نگاه فوربس به نامزدهای ریاست‌جمهوری ایران؛

با توجه به اینکه نام‌نویسی‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری 29 اردیبهشت 96 به پایان رسیده، شکل احتمالی رقابت میان نامزدها در حال آشکار شدن است. احتمالا مسایل اقتصادی زمین اصلی مبارزه برای نامزدهای اصلاح‌طلب و اصولگرا خواهد بود.
به نوشته نشریه فوربس، در مجموع یک‌هزار و 636 نامزد برای انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند و احتمالا شورای نگهبان اکثریت قابل‌توجهی از آنها را رد صلاحیت خواهد کرد. نام کاندیداهای نهایی 26 یا 27 آوریل (ششم و هفتم اردیبهشت) اعلام خواهد شد.
رقبای اصلی اصلاح‌طلبان که نماینده‌شان حسن روحانی است و محافظه‌کاران یا اصولگرایانی چون ابراهیم رییسی، دادستان کل سابق ایران خواهند بود. در کنار این دو نامزد در جناح اصلاح‌طلبان، اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور حضور دارد که به‌عنوان گزینه پوششی در صورت رد صلاحیت شدن روحانی از سوی شورای نگهبان نام‌نویسی کرده است. از سوی نامزدهای اصولگرا نیز محمود احمدی‌نژاد که ممکن است از سوی شورای نگهبان رد شود، حمید بقایی، معاون اول سابق وی و همچنین محمدباقر قالیباف، شهردار تهران ثبت‌نام کرده‌اند.احتمالا اقتصاد، مهم‌ترین مساله در رقابت‌هایی خواهد بود که به‌طور رسمی از 28 آوریل (هشتم اردیبهشت) تا 17 می (27 اردیبهشت) برگزار خواهد شد. بخش عمده مناظرات نیز به‌طور خاص بر دستاوردهای ناشی از توافق هسته‌ای ایران که در ژوییه 2015 با آمریکا و دیگر قدرت‌های بین‌المللی به امضا رسید، متمرکز خواهد بود.در شرایط فعلی این احتمال وجود دارد که روحانی در تلاش جهت حفظ کرسی خود برای یک دور دیگر با تردید عمومی روبه‌رو شود. سایت «ایران پل» نظرسنجی که از بیش از یک‌هزار ایرانی طی 11 تا 14 آوریل (22 تا 25 فروردین) انجام داده نشان می‌دهد مردم نگران شرایط اقتصادی خود هستند.
زمانی که از آنها در مورد سطح فعلی درآمدشان سوال شد، 54 درصد گفتند «به‌سختی روزگار می‌گذرانیم» و 35 درصد گفتند شرایط اقتصادی خانواده‌شان نسبت به چهار سال پیش بدتر شده ولی در مقابل 11 درصد از بهبود آن خبر داده‌اند.با این ‌حال ایرانیان در دورنمای بزرگ‌تر، نسبت به شرایط اقتصادی کشور خوش‌بین هستند. درحالی‌که 34 درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی ایران پل گفتند شرایط فعلی «بسیار خوب» یا «تا حدودی خوب» است، 64 درصد گفتند شرایط «تا حدودی بد» یا «بسیار بد» است. علاوه بر این 52 درصد گفتند شرایط اقتصادی رو به وخامت است و در مقابل 31 درصد تاکید کردند این شرایط رو به بهبود است.


با وجود تمام اینها، دیدگاه به‌مراتب مثبت‌تری نسبت به روحانی در مقایسه با دیگر رقبایش وجود دارد. در این نظرسنجی 62 درصد مردم گفتند نظر «بسیار مطلوب» یا «تا حدودی مطلوب» نسبت به روحانی دارند که این رقم قابل‌مقایسه با 52 درصد احمدی‌نژاد، 39 درصد جهانگیری، 31 درصد رییسی و 16 درصد بقایی است. تنها کسی که از روحانی بالاتر بود قالیباف است که میزان محبوبیتش 67 درصد اعلام شد. شاید یکی از مهم‌ترین مشکلات برخی از دیگر نامزدها، چهره کمتر‌شناخته‌شده‌شان باشد. 46 درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفتند نمی‌دانند رییسی کیست.
به گزارش رویداد24، زمانی که بحث مسایل خاص پیش می‌آید، روحانی در اغلب حوزه‌ها عملکرد بهتری نسبت به رقبای خود داشته است؛ مسایلی چون بهبود روابط خارجی ایران، افزایش آزادی‌های مدنی، لغو تحریم‌های بین‌المللی، مبارزه با فساد و ارتقای شرایط زندگی قشر فقیر جامعه.
تفسیرهای اخیر در مورد رقبای روحانی، بر رییسی به‌عنوان رقیب اصلی روحانی متمرکز بوده‌اند اما نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد قالیباف تهدید به‌مراتب جدی‌تری برای رییس‌جمهور مستقر ایران خواهد بود.