روز کیش

یدالله اسلامی ‪-‬ اینکه روزی در گاهنامه ویژه کیش باشد فرصتی است برای بررسی وگفتگو درباره چالش ها ونیازها وپیشنهادها پیرامون توسعه همه جانبه یا توسعه پایدار کیش .روز ۲۰ ابان را روز کیش نام گذاشته اند
نکته نخست درباره کیش به عنوان یکی از مهمترین مناطق آزاد کشور تغییر نگاهی است که بایستی برسیاست های کلان حاکم شود. این تغییر نگاه راهبردی واساسی است وبدون این تغییر نگرش سایر برنامه ریزی ها کوتاه مدت وکم اثر وخود مشکل آفرین خواهند شد .
کیش یکی از فرصت های بزرگ کشور برای ارائه خدمات گردشگری نه تنها برای ایران که برای سایر کشورهای جهان نیز هست ولی تنها داشتن موقعیت برتر جغرافیایی وویژگی های منحصر به فرد راهگشا نیست.
نگاه بازار محور که درگسترش وساخت وساز مراکز فروش تدوین شده است . افزون بربازارهای فعال بازارهای دردست ساخت بسیاری را به ارمغان آورده است از بنیان نادرست است . این روزها نشانه های این سیاست نادرست به خوبی خودرا نشان می دهد.


گسترش مراکز عالی آموزشی وابسته به دانشگاه های مرکز دررشته‌های پزشکی وسایر رشته ها که هم دانشجو وهم استاد از شهرهای داخلی برای خدمات آموزشی درسفرهای رفت وبرگشت به کیش می روند در تامین رونق کوتاه مدت مفید ولی اثرات دراز مدت با سیاست های جاری ممکن نیست مگر اینکه دانشگاه های معتبر برپایه پذیرش دانشجو از کشورهای منطقه وسایر کشورها مبنای گسترش مراکز آموزش عالی قرار گیرد که این امر هم بدون باز‌نگری در برنامه های آموزشی ومقولات اجتماعی دست یافتنی نیست.
سیاست واگذاری زمین وگسترش ساخت وساز واحدهای مسکونی که این روزها در گسترش شهرک نوبنیاد وسایر شهرک ها ویا در برج های حاشیه دریا به خوبی دیده می شود نیز بیشتر برپایه تامین نیازهای مالی سازمان منطقه آزاد طراحی شده است وسیاست های کلان توسعه ای در آن دیده نمی شود.
اگرچه مدیریت کنونی سازمان منطقه آزاد نگاه دقیق تری به مقولات توسعه ای دارد ولی پیامد سیاست های پیشین وبار سنگین به جا مانده که خالی از فساد هم نیست قدرت مانور در راستای توسعه پایداررا دستخوش آسیب کرده و می‌کند.
انچه به نظر می رسد راهی برای توسعه کیش و ایفای نقش در تامین منابع مالی واثر گذاری بر مقولات توسعه ای درکشور است از رهگذر نگاه به کیش به عنوان قطب گردشگری می گذرد .
جمعیت ۸۰ میلیونی کشور وجمعیت کشورهای پیرامونی که برای گذران فراغت نیاز به مکانی امن وبا جاذبه های طبیعی وامکانات گردشگری دارند بزرگترین پشتوانه کیش هستند. انبوه ایرانیانی که دوبی وترکیه وگرجستان و ارمنستان را برای سفرهای تفریحی خود برمی گزینند به پرسشی پاسخ می دهند که ما سعی می‌کنیم یا نادیده و نا شنیده بگیریم و یا بی اعتنا از کنار آن گذر کنیم.
این بخش از مردم برای رهایی از برخی سخت گیری‌های اجتماعی واستفاده از تفریحات در محیط آرام هزینه سفر به کشورهای یاد شده وسایر کشورهارا می پردازند
کیش می تواند در تولید ثروت وکسب در آمد بخش بزرگی از نیازهای جاری را برطرف نماید ولی نه درقالب برنامه های گذشته وشعارهای جاری .
بررسی چند پیشنهاد می تواند به باز شدن باب گفت‌وگو کمک کند:
۱- ساحل کیش به معنای واقعی بی نظیر است وکمتر نمونه ای می‌توان همانند آن پیدا کرد ولی دراین ساحل شنی شگفت انگیز شنا کردن برای مسافرین و خانواده ها بامحدودیت هایی همراه است که مردم را وادار می‌کند به جای کیش به آنتالیا بروند ویا سفر به دوبی را تجربه کنند. یا راه گرجستان را درپیش بگیرند ویا ارمنستان را برای اوقات فراغت برگزینند . میزان سرمایه گذاری برای خرید خانه در ترکیه وچند کشور یاد شده نشان از فرار گسترده سرمایه ازکشوری می دهد که امکان طبیعی بسیار بهتر ولی سخت گیری اجتماعی بسیار شدیدتری دارد.
۲- درهمین شرایطی که کشور نیازمند ارز خارجی است وخروج ارز از کشور به معنای واقعی زیان بار است سخت گیری در مورد حجاب وراه اندازی گشت ارشاد در کیش سبب می شود که مسافرین قید سفر به کیش را زده وپول خودرا در جایی دیگر هزینه کنند .این‌ها نکته های ساده ای است که بایستی برای آنها راه حل پیدا کرد.
۳- در صورت حل دومقوله نخست آن گاه می توان سرمایه گذاری دربخش های گردشگری وتفریح دریایی را گسترش داد وهمه امکانات لازم برای بهره برداری از اوقات فراعت را با رعایت برخی موازین به گونه ای رضایت بخش فراهم ساخت . والبته همه این برنامه ریزی‌ها را برپایه توسعه پایدار با محور زیست محیطی به سرانجام رسانید.
۴- در صورت فراهم شدن شرایط مناسب کیش نه تنها مقصد گردشگران ایرانی که هدف گردشگری بسیاری از گردشگران اروپایی وکشورهای آسیای میانه وحتی کشورهای عربی منطقه خواهد شد.موقعیت وشرایط کیش به گونه ای است که این امررا به سادگی دست یافتنی می کند وکیش می تواند به منبعی برای تامین ارز برای نیازهای کشور از مسیر توسعه گردشگری تبدیل شود . اشتغال مفید نیز از پیامدهای سیاستگزاری درست وقابل قبول است.
۵- درشرایط کنونی نیز افزایش قیمت بلیط هواپیما به کاهش میزان سفر گردشگران داخلی منجر می شود که با استفاده از تجربیات کشورهایی که دراین زمینه توفیق بسیار داشته اند می‌توان به تغییر این سیاست وساده کردن وارزان کردن سفر به کیش همت گماشت. مراکز گردشگری وتفریحی بایستی در تامین بخشی ازهزینه های ناشی از بلیط مشارکت داشته باشند .
۶- برای برگزاری کنسرت برای خوانندگان مورد علاقه جامعه ایرانی نیز بایستی کمی دست ودلبازی نشان داد . اینکه خوانندگان ایرانی برنامه کنسرت های خودرا براساس نیازهای تفریحی جامعه ایرانی درکشورهای پیرامونی ایران برگزارمی کنند بایستی به گونه ای حل شود که این گروه از خوانندگان بتوانند این برنامه هارا در کیش برای مردم اجرا کنند که هم به گسترش سفر به کیش وهم کاهش سفر به سایر کشورها منجر خواهد شد.
۷- برای تغییر نگاه ونگرش به کیش به عنوان پیشانی گردشگری کشور لازم است که همه دست اندرکاران وسیاسگزاران درسطح محلی وملی وفارغ از برخی بسته انگاری ها دست به کار شوند . انکار واقعیت ها وتلاش برای تحمیل برخی ارزش ها به همه جامعه راه به جایی نبرده ونخواهد بردولی آسیب های آن برجای مانده واثرات ویرانگری هم خواهد داشت ولازم هم نیست دامنه این نگرش همه بخش های اجتماعی وهمه مناطق کشوررا در خود بگیرد .
۸- درشرایط کنونی که کشور در تنگناهای بسیار است نگاه درست به کیش وفرصت واختیار دادن به مدیران سازمان منطقه آزاد که فارغ از محدودیت های جاری بتوانند دروازه ای مناسب ومطمئن برای گسترش ارتباطات بیرونی برقرار کنند بسیار ضروری است . البته با درس گرفتن از انچه درگذشته رخ داده است وضرورت هایی که هم اکنون بروز کرده است.