چالش‌هاي سنگين كليددار پايتخت

آرمان- مطهره شفیعی: شاید چندان پر بیراه نباشد که انتخاب سومین شهردار تهران از سوی شورای شهر پنجم شگفتی خوانده شود. روند انتخاب شهردار چنین بود که محسن هاشمی در جایگاه رئیس شورای شهر در جلسه روز سه شنبه این شورا از عباس آخوندی، غلامرضا انصاری، محسن پورسیدآقایی، کامل تقوی‌نژاد، نصرا... جهانگرد، سمیع‌ا... حسینی مکارم، پیروز حناچی، مصطفی سالاری، رسول کشت‌پور، محمدرضا واعظ مهدوی، علی اوسط هاشمی، سیدمناف هاشمی و خودش به عنوان کاندیداهای شهرداری تهران نام برد. قرار بر این بود که اعضای شورای شهر از میان این 13 نفر به 5 نفر رأی دهند تا از میان آنها شهردار انتخاب شود. اعضای شورای شهر تهران با رأی خود آقایان رسول کشت‌پور با 14 رأی، عباس آخوندی11 رأی، پیروزحناچی11 رأی، غلامرضا انصاری 10 رأی و کامل تقوی‌نژاد10 رأی را به عنوان پنج گزینه نهایی شهرداری تهران از میان ١٣ نفر انتخاب کردند. این 5 نفر باید در مدت مشخص شده از سوی اعضای شورای شهر تهران گزارش برنامه‌های خود را ارائه دهند تا در نهایت پس از بررسی اعضای شورا یک نفر به عنوان شهردار جدید پایتخت انتخاب شود. رایزنی‌های زیادی میان احزاب برای انتخاب گزینه شهرداری در جریان است و آنها ضمن تعامل با یکدیگر درصدد آن هستند که کاندیدای مورد نظر خودشان به بهشت برود. گزینه حزب اتحاد غلامرضا انصاری و حناچی، گزینه‌های حزب اعتماد ملی کشت‌پور و تقوی‌نژاد و گزینه حزب کارگزاران آخوندی است که در روز رأی گیری برای انتخاب 5 گزینه احزاب اعتمادملی و کارگزاران توانستند با یکدیگر برای انتخاب بهترین گزینه برای شهرداری به توافق برسند. این تعامل به معنی تقسیم سهم نیست، چنان‌که در صفحه رسمی کارگزاران توئیت شد: «نه معامله می‌کنیم، نه به توافق پشت‌پرده اعتقاد داریم. کارگزاران سازندگی به پیمانی که در اردیبهشت سال ۹۶ بسته شده، پایبند مانده و مسائل شهری را به اعضای منتخب شورای شهر می‌سپارد. توصیه اکید ما به دیگر احزاب نیز احترام به استقلال شورا و اولویت دادن به فردای ایران است».
محسن هاشمی مدیر ارزنده در مدیریت پایتخت
نکته قابل توجه در انتخاب 5 نفر چنین بود که نام محسن هاشمی در میان آنها نبود که دلیل آن شاید تاکید اعضای شورای شهر به ماندن او بر کرسی ریاست این شورا باشد، چرا که نمی‌توان در توانایی محسن هاشمی در اداره شهر تردید داشت و او سال‌های سال چه در مدیریت مترو و چه اکنون در مدیریت شورای شهر نشان داده که دارای توانایی و تدابیر خوبی برای اداره پایتخت است. پس از مشخص شدن تعداد آرا بود که رئیس شورای شهر تهران در خصوص برگزاری انتخابات برای تعیین ۵ گزینه شهرداری تهران گفت: انتخابات سالم بود و بحث‌های خوبی در این جلسه صورت گرفت و همه اعضا نظرات خود را مطرح کردند. برخی از افراد رأی نیاوردند و در لیست ۵ نفره قرار نگرفتند، اما امکان دارد در آینده اسمشان در لیست بیاید ولی امیدواریم آخرین شهردار در این دوره باشد. بنده اسم خود رابه عنوان نامزد شهرداری اعلام نکردم ولی توسط برخی از اعضای شورای شهر تهران اسم بنده معرفی شد و یک اتفاق خوبی نیز صورت گرفت که دفعه قبل ۵ رأی داشتم، اما در این مرحله ۸ رأی کسب کردم.
بالاترین رأی متعلق به کیست


موضوع دیگری که شاید پیش‌بینی نشده بود به کشت‌پور باز می‌گردد که بیشترین رأی را به‌دست آورد. رسول کشت‌پور ۵۷ ساله و شهردار منطقه دو تهران است. آبان ماه سال گذشته بود که محمدعلی نجفی طی حکمی رسول کشت‌پور را راهی ساختمان شهرداری منطقه دو در سعادت آباد تهران کرد، تا سیاست‌ها و منویات مدیریت شهری جدید تهران را اجرایی کند. او تحربه خوبی در مدیریت شهری دارد و از سوی حزب اعتمادملی برای تصدی شهرداری معرفی شد که رزومه او به نحوی بود که اعضای شورای شهر از حزب کارگزاران ومستقلین هم به او رأی دادند. بسیاری تصور می‌کردند عباس آخوندی به سبب سوابق مدیریتی و همچنین نسبت خانوادگی با ناطق نوری رأی بالایی کسب خواهد کرد، اما11 رأی به نام او بود. هر چند هنوز شهردار انتخاب نشده و امکان دارد با حمایت تعداد بیشتری از اعضای شورای شهر به بهشت راه پیدا کند. پیروز حناچی گزینه دیگری است که هم از رقبای محمدعلی نجفی و هم از رقبای محمدعلی افشانی در زمان بررسی گزینه‌های بررسی شهرداری تهران بود، اما محمدعلی نجفی، شهردار سابق تهران او را از وزارت راه و شهرسازی به شهرداری تهران آورد تا به عنوان معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران فعالیتش را آغاز کند. سیدکامل تقوی‌نژاد از فعالان اصلاح‌طلب، عضو حزب اعتمادملی و یکی از گزینه‌های وزارت اقتصاد و دارایی پس از استیضاح کرباسیان است و در نهایت غلامرضا انصاری عضو شورای مرکزی حزب اتحاد است، پیش از این از گزینه‌های مطرح شده برای شهرداری مشهد بود، اما در رقابت با قاسم تقی‌زاده خامسی ۶۴ساله کرسی شهرداری مشهد را به او واگذار کرد.
22آبان شهردار انتخاب می‌شود
بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده یکشنبه 20آبان کامل تقوی‌نژاد، پیروز حناچی و عباس آخوندی در نوبت صبح به ارائه برنامه‌های خود می‌پردازند و همچنین در نوبت عصر رسول کشت‌پور و غلامرضا انصاری نیز با حضور در صحن شورای شهر تهران رویکردهای خود را در مورد اداره شهر بیان می‌کنند. در انتها برای انتخاب دو نفر رأی گیری می‌شود و روز سه شنبه 22 آبان دو گزینه نهایی به صحن خواهند آمد تا پس از رأی گیری بین دو نفر، شهردار تهران انتخاب شود.
حواشی
در انتخاب شهردار جدید بی‌اخلاقی‌هایی مشاهده می‌شود که از سوی دلواپسان و اصلاح‌طلب‌نماها انجام می‌شود. به عنوان نمونه برخی قومیت کاندیداهای شهرداری را محل تخریب قرار می‌دهند و تلاش دارند که شهردار بعدی نباید دارای قومیت مشابه با شهردار قبلی یعنی افشانی باشد که محسن هاشمی برای پایان دادن به این بی‌اخلاقی‌ها از رسانه‌ها خواست از انتشار مطالب منفی حزبی یا قومیتی علیه شهردار فعلی تهران پرهیز کنند. یا در نمونه دیگری ادعا می‌کردند که کشت‌پور بازنشسته است، اما چنین نیست و بر اساس اعلام روابط عمومی منطقه ۲ با عنایت به گزارش برخی رسانه‌ها مبنی بر بازنشستگی رسول کشت پور- یکی از ۵ کاندیدای منتخب شهرداری تهران - با توجه به حکم کارگزینی وی به شماره پرسنلی۲۰۵۹۲۳، رسول کشت‌پور کارمند رسمی شهرداری تهران و طبق سنوات مذکور ۳ سال و ۶ ماه دیگر تا پایان خدمت وی باقی مانده است. در مورد دیگری فردی ناآشنا به موضوعات انتخاب شهردار ادعا کرد: «محسن هاشمی رفسنجانی دامت برکاته! قبول بفرمایید در جریان رأی گیری برای رسیدن به گزینه‌های پایانی شهرداری تهران بداخلاقی کردید. جنابعالی ابتدا از اوسط‌هاشمی رزومه خواستید سپس وقتی متوجه شدید شانس بالایی دارد و رفت و آمدهای معنی‌داری از سوی اعضا با وی شده است روز رأی گیری با بداخلاقی تمام مدعی شدید که اوسط کناره‌گیری کرده است» اما ساعتی نگذشت که روابط عمومي شوراي شهر تهران اعلام کرد: «آقاي اوسط هاشمي جزو كانديداهاي شهرداري تهران بوده است و نام وي در فهرست ١٣نفره كانديداهاي شهرداري تا زمان راي گيري در برابر اعضای شورا و خبرنگاران وجود داشته و ادعاي حذف نام ايشان بي‌اساس است. آنچه احتمالا منشأ برخي شايعات گرديده، پيامي است كه يكي از نزديكان آقاي اوسط هاشمي به جناب آقاي حسن رسولي مبني بر انصراف ايشان اعلام كرده بود وپس از طرح اين پيام در جلسه هم‌انديشي، جناب آقاي ميرلوحي با آقاي اوسط هاشمي تماس حاصل كرده و آقاي اوسط هاشمي انصراف خود را تكذيب مي کنند و آقاي ميرلوحي نيز تداوم كانديداتوري ايشان را به هيات رئيسه و اعضای شورا اعلام مي‌كنند و نام ايشان به راي گذارده مي‌شود». حسن رسولی همچنین عنوان کرد: «مهندس علی‌اوسط هاشمی در ليست ١٣نفره نامشان بود، از طريق جناب آقاي مرادی دوست و همكار مشتركمان بنا بر ملاحظاتی از بودن اسمشان در ليست ابراز نگراني كرده و تمايل خويش به خروج از ليست را اعلام كردند. با وجودی كه به مراتب لياقت، پاكدستی و شايستگی جناب آقای اوسط هاشمی اطمينان دارم، به جهت اعتمادی كه به اين دوست مشتركمان داشته و دارم، نسبت به عدم تمايل آقای اوسط هاشمی برای حضور در فهرست كانديداها يقين كردم و اسم ايشان را به‌عنوان گزينه پيشنهادی خود در برگه رأی ننوشتم. صبح روز یکشنبه اين پيغام را به استحضار اعضای محترم شورا رساندم».