.
وی افزود: با نمایندگان هم مشورت کردیم که در هر حوزه نمایندگانشان را انتخاب کنند. دو نفر از پنج نفری که آقای نوروزی معرفی کرده بودند تایید شدند، اما متاسفانه با جوسازی مجبور کردند که همان نفرات استعفای کتبی دهند. بعد پیام دادند که بچه‌های ما استعفا می‌دهند، ما بچه نداریم که بچه‌های ما باشند یا آنها.
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: آنچه آقای نوروزی مطرح کردند شائبه و تشویش اذهان عمومی‌ را به دنبال دارد، در حالی که در هیات نظارت بحث اصلاح طلبی و اصولگرایی مطرح نیست، بلکه نظارت بر حق‌الناس است.
درخواست فراکسیون اهل‌سنت برای برخورد با توهین به مولانا عبدالحمید در شبکه «ولایت»
اعضای فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی‌هم در نامه‌ای به رئیس مجلس خواستار پیگیری توهین شبکه ولایت به مولانا عبدالحمید از طریق مسئولین قضائی و امنیتی شدند.
در بخشی از  نامه فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی‌به علی لاریجانی آمده است: «شبکه تفرقه افکن و انگلیس مآب موسوم به «ولایت» که کاری جز آسیب زدن به وحدت از طریق تحقیر، توهین و هتاکی و تحریک مردم ندارد، اخیرا در برنامه‌ای سراسر هتاکی یکی از بزرگترین علمای مورد احترام مردم شیعه و اهل سنت کشور محور اعتدال گرایی و خیرخواهی جناب شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید (حفظه الله) را مورد تاخت و تاز قرار داده است ».
در ادامه این بیانیه آمده است‌: «از آن‌جا که این اقدام در سال جدید و در شرایط کنونی منطقه که در آتش تفرقه و افراط می‌سوزد و نیز همزمان با ایام انتخابات نشان دهنده توطئه‌ای خطرناک و برنامه ای طراحی شده جهت ایجاد آتش اختلاف و رای‌گیری در مناطق تلفیقی کشور می‌باشد و ممکن است باعث فتنه‌ای غیرقابل کنترل گردد».
ضرورت  مشارکت گسترده 
در انتخابات
یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس هم تأکید کرد: باید همه ما مشارکت فعال و گسترده داشته باشیم و از امکانات بیت‌المال برای تبلیغات انتخابات استفاده نکنیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مازنی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با فرماندهان ارتش اظهار کرد: مقام معظم رهبری از نقطه‌های امید برای استحکام و تداوم جریان مردم‌سالاری دینی است. ایشان بارها به اهمیت رأی مردم و حق‌الناس بودن تأکید داشته‌اند.
این نماینده مجلس افزود: در بیانات دیروز خود نیز رهبری به اینکه قدر انتخابات را بدانیم تأکید کردند. این مسأله بدان جهت است که ما سال‌های طولانی گرفتار استبداد داخلی و دیکتاتوری بودیم و استیلای خارجی هم به آن دامن می‌زد و نظام نوپای ما که عمر زیادی ندارد تمام ارکانش با تکیه بر رأی مردم است که ما باید قدر آن را بدانیم.
این نماینده اصلاح‌طلب مجلس ادامه داد: نهال مردم‌سالاری دینی که در کشور ما غرس شده نباید اجازه دهیم که علف‌های هرز در کنار آن قرار گیرند. زیرا موجب می‌شوند که این درخت آسیب دیده و خشک شود.
نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: همه این موارد بستگی به عملکردها دارد که قانون را رعایت کنیم و مشارکت فعال و گسترده داشته باشیم. ضمن اینکه از امکانات بیت‌المال برای تبلیغات انتخاباتی استفاده نکنیم.
وی در پایان تأکید کرد: همچنین کاندیداها باید در نظر داشته باشند که از روش تخریب برای حذف رقیب استفاده نکنند. اینها چیزهایی است که در جهت تحقق منویات رهبری می‌تواند موثر باشد.