پیامدهای شوم جنگ نیابتی آمریکا در یمن

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) رسماً اعلام کرد این کشور به حمایت همه جانبه از ائتلاف سعودی و عملیات جنگی در یمن ادامه می‌دهد و در این تصمیم خود تجدیدنظر نخواهد کرد. بدون اعلام این موضع هم کاملاً آشکار بود که جنگ یمن یک طرح آمریکائی است که برخی دولت‌های فاسد منطقه به نیابت از واشنگتن سرگرم جنایت و کشتار در یمن هستند ولی سرنخ اصلی این فجایع در کاخ سفید و پنتاگون است.
این اعلام موضع مجدد پنتاگون، پاسخی به اعتراضات فزاینده علیه جنایات دربار سعودی محسوب می‌شود که به خاطر رسوائی سعودی‌ها در ماجرای قتل فجیع جمال قاشقچی ابعاد تازه‌ای به خود گرفته است. پیش از این هم روشن بود که مستشاران نظامی آمریکا، انگلیس، فرانسه و اسرائیل در اتاق فرماندهی عملیات جنگی در یمن حضور فعال دارند و تصمیمات و دستورهای مرتبط با جنایات جنگی در یمن را همین مستشاران نظامی ابلاغ می‌کنند و ائتلاف سعودی فقط مجری این دستورهای ضدانسانی است و بس.
حوادث روزهای اخیر در ساحل غربی بندر الحدیده و اطراف آن یکبار دیگر افکار عمومی جهان را متوجه جنایات ائتلاف سعودی کرده و اعتراضات برای توقف عملیات جنگی گسترش یافته است. برخی گزارش‌ها از تشدید حملات وحشیانه هوائی، دریائی و توپخانه‌ای علیه مردم مظلوم یمن در منطقه ساحلی و بندر الحدیده حکایت دارد که علیرغم شدت جنایات سعودی‌ها به نتایج کاملاً معکوسی منجر شده و بر اثر محاصره نیروهای متجاوز توسط ارتش و نیروهای مردمی یمن، بیش از یکهزار تن از نظامیان ائتلاف سعودی و مزدورانی از چند ملیت به هلاکت رسیده‌اند و گروهی نیز به اسارت نیروهای مقاومت در آمده‌اند. ارتش و نیروهای مردمی با حملات برق آسای خود توانسته‌اند تجهیزات سنگین زرهی، تانک‌ها و برخی ادوات جنگی متجاوزان را منهدم کنند و یا به غنیمت بگیرند.
همین ضربات سهمگین مقاومت مردمی در یمن، سعودی‌ها را کاملاً منفعل کرده و موجی از نافرمانی و فرار از جبهه‌های جنگ را به دنبال داشته است. از هم گسیختگی نیروها در خطوط مقدم باعث تشدید تلفات ائتلاف سعودی شده و زمینه‌های سرخوردگی و انفعال نیروهای متجاوز را در مقیاس وسیعی به همراه داشته است.


صدور بیانیه‌های محکم و پی در پی از سوی نیروهای مقاومت نشانگر موفقیت آنها در محاصره دشمن متجاوز و به هلاکت رساندن خیل عظیمی از نیروهای متجاوز بوده، به طوری که گزارشات نشانگر اصرار متجاوزین به تخلیه کشتگان و مجروحین به هر قیمت ممکن بوده است که مبادا جبهه مقاومت ضمن دستیابی به اجساد آنها، مانور سیاسی – تبلیغاتی گسترده‌ای را علیه ائتلاف بدنام سعودی به راه اندازند و باعث ایجاد ترس و دلهره نزد متجاوزین شوند.
دقیقاً در چنین شرایطی نماینده ویژه سازمان ملل در بحران یمن یکبار دیگر زمان برگزاری مذاکرات صلح را به تعویق انداخت که شاید فرصت بیشتری برای ائتلاف سعودی ایجاد کند تا ضمن تشدید عملیات جنگی، بتواند موقعیت شکننده و لرزان خود را تحکیم نماید و در شرایط بهتری به پای میز مذاکره بنشینند. نکته اصلی در این میان آنکه مستشاران نظامی به ائتلاف سعودی هشدار داده‌اند که برگزاری هر نوع مذاکره‌ای با ارتش و نیروهای مقاومت یمن در شرایط کنونی به زیان ائتلاف است و نباید انتظار کوچکترین امتیاز و نرمشی از جانب مقاومت یمن را داشته باشند.
موضوع مهم در این میان به همراهی بی‌چون و چرای سازمان ملل با ائتلاف سعودی باز می‌گردد که مشخصاً سرنخ آن در اختیار آمریکای ترامپ است و سازمان ملل را بازیچه دلارهای نفتی رژیم‌های فاسد منطقه و زورگوئی‌های ترامپ قرار داده است. در چنین شرایطی صندوق کودکان ملل و سایر ارکان این سازمان درباره سرنخ و درماندگی کودکان و گرسنگی و قحطی در یمن هشدار می‌دهند و تصریح می‌کنند که حداقل 18 میلیون نفر به کمک‌های غذائی و داروئی فوری احتیاج دارند، بیماری‌های واگیر از جمله وبا، تیفوس و دیفتری بیداد می‌کند ولی دقیقاً مشخص نیست که تلفات انسانی ناشی از بیماری‌های واگیر بیشتر است یا تلفات قحطی و گرسنگی مردم مظلوم یمن؟این پدیده به رسوائی روزافزونی برای آمریکا، انگلیس، فرانسه و اسرائیل تبدیل شده که در عین آگاهی از ابعاد بحرانی که به اعتراف آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل بزرگترین فاجعه انسانی قرن لقب گرفته، همچنان از جنایات جنگی ائتلاف سعودی حمایت و جانبداری می‌کنند. به عبارت دیگر، یکبار دیگر اهمیت درآمدهای نجومی کمپانی‌های اسلحه سازی آمریکا و غرب، به شاخص اصلی تصمیم گیری آنها تبدیل شده، بدون در نظر گرفتن پیامدهای شوم انسانی آن!
سایر اخبار این روزنامه
رئیس کل بانک مرکزی در همایش استانداران سراسر کشور مطرح کرد؛ تمهیدات جدید برای بازگشت ارز صادراتی دکتر ظریف: استدلال های منتقدان FATF با واقعیت منطبق نیست سید حسن نصرالله: عادی سازی روابط با اسرائیل نقاب از چهره‌های منافق عربی برمی‌دارد افشای معامله نظامی بزرگ عربستان و رژیم صهیونیستی دکتر روحانی در پایان نشست سران سه‌قوه: هدف تحریم های غلط آمریکا تاثیر بر زندگی و معیشت مردم ایران است آمانو: ایران درحال اجرای تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام است وزیر انرژی پیشین آمریکا: آمریکا در تحریم ایران هیچ حمایت بین‌المللی ندارد عدالت، گمشده امروز ما استاندار کرمانشاه: بیش از 70 هزار واحد مسکونی زلزله‌زدگان بازسازی شد پیامدهای شوم جنگ نیابتی آمریکا در یمن دبیر همایش المیزان و علوم انسانی اسلامی: اندیشه علامه طباطبایی برای کشف‌ در علوم انسانی راه‌گشاست سی و سومین جشنواره ملی قرآن و عترت 26 آبان برگزار می‌شود کتاب مصور«ایران از نگاه یک مجاری»در بوداپست رونمایی شد استاندار کرمانشاه: بیش از 70 هزار واحد مسکونی زلزله‌زدگان بازسازی شد استاندار کرمانشاه: بیش از 70 هزار واحد مسکونی زلزله‌زدگان بازسازی شد استاندار کرمانشاه: بیش از 70 هزار واحد مسکونی زلزله‌زدگان بازسازی شد استاندار کرمانشاه: بیش از 70 هزار واحد مسکونی زلزله‌زدگان بازسازی شد استاندار کرمانشاه: بیش از 70 هزار واحد مسکونی زلزله‌زدگان بازسازی شد استاندار کرمانشاه: بیش از 70 هزار واحد مسکونی زلزله‌زدگان بازسازی شد استاندار کرمانشاه: بیش از 70 هزار واحد مسکونی زلزله‌زدگان بازسازی شد استاندار کرمانشاه: بیش از 70 هزار واحد مسکونی زلزله‌زدگان بازسازی شد استاندار کرمانشاه: بیش از 70 هزار واحد مسکونی زلزله‌زدگان بازسازی شد