آشفتگی ترامپ درباره چشم انداز «راشاگیت»

گروه بین‌الملل- علی ودایع: گران قیمت‌ترین انتخابات میان دوره‌ای آمریکا به پایان رسید تا دموکرات‌ها کنگره را تسخیر کنند اما کلید سنا در جیب جمهوری خواهان باقی بماند. در این انتخابات، برای اولین بار دو زن بومی آمریکا و دو زن مسلمان به مجلس نمایندگان راه یافتند. ایالت‌های ماساچوست و کنتیکت، اولین نماینده زن آفریقایی‌تبار خود را به این مجلس فرستادند و در ایالت‌های آریزونا و تنسی برای اولین بار سناتورهای زن انتخاب شدند.در انتخابات میان‌دوره‌ای امسال تعداد نامزدهای زن و غیرسفیدپوست به یک رکورد تاریخی رسیدند و تعداد آنها در مجالس قانونگذاری آمریکا افزایش چشمگیری خواهد یافت. بایک حساب سرانگشتی می‌توان گفت که دموکرات‌های رادیکال تر و جمهوری خواهان افراطی تر به کنگره راه یافته اند تا مجله تایم همین موضوع را دستمایه طرح جلد خود کند.
 حالا همه چشم‌ها به دو سال آینده تا انتخابات الکترال 2020 دوخته شده است. «نانسی پلوسی» دموکرات کهنه کار کنگره که احتمالا از طرف دموکرات‌ها رئیس مجلس نمایندگان شود، تاکید کرد، حزبش آماده همکاری با جمهوری‌خواهان است. او البته گفت که دموکرات‌ها به دنبال نقطه اشتراک حداقلی نیستند بلکه «جسورانه‌ترین» اشتراک‌ها را پیگیری می‌کنند.
در مقابل، رئیس‌جمهوری آمریکا نتایج انتخابات را «موفقیت عظیم» خواند و گفت، آماده است تا با نمایندگان حزب دموکرات برای تدوین قوانینی که اولویت دارند، همکاری کند. ترامپ در گامی نادر با سخره گرفتن نامزدهای جمهوریخواه و با بردن اسامی آنها گفت،« آنها سعی داشتند از او فاصله بگیرند تا پیام‌های اختلاف‌برانگیز ترامپ درباره مهاجران بر آرای آنها تاثیر نگذارد و نهایتا در انتخابات شکست خوردند.» وی  با وجود ابراز تمایل به همکاری با حزب دموکرات، گفته است که «اگر آنها بخواهند با تحقیقات او را زیر ضربه ببرند، او نیز مقابله به مثل خواهد کرد.»
ترامپ با لحنی خشن درباره قصد دموکرات‌ها برای انجام تحقیقات درخصوص نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ خطاب به آنها گفت: «بگذارید ببینیم شما چه دارید ما بسیار زیاد از تحقیقات می‌شنویم اما چیزی مشخص نشده است. خب می‌توانیم از طریق مجلس سنا با شما بازی کنیم. من ابزارهای بهتری دارم.»


بحث دست انداز مالی
اگرچه ساختار نظام سیاسی در آمریکا آنچنان چیده شده که موضوعات اساسی از جمله سیاست خارجی تا حد زیادی در دست قوه مجریه و کاخ سفید است و رئیس‌جمهور و مشاورانش درباره آن تصمیم می‌گیرند، یک حوزه است که دموکرات‌های مجلس نمایندگان می‌توانند به طور غیرمستقیم بر خط مشی کاخ سفید در این زمینه اثر بگذارند.
واقعیت این است که دست انداز مالی دم دستی ترین اقدامی است که دموکرات‌ها می‌توانند دولت ایالات متحده را فلج کنند. بستن فلکه خزانه راهکاری است که کنگره می‌تواند یقه ترامپ را بگیرند. اکنون دموکرات‌ها می‌توانند در مجلس نمایندگان تعیین کنند که چه لوایحی به صحن برده شود و نقش بزرگ‌تری در فرایند بودجه کشور و قانون‌گذاری بازی کنند.
اینجا پای سیاست خارجی آمریکا به میان می‌آید. دست بازتر دموکرات‌ها در فرایند قانون‌گذاری ممکن است به موضعی سخت‌تر و شدیدتر در برابر مثلا روسیه و عربستان سعودی منجر شود.
تحقیقات بازرس ویژه
فردای روز انتخابات میان دوره ای ، «جف سشنز» وزیر دادگستری آمریکا (دادستان کل آمریکا)، اعلام کرد که به درخواست ترامپ از مقام خود استعفا می‌دهد. رییس‌جمهوری آمریکا با انتشار پیامی در توییتر با تشکر از خدمات سشنز اعلام کرد که «متیو ویتکر» رییس دفتر وزیر دادگستری را به عنوان رییس موقت این وزارتخانه منصوب کرده است. ویتکر یکی از حامیان ترامپ و مخالفان تحقیق در رابطه با دخالت روسیه در انتخابات شناخته می‌شود. برکناری وزیر دادگستری باعث شد هزاران تن از مردم آمریکا در شهرهای مختلف علیه ترامپ راهپیمایی کنند.
پس از استعفای اجباری جف سشنز از سمت وزارت دادگستری اعضای ارشد حزب دموکرات آمریکا نسبت به ایجاد موانعی بر سر راه تحقیقات رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا از سوی دونالد ترامپ و اطرافیان او ابراز نگرانی کرده‌اند.
جوهر پیروزی دموکرات‌ها هنوز خشک نشده ؛ «نانسی پلوسی» و «چاک شومر» رهبران دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان و مجلس سنا نسبت به محدودیت عمل ویتکر هشدار داده‌اند. ترامپ در ماه‌های گذشته چندین بار از سشنز انتقاد کرده بود. 
چاک شومر، رهبر دموکرات‌ها در سنا گفته چنانچه استعفای سشنز به معنای پایان یافتن یا اعمال محدودیت شدید در مورد پرونده مداخله روسیه باشد، این امر می‌تواند بحرانی را در قانون اساسی کشور به‌وجود آورد.
«اریک هولدر» وزیر دادگستری پیشین آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما، نیز ضمن ابراز نگرانی از وضعیت پیش‌آمده، توقف یا اعمال نفوذ در تحقیقات مولر را «خط قرمز» توصیف کرده است. در این بین «میت رامنی» نامزد پیشین انتخابات ریاست‌جمهوری از حزب جمهوری‌خواه نیز نسبت به دخالت در تحقیقات مولر هشدار داده است. او که به تازگی در انتخابات سنا به پیروزی رسید، خواستار «عدم محدودیت» در ادامه تحقیقات شده است. رامنی یکی از منتقدان ترامپ و سیاست‌های او به شمار می‌رود. رویکرد سشنز و عدم حمایت او از ترامپ در رابطه با تحقیقات مولر خشم ترامپ را به همراه داشته بود، تا جایی که رییس‌جمهور آمریکا چندین بار با انتشار پیام‌هایی از توییتر از وزیر دادگستری خواسته بود تا به این تحقیقات پایان دهد و میان این دو درگیری‌های لفظی تندی رخ داده بود. سشنز حتی بیانیه‌ای را صادر و اعلام کرد که وزارت تحت نظارت او تسلیم فشارهای ترامپ نخواهد شد. نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده به این نتیجه رسیده‌اند که روسیه با هدف پیروزی ترامپ بر هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ مداخله کرده است. مسکو این اتهام را نپذیرفته و ترامپ نیز اتهام تبانی با روسیه و جلوگیری از اجرای عدالت را رد کرده است.
برکناری وزیر دادگستری آمریکا اتفاقی است که حالا بر نتایج انتخابات میان دوره ای سنگینی می‌کند اما نقطه اوج تحولات چند روز اخیر را باید در کنفرانس خبری ترامپ و مجادله با خبرنگار سی.ان.ان که از سوی خبرنگار ای.بی.سی.نیوز اتفاقا حمایت شد ، جست و جو کرد. نوع حمله ترامپ و اخراج خبرنگارانی که پیگیر رسوایی راشاگیت هستند ناخودآگاه ماجرای رسوایی «واترگیت» را در ذهن پررنگ می‌کند. 
قطعا تحقیقات درباره رابطه ترامپ و روسیه جانی تازه خواهد گرفت اما موضوع اساسی اینجاست که رسانه‌های منتقد ترامپ فعلا پیروز میدان بوده اند. اوضاع آنچنان جدی شده که  پیش بروند که 71 درصد دموکرات‌ها خواهان استیضاح ترامپ شده اند. نگاه خرهای آمریکایی در کنار فیل‌های منتقد ترامپ این نتیجه را محتمل می‌کند که تحقیقات درباره رسوایی راشاگیت به یک زلزله بزرگ سیاسی منتهی شود. البته در کنار این پرونده جنجالی رسوایی رابطه نامشروع با زنان ، پولشویی یا حتی افشاگری «ملانیا ترامپ» 
را نباید نادیده گرفت.