«ابتکار» از واکنش‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی به کمپین «هم‌صدا در برابر تحریم» گزارش می‌دهد

وقت‌ناشناسی به ساعت فضای مجازی
فاطمه امین‌الرعایا
اگر در این چند روز گشتی در اینترنت زده باشید، حتما پست‌های بسیار زیادی را با عنوان «همصدایی در برابر تحریم» دیده‌اید. جمعی از هنرمندان سرشناس کشور پس از اعمال تحریم‌ها توسط آمریکا با تشکیل کمپینی با این عنوان در نامه‌ای علیه تحریم‌های دولت ترامپ موضع گرفته و گفته‌اند که «سیاست‌گذاران دیر یا زود می‌روند، اما فجایع حاصل از عملکرد غلط آن‌ها جهانی را می‌سازد که ما و شما و فرزندان‌مان در طول تاریخِ پیشِ رو، دست به گریبانِ کابوسِ آن خواهیم بود». همزمان با فعالیت این کمپین برای جمع‌آوری امضاء موجی علیه این هنرمندان در فضای مجازی به‌ راه افتاده است.
13 آبان ماه، دونالد ترامپ، رئیس ایالات متحده آمریکا به صورت یک‌طرفه تحریم علیه ایران را از سر گرفت. گرچه آمریکا گفته بود که دارو و غذا شامل تحریم‌ها نیست اما با بسته شدن راه‌های تبادل مالی عملا وارد کردن آن‌ها با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو خواهد شد و کمبود دارو باعث مرگ خاموش هزاران بیمار در بیمارستان‌ها می‌شود. در همین راستا جمعی از هنرمندان سرشناس کشور کمپینی با عنوان «همصدایی در برابر تحریم» راه‌اندازی کردند تا اعتراض خودشان را به این تحریم‌های ظالمانه به گوش جهان برسانند. این نامه که خطاب به دولت ایالات متحده آمریکا، سازمان ملل و تمامی مردم جهان نوشته شده است به امضای هنرمندان مطرحی مثل رخشان بنی‌اعتماد، اصغر فرهادی، بهمن فرمان‌آرا، کیانوش عیاری، حسین علیزاده، کیهان کلهر، لیلی گلستان، پری صابری، بهمن کشاورز (وکیل)، سیف‌الله صمدیان، شمس لنگرودی و... رسیده است. در متن این نامه که همه می‌توانند آن را به صورت الکترونیکی امضا کنند، آمده است: مردم جهان، در برابر تحریم با ما هم‌صدا شوید.


دولت‌ها به زبان سیاست با هم سخن می‌گویند؛ ملت‌ها اما، با زبان صداقت. زبانی از جنس فرهنگ، صلح‌ و دوستی. به همین خاطر تاریخ فرهنگ‌وهنرِ جهان، صادق‌ترین راویِ رنج‌ها و شادی‌های ملت‌هاست.
ما اهالی فرهنگ و کنشگران مدنی ایران برآنیم با کلامی ورای زبان ناکارآمدِ سیاست با شما مردم جهان سخن بگوییم: بار دیگر تحریم‌های دولت امریکا علیه ایران آغاز شد؛ اما خام‌اندیشانه است بپنداریم که نتیجه‌ اعمال این تحریم‌ها دستیابی به حقوق شهروندی و حقوق بشر، بهره‌مندی از مواهب آزادی و بهبود شرایط زندگی برای ملت ایران است. ملت ایران، تنها تاوان این تحریم‌ها را خواهد داد.
سیاست‌گذاران دیر یا زود می‌روند، اما فجایع حاصل از عملکرد غلط آن‌ها جهانی را می‌سازد که ما و شما و فرزندان‌مان در طول تاریخِ پیشِ رو، دست به گریبانِ کابوسِ آن خواهیم بود.
هم‌صدایی ما و شما در هر گوشه از جهان و توجه‌دادن به نتایج فاجعه‌بارِ شرایط تحمیل‌شده بر ملت ایران، می‌تواند سیاست‌گذاران و سیاست‌های غیرانسانی‌شان را متوقف کند.
با ما هم‌صدا شوید
با انتشار این نامه اما در فضای مجازی موجی علیه هنرمندان امضا‌کننده آن به راه افتاد. بسیاری از این نظرات به دلیل مطالب موهن یا الفاظ رکیک قابل انتشار نیستند اما بیشتر انتقاد به این هنرمندان درباره انفعال آن‌‌ها در خصوص دیگر مشکلات داخلی کشور است. به عنوان مثال یکی از کاربران در توییتر نوشت: «نان‌به‌نرخ‌روزخوران یا همان هنرمندان در این مدت چشم مردم به استوری‌تان و پست‌های مزخرف‌تان خشک شد دریغ از یک حمایت از مردم، دریغ از کوچکترین اعتراضی به بدبختی‌مان...» کاربر دیگری نوشت: «وقتی چندی پیش خبر احتکار دارو توسط دختر نعمت‌زاده رسانه‌ای شد، این هنرمندان مردمی صدایی ازشون در اومد؟ وقتی دو روز پیش وزارت بهداشت داروهای شیمی‌درمانی خارجی رو از پوشش بیمه خارج کرد تا از داروهای تولید داخل بی‌کیفیت حمایت کنه، صدایی از اینا در اومد؟ خیر»
کامنت‌های پست‌های این هنرمندان هم به محل جدال موافقان و مخالفان این کمپین تبدیل شده است. کاربری در یکی از کامنت‌ها نوشت: «شما لازم نکرده تو منزل لاکچریتون کنار شومینه پس از میل کردن قهوه واسه مردم تصمیم بگیری. شماهایی که هزینه یه سرویس دوره‌ای ماشینتون برابر با حقوق نگرفته چند ماه یه کارگره. پس همین اندک احترامی که شما سلبریتی‌ها در بین مردم عوام رو دارید از بین نبرید. شما بهتره به فکر عکس گرفتن با افراد سیاسی باشی.»
دیگری نوشت: «تحریم‌هایی که از خارج اعمال میشه رو بهش اشرافی ندارم که نظر بدم ولی دارم به وضوح می‏بینم به عنوان کسی که کارش درمانه که گمرک ایران محموله‌های دارو و تجهیزات پزشکی رو ماه‏هاست ترخیص نکرده که خیلی‌هاش به بهانه پرداخت مابه‌التفاوت قیمت ارزش دولتی و ارز مبادله‌ایه و اینکه این نظام مورد نظر شما با خصاصت تمام ارز برای واردات تجهیزات پزشکی تخصیص میده و نهایتا جلوی ترخیص کالا‌ها از گمرک‌ها رو میگیره. مواد غذایی‌ای که به اسم احتکار از مردم توقیف کرده رو هنوز بین مردم توزیع نکرده. مگر موقعی که تحریم‌ها کاهش پیدا کرده بود و نقل و انتقال بانکی انجام میشد سوبسید خاصی به کودکان سرطانی اضافه شد که حالا اون خونواده‌های رنج دیده رو ابزار چپاول حکومت از درآمد‌های مردم کنیم»
اما موافقان این نامه هم کم نبودند. حسن نمک‌دوست، استاد ارتباطات و روزنامه‌نگار در توییتر خود نوشت: «گروهی از روزنامه نگاران، روانپزشکان و هنرمندان کوشیده اند در نامه هایی، مستقل از حکومت و به اتکای مسئولیت اجتماعی خویش، درباره تحریم آمریکا علیه ایرانیان روشنگری کنند. این نامه‌ها در تاریخ می‌مانند؛ گواه انسان‌هایی که در سخت‌ترین روزها از تلاش برای ملت و شهروند شدن دست نمی‌کشند»
کاربر دیگری نوشت: «من چرا نمی‏فهمم با کجای نامه هنرمندا مشکل دارین؟ یک سری شخصیتی که میشه گفت شناخته شدن تو دنیا مثل کلهر و فرهادی و علیزاده و...از آثار منفی تحریم‌ها روی زندگی مردم میگن که تصور غالب رو عوض کنن که تحریم فقط روی حکومت تاثیر میذاره. چی میشه که به خاطر همچین نامه‌ای هنربند و مزدور میشن؟»
اما جان کلام را حسین پاکدل در یک پست اینستاگرام نوشته است: « گاهِ طوفان، بی‌طرفی بی‌معناست! اظهار نظر سهل و ممتنع شده است. شرایط سخت بغرنج است و حرف زیاد. نه می‌توان سکوت کرد و نه به‌خاطر حساسیت‌های فوق‌العاده پیچیده، هرچه به زبان آمد باید گفت. شگفتا که چند تن آن سو نشسته بر امواجِ مُبلّغ ترس، از دور یک‌بند خشونت ترویج می‌کنند و ساده‌اندیشان را در داخل به نافرمانی، اغتشاش و احتکار تا مرحله فروپاشی فرامی‌خوانند. در این سو هم بعضی نفرات به افراط، بی‌توجه به عواقب کلام، از دهان نفیر جَدَل و آشوب شلیک می‌کنند. هر دو - در روزگار انفعال رسانه‌ خودی- از سر منفعت و لجاج بر پیکر کشور و ملت زخم می‌زنند و مانع تکثیر و تاثیر نظرات کارشناسی می‌شوند. کاش عقلای دلسوز بیش از این فرصت و امکان هدایت داشتند تا سفینه سنگین سرنوشتِ سرزمینِ ما از گرداب حادثه در این بزنگاه تاریخ با کمترین هزینه و آسیب با سربلندی گذر کند.»
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» از واکنش‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی به کمپین «هم‌صدا در برابر تحریم» گزارش می‌دهد جهانبخش محبی نیا ترامپ و خطر جنگ طرح انتقال آب کرج به تهران اکوسیستم منطقه را تهدید می‌کند؟ مرگ در انتظار «جاده چالوس» «ابتکار» مذاکرات صلح طالبان و کابل در مسکو را بررسی می‌کند معمای صلح در افغانستان به بهانه هفته ملی دیابت، تلاش‌ها برای کاهش دردسرهای بیماران دیابتی بررسی شد قصه یک «حلقه آبی» «ابتکار» از گلایه اعضای کمیسیون امنیت ملی درباره موضع خارج از عرف کدخدایی گزارش می‌دهد «ابتکار» از تغییر رویکرد اصولگرایان و روحانی نسبت به یکدیگر گزارش می‌دهد چرخش استراتژیک محمدجواد ظریف: در مورد FATF نباید از ترس مرگ خودکشی کرد مهدی مشهور کارگردان «خاموشخانه» در گفت‌وگو با «ابتکار»: تئاتر برای لذت‌بردن نیست! فینال لیگ قهرمانان آسیا مقابل چشم هزاران پرسپولیسی کاشیما قهرمان آسیا شد محمدجواد ظریف: در مورد FATF نباید از ترس مرگ خودکشی کرد