خبر

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و پرتغال در دیدار با وزیر مشاور در امور بین‌الملل‌سازی پرتغال گفت: حجم روابط اقتصادی و تجاری دو کشور در مقایسه با ظرفیت‌های ایران و پرتغال ناچیز است که امیدواریم با تسهیل همکاری‌های بانکی و مالی شاهد توسعه هرچه بیشتر روابط اقتصادی دو کشور باشیم.
به گزار‌ش خانه‌ملت، اولیویرا کوشتا وزیر مشاور در امور بین‌الملل‌سازی پرتغال دیروز (چهارشنبه، 30 فروردین) با مصطفی کواکبیان رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و پرتغال دیدار و گفت وگو کرد.
کواکبیان در ابتدای این دیدار با ابراز خرسندی از روند رو به رشد مناسبات دو کشور به ویژه همکاری‌های پارلمانی فیمابین گفت: در سال‌های اخیر دیدارهای خوبی میان مقامات دو کشور صورت گرفته که زمینه را برای ارتقای هرچه بیشتر روابط دوستانه ایران و پرتغال در زمینه‌های مختلف آماده کرده است.
وی افزود: در راستای ارتقای سطح مناسبات دوستانه فی‌مابین، گروه دوستی پارلمانی ایران و پرتغال در مجلس شورای اسلامی نیز آمادگی تسهیل روابط دوستانه بخش‌های خصوصی و دولتی دو کشور را دارد.


رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و پرتغال در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت افزایش تبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور گفت: حجم روابط اقتصادی و تجاری دو کشور در مقایسه با ظرفیت‌های ایران و پرتغال ناچیز است.
وی افزود: امیدواریم با تسهیل همکاری‌های بانکی و مالی شاهد توسعه هرچه بیشتر روابط اقتصادی دو کشور باشیم. کواکبیان در پایان از اعلام آمادگی مجلس شورای اسلامی برای حمایت از توافقات منعقده میان دولت‌های دو کشور خبر داد و گفت: مجلس شورای اسلامی یکی از قوای سه گانه کشور با اختیارات بالای نظارتی است که می تواند در تسهیل و تسریع روابط پارلمانی فیمابین نقش قابل توجهی داشته باشد.
اولیویرا کوشتا وزیر مشاور در امور بین‌الملل‌سازی پرتغال نیز در این دیدار با اشاره به اینکه دولت پرتغال اهمیت زیادی برای توسعه روابط دو کشور در زمینه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی قائل است، گفت: نقش پارلمان‌ها در توسعه روابط دو کشور بارز است و پارلمان پرتغال در موضوع توسعه روابط دوستانه دو کشور، با دولت همسو است.
اولیویرا کوشتا وزیر مشاور در امور بین‌الملل سازی پرتغال همچنین گفت: پرتغال یکی از کشورهای اتحادیه اروپا است که طرفدار روابط گسترده اروپا و ایران است و از رفع تحریم‌ها و توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری فیمابین استقبال می کند. وی افزود: هیاتی از تجار، بازرگانان، مسئولان بانکی و مالی پرتغال نیز اکنون در ایران مشغول رایزنی و گفتگو برای رسیدن به توافقات تجاری و تسهیل روابط دوستانه اقتصادی دو کشور هستند.
اولیویرا کوشتا در پایان افزایش همکاری‌های فناوری محور و دانشگاهی دو کشور را حائز اهمیت برشمرد و بر استقبال و حمایت دولت پرتغال از توسعه این همکاری‌ها تاکید کرد. لازم به ذکر است زهرا ساعی و علی نجفی خوشرودی از اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران و پرتغال نیز در این دیدار حضور داشتند که در خصوص نحوه توسعه روابط دو کشور با اولیویرا کوشتا وزیر مشاور در امور بین‌الملل‌سازی پرتغال گفت وگو کردند.