جمنا بر سر دوراهی قالیباف و رییسی

گروه سیاسی- این روزها که تا برگزاری انتخابات کمتر از یک ماه باقی مانده است صدای سازهای ناکوک وحدت اصولگرایان بیش از پیش به گوش می‌رسد؛ سازهایی که قرار بود برای همنوایی انتخابات ریاست‌جمهوری کوک شوند. اگرچه برنامه اصلی اصولگرایان این بود که یکی از نامزدهای اصلی آنها قبل از برگزاری انتخابات به نفع دیگری کنار برود و بیشترین احتمال را کناره‌گیری قالیباف به نفع رییسی می‌دانستند اما به گفته مرضیه وحیددستجری، سخنگوی جمنا حضور جهانگیری به عنوان کاندیدای پوششی روحانی موجب شد آنها به این نتیجه برسند که باید هردو کاندیدا تا آخرین روزهای مانده به برگزاری انتخابات در صحنه باقی بمانند. یکی از تحلیلگران اصولگرا گفته وجود این دو کاندیدا موجب می‌شود در انتخابات آرای مردم خرد و در نهایت انتخابات به دور دوم کشیده شود و با این استراتژی روحانی رای نیاورد. با وجود این اظهارنظرها معلوم نیست کدام نامزد اصولگریان به نفع دیگری کنار می‌رود. با آنکه به نظر می‌رسد قالیباف نیامده تا میدان را خالی کند اما وعده‌های انتخاباتی او در روز نامنویسی چنان عجیب و بعید بود که احتمال کنارگیری‌اش را قوت بخشید. وعده‌های اقتصادی او که به هیچ عنوان با درآمد ناخالص ملی ایران سازگار نبود فقط می‌توانست یک نشانه داشته باشد؛ تخریب دولت برای بزرگنمایی رقیب. هرچند خیلی نمی‌توان به سازوکارهای اصولگرایان اطمینان داشت و مطمئن بود که کدام گزینه هدف نهایی آنهاست اما از قالیبافی که سابقه مدیریت 11 ساله در شهرداری دارد بعید است چنین اظهارنظرهای دور از منطقی را بیان کند. از آن طرف دستگاه تبلیغاتی قالیباف از مدت‌ها پیش فعال شده و قالیباف در چند سال اخیر با تمرکز بر مناطق مختلف تهران و افتتاح پروژه‌های مختلف تبلیغات خود را انجام داده و این سوال را مطرح می‌کند که اگر قرار نیست کاندیدای اصلی باشد چرا رسانه‌های وابسته به شهرداری از مدت‌ها پیش کرکره‌های انتقاد از مدیریت شهری را پایین کشیده‌اند.
از طرفی حزب تندروی اصولگرا جبهه پایداری دیروز در حرکتی ابتدا حمایت خود را از ابراهیم رییسی اعلام کرد اما چند ساعت از اعلام این خبر نگذشته بود که این بیانیه از خروجی کانال آنها حذف و تکذیب شد. آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری هم اعلام کرد: جبهه پایداری فعلا از هیچ گزینه‌ای به شکل رسمی اعلام حمایت نکرده و ما در زمان مناسب فرد اصلح را با صدور بیانیه‌ای معرفی خواهیم کرد. این نشان‌دهنده آن است که اصولگرایان تا مغز استخوان از بیماری اختلاف رنج می‌برند. در حالی به نظر می‌رسید رییسی چهره کمتر شناخته شده‌ای در میان مردم عادی و نه نخبگان و آگاهان سیاسی است و اصولگرایان قصد دارند با تکیه بر همین ویژگی و البته ریاست او بر تولیت آستان قدس رضوی از او حمایت کنند. در حالی که قالیباف تنها در میان مردم شهر تهران چهره سیاسی شناخته شده است و شاید تنها حامیان او مردم تهران باشند مگر اینکه اصولگرایان برنامه جدیدتری داشته باشند. در نهایت بعید به نظر می‌رسد قالیباف به راحتی باکناره گیری به نفع رییسی کنار بیاید چرا که نیروهای جمنا هم در جلسه خود با رای بیشتر قالیباف مواجه شدند و این موضوع وسوسه قالیباف را برای حضور تا لحظه آخر انتخابات بیشتر می‌کند.
حمایت بخشی از اصولگرایان از روحانی
اختلاف اصولگرایان باعث شده برخی بزرگان این جریان ‌ساز حمایت از روحانی را کوک کنند. البته این مساله چندان هم عجیب نیست روحانی از همان ابتدای ورودش برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرده بود که یک کاندیدای اعتدال‌گراست و با وجود آنکه اصلاح‌طلبان از او حمایت می‌کنند اما یک کاندیدای اصولگرای اصلاح‌طلب است. دیروز در خبری امیررضا واعظی‌آشتیانی از فعالان سیاسی اصولگرا اعلام کرد که امکان حمایت اصولگرایان از روحانی وجود دارد.


او در بخشی از سخنان خود گفت: «آن بخش از اصولگرایان که می‌خواهند حامی روحانی در انتخابات باشند، باید بررسی کنند که آیا عملکرد دولت روحانی از نظر مردم قابل قبول بوده است؟» آنها البته به صراحت حمایت خود را اعلام نمی‌کنند و این حمایت را مشروط به رضایت مردم می‌دانند. «هر گروهی بخواهد از عملکرد روحانی دفاع کند باید نگاهی هم به مردم داشته باشد. اگر مردم به عملکرد دولت اقبال نشان می‌دهند منطق اقتضا می‌کند که از روحانی دفاع کنند.»
از آن طرف بهروز نعمتی از نمایندگان مجلس دهم و از نزدیکان علی لاریجانی از تشکیل ستاد اصولگرایان حامی روحانی خبر داده و گفته است: «بخش قابل توجهی از اصولگرایان کسانی هستند که می‌خواهند در انتخابات از روحانی حمایت کنند و به نفع ایشان فعالیت داشته باشند.» او در بخش دیگری از حرف‌های خود با اشاره به نامزد نهایی اصولگریان گفت: «استقلال رییسی محل سوال جدی است حتی برای قسمتی از اصولگرایان و جمنا. نهایتا اصولگرایان روی قالیباف اجماع می‌کنند.» از آن سو واعظی‌آشتیانی در بخش دیگری از حرف‌های خود گفت: قطعا اصولگرایان انرژی نهایی خود را برای انتخابات ۱۴۰۰ گذاشته‌اند و منطق هم ندارد که تمام انرژی خود را در مقطع فعلی صرف کنند. این اظهارنظرها نشان می‌دهد این جبهه به پیروزی خود در انتخابات آینده امیدوار نیست و آنها صابون شکست را هم بر تن زده‌اند.
با وجود آشفتگی جبهه راست‌گرای کشور، اسدالله عباسی از نمایندگان اصولگرای مجلس و عضو هیات موسس جمنا در آخرین خبر اعلام کرده است که نیروهای جمنا تا دو هفته دیگر تصمیم نهایی‌شان را می‌گیرند. او درباره ثبت نام برخی از اعضای این جریان که جزو پنج کاندیدای نهایی نبودند، اظهار داشت: در جمنا قانون الزام‌آوری وجود نداشت بلکه براساس اخلاق و مرام سیاسی عده‌ای خواستند به جمع‌بندی برسند که به نظر می‌رسد تاکنون این هدف محقق شده است. این اتفاق نظر در آینده نیز ادامه خواهد داشت و دو نفر از کاندیداهای جمنا در مناظره شرکت خواهند کرد و در نهایت و بعد از گذشت دو هفته و عملیاتی شدن انتخابات، کاندیدای نهایی جمنا مشخص خواهد شد.»
در مقابل تزلزل شدید اصولگرایان و مشخص نبودن کاندیداهای احتمالی آنها و در حالی که هنوز هم به دنبال راهکارهای جدید برای مقابله با روحانی هستند، وحدت اصلاح‌طلبان که بخشی از آن نشات گرفته از حوادث بعد از سال 88 است بیشتر خود را نشان می‌دهد. روحانی در کنار خود نامزدهای پوششی همچون اسحاق جهانگیری و محمد‌ هاشمی‌رفسنجانی را دارد و می‌توان حدس زد در مقابل چنددستگی عجیب گروه‌های اصولگرا که بخشی بعد از آن نتیجه روی کار آمدن احمدی‌نژاد است این وحدت اصلاح‌طلبان در نهایت پیروزی را برای آنها به ارمغان می‌آورد.