همچون مردم احساس خوبی از گرانی‌ها ندارم




وزیر امور خارجه ایران با تأکید بر اینکه امریکایی‌ها در عرصه بین‌المللی منزوی شده‌اند، گفت که کشورهای اروپایی برای حفظ برجام در حال تلاش هستند گرچه روند آنها در این زمینه کند است و باید به آن سرعت بیشتری ببخشند.محمد جواد ظریف در یک گفت‌و‌گوی رادیویی با اشاره به فشار امریکایی‌ها به دیگر کشورها برای کاهش تعاملات اقتصادی خود با ایران و عدم خرید نفت از تهران، تصریح کرد: «ما می‌بینیم که نزدیک‌ترین کشور به امریکا این کار را با عدم تمایل انجام می‌دهد. آن هم به خاطر قلدری و فشارهای غیرقانونی که امریکایی‌ها علیه آنها انجام می‌دهند. البته در چنین شرایطی کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که باید در میان مدت به نحوی عمل کنند که این فشارها را کاهش دهند و آن را خنثی کنند. از جمله اینکه در تعاملات اقتصادی خود استفاده از دلار را کمرنگ‌تر کند و در دادوستد با دیگر کشورها از ارز ملی خود استفاده کند.» ظریف همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا در جریان افزایش قیمت‌ها و گرانی موجود قرار دارد یا خیر، گفت:«بله. همسرم خرید می‌کنند ولی از قیمت‌ها اطلاع دارم. شرایط خوبی نیست. کاملاً درک می‌کنم که مردم احساس خوبی نداشته باشند و ما نیز همچون مردم احساس خوبی از این موضوع نداریم». او در پاسخ به این سؤال که آیا شخصاً به خرید می‌رود، گفت:«متأسفانه علی رغم میل باطنی‌ام نمی‌توانم با حالت عادی‌ام خرید بروم و اگر در این وضعیت (همراه با محافظ) به خرید بروم ممکن است مشکلی برای مردم پیش بیاید، بنابراین خودم خرید نمی‌کنم و خانمم خریدهای خانه را انجام می‌دهد.» او با بیان اینکه مردم ایران می‌توانند از این مرحله با موفقیت عبور کنند، ادامه داد: «در خارج از کشور تلاش می‌شود که ناامیدی را به مردم ایران تزریق کند و من امیدوارم در داخل کشور کسی این کار را نکند. متأسفانه در دو – سه سال اخیر برخی در داخل کشور با اهداف سیاسی تلاش کردند که ناامیدی را در بین مردم تزریق کنند، موضوعی که هیچ فایده‌ای برای کسی ندارد». وزیر امور خارجه ایران با تأکید بر اینکه باید نسبت به‌ آینده کشور در بین مردم امید ایجاد کنیم و سرمایه‌گذاران و تولید‌کنندگان باید برای انجام کار امید داشته باشند، ادامه داد: «امریکایی‌ها می‌خواهند ما را در حالت بی‌اطمینانی از آینده نگه دارند و این موضوع را طولانی کنند. آنها می‌خواهند با ما بازی کنند و ما باید مواظب باشیم که در زمین آنها بازی نکنیم.»


واکنش به افشــــــاگری خبرنگار ایرانی تبار گاردین
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در مورد توئیت‌های اخیر سعید کمالی دهقانی خبرنگار ایرانی روزنامه گاردین در ارتباط با موضوع قتل جمال خاشقجی و برخی از اخبار مبنی بر اینکه این خبرنگار تهدید شده و همچنین توئیت آقای بعیدی‌نژاد سفیر ایران در انگلیس مبنی بر اینکه حفظ امنیت این خبرنگار برای ایران مهم است و پیگیر این موضوع‌ است، گفت: «آنچه آقای بعیدی‌نژاد مطرح کردند یک اصل کلی است. ما از همه اتباع ایران در خارج از کشور حمایت می‌کنیم. وظیفه سفارتخانه‌هایمان این است که از اتباع ایرانی حمایت کنند. این حمایت بدون توجه صورت می‌گیرد که آنها چه اقداماتی انجام دادند و چه سیاستی دارند». ظریف همچنین در مورد بحث پرونده این روزنامه‌نگار امریکایی – سعودی که گفته می‌شود در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول کشته شده است، گفت: «در مورد این پرونده ما به تحقیقات ترکیه اعتماد داریم و به این موضوع ورودی نداریم.» این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان ادامه داد: «باید اجازه دهیم که ترکیه به تحقیقات خود ادامه دهد، ولی حمایت از اتباع ایرانی و وظیفه ما در این زمینه جدا از این موضوع است.»
رمز گشایی از توطئه ادعایی علیه ایران
وزیر امور خارجه ایران چند روز پیش نیز در گفت‌و‌گو با رسانه «یو اس‌ای تودی» درباره دستگیری دیپلمات ایرانی از سوی دانمارک به اتهام توطئه برای بمب‌گذاری در نشست گروهک منافقین در پاریس توضیحات مفصلی ارائه داد. ظریف ضمن اشاره به گفت‌و‌گویی که با وزیر خارجه دانمارک درباره این موضوع داشته است، گفت:«به وزیر خارجه دانمارک گفتم ما آماده‌ایم در تحقیقات مشترک با شما مشارکت داشته باشیم و آماده‌ایم یک افسر اطلاعاتی ارشد بفرستیم. ما درباره حقایق حرف می‌زنیم و شما درباره اتهامات حرف می‌زنید. اجازه دهید ابتدا نگاهی به حقایق بیندازیم. فرانسه میزبان و پناهگاه امن سازمانی است که تا سال 2012 در فهرست سازمان‌های تروریستی امریکا و نیز تا همان سال در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا بود. منظورم‌ ام یی کی (گروهک تروریستی منافقین) است. دانمارک به سازمان و افرادی پناه داده است و از آنها حمایت می‌کند که یکی از آنها در یک شبکه تلویزیونی بین‌المللی تحت حمایت مالی عربستان سعودی در لندن یعنی شبکه ایران اینترنشنال، حضور یافت و مسئولیت عملیاتی در ایران را بر عهده گرفت که خود دولت دانمارک نیز آن را به‌عنوان یک عملیات تروریستی محکوم کرد. این آقا یک چهره ناشناس و مبهم نیست. این آقا شخصاً با این تلویزیون به‌صورت زنده گفت‌و‌گو کرد و مسئولیت حمله‌ای را بر عهده گرفت که دولت دانمارک آن را به‌عنوان اقدام تروریستی محکوم کرده است. شما در پاریس سازمانی  دارید که در فهرست سازمان‌های تروریستی امریکا و اروپا بوده است.»وزیر خارجه در ادامه افزود: «با توجه به این واقعیت‌ها شما این اتهام را مطرح می‌کنید که یک نفر مرتبط با ایران تلاش کرده است این شخص را ترور کند و یک نفر مرتبط با ایران کوشید در نشست آن گروه در پاریس بمبگذاری کند. اینها اتهام و ادعا هستند، اما آنها حقایق. بنابراین، اگر قرار است کسی توضیح بدهد؛ این فرانسه و دانمارک هستند که باید توضیح دهند که چرا از تروریست‌های شناخته شده حمایت می‌کنند و به آنها پناه می‌دهند. چرا آنها را تحت پیگرد قرار نمی‌دهند. کاری که ما کرده‌ایم این است که به‌صورت رسمی هم از فرانسه و هم از امریکا خواسته‌ایم این افراد را تحت پیگرد قرار دهند. ما از انگلیس خواسته‌ایم این حقیقت را در نظر بگیرد که یک شبکه تلویزیونی تحت حمایت مالی عربستان سعودی در لندن فعالیت می‌کند که به‌صورت زنده با کسانی مصاحبه می‌کند که مسئولیت حملات تروریستی را بر عهده می‌گیرند و از آن تمجید می‌کنند. اینها حقایق هستند. نحوه برخورد ما با این حقایق استفاده از ابزارهای قانونی و گفتن این مطلب به آنهاست که شما باید با این مسأله برخورد کنید.»
رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به همزمانی این رویدادها با سفر رئیس جمهوری ایران به اروپا گفت:«فقط همزمانی رویدادها را در نظر بگیرید. در همان روزی که رئیس جمهوری ما وارد سوئیس می‌شود، موساد به فرانسه و بلژیک کمک می‌کند تا آن نقشه بمب‌گذاری علیه‌ ام یی کی (گروهک تروریستی منافقین) را خنثی کنند. در همان روزی که قرار بود اتحادیه اروپا ساز و کار اس پی وی را اعلام کند، دانمارک این ادعا را با کمک موساد مطرح می‌کند که این شخص را بازداشت کرده است. کاری که ما کرده‌ایم این است که از هر دو کشور خواسته‌ایم به اتفاق هم تحقیق کنیم. ما گفتیم بیایید با هم تحقیق کنیم. فرانسه جواب مثبت داده است و برای همین است که ما الان با فرانسه داریم مذاکره می‌کنیم. امیدوارم دانمارک هم جواب مثبت بدهد چون من در گفت‌و‌گو با وزیر امور خارجه این کشور آمادگی خودمان را برای تحقیق مشترک با آنها اعلام کرده‌ام. من امیدوارم که او این پیشنهاد را بپذیرد. من امیدوارم که آنها به اطلاعات جدی توجه کنند، نه به اطلاعات متأثر از انگیزه‌های سیاسی.»