گزارش میدانی از بازار کامپیوتر رضا(ع) پس از 13 آبان

صبا رضایی-تا دو هفته پیش به هر بازار کامپیوتری که سر می‌زدید فروشندگان با اصرار از شما می‌خواستند محصول مورد نظر را خریداری کنید چرا که بعد از 13 آبان به طور حتم ناچار می‌شوید محصولی که نیاز دارید را بسیار گران‌تر خریداری کنید. در سال 97 بازار کامپیوتر شاهد رشد چشمگیر قیمت‌ها بود اما افزایش قیمت در این بازار چندان به چشم نیامد چراکه بازار موبایل به حدی با حاشیه و شایعات همراه بود که تمام توجهات را به خود معطوف کرد و ماجرای تخلفات ارزی و قیمت‌گذاری‌های نجومی جایی برای پرداختن به بازار کامپیوتر باقی نگذاشت. با این همه حقیقت آن است که تا اردیبهشت‌ماه به طور متوسط 5/2 میلیون تومان قیمت لپ‌تاپ‌ها رشد داشته و پس از آن نیز رشد قیمت‌ها روند صعودی خود را حفظ کرد. به هر روی بهترین مکان برای بررسی قیمت‌های کامپیوتر و لپ‌تاپ پس از 13 آبان بازار کامپیوتر رضا (ع) است. گزارش میدانی «جهان صنعت» از این بازار را در ادامه می‌خوانید:
بازار کامپیوتر رضا (ع) یکی از بازارهایی است که مکان‌یابی بسیار مناسبی داشته است. این بازار نزدیک تئاتر شهر واقع شده، پاتوقی برای قشر جوان و دانشجو یا تحصیلکرده؛ همان قشری که از مصرف‌کنندگان لپ‌تاپ و کامپیوتر بوده و حاضرند برای این محصولات هزینه کنند. اگرچه در داخل این بازار هیچ رستوران و حتی دکه خواروبار‌فروشی مشاهده نمی‌شود اما رستوران محسن در همان نزدیکی‌ها واقع شده و اگر علاقه‌مند به فست‌فود باشید تا دلتان بخواهد رستوران‌های فست‌فود در همان نزدیکی‌ها قرار دارد. در نزدیکی بازار کامپیوتر رضا (ع) چند بازار کامپیوتر دیگر نیز واقع شده‌اند اما هیچ یک محبوبیت این بازار را ندارند. بازار کامپیوتر رضا (ع) طی این سال‌ها موفق شده اعتماد مردم را جلب کند و اگر به آن سر بزنید حتما دلیل این امر را متوجه خواهید شد. این بازار زرق و برق بازار کامپیوتر پایتخت را ندارد. از سوی‌ دیگر در مرکز شهر واقع شده و مانند بازار موبایل علاءالدین دسترسی به آن مشکل نیست. با این همه ویژگی متمایز‌کننده بازار کامپیوتر رضا (ع) فروشندگان آن است. فروشندگانی که بسیار خونسرد و آرام هم مشتری را درک می‌کنند و هم تلاش می‌کنند محصول مورد نظر وی را با قیمت مناسب انتخاب کرده و در اختیارش بگذارند. تحریم‌ها هر ایرادی که داشته یک حسن بزرگ دارد و آن هم تغییرات رفتاری فروشندگان است؛ فروشندگان دریافته‌اند که باید چهره‌ای خونسرد به خود بگیرند و اگر مشتری از افزایش قیمت برآشفته شد بتوانند فضا را آرام کنند. با این همه فروشندگان نمی‌توانند وانمود کنند منصف هستند، مشتریان به ویژه از نوع ایرانی همواره متوجه می‌شوند با فروشنده منصفی مواجه هستند یا خیر و در بازار کامپیوتر رضا (ع) با مغازه‌دارها و فروشندگانی منصف روبه‌رو می‌شوید.
کاتالوگ‌های بی‌قیمت
بیشتر مغازه‌های بازار کامپیوتر رضا (ع) فروشندگان لپ‌تاپ‌های asus ، Lenovo، acer و hp هستند. بهترین سایز لپ‌تاپ برای استفاده خانگی 15 اینچ است، با این سایز شما هم می‌توانید کارهای روزمره خود را انجام دهید و هم فیلم و سریال تماشا کنید. هر قدر هم فروشندگان از لپ‌تاپ 3 هسته‌ای تعریف کردند فریب نخورید، حداقل لپ‌تاپ باید 5 هسته‌ای باشد. زمانی که به عنوان یک مشتری قیمت لپ‌تاپ 15 اینچی 5 هسته‌ای asus را پرسیدم، مغازه‌دار بازار کامپیوتر رضا (ع) پاسخ داد: بستگی دارد لپ‌تاپ را برای چه استفاده‌ای می‌خواهید. اگر برای کارهای روزمره قصد خرید لپ‌تاپ دارید، قیمت لپ‌تاپ‌ها از 3 میلیون و 700 هزار تومان شروع می‌شود به بالا.


پیش از این در بازار کامپیوتر پایتخت کاتالوگ لپ‌تاپ‌های asus به همراه قیمت‌ها موجود بود اما در این بازار کاتالوگ‌ها هیچ قیمتی نداشتند.
تبلت‌های کیبورددار کمیاب شده‌اند
مغازه‌دار دیگری درباره تبلت‌های دارای کیبورد گفت: اگر مدل مقاوم و مرغوب می‌خواهید دیگر موجود نیست. بهتر است به جای آن لپ‌تاپ کوچک asus بخرید. قیمت آن هم 3 میلیون و 200 هزار تومان است. فروشنده یک لپ‌تاپ کوچک صورتی را روبه‌رویم قرار داد، به نظر بیشتر برای شاگردهای دبستانی مناسب می‌آمد البته نه از نظر قیمت.
مشاوران خرید لپ‌تاپ
در مغازه سوم مشاوره برای خرید لپ‌تاپ ارائه می‌دادند و انواع لپ‌تاپ و کیس کامپیوتر را به مشتریان معرفی می‌کردند. مشاور درباره تبلت‌های کیبورد‌دار گفت: اکنون تنها مدل موجود در بازار تبلت‌های مایکروسافت است که قیمت آن بسیار بیشتر از 12 میلیون تومان شده است. به صرفه‌ترین کار آن است که یک لپ‌تاپ مناسب 15 اینچی بخرید و تبلت کیبورد‌دار را فراموش کنید. به گفته او مدل مناسب لپ‌تاپ 15 اینچی و 5 هسته‌ای لنووو حدود 7 میلیون تومان بود. به گفته او لپ‌تاپ‌های ایسوس از لنووو گران‌تر هستند اما هیچ تفاوتی از نظر قیمت ندارند و دلیل تفاوت قیمت آنها تنها قدیمی‌تر بودن و برند بودن ایسوس است.
او درباره تغییرات قیمت لپ‌تاپ‌ها از 13 آبان به بعد گفت: قیمت لپ‌تاپ‌ها تنها 200 هزار تومان افزایش داشته و برای محصولی مانند لپ‌تاپ آنقدر‌ها زیاد نیست. همان‌طور که اشاره کردم فروشندگان این بازار به خوبی با سیاست خونسردی و موجه نشان دادن قیمت‌ها آشنایی داشتند، به طوری که می‌توان از آنها برای تدریس فروش موفق نیز دعوت به کار کرد.
یکی از مغازه‌ها نیز سیستم‌های کامپیوتر اداری به فروش می‌رساند که باید به او می‌گفتید چه کارت گرافیکی، کدام مدل مادربورد و چه نوع قطعه‌ای نیاز دارید. البته مشتریان سالیان طولانی است که با این مدل سرهم‌بندی کامپیوتر فاصله گرفته‌اند و حتی برای بازی‌های کامپیوتری نیز به لپ‌تاپ‌ها روی آورده‌اند.
لپ‌تاپ‌های دست دوم
در آخر بازار کامپیوتر رضا (ع) مغازه‌ای بود که لپ‌تاپ‌های دست دوم می‌فروخت. لپ‌تاپ‌های چهار میلیون تومانی به قیمت 5/2 میلیون تومان به فروش می‌رسیدند. به نظر می‌رسد لپ‌تاپ چهار میلیون تومانی به صرفه‌تر باشد.
هارداکسترنال گران
اگر همچنان در فکر خرید‌ هارد‌اکسترنال با قیمت 200 هزار تومان هستید، خوابش را ببینید.‌ هارد اکسترنال با یک ترابایت ظرفیت از 650 هزار تومان شروع می‌شود و تا 850 هزار تومان نیز می‌رسد. البته ‌هارد اکسترنال 850 هزار تومان آداتا ضد ضربه بوده و می‌توانید پس از خرید دق دلی‌های خود را از گرانی قیمت بر سر آن خالی کنید.
محصولات ارزان‌قیمت
یکی از مغازه‌های بازار کامپیوتر رضا‌(ع) هدست و هندزفری‌های بلوتوثی به فروش می‌رساند. البته قیمت آنها بسیار ارزان‌تر از فروشگاه‌های اینترنتی بوده و بسیار مناسب و به صرفه بودند. این هندزفری‌ها که کار MP3 انجام می‌دهند از 100 هزار تومان بودند تا 200 هزار تومان و بیشتر. به هر روی جای شکرش باقی است که یک محصول همچنان با قیمت مناسب به فروش می‌رسد.
تخفیفات پاییزی
برخی از مغازه‌های فروش لپ‌تاپ جشنواره فروش پاییزی زده بود و محصولات را تا 400 هزار تومان ارزان‌تر از دیگر مغازه‌ها به فروش می‌رسانند. به گفته یکی از فروشندگان این بازار، قیمت‌ها پس از 13 آبان، تا 400 هزار تومان افزایش داشته است.
در طبقه اول، دوم و بالاتر مغازه‌ها خدمات تعمیر لپ‌تاپ و کامپیوتر ارائه می‌دهند. یکی از این مغازه‌ها خدمات ارزان حمل و نقل کالا از در منزل مشتری را نیز بر عهده می‌گیرد و نیازی نیست که لپ‌تاپ را با خود تا بازار کامپیوتر امام رضا (ع) حمل کنید. مشکل بسیاری از دارندگان لپ‌تاپ برای تعمیر، حمل آن است و این خدمات بسیار مناسبی برای مشتریان است. برخی از برندهای ایرانی تولید‌کننده قطعات جانبی کامپیوتری نیز در طبقات بالاتر حضور داشتند.
قیمت لپ‌تاپ‌های لنووو از چهار میلیون تومان شروع می‌شود و رنج قیمتی آن تا هشت میلیون و 500 هزار تومان است. البته در بازار کامپیوتر رضا (ع) به هیچ‌وجه احساس نمی‌کنید که این قیمت‌ها رشد داشته یا گران‌تر شده‌اند.