نگاه امام جمعه مشهد از نزدیکان ابراهیم رییسی به موسیقی؛

گروه فرهنگ- آیت‌الله علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد نخستین‌بار نیست که انتقادات خود را نسبت به برگزاری کنسرت‌ها صریحانه اعلام می‌کند اما از آنجا که او از نزدیکان حجت‌الاسلام سیدابراهیم رییسی، داوطلب کاندیدای ریاست‌جمهوری پیش‌رو است، این روزها موضع‌گیری‌هایش بیشتر زیر ذره‌بین است‌.
او در تازه‌ترین اظهارنظر خود عصر روز سه‌شنبه در بخشی از نشست صمیمانه نخبگان علمی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد گفت: مخالفت من با هتل‌سازی، ساخت مراکز تفریحی و برنامه‌های گردشگری دروغ است‌‌. پذیرفتن حرف دیگران به نقل از من و نشنیدن حقیقت از زبان خودم، خلاف روحیه علمی و تحقیقی شماست‌‌. ضد گردشگری و ضد هتل حرف نزده‌ام؛ گفته‌ام مشهد فضای گردشگری نیست، فضای زیارت است‌.
نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی همچنین عنوان کرد: با برگزاری کنسرت در سراسر کشور مخالفم چون کنسرت، «هنرکش» است‌‌. مبانی فقهی بنده برای موسیقی با امام و رهبری یکی است، بنده هم موسیقی را حرام نمی‌دانم و به برخی از آهنگ‌ها هم گوش می‌دهم‌.
وی افزود: معتقدم هنر مظلوم است اما مبدا مظلومیت هنر مصادره شدن آن است‌‌. تمام جریان‌های هنری از موسیقی، شعر، نقاشی و سینما ابزاری برای تعالی ابزار انسانی و اسلامی هستند‌‌. هنر در کنار علم، بال دیگر تکامل انسانی است‌‌. در قرن‌های گذشته هنر به‌ عنوان ابزار لذت، هوس‌بازی و خوشگذرانی مصادره شده است‌.


آیت‌الله‌علم‌الهدی همچنین عنوان کرد: بنده ضد هنر نیستم، خود را بیش از هنرمندان طرفدار هنر می‌دانم چون اگر هنر در مسیر تعالی انسانی قرار گیرد، بهترین عبادت است‌.
وی گفت: مظلومیت موسیقی این است که در دانشگاه کنسرت بگذارند و برای آن بیرون از دانشگاه بلیت بفروشند! در دیگر کشورها کنسرت ابزار هنر است نه ابزار تفریح و عیاشی‌.
آیت‌الله علم‌الهدی فروردین‌ماه ٨٧ پیشنهاد داده بود، شهر مشهد از هرگونه برنامه‌های فرهنگی- هنری، انواع فیلم‌های اکران‌شده و کنسرت‌های موسیقی مستثنا شود و اجرای برنامه‌ها با نظارت شورای فرهنگ عمومی استان باشد‌.
اکنون حدود هشت سال از آن زمان می‌گذرد و او به خواسته‌اش رسیده است‌.
او در طول این سال‌ها مدام بر موضع خود بر سر برگزاری کنسرت‌ها پافشاری کرده است‌.
‌آیت‌الله علم‌الهدی در اسفند 93 در خطبه‌های نماز جمعه درباره برگزاری کنسرت در مشهد گفت: دین حداقلی مربوط به ما نیست؛ برای مثال همه دیدند که در مشهد به خاطر لغو یک کنسرت جریانات و برنامه‌های زیادی ایجاد شد؛ بحث ما این بود که موسیقی با کنسرت تفاوت دارد و نباید در حریم حرم امام رضا مطرب‌بازی راه انداخت‌.
‌او در تیرماه سال 94 در مراسم تفسیر قرآن سوره محمد (ص) در مهدیه مشهد اظهار کرد: یکی از مسوولان گفت چرا شما مزاحم مردم می‌شوید و به برگزاری کنسرت ایراد می‌گیرید و من گفتم این مردم را چه کسانی تشکیل می‌دهند، در صورتی که بعضی از کنسرت‌ها بلیت‌هایشان ٧٠‌ هزار تومان است و افرادی که بلیت را خریداری می‌کنند، اقلیت هوس‌باز شهوت‌ران هستند و باید گفت شما به‌عنوان کسی که مسوولیت در نظام دارید، می‌خواهید مسیر را برای شهوت‌رانی باز کنید‌.
علم‌الهدی اسفند 94 در دیدار با مسوولان سازمان بسیج هنرمندان درباره موسیقی مقامی گفت: سخن از موسیقی می‌شود می‌گویند موسیقی مقامی و موسیقی ایرانی درحالی‌که موسیقی مقامی موسیقی‌ بوده است که ناصرالدین‌شاه از شب تا صبح با میگساری با آن سر می‌کرده و این موسیقی که قبلا همه آن را حرام می‌دانستند، حالا حلال شده است!
‌او در همین جلسه ادامه داد: عده‌ای موسیقی ایرانی را درست و موسیقی خارجی را باطل می‌دانند، این مساله صحیح نیست چراکه در برخی موارد موسیقی خارجی از بسیاری از موسیقی‌های داخلی‌مان بهتر است‌‌. اگر بین ۹۰‌ هزار هنرمند بسیجی ۱۰‌ هزار نیروی ارزشی همچون حامد زمانی داشته باشیم، مشکل موسیقی این کشور حل می‌شود‌‌.
‌او در تیرماه سال 1395 در خطبه‌های نماز عید سعید فطر گفت: کنسرت در ایران با ابتذال همراه است و در مشهد بی‌حرمتی و جسارت به امام رضا(ع) است‌‌.
او در دیدار با فعالان فرهنگی، نخبگان و جوانان شهر نیشابور در بهمن‌ماه سال 1395 گفت: چندی پیش که آقای رییس‌جمهور به مشهد آمده بود، به من گفت؛ «فکر می‌کنم شما با نقاره‌خانه امام رضا(ع) هم روزی مخالفت کنید»، به ایشان گفتم «اشتباه می‌کنید؛ بنده نه تنها با نقاره‌خانه امام رضا(ع) مخالفت ندارم بلکه با 20 آموزشگاه بزرگ موسیقی که امروز در مشهد مشغول به فعالیت هستند هم مخالفت نکرده‌ام‌‌. بعضی آموزشگاه‌های موسیقی مشهد از آموزشگاه‌های تهران هم وسیع‌تر هستند‌‌. بنده با فسق و فجوری که در حاشیه کنسرت صورت می‌گیرد و جریانی است که نسل جوان ما را به فساد می‌کشاند، مخالفم‌.»
آیت‌الله علم‌الهدی که در مقایسه مشهد با واتیکان بیان کرده بود: «در همه دنیا هم ما نمونه‌اش را داریم؛ مگر شهر واتیکان ایتالیا، دارای شرایط، حدود و مقیاس‌های فرهنگی نیست؟ در همه دنیا، یک شهر مقدس به‌عنوان شهر زیارت، شرایط و قداست خودش را دارد و همه افراد و جریان‌ها، هویت قداست آن شهر را حفظ می‌کنند، این شهر هم شهر زیارت است و قداست دارد‌.» حالا با خیز سید ابراهیم رییسی برای مقام ریاست‌جمهوری قصد دارد ایران را به واتیکان تبدیل کند‌‌.