فرانسه در بیم و امید

جدیدترین نظرسنجی انجام‌شده درباره انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نشان داده امانوئل ماکرون و مارین لوپن همچنان در دور اول انتخابات پیشتاز هستند.
نظرسنجی انجام شده که از سوی شرکت سویپوف که برای روزنامه لوموند انجام و دیروز منتشر شد، نشان داد که امانوئل ماکرون میانه‌رو و مارین لوپن راست افراطی از دیگر کاندیداهای این انتخابات در دور نخست جلوتر هستند. براساس این نظرسنجی ماکرون در دور دوم انتخابات بیشترین احتمال پیروزی را دارد و همچنین این نظرسنجی مشخص کرده این دو کاندیدا در چند روز گذشته درصد کمی از آرای خود را به نسبت نظرسنجی قبلی از دست داده‌اند.
طبق این نظرسنجی لوپن با 5/2 درصد کاهش آرای خود به نسبت نظرسنجی قبلی 5/22 درصد رای کسب کرده و ماکرون نیز با دو درصد کاهش رای، ۲۳ درصد آرا را کسب می‌کند. در عین حال ژان لوک ملانشون، کاندیدای چپ افراطی که در هفته‌های اخیر جهش آرای چشمگیری داشته، ۱۹ درصد رای داشته و فرانسوا فیون، ‌کاندیدای محافظه‌کاران نیز 5/19 درصد رای کسب می‌کند. این نظرسنجی که با پرسش از ۱۱ هزار و ۶۰۱ نفر انجام شده، نشان می‌دهد که لوپن در دور دوم انتخابات از هر یک از سه کاندیدای رقیب شکست خواهد خورد.
همچنین نظرسنجی شرکت سویپوف مشخص کرده مساله آرای ممتنع که یک فاکتور تعیین‌کننده در نتیجه دور اول انتخابات است، ۲۸ درصد است که مطابق با آخرین رکورد زده شده مربوط به این آرا در انتخابات سال ۲۰۰۲ است. انتخابات ریاست جمهوری فرانسه روز یکشنبه آینده برگزار می‌شود.


راست افراطی در یک‌قدمی الیزه
ساعت ۸ شب، ۲۱ آوریل ۲۰۰۲‌ فرانسه در انتظار اعلام نتایج دور اول ریاست‌جمهوری است. تمام نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که ژاک شیراک، رییس‌جمهور وقت به همراه لیونل ژوسپن، نخست‌وزیر سوسیالیست به دور دوم می‌رسد‌ اما صفحه نتایج ناگهان در کنار چهره شیراک، تصویر کسی دیگر را نشان می‌دهد: ژان ماری لوپن، رهبر حزب جبهه ملی. نفس فرانسه برای لحظه‌ای حبس می‌شود. راست افراطی در دوم انتخابات ریاست‌جمهوری؟! باورکردنی نیست.
خداحافظ لیونل
لیونل ژوسپن نامزد سوسیالیست‌ها آنقدر عصبانی است که به اولین میکروفنی که می‌رسد اعلام می‌کند دیگر در دنیای سیاست او را نخواهیم دید؛ خشمی که قابل درک است. شکست او نه به خاطر قدرت راست افراطی که بیشتر به دلیل پراکندگی آرای چپ‌‌هاست (اختلاف ژوسپن با لوپن کمتر از یک درصد بود و سایر نامزدهای چپ روی هم نزدیک به ۲۰ درصد رای آورده بودند.)
با رسیدن ژان ماری لوپن به دور دوم، هزاران نفر به خیابان‌ها می‌ریزند و علیه جبهه ملی شعار می‌دهند. احزاب چپ اعلام می‌کنند در دور دوم به ژاک شیراک رای می‌دهند. شیراک با بیش از ۸۲ درصد آرا در کاخ الیزه ماندگار می‌شود‌ اما ژان ماری لوپن هنگام شکست هم لبخند می‌زند. می‌داند که چیزی در فرانسه برای همیشه عوض شده.
جای خالی یک علامت تعجب
۱۵ سال پس از آن روزها، چهره کشور تغییر کرده، فرانسه در سال‌های اخیر هدف مرگبارترین حملات اسلامگرایان تندرو بوده. آمار بیکاری بالاست و کارنامه اقتصادی فرانسوا اولاند حتی خودش را هم راضی نمی‌کند.
در این مدت جبهه ملی هم تغییر کرده. ژان ماری لوپن به خاطر اظهار نظرهای ضد‌یهودی از حزب اخراج شده و دخترش- مارین- جایش را گرفته؛ کسی که حالا گفته می‌شود به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری می‌رسد. راست افراطی در دور دوم؟ چرا این بار کسی تعجب نمی‌کند؟
وطن یعنی همه مرز
مرز از کلمات محبوب راست افراطی و مارین لوپن است. او علت تمام مشکلات را مرزهای باز می‌داند؛ مرز به مفهوم جغرافیایی، اقتصادی و اجتماعی. مارین لوپن می‌خواهد پذیرش مهاجران را به شدت محدود کند (‌۱۰ هزار نفر در سال در مقایسه با حدود ۱۴۰ هزار نفر فعلی)، از اتحادیه اروپا و یورو خارج شود و بنیادگرایان افراطی را از فرانسه اخراج کند. او حتی می‌گوید که امامان مساجد باید به زبان فرانسه موعظه کنند.
از لوپن تا مارین
جبهه ملی زمانی به نام لوپن شناخته می‌شد‌ اما این روزها نامزد این حزب از نام کوچکش‌- مارین- استفاده می‌کند که راهی برای فاصله گرفتن از زمان ژان ماری لوپن و اظهار‌نظرهای گاه پر‌هزینه او است. مارین لوپن از وقتی به رهبری جبهه ملی رسید فهمید که باید تغییراتی ایجاد کند‌، مثلا اظهارنظرهای ضد یهودی ضررش از فایده‌اش بیشتر است، اینها را باید کم یا حذف کرد. او همچنین سعی کرد برای سایر آرمان‌های راست افراطی لباسی بهتر بدوزد.
نظرسنجی‌ها می‌گویند مارین لوپن به دور دوم انتخابات می‌رسد و در آنجا می‌بازد. طبق آمار بخت امانوئل ماکرون میانه‌رو از او بسیار بیشتر است. اما از لوپن که بپرسید، می‌گوید نمی‌شود به این اعداد اعتماد کرد. همین‌ها در مورد خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و پیروزی دونالد ترامپ در آمریکا اشتباه کردند.
ماکرون، از بی‌اعتنایی‌ سیاسی تا شانس اول ریاست‌جمهوری
امانوئل ماکرون، کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۷ فرانسه، طبق نظرسنجی‌ها، بالاترین شانس کسب این مقام است. در این صورت او جوان‌ترین رییس‌جمهور تاریخ فرانسه خواهد شد. رییس‌جمهور بدون‌ سابقه‌ای چشمگیر در عرصه سیاست و طرفدار بازار و تجارت آزاد. او وزیر اقتصاد مستعفی کابینه فرانسوا اولاند است.
او در ۳۹ سالگی جناح‌های چپ و راست‌های محافظه‌‌کار فرانسه را از خود ناامید کرده است و به گفته خودش هدفش ایجاد نزدیکی میان چپ و راست نیست بلکه می‌خواهد مردم فرانسه را گرد هم آورد. برخی او را نمونه‌ کپی‌برداری شده از تونی بلر، نخست‌وزیر سابق بریتانیا می‌دانند، اگرچه ماکرون در معرفی خودش می‌گوید عضو چپی است که با حقایق کنار می‌آید و می‌خواهد کشور را به سمت اصلاحات ببرد.
امانوئل ماکرون تا پیش از رسوایی‌های فرانسوا فیون، نامزد حزب راست میانه، شانس اندکی در این انتخابات داشت. اما حالا نظرسنجی‌ها می‌گوید او دوشادوش مارین‌ لوپن، رهبر جبهه ملی، به مرحله دوم انتخابات راه خواهد یافت. ماکرون در ماه‌های اخیر توانسته نظرها را در خارج از فرانسه هم به خود جلب کند.هنگامی که او در ماه ژانویه از برلین دیدار کرد، هیچ دعوتی از مقام‌های سیاسی دریافت نکرد اما در ماه مارس، شرایط به کلی تغییر کرده بود. او بیش از یک ساعت با آنگلا مرکل دیدار داشت و حمایت رقیب اصلی او از حزب چپ میانه را نیز به دست آورد.بزرگ‌ترین رای اعتمادی که ماکرون از آن خود کرد، حمایت فرانسوا بویرو میانه‌رو بود که پشتیبانی‌اش، به جهش بزرگی در کارزار ماکرون منجر شد. از سوی دیگر، او مارین لوپن را متهم کرده است که درباره فرانسه‌ای صحبت می‌کند که هرگز وجود نداشته است. پیشتر اما سخنان ماکرون پیرامون جنایت علیه بشریت خواندن استعمار الجزایر به دست فرانسه، موقعیت او را در نظرسنجی‌ها کمی عقب رانده بود.
ماکرون، کاندیدایی که چپ‌ها او را به دلیل راست‌گرایی قبول ندارند و راست‌ها برای سوسیالیست‌ بودنش، به او اعتماد ندارند، حالا پیشتاز نظرسنجی‌هاست. او هوادار اتحادیه اروپاست و می‌خواهد بیکاری را از 7/9 درصد به ۷ درصد کاهش دهد. به عقیده او کارگران در دهه ۵۰ سالگی عمرشان باید این حق را داشته باشند که بخواهند ساعت‌های کمتری در هفته کار کنند. در قلب برنامه‌های او طرح‌هایی هم مبتنی بر پایان دادن به قانون ۳۵ ساعت کار در هفته برای جوان‌ترها دیده می‌شود.
زمانی که ماکرون ماه دسامبر، در مراسم تبلیغات انتخاباتی دست‌هایش را بالا برد و فریاد کشید: «زنده باد فرانسه» ژست هیجان‌زده‌ای داشت. اما این پیام چنان گسترده‌ پخش شد که حالا او طرفداران بسیاری دارد که می‌توانند ماکرون را برنده این انتخابات کنند.