دکتر ظریف: استدلال های منتقدان FATF با واقعیت منطبق نیست

وزیر امور خارجه گفت: استفاده بیش از حد آمریکا از قدرت نظامی و اقتصادی خود باعث شده که دنیا به شدت به این فکر بیفتد که نمی‌تواند زندانی و گروگان سیاست‌های واشنگتن باشد.
دکتر محمد جواد ظریف دیروزدر گفتگویی رادیویی با بیان این که آمریکا در دنیا منزوی شده است، افزود: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها درمورد برخی سیاست‌ها اتفاق نظر دارند و آن را پنهان هم نکردند اما در مورد برجام حتما اختلاف نظر دارند و به نظر نمی‌رسد نقش پلیس خوب و بد را ایفا کنند.
وی با یادآوری این که قدرت اقتصادی آمریکا قدرت قابل توجهی است، تصریح کرد: مقابله با قدرت اقتصادی این کشور مخصوصاً در شرایطی که در دنیا شرکت‌ها تصمیم‌گیری نهایی برای روابط اقتصادی خود می‌گیرند، کار دشواری است.
رئیس دستگاه دیپلماسی یادآور شد:اروپاییها در اعلام نظر سیاسی در برابر بزرگترین متحد خودشان ایستادند و ما انزوای آمریکا را می‌بینیم و عصبانیت مقامات آمریکایی را از انزوای این کشور کاملاً مشاهده می‌کنیم.


ظریف یادآور شد: این که اروپایی‌ها کاملا نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند یک واقعیت است اما این به اصل فواید برجام برای ایران و صلح و امنیت بین‌المللی خدشه‌ای وارد نمی‌کند.
وی همچنین گفت: رفتار آمریکا خلاف اصول روابط بین الملل است و این رفتارها را اگر بخواهیم میزان بگیریم که کدام قاعده بین‌المللی صحیح است و چه قاعده درست نیست آن وقت باید به این نتیجه برسیم که همه قواعد بین‌المللی غلط است چون آمریکا همه آنها را نقض کرده است.
وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: آمریکا از یونسکو، معاهدات پاریس، نفتا و ترانس پاسیفیک خارج شده است و برای هیچ کدام دلیل نمی‌شود که آنها توافق‌های بدی بوده است. اینها نشان دهنده آن است که آمریکا یک دولت یاغی است و براساس منطق زور عمل می‌کند.
ظریف تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که وقتی از زور بیش از حد استفاده می‌کنند، اثرات منفی دارد صحبتهایی که چند روز گذشته امانوئل مکرون رئیس جمهوری و وزیر دارایی فرانسه بیان کردند و پاسخی که ترامپ در فرانسه به آنها داد،نشاندهنده اینست که استفاده بیش از حد آمریکا از قدرت نظامی و اقتصادی خود باعث شده دنیا به شدت به این فکر بیفتد که نمی‌توان زندانی و گروگان سیاست‌های این کشور باشد.
رئیس دستگاه دیپلماسی پاسخ به این سوال که اگر می‌دانستید بعد از دولت اوباما دولت ترامپ مستقر می‌شود باز هم به مذاکرات برجام می‌رفتید، گفت: بله حتما این کار را می‌کردم به خاطر این که اعتقاد دارم امروز برجام چهره ایران را در دنیا مشخص کرده و چهره آمریکا را هم مشخص کرده است.
ظریف افزود:برجام قطعنامه‌های فصل هفتم شورای امنیت را علیه ایران برداشته و اجماع جهانی علیه این کشور را شکسته است در واقع تصوری که رژیم صهیونیستی و آمریکا از یک تهدید امنیتی برای ایران، ساخته بودند را منهدم ساخته و سرمایه‌گذاری 40 ساله رژیم صهیونیستی و رژیم سعودی و برخی دیگر را برای این که ایران را به عنوان خطر در منطقه نشان دهند نابود کرده است.
وی اضافه کرد: تصور کنید که امروز ترامپ در مسند قدرت بود، ما برجام را نداشتیم و ترامپ در شرایطی مسئولیت سیاست خارجی آمریکا را برعهده داشت که تمامی قطعنامه شورای امنیت علیه ایران بود اجماع جهانی علیه ایران بود روسیه، چین و کشورهای اروپایی هم با آمریکا بر علیه ایران همراه بودند در آن شرایط چه وضعیتی را برای برای کشور متصور بودید.
وزیر امور خارجه با بیان این که جمهوری اسلامی توانسته شرایطی را ایجاد بکند که رئیس جمهوری آمریکا ادعا می‌کند بزرگ‌ترین کلاه سر آمریکا رفته است، افزود: آنچه برجام انجام داده این بوده است که طراحی چند دهه‌ای آمریکا برای ایران را به تهدید برای صلح و امنیت ببرد از بین برده است.
ظریف همچنین گفت: برخی از دوستان فکر می‌کنند برجام فقط یک معامله اقتصادی بود درحالی که این طور نیست، برجام هم توان هسته‌ای ایران را نگه داشت، یکی از اعضای دائم شورای امنیت یکی از همکاران ما گفته بود شما 6 قطعنامه علیه خود را نابود کرده اید و در کنار آن تحریم‌ها را برگرداندید، نیروی هسته‌ای شما هم در دنیا به رسمیت شناخته اید.
وی خاطرنشان کرد: ما تنها کشوری هستیم که شورای امنیت غنی‌سازی آن را به عنوان یک واقعیت پذیرفته و هیچ کشور دیگری این واقعیت را نپذیرفته است و اینها واقعیاتی است که در برجام اتفاق افتاده است.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: اگر یقین هم داشتم بعد از دولت اوباما دولتی مثل ترامپ سر کار می‌آید بازهم مذاکرات برجام را به همین شکل که هست، انجام می‌دادیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره ترکیب جدید مجلس نمایندگان آمریکا و این که آیا اتفاق جدیدی در ارتباط واشنگتن با جهان و ایران می‌افتد، گفت: حتما اتفاقات جدیدی خواهد افتاد، اما ما هیچ وقت براساس سیاست‌ها و مسائل داخلی آمریکا، سیاست‌های خود را تعیین نکردیم.
ظریف اضافه کرد: قبل از انتخابات هم من در مصاحبه با یک نشریه آمریکایی به صراحت گفتم که ما براساس تحولات داخلی آمریکا تصمیم نمی‌گیریم.
وی تصریح کرد: در گذشته هم ما شرایط متفاوتی داشتیم این طور نبود که دولت‌های دموکرات دولت‌هایی باشند که تمایل به ایران داشته باشند و جمهوری‌خواهان اینطور نباشند. در این که دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان با ایران موافق نیستند و با ما سر سازش ندارند تردیدی نداریم.
وی با بیان این که سیاست خارجی و سیاست ما درباره برجام ارتباطی به مسائل داخلی آمریکا ندارند و احساس نمی‌کنم که تاثیر چندانی هم در مورد ایران داشته باشد در عین حال گفت: آقای ترامپ با مشکلاتی در مجلس نمایندگان مواجه می‌شود نه به عنوان وزیر بلکه به عنوان دانشجوی روابط بین الملل که سال هاست وضعیت داخلی آمریکا را دنبال کردم می‌توانم بگویم در وضعیتی که مجلس نمایندگان آمریکا که مسئول بودجه این کشور است و اختیارات جالب دیگری را بر عهده دارد مخصوصاً در مورد مسائل داخلی دولت با مشکل مواجه می‌شود.
ظریف ادامه داد: آیا به این معنی است که سیاستش درباره ایران تشدید می‌شود یا تعدیل می‌شود هر دو امکان وجود دارد و این بستگی دارد که ما چگونه عمل کنیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران یک کنشگر بسیار مهم منطقه است و رفتار و سیاست‌های آن که تا چه حد بتوانیم آمریکا را در انزوا نگه داریم بسیار تاثیر گذار خواهد بود.
ظریف درباره نحوه رفتار این کشور گفت:ما روی رفتارخودمان تا سیاستهای داخلی آمریکا حساب میکنیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی پاسخ به سوال دیگری در خصوص پیشنهادهای آمریکایی‌ها برای گفت‌و‌گو، باتوجه به موضع این کشور نسبت به ایران آیا همچنان امکان گفت‌و‌گوی مستقیم وجود دارد، گفت: آنچه ما مطرح کردیم این بوده که آمریکایی‌ها در یک سیاست مزورانه تلاش می‌کنند که بگویند اهل گفت‌و‌گو هستند و باید این سیاست مزورانه را افشا کرد.
ظریف افزود: آمریکایی که نتایج 12 سال مذاکرات که دو سال و نیم آخر آن فشرده‌تر بود و خودش هم در آن بود را زیرپا گذاشت.
وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: ما باید با نحوه برخورد و ادبیات خود نشان دهیم حرف‌های آمریکا مزورانه است و اگر می‌گویند دنبال مذاکره هستند، دروغ می‌گویند.
ظریف همچنین اظهارداشت: آمریکایی‌ها می‌خواهند حرکتی انجام دهند که اقدام غیرقانونی خود را در خارج شدن از برجام و عهدنامه 1334 ایران و آمریکا را به شکلی بپوشانند. ادبیاتی که بنده و اقای رئیس‌جمهوری استفاده می‌کنیم برای نشان دادن تزویری است که در سیاست آمریکا وجود دارد.
وی تصریح کرد: ما اعلام کردیم اگر دولتی به تعهداتش پایبند نباشد جای مذاکره ندارد. مسئولیت دولت‌ها در حقوق بین الملل با تغییر رئیس یک کشور تغییر نمی‌یابد و حتی با انقلاب مسئولیت دولت‌ها پایدار می‌ماند. در آمریکا انقلاب نشده انتخاباتی شده و رئیس جمهوری جدید فکر می‌کند که دنیا را عوض کرده است.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: این واقعیات برای مردم دنیا باید روشن شود و با زبانی صحبت کنیم که همه
متوجه شوند.
ظریف اضافه کرد: اگر می‌خواستیم با زبان دیگری صحبت کنیم، نمی‌توانستیم انزوای آمریکا را به شکلی که می‌بینیم ملاحظه کنیم البته این به این معنا نیست که قدرت اقتصادی و نظامی آمریکا ناگهان ناپدید شود اینها واقعیتی است که علی الارض وجود دارد اما هنر سیاست خارجی ایران این است که بتواند آن واقعیات را در حوزه سیاسی به خوبی تعدیل کند و فکر می‌کنم این کار به خوبی انجام شد.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره FATF اظهار داشت: موضع ما در این زمینه روشن است، جمهوری اسلامی ایران برای این که بتواند با بانک‌های دنیا تبادلات داشته باشد، نباید خودش را تحریم کند. آمریکایی‌ها تمام تلاش‌ خود را می‌کنند که ما را از دنیا جدا کنند، ما باید کاری کنیم که اگر مشکلات آمریکا را کنار بگذاریم مشکلات دیگری در ارتباطات ما نباشد.
رئیس دستگاه دیپلماسی یادآور شد: به نظر ما توافق‌هایی که در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار داشته- دو اصلاحیه قوانین داخلی و دو کنوانسیون بین المللی- در دو - سه سال گذشته به اندازه کافی مورد بررسی قرار گرفته و تمام نگرانی‌های موجود رفع شده و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در این باره بررسی کرده است.
ظریف ادامه داد: صدها ساعت وقت در این زمینه گذاشته شده و ملاحظه‌ای وجود ندارد.
وی یادآور شد: متاسفانه برخی دوستان با نیت خیر نکاتی را مطرح می‌کنند که جایگاهی در این سیستم ندارد در واکنش به این که ممکن است آمریکا از طریق فشارهای سیاسی و اقتصادی بسیج و سپاه پاسداران را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار دهد، اینها اصلا ربطی به سیستم FATF ندارد.
رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: آمریکا کل جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرده و از این اتهامات به ایران می‌زنند که از سال 1984 در فهرست کشورهای حامی تروریسم آمریکا قرار داشته است.
ظریف افزود: صحبت‌هایی که دوستان می‌کنند مبتنی بر واقعیات نیست، این که سازمان یا کشوری در فهرست سازمان تروریستی آمریکا باشد، ملاک نیست. هر کشوری چیزی برای خودش دارد اتهاماتی هم که آمریکا می‌زنند فقط برای خودش خوب است.
وزیر امور خارجه افزود: آنچه مهم است این که شورای امنیت چه سازمان‌هایی را به عنوان سازمان تروریستی شناخته است، آنها سازمان‌هایی هستند که رژیم‌های منطقه همواره از آنان حمایت کردند که عضو فعال اف‌ای تی اف هم هستند. دوستان ما بیش از حد در این زمینه پیش می‌روند چه زمان سپاه را شورای امنیت در فهرست تروریستی قرار می‌دهد که دوستان ما درباره آن اظهار نگرانی می‌کنند.
ظریف در پاسخ به این که ممکن است برخی کشورها تحت فشار آمریکا قراردهد و شورای امنیت را تحت فشار قراردهد، گفت: افزود: ما از ترس مرگ خودکشی نمی‌کنیم. من چنین اتفاقی را بسیار بعید می‌دانم، اگر درست رفتار کنیم اما اگر چنین اتفاقی افتاد آن موقع درباره آن می‌توانیم تصمیم بگیریم و هیچ یک از این کنوانسیون‌ها به شکلی نیست که برای خروج از آن محدودیت داشته باشید اگر چنین واقعیتی افتاد آن وقت ما درباره خروج از FATF تصمیم می‌گیریم.
وزیر امور خارجه یادآورشد: علاوه بر این ما عضو FATF نمی‌شویم تنها اتفاقی که می‌افتد این است که ما از فهرست کشورهای غیر همکار خارج می‌شویم و کشوری می‌شویم که با آن همکاری می‌کند.
ظریف همچنین گفت: این کنوانسیون‌ها به شکلی نیست که برای خروج از آن محدودیتی داشته باشید. اگر چنین اتفاقی افتاد که احتمالش در جهان واقع یک در هزار نیست ما درباره خروج از تکلیف تصمیم بگیریم.
وی افزود: تنها اتفاقی که می‌افتد ما از کشورهای غیرهمکار کارگروه ویژه اقدام مالی خارج می‌شویم و تبدیل به کشوری می‌شویم که با استانداردهای که بیش از 200 کشور و 15 سازمان و موسسه بین‌المللی با اف‌ای تی اف همکاری می‌کنند وجزء آنها قرار می‌گیریم.
وی ادامه داد: بعضی دوستان اشتباهی دراین تعریف دارند و آن این است که می‌گویند 35 کشور عضو FATF هستند و ایران عضو 35 کشور نخواهد شد درحالی که بیش از 200 کشور و سازمان همکار با اف‌ای تی اف هستند و تنها ایران و کره شمالی غیر هم کار هستند، ما می‌خواهیم از این وضعیت خارج شویم.
رئیس دستگاه دیپلماسی درپاسخ به این سوال که وزارت خارجه برای کاهش تاثیر تحریم‌ها چه برنامه‌ای دارد، گفت:با معاونت اقتصادی که ایجاد کرده‌ایم تمام تلاش این است که از یک طرف زمینه همکاری‌های غیرنفتی ایران و کشورهای دیگر را افزایش دهد و صادرات غیرنفتی،ورود گردشگر،سرمایه‌گذاری خارجی و اینها را ازسال گذشته که وزارت خارجه معاونت اقتصادی ایجاد کرد بصورت ویژه وهدفمند دنبال می‌کنیم.
ظریف افزود: در حوزه صادرات نفت هم در خدمت همکاران مان در وزارت نفت و بانک مرکزی هستیم ضمن اینکه به مسئولیت و وظایف ذاتی این سازمان‌ها احترام می‌گذاریم هرجا بتوانیم کار آنها را تسهیل کنیم این کار را انجام خواهیم داد.
ظریف در پاسخ به سوال دیگری درباره سخنان گستاخانه مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، گفت: اینکه امروز ترامپ به پاریس رفته و یکی از سر تیترهای روزنامه‌های فرانسوی این است که دنیا علیه ترامپ، معلوم است وزیر خارجه آمریکا چه می‌تواند بگوید، باید بگوید ایران منزوی است.
وزیر امور خارجه اظهارداشت: وقتی بزرگترین قدرت نظامی و اقتصادی از همکاران و متحدینش نام ببرد، علیرغم اینکه ناتو این همه عضو دارد و آمریکا با اکثر کشورهای دنیا روابط نزدیک دارد، می‌گوید چند کشور در خاورمیانه و اروپا از ما حمایت می‌کنند. ادعا می‌کند کشورها خرید نفتشان را از ما به خاطر قلدری آمریکا پایین آورده‌اند و متحدین آمریکا هم اعلام کردند که با عدم تمایل این کار را انجام می‌دهند، چون آمریکا از فشارهای غیرقانونی علیه آنها استفاده می‌کند.
وزیر امور خارجه گفت: همه دنیا هم به این نتیجه رسیده‌اند که باید در میان مدت کاری بکنند که از این فشارها مصون شوند، حرکت‌هایی که در اروپا و سایر دنیا می‌بینید. اینکه کشورها تصمیم می‌گیرند دلار را از روابط دو و چندجانبه خودشان حذف کنند و با ارز ملی ارتباط برقرار کنند نشان دهنده این است که سیاست‌های آمریکا موفق نبوده است.
ظریف افزود: باید این واقعیت را بپذیریم که آمریکا بزرگترین اقتصاد دنیا است و از مزیت اقتصادی خود استفاده می‌کند، اما اصطلاحی که بیشتر و بیشتر مطرح می‌شود و اصل طرح این مساله هم به خاطر سیاست آمریکا در قبال برجام است، نظامی کردن اقتصاد و دلار آمریکاست.
وی ادامه داد: این که در برابر نظامی شدن دلار آمریکا مقابله می‌کنند کار بسیار سختی است و نمی‌خواهم شعار بدهم، دلار ده‌ها سال است بر روابط اقتصادی دنیا حاکم است و بسیار سخت است برای کشورها از حاکمیت دلار بخواهند فاصله بگیرند و نه اینکه خود را جدا کنند، اما آمریکایی‌ها انزوای خود را در همین واقعیت ببینند که علی‌رغم قدرت نظامی و اقتصادی مجبورند بگویند که فقط چند کشور در خاورمیانه و اروپا از ما حمایت نیم‌بند می‌کنند.
وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره کند بودن اقدامات اروپایی‌ها، گفت: ما با اروپایی‌ها در تماس ساعتی هستیم، به اروپا فشار می‌آوریم و نتیجه تلاش هایمان را به مقامات عالی گزارش می‌دهیم. سیاست‌های مختلف و اقدامات مختلفی داریم. فشارهای ما کارآمد بوده و توانسته‌ایم اروپا را که بسیار برای آنها روابط فرا آتلانتیکی بسیار مهم است، تا این حد همراه کنیم.
ظریف گفت: از ابزارهای متفاوت استفاده می‌کنیم، ابزارهایی در داخل و خارج برجام داریم، این کارها هم‌اکنون انجام می‌شود، تماس‌هایی داشته‌ایم و نامه‌ها و اسنادی منتشر کرده‌ایم و اقدامات مشابهی انجام داده‌ایم که باید در حوزه دیپلماتیک بعضی کارها با فشارهای پشت پرده ادامه یابد.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره توییتر بعیدی نژاد سفیر ایران در انگلیس درباره خبرنگار گاردین و حمایت عربستان از شبکه ایران اینترنشنال و تهدید وی، گفت: آنچه آقای بعیدی نژاد مطرح کرد اصل کلی است و ما از همه اتباع ایرانی در خارج حمایت می‌کنیم.
وزیر امور خارجه افزود: وظیفه سفارتخانه‌ها هم همین است که از اتباع ایرانی حمایت کنند، البته حمایت ما بدون توجه به این است که چه اقداماتی انجام داده‌اند و چه دیدگاه سیاسی دارند. در مورد قتل خبرنگار آمریکایی به تحقیقاتی که دولت ترکیه می‌کند، اعتماد کردیم و ورودی به این تحقیقات نکرده‌ایم.
ظریف اظهار داشت: مایلیم اجازه دهیم دولت ترکیه تحقیقاتش را ادامه دهد و سیاست ما درباره حمایت از اتباع ایرانی صرف نظر از ورود به این مسئله است.
وی در ادامه در پاسخ به اینکه آیا خودتان خرید می‌روید؟ گفت: نمی‌توانم این کار را انجام دهم بخاطر اینکه وقتی می‌خواهم خرید کنم، برای مردم مزاحمت ایجاد می‌شود، اما همسرم خرید می‌کند و خبردارم.
وزیر امور خارجه افزود: دوست دارم به خرید بروم و قبل از مسئولیت هم همه کارهایم را خودم انجام می‌دادم، اما اکنون همسرم خرید می‌کنند.
ظریف در پاسخ به اینکه آیا از قیمت‌ها خبر دارید؟ گفت: بله، شرایط خوبی نیست، من کاملا درک می‌کنم که مردم احساس خوبی از قیمت‌ها ندارند. ما هم احساس خوبی نداریم.
وی در پاسخ به اینکه اگر وزیر خارجه نباشید مایل هستید کدام وزارتخانه را اداره کنید، گفت: همین وزارتخانه را هم خیلی بلد نیستم، برغم اینکه تمام زندگی کاری، علمی و درسی من در این وزارتخانه بوده، هیچ کار دیگری غیر از وزارت خارجه و درس دادن در دانشگاه ندارم.
وزیر امور خارجه اضافه کرد: الان هم اگر وزیر نبودم این قانون شامل حال من هم می‌شد. البته در سن 50 سالگی با 25 سال سابقه خود را بازنشسته کردم، به خاطر اینکه نمی‌نوانستم در دولت قبلی حضور جدی داشته باشم. سی سالم پر نشده بود.
ظریف یادآور شد: طبق مقررات وزارت خارجه کسی که سفیر بوده می‌تواند با 35 سال خدمت و 65 سال سن ادامه فعالیت دهد و فقط سه نفر در وزارت خارجه هستند که مشمول قانون جدید مجلس می‌شوند که بیست و هفتم آبان ماه باید برگردند.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره سفرای ایران در هند و چین گفت: سفیر ما به دهلی نو اعزام شد و در مورد سفیر ایران در چین هم آقای دکتر همتی رفتند، اما به دلایل ملاحظاتی که نیاز کشور بود آقای رئیس‌ جمهوری ترجیح دادند از ایشان در بانک مرکزی استفاده کنند.
رئیس دستگاه دیپلماسی یادآورشد: روند اعزام چندجانبه است؛ وزارت خارجه پیشنهاد می‌کند، دستگاه‌های نظارتی باید نظر بدهند و رئیس‌جمهوری تایید کنند. معمولا این روند دو ماه طول می‌کشد، باید سفیر را به کشور طرف مقابل پیشنهاد کنیم و آن کشور باید بپذیرد.
ظریف با اشاره به اینکه این پروسه سه الی چهارماه طول می‌کشد، گفت: آقای همتی مرداد ماه به ما اعلام کردند که مسئولیت بانک مرکزی را قرار است بپذیرند و ما در ماه‌های اولیه هستیم که فرد جدیدی را معرفی کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا تلویزیون ایران را نگاه می‌کنید؟ گفت: متاسفانه اصلا تلویزیون نگاه نمی‌کنم، به خاطر اینکه فرصت ندارم. حتی خبر را هم از روی اینترنت و سایت‌ها پیگیری می‌کنم و نمی‌رسم در تلویزیون هم خبر نگاه کنم و این از مشکلاتی است که بنده دارم.
وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره پیش‌بینی شرایط در آینده، اظهار داشت: فکر می‌کنم بیش از هر چیز اوضاع در اختیار خود ماست. ایران کنشگر مهم در صحنه بین‌المللی است و ما خودمان تعیین می‌کنیم که چه می‌شود.
ظریف با تاکید بر اینکه مردم ایران می‌توانند با موفقیت از این مرحله عبور کنند، افزود: اتفاقی که در بیرون ایران می‌افتد این است که می‌خواهند ناامیدی را در جامعه ما تزریق کنند، امیدوارم هیچ کس در داخل نخواهد این کار را بکند، به خاطر اینکه اعتقاد دارم تزریق ناامیدی در داخل در دو سه سال گذشته به شدت با اهداف سیاسی انجام شده و هیچ فایده‌ای برای هیچ گروه سیاسی ندارد.
رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: اینکه آمریکایی‌ها آنقدر برای این تحریم‌ها تبلیغات کردند، بیشتر برای ایجاد فضای روانی بود و بهترین راه مقابله این است که از این فضای روانی مرعوب نشویم.
وی گفت: بیشترین میزان سرمایه ما داخلی است، هم سرمایه انسانی و هم سرمایه مالی زیادی داریم، بخش نقدینگی اگر به جای بازارهای کاذب به کارهای مولد درازمدت بیاید، حتما می‌تواند نتیجه بخش باشد و شرایط بسیار بهتری برای کشور ایجاد کند.
ظریف ادامه داد: آمریکایی‌ها می‌خواهند ما را درحال نااطمینانی نگه دارند، حتی پیشنهاد می‌کردند اگر این کار را بکنید 6 ماه تحریم‌ها را عقب می‌اندازیم، هیچ فایده‌ای ندارد و حتی به نفع آنهاست که با تحریم‌ها بازی بکنند و شرایط عدم اطمینان به آینده را طولانی‌تر کنند.
وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: ما باید بازی آمریکایی‌ها را بشکنیم و در زمین آمریکا بازی نکرده و در زمین خودباوری و اعتماد به نفس و استفاده از سرمایه عظیم انسانی، مالی و اقتصادی خود ایرانیان در داخل کشور و خارج کشور بازی کنیم، باید یک همدلی جدی بین مردم ایجاد کنیم و رمز عبور موفقیت‌آمیز از این مرحله این است که این همدلی را تقویت کنیم.
*وزیر امور خارجه: استفاده بیش از حد آمریکا از قدرت نظامی و اقتصادی خود باعث شده که دنیا به شدت به این فکر بیفتد که نمی‌تواند زندانی و گروگان سیاست‌های واشنگتن باشد
*اروپایی‌ها در اعلام نظر سیاسی در برابر بزرگترین متحد خودشان ایستادند و ما انزوای آمریکا را می‌بینیم و عصبانیت مقامات آمریکایی را از انزوای این کشور کاملاً مشاهده می‌کنیم
*این که اروپایی‌ها کاملا نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند یک واقعیت است اما این به اصل فواید برجام برای ایران و صلح و امنیت بین‌المللی خدشه‌ای وارد نمی‌کند
*جمهوری اسلامی توانسته شرایطی را ایجاد بکند که رئیس‌جمهوری آمریکا ادعا می‌کند بزرگ‌ترین کلاه سر آمریکا رفته است
*آنچه برجام انجام داده این بوده است که طراحی چند دهه‌ای آمریکا برای ایران را به تهدید برای صلح و امنیت ببرد از بین برده است
*ایران تنها کشوری است که شورای امنیت غنی‌سازی آن را به عنوان یک واقعیت پذیرفته و هیچ کشور دیگری این واقعیت را نپذیرفته است و اینها واقعیاتی است که در برجام اتفاق افتاده است
*اگر یقین هم داشتم بعد از دولت اوباما دولتی مثل ترامپ سر کار می‌آید بازهم مذاکرات برجام را به همین شکل که هست، انجام می‌دادیم
*موضع ما در زمینه FATF روشن است، جمهوری اسلامی ایران برای این که بتواند با بانک‌های دنیا تبادلات داشته باشد، نباید خودش را تحریم کند. آمریکایی‌ها تمام تلاش‌ خود را می‌کنند که ما را از دنیا جدا کنند، ما باید کاری کنیم که اگر مشکلات آمریکا را کنار بگذاریم مشکلات دیگری در ارتباطات ما نباشد
*به نظر ما توافق‌هایی که در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار داشته - دو اصلاحیه قوانین داخلی و دو کنوانسیون بین‌المللی- در دو - سه سال گذشته به اندازه کافی مورد بررسی قرار گرفته و تمام نگرانی‌های موجود رفع شده و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در این باره بررسی کرده است. صدها ساعت وقت در این زمینه گذاشته شده و ملاحظه‌ای وجود ندارد
*متاسفانه برخی دوستان با نیت خیر نکاتی را مطرح می‌کنند که جایگاهی در این سیستم ندارد در واکنش به این که ممکن است آمریکا از طریق فشارهای سیاسی و اقتصادی بسیج و سپاه پاسداران را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار دهد، اینها اصلا ربطی به سیستم FATF ندارد
*اینکه کشورها تصمیم می‌گیرند دلار را از روابط دو و چندجانبه خودشان حذف کنند و با ارز ملی ارتباط برقرار کنند نشان دهنده این است که سیاست‌های آمریکا موفق نبوده است
سایر اخبار این روزنامه
رئیس کل بانک مرکزی در همایش استانداران سراسر کشور مطرح کرد؛ تمهیدات جدید برای بازگشت ارز صادراتی دکتر ظریف: استدلال های منتقدان FATF با واقعیت منطبق نیست سید حسن نصرالله: عادی سازی روابط با اسرائیل نقاب از چهره‌های منافق عربی برمی‌دارد افشای معامله نظامی بزرگ عربستان و رژیم صهیونیستی دکتر روحانی در پایان نشست سران سه‌قوه: هدف تحریم های غلط آمریکا تاثیر بر زندگی و معیشت مردم ایران است آمانو: ایران درحال اجرای تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام است وزیر انرژی پیشین آمریکا: آمریکا در تحریم ایران هیچ حمایت بین‌المللی ندارد عدالت، گمشده امروز ما استاندار کرمانشاه: بیش از 70 هزار واحد مسکونی زلزله‌زدگان بازسازی شد پیامدهای شوم جنگ نیابتی آمریکا در یمن دبیر همایش المیزان و علوم انسانی اسلامی: اندیشه علامه طباطبایی برای کشف‌ در علوم انسانی راه‌گشاست سی و سومین جشنواره ملی قرآن و عترت 26 آبان برگزار می‌شود کتاب مصور«ایران از نگاه یک مجاری»در بوداپست رونمایی شد استاندار کرمانشاه: بیش از 70 هزار واحد مسکونی زلزله‌زدگان بازسازی شد استاندار کرمانشاه: بیش از 70 هزار واحد مسکونی زلزله‌زدگان بازسازی شد استاندار کرمانشاه: بیش از 70 هزار واحد مسکونی زلزله‌زدگان بازسازی شد استاندار کرمانشاه: بیش از 70 هزار واحد مسکونی زلزله‌زدگان بازسازی شد استاندار کرمانشاه: بیش از 70 هزار واحد مسکونی زلزله‌زدگان بازسازی شد استاندار کرمانشاه: بیش از 70 هزار واحد مسکونی زلزله‌زدگان بازسازی شد استاندار کرمانشاه: بیش از 70 هزار واحد مسکونی زلزله‌زدگان بازسازی شد استاندار کرمانشاه: بیش از 70 هزار واحد مسکونی زلزله‌زدگان بازسازی شد استاندار کرمانشاه: بیش از 70 هزار واحد مسکونی زلزله‌زدگان بازسازی شد