معجزه ناتمام


گاهی گمان نمی‌کنی ولی خوب می‌شود
گاهی نمی‌شود که نمی‌شود که نمی‌شود....
چه کسی فکرش را می‌کرد که پرسپولیس با پشت سر گذاشتن کوهی از مشکلات به فینال لیگ قهرمانان آسیا برسد؟ اما این اتفاق افتاد و ارتش سرخ ثابت کرد که از یک کابوس هم می‌توان یک رویای شیرین ساخت فقط باید خواست! در ابتدای فصل با جدایی وحید امیری، مهدی طارمی، فرشاد احمدزاده، صادق محرمی و محسن مسلمان و 2 پنجره بسته نقل‌وانتقالات، حضور در فینال لیگ قهرمانان آسیا یک رویای دست‌نیافتنی به نظر می‌رسید اما پرسپولیسی‌ها خواستند و این رویا را به یک واقعیت تبدیل کردند. مسئولیت‌پذیری برانکو ما را یاد شاهکار شان‌پن به نام قول می‌اندازد که تکه کلام بازیگر نقش اولش یک جمله بود: «من یک قول دادم.» گویا برانکو هم به خودش، هم به بازیکنانش و هم به هواداران سرخ قول رسیدن به فینال را داده بود و زیر قولش هم نزد. هر چند که درنهایت رویای شیرین پرسپولیس پایان تلخی داشت اما نمی‌توان منکر این واقعیت شد که برانکو و شاگردانش با راهیابی به فینال نامشان را در تاریخ این باشگاه حک کردند. بیاییم برای احترام به دوست‌داشتنی و پرتلاش‌ترین پرسپولیس تاریخ کلاه از سر برداریم و بگوییم متشکریم...
پرسپولیس با وجود تلاش فراوان در دیدار برگشت خانگی مقابل کاشیماآنتلرز موفق به کسب پیروزی و گلزنی نشد تا حریف ژاپنی به مقام قهرمانی آسیا برسد. در شرایطی که سرخ‌پوشان تمام تلاش خود را برای شکست قفل دروازه حریف شرق آسیایی انجام دادند اما زور و بنیه پرسپولیسی‌ها در حدی نبود که بتوانند شکست 2-صفر دور رفت مقابل کاشیماآنتلرز ژاپن را جبران کنند و دیشب در حضور 80 هزار نفری هواداران‌شان در ورزشگاه آزادی به تساوی بدون گل رضایت دادند. در نیمه اول توپ و میدان بیشتر در اختیار پرسپولیس بود و بازیکنان کاشیما بیشتر به دنبال استفاده از ضدحملات بودند و چند بار هم با این تاکتیک توانستند دروازه بیرانوند را تهدید کنند. پرسپولیس نیز در این نیمه 3 موقعیت خوب گلزنی داشت که یکی از جدی‌ترین موقعیت‌ها توسط علی علیپور از دست رفت آن هم در حالی که اگر ضربه سر مهاجم پرسپولیس کمی زاویه داشت دروازه‌بان حریف تسلیم می‌شد و نمی‌توانست توپ را به راحتی مهار کند. درنهایت نیمه اول با نتیجه تساوی بدون گل به پایان رسید. بازی در نیمه دوم هم شرایط مشابهی داشت اما این بار کاشیما بود که صاحب اولین موقعیت گلزنی شد. در دقیقه 49 یوما سوزوکی با پاس خوب هم‌تیمی‌هایش در موقعیت تک‌به‌تک با بیرانوند قرار گرفت اما بیرانوند از او هوشیارتر بود و توانست زودتر توپ را در اختیار بگیرد. در ادامه بازی پایاپای دنبال شد و تیم‌ها با وجود تلاش‌هایی که برای ایجاد موقعیت روی دروازه‌های یکدیگر داشتند، در این امر ناکام بودند. جدی‌ترین موقعیت پرسپولیس در دقیقه 64 رقم خورد که ارسال آدام همتی از جناح راست در داخل محوطه جریمه به منشا رسید و او هم توپ را بلافاصله برای علیپور کاشت. علیپور هم پس از استپ توپ، شوتش را راهی دروازه کرد که توپ با اختلاف کمی از کنار دروازه‌ کاشیما به بیرون رفت. پرسپولیس پس از این حمله تلاش زیادی برای به ثمر رساندن گل نخست انجام داد اما به دلیل کم تعداد بودن در حمله نتوانستند کاری از پیش ببرند. در این دقایق محمد انصاری از ناحیه زانو مصدوم شد و جای خود را به احسان علوان‌زاده داد. در 30 دقیقه پایانی بازی، با این‌که پرسپولیس نیاز مبرم به گلزنی داشت اما تنها توپ و میدان را در اختیار داشت و در ایجاد موقعیت ناکام بود تا بازی درنهایت با تساوی بدون گل به پایان برسد.
 حاشیه


 یکی، دو تن از هواداران پرسپولیس روی سکوها با یکدیگر دچار درگیری شدند که با دخالت پلیس این موضوع فیصله پیدا کرد.
 مصطفی کواکبیان، نماینده مجلس به همراه چند تن دیگر از نمایندگان برای تماشای این بازی به ورزشگاه آ‌زادی رفته بودند.
 زیکو، مدیر فنی باشگاه کاشیماآنتلرز برای دقایقی پشت در جایگاه ویژه معطل شد.
 علی پروین لوگوی مخصوص لیگ قهرمانان آسیا را امضا کرد.
 اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور ایران به ورزشگاه آزادی آمد. او لحظاتی با اینفانتینو و شیخ سلمان رئیس فیفا و رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا به صحبت مشغول شد.
 مشعل ورزشگاه آزادی بعد از 40 سال روشن شد.
 کلیه مربیان تیم ملی به جز کارلوس کی‌روش برای تماشای بازی فینال به ورزشگاه آزادی رفته بودند.
 کانون هواداران پرسپولیس اعلام کرده بود پیش از شروع بازی تماشاگران ورزشگاه را ساکت نگه دارند تا با شروع بازی کاشیمایی‌ها وحشت‌زده شوند که با ورود بازیکنان 2 تیم به زمین برای شروع بازی این اتفاق افتاد.
 با وجود تاکیدات مسئولان برگزار‌کننده بازی مبنی بر خالی بودن راهروها اما کلیه راهروهای ورزشگاه آزادی توسط هواداران پر شده بود.
 با وجود تاکیدات مبنی بر عدم استعمال دخانیات اما بیرون از ورزشگاه به هواداران سیگار فروخته می‌شد.
 مشعل ورزشگاه آزادی بعد از گذشت یک نیمه از این دیدار خاموش شد تا در فرصت‌ها و بازی‌های دیگر استفاده شود.
 اسحاق جهانگیری پیش از دقیقه ۸۰ ورزشگاه را ترک کرد.
 در اواخر این بازی هیجان به اوج خود رسید و پرسپولیسی‌ها به خاطر از دست رفتن فرصت‌های گلزنی ناراحت و عصبانی بودند و هر چیزی را که به دستشان رسید، پرتاب کردند.
 هواداران پرسپولیس در پایان بازی با وجود نایب‌ قهرمانی پرسپولیس در ورزشگاه ماندند و بازیکنان پرسپولیس را مورد تشویق قرار دادند. برانکو تمامی بازیکنان پرسپولیس را صدا زد و همراه با یکدیگر سمت هواداران رفتند و از آن‌ها بابت تشویق تیم تشکر کردند.
 هواداران پرسپولیس برای بازیکنان کاشیما دست زدند که اعضای این تیم ضمن تشکر از هواداران پرسپولیس مقابل آن‌ها تعظیم کردند.
 هواداران پرسپولیس تیم داوری را هو کردند و یکی، دو بطری هم به سمت آن‌ها پرتاب شد.