تحریم‌ها همچنان در تعلیق

گروه سیاسی- دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا با تایید پایبندی ایران به تعهدات خود در برجام، تعلیق تحریم‌های هسته‌ای را برای یک دوره 90 روزه دیگر تمدید کرد و این می‌تواند یک امتیاز و پیروزی دیپلماتیک دیگر در عرصه جهانی و برجام برای دولت یازدهم و البته مردم کشورمان محسوب شود. اقدام اخیر دولت ترامپ بار دیگر ثابت کرد که ایران به تعهدات خود در قبال توافق‌ها و قراردادهای بین‌المللی پایبند است و البته حفظ این توافق به نفع آمریکا وسایر کشورها هم خواهد بود. بر اساس برجام رییس‌جمهور آمریکا باید هر 90 روز یک بار تعلیق اجرای تحریم‌های ایران را که براساس برجام انجام شده است، تمدید کند و در واقع این اولین بار است که در دولت دونالد ترامپ 90 روز مربوط به تعلیق تحریم‌ها به پایان رسیده است و دولت آمریکا با تایید پایبندی ایران به تعهدات این دوره را تمدید کرد.
رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده دستور داده است بررسی بین سازمانی از اینکه لغو تحریم‌های ایران براساس توافق هسته‌ای سال 2015 مطابق منافع امنیت ملی ایالات متحده است، انجام شود. تیلرسون در بیانیه‌ای با اذعان به اینکه ایران براساس این توافق مطابق با تعهدات خود عمل کرده است، مدعی شد ایران به دنبال آن است تا کنترل برنامه هسته‌ای‌اش را به دست بگیرد اما نگرانی‌هایی درباره نقش این کشور به عنوان حامی تروریسم وجود دارد. او گفت با ارسال نامه‌ای به پل رایان این موضوع را اعلام کرده است.
رکس تیلرسون، پیش از انتخابات به عنوان وزیر خارجه، به طور عمومی اظهارنظر سیاسی علیه ایران نکرد اما در یک مصاحبه‌ تلویزیونی او گفت که شرکت او اکسون موبیل، قطعا فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران را بررسی می‌کند چراکه ایران کشوری با منابع عظیم است. این اظهارنظر او باعث شد تا برخی تحلیلگران انتخاب او، به عنوان وزیر خارجه را یک فرد میانه‌رو در کابینه‌ ترامپ بدانند.
از طرفی ترامپ در دوران تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری در سال 2016، از منتقدان سرسخت توافق هسته‌ای با ایران به شمار می‌رفت ولی هر بار با طرح اینکه این توافقنامه را پاره خواهد کرد یا درصدد اصلاح یا حفظ آن بر خواهد آمد، دیدگاه‌های متناقضی در این باره مطرح کرده بود. اما حالا دولت آمریکا اذعان دارد که ایران از تعهدات هسته‌ای انحراف نداشته و می‌توان گفت این رویکرد به معنی آن است که فرمان رییس‌جمهور سابق آمریکا برای تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی تمدید می‌شود و این یعنی دولت ترامپ برعکس ادعاهای خود در زمان تبلیغات انتخاباتی‌اش همگام با سیاست‌های دولت اوباما حرکت می‌کند. هرچند تندروهای دولت یازدهم در ایران دیدگاهی منفی نسبت به واکنش دولت ترامپ دارند و اعتراف دولت آمریکا به پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای را رفتار دوگانه‌ای ترجمه می‌کنند که با نزدیک بودن انتخابات ریاست‌جمهوری اتفاق افتاده اما هرچه هست نگرانی آمریکا از لغو توافق هسته‌ای از جانب ایران است و آمدن دولتی جدید در ایران که نسبت به روحانی رویکرد سرسختانه‌ای به دیپلماسی و روابط با غرب داشته باشد نیز می‌تواند به این نگرانی دامن بزند. شاید هم نگاه تندروها این بار نسبت به این موضوع خیلی هم بدبینانه نباشد چراکه کاخ سفید در حال حاضر تلاش می‌کند نرمش بیشتری نشان دهد تا مجبور نباشد چندماه دیگر با جناحی روبه‌رو شود که آنچنان تعهدی به توافق هسته‌ای نداشته باشد. ناگفته نماند عقب افتادن تصویب تحریم‌های بیشتر علیه ایران به دلیل نزدیک بودن انتخابات ریاست‌جمهوری توسط کنگره آمریکا هم در نتیجه نگرانی آمریکا از وضعیت پیش روی ایران و احتمال عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای بوده است بنابراین آمریکا هم ترجیح می‌دهد دولتی در ایران حاکم شود که دیپلماسی نرم‌تری نسبت به روابط با غرب داشته باشد. البته نوع بازیگری و هوشمندی و دستور کار سیاست داخلی و خارجی آینده ایران نیز در پایبندی آمریکا به تعهدات هسته‌ای بی‌تاثیر نخواهد بود چراکه مخالفان برجام در داخل مدام بر این نکته تاکید می‌کنند که برجام بدون داشتن دستاوردی برای جمهوری اسلامی توافق یک طرفه و سازشکارانه بوده و هیچ تاثیری در زندگی و زمانه مردم ایران نداشته است. این در حالی است که موضع دولت یازدهم نسبت به توافق هسته‌ای متفاوت است و آنها برجام را یک توافق برد- برد برای ایران و جامعه جهانی می‌دانند.