مجلس 11 ایراد اصلی لایحه CFT را رفع کرد

گروه سیاسی- حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، چندی پیش در جمع خبرنگاران اعلام کرده بود که شورای نگهبان بیش از 20 مورد ایراد به لایحه CFT وارد دانسته و علاوه بر ایرادهای مذکور در نهایت، شورای نگهبان بندی را آورده که از نظر ما به معنای رد لایحه کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم محسوب می‌شود. عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اضافه کرده بود که در این بند گفته شده بعضی از ایرادات قابل اصلاح نیست و خلاف منافع ملی بوده و طبق آن لایحه مزبور خلاف شرع تشخیص داده شده است اما این اظهارات در نشست سخنگوی شورای نگهبان مطرح و نظر کدخدایی در خصوص برداشت نمایندگان از ایرادهای مربوط به لایحه CFT پرسیده شد. عباسعلی کدخدایی نیز در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه براساس اعلام رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس، شورای نگهبان طی بندی لایحه CFT را خلاف منافع ملی اعلام کرده، نظر شورا در این مورد چیست، گفت: شورای نگهبان 22 ایراد در مورد این لایحه گرفته است و طی یک بند در ذیل آنها هم اعلام کرده با توجه به ایرادات 22‌گانه و اینکه الحاق به این کنوانسیون با فرض غیرقابل اصلاح بودن آن، خلاف منافع ملی ایران است.
وی تاکید کرد: لذا اگر مجلس شورای اسلامی بتواند ایرادات 22‌گانه را رفع کند، این ایراد هم رفع شده تلقی خواهد شد.
سخنگوی شورای نگهبان در ادامه تصریح کرد: ماده 6 کنوانسیون CFT هیچ‌گونه حق شرطی را نپذیرفته است و تنها در خصوص ارجاع به داوری حق شرط را قبول کرده، لذا فقهای شورای نگهبان معتقدند زمانی که حق شرطی را آنها قبول نکرده‌اند، اصل
ماده حاکم است.


سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه شورای نگهبان نسبت به لایحه CFT یازده ایراد اصلی گرفته گفت: ۱۱ ایراد دیگر به ۱۱ ایراد اول گرفته شده و به این ۱۱ مورد استناد شده است و اگر مجلس ۱۱ مورد ایراد اول را رفع کند، ایرادات خود به خود رفع می‌شود. وی در پاسخ به این سوال که اعلام نظر شورای نگهبان درباره لایحه الحاق به CFT گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام نظراتش درباره لایحه را در روز 13 آبان برای ما ارسال کرد و منتظر بودیم که نظرات را کامل برای مجلس ارسال کنیم. سخنگوی شورای نگهبان گفت: به دلیل اینکه 6 آبان مهلت 20 روزه شورای نگهبان برای بررسی این لایحه تمام می‌شد، بنابراین مجمع تشخیص در روز 13 آبان نظراتش را برای ما ارسال کرد و ما وقتی نظرات مجمع را دریافت کردیم، آنها را به صورت عمومی نیز اعلام کردیم.
کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره اظهارنظر یکی از فعالان سیاسی کشور درباره اضافه شدن هشت میلیون رای به آرا‌ در انتخابات ریاست جمهوری سال 88 گفت: چرا ایشان ادعا نکرده است که 100 میلیون رای به ‌آرا‌ اضافه نشده است؟ وی ادامه داد: آیا اگر دیگران درباره ایشان ادعایی کنند و نسبت ناروایی به ایشان بدون استنادات بدهند آیا واجد اهمیت است و یا اساسا درست است؟
سخنگوی شورای نگهبان گفت: بزرگتر از این ادعاها در سال 88 درباره صحت انتخابات مطرح شد اما هیچ استناداتی هم درباره آنها ارائه نشد و زشت است که دوباره چنین ادعاهایی تکرار می‌شود.
کدخدایی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه شورای نگهبان پس از مهلت 20 روزه نظرات خود را درباره لایحه الحاق به CFT ارسال کرده است، گفت: ما نظرات‌مان را بر اساس فرصت قانونی به مجلس ارائه کردیم و صرفا نظر مجمع پس از این تاریخ به مجلس ارسال شد. وی اضافه کرد:‌ در آیین‌نامه مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام نظر هیات نظارت مقید به زمان مشخصی نشده است ولی شورای نگهبان طی دو بازه 10 روزه باید نظر خود را در مورد مصوبات به مجلس ارائه دهد از این رو هر زمان نظر مجمع به ما ارسال شود ما آن را به مجلس می‌فرستیم.
کدخدایی در جواب پرسش دیگر با موضوع ایراد شورای نگهبان درباره لایحه الحاق به CFT به متن اساسنامه گفت: یک مورد ارجاع در مورد داوری در متن کنوانسیون مورد ابهام فقهای شورای نگهبان قرار گرفت و آنها حق شرط را کافی ندانستند و خواستند که این موضوع کامل‌تر شود.
وی خاطرنشان کرد: قانون اساسی کشور ما ظرفیت بالایی داشته و می‌تواند هر بن‌بستی را از پیش رو بردارد.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری با این محتوا که آیا شورای نگهبان هیات نظارت مجمع تشخیص را موازی اقدامات خود می‌داند یا نه؟ گفت: از سال 1386 مجمع تشخیص مصلحت نظام وظیفه نظارت بر سیاست‌های کلی نظام را بر عهده گرفته است و مقام معظم رهبری بر اساس اصل 110 قانون اساسی وظیفه نظارتی خود را بر این سیاست‌ها به مجمع تفویض کردند؛ مجمع تشخیص نیز این وظیفه را بر عهده یک هیات 15 نفره قرار داد تا بر سیاست‌های کلی نظام نظارت کنند.
کدخدایی ادامه داد: مجمع تشخیص مصلحت نظام نظرات را مطابق وظایف نظارتی خود اعلام می‌کند و این هیات جانشین مجمع تشخیص در نظارت شده است و پیش از این درباره مصوبات نظرات خود را اعلام می‌کرده است.