گزارش «ابتکار» از نتایج انتخابات کنگره و تاثیر آن بر سیاست‌های داخلی و خارجی آمریکا

یکه‌تازی منتفی است
محمدرضا ستاری
انتخابات حساس و تعیین کننده کنگره آمریکا در حالی روز سه شنبه هفته گذشته برگزار شد که طبق نتایج به دست آمده از 435 کرسی مجلس نمایندگان آمریکا (کنگره)، دموکرات‌ها تواستند با کسب 219 کرسی در مقابل 193 کرسی جمهوری‌خواهان، اکثریت کنگره را در اختیار بگیرند. این در حالی است که همانطور که پیش‌بینی‌ می‌شد، جمهوری‌خواهان توانستند با کسب 51 کرسی، اکثریت مجلس سنا را همچنان در اختیار خود داشته باشد.
انتخابات کنگره آمریکا از آنجا حائز اهمیت است که پیش از برگزاری آن، بسیاری از ناظران و منتقدان دولت ترامپ، آن را نوعی رفراندوم برای سیاست‌های کاخ سفید تلقی کرده بودند. در همین رابطه و طی یک نظرسنجی که از سوی شبکه CBSآمریکا صورت گرفته، نزدیک به 65 درصد از شرکت‌کنندگان در انتخابات هفته گذشته، اعلام کرده بودند که انگیزه آنها از شرکت در انتخابات شخص رئیس ایالات متحده آمریکا بوده است به طوری که حدود 25 درصد به دلیل طرفداری از ترامپ و در حدود 40 درصد نیز برای مخالفت با سیاست‌های دولت او، به پای صندوق‌های رای رفته‌اند.


به طور کلی، انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا و نتایج آن می‌تواند در تعیین روندهای دو سال آینده دولت آمریکا بسیار حائز اهمیت باشد. از سوی دیگر این انتخابات پیام و پیامدهای مهمی را نیز در درون خود به همراه داشت. اینکه شمار زنان شرکت کننده در آن به طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته بود که در میان آنها دو زن مسلمان به نام‌های رشیده طالب از میشیگان و الهان عمر از مینه‌سوتا توانستند برای نخستین بار به مجلس نمایندگان آمریکا راه پیدا کنند. همچنین علاوه بر اینکه جوان‌ترین عضو کنگره نیز یک زن به نام آلکساندرا کورتز از نیویورک است، دبرا هالند از نیومکزیکو و شریس دیویدز از کانزاس نیز به عنوان نخستین زنان سرخ پوست در این انتخابات پیروز و راهی کنگره شدند.
از سوی دیگر پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات کنگره، همانطور که از قبل نیز پیش‌بینی می‌شد، می‌تواند آغازگر روندی برای مقاومت در مقابل سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه دولت ترامپ تلقی شود. همچنین با وجود شکست جمهوری‌خواهان در انتخابات گنگره، آنها همچنان مجلس سنا را در اختیار دارند و می‌توانند در تعین سازوکارهای سیاست خارجی آمریکا به مانند گذشته نقش قابل توجهی را ایفا کنند. علاوه بر این هر چند برخی از مناطقی که در زمان انتخابات ریاست جمهوری به ترامپ رای داده بودند، این بار از وی و حزب جمهوری‌خواه روی برگرداندند، اما پیروزی جمهوری‌خواهان در فلوریدا، اوهایو و آیوا دستاورد بسیار مهمی برای ترامپ و حزبش محسوب می‌شود.
واکنش‌ها به نتایج انتخابات کنگره‌ آمریکا
نتایج انتخابات کنگره آمریکا با واکنش‌های بسیاری در داخل و خارج از این کشور نیز همراه بود. در حالی که هایکو ماس وزیر خارجه آلمان، اعلام کرده است که انتظار تغییر سیاست‌های آمریکا با پیروزی دموکرات‌ها در کنگره توهمی بیش نیست، نانسی پلوسی رهبر حزب دموکرات در کنگره و رئیس احتمالی مجلس نمایندگان پس از انتخابات در نشست خبری خود تصریح کرد که حزبش همچون وزنه‌ای در مقابل سیاست‌های دونالد ترامپ ایستادگی خواهد کرد و پیگیر نظارت بر دولت خواهد بود.
این در حالی است که باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا نیز در بیانیه‌ای ضمن تبریک به مناسبت موفقیت دموکرات در به کنترل گرفتن کنگره، تصریح کرد که بدون شک موفقیت دموکرات‌ها در باز پس‌گیری کنترل مجلس نمایندگان، چندین فرمانداری و مجلس‌های قانون‌گذاری ایالتی بیشترین توجه را به خود جلب خواهد کرد اما مهمتر این است که چه‌طور در جریان این انتخابات پیروز شدیم. او همچنین گفت: تغییری که ما نیاز داریم تنها از طریق یک انتخابات به دست نمی‌آید، بلکه این یک آغاز است. رای‌دهندگان این روند را آغاز کردند و من به جریان شکل گرفته بسیار امیدوارم.
از سوی دیگر دونالد ترامپ رئیس ایالات متحده آمریکا نیز در نشست خبری جنجالی خود پس از انتخابات که باعث بروز جدال لفظی او با خبرنگار سی‌ان‌ان شد، نتایج انتخابات را یک پیروزی عظیم خواند و اعلام کرد که این نتیجه مهر تائیدی بر محبوبیت من است. او همچنین گفت که حاضر است با دموکرات‌ها برای تدوین قوانین مهم و اساسی همکاری کند در عین اینکه برای مقابله با آنها نیز آمادگی دارد.
ترامپ دیگر مرد یکه‌تاز عرصه سیاست داخلی و خارجی آمریکا نیست
در همین رابطه و با توجه به نتایج به دست آمده در انتخابات سه شنبه گذشته در آمریکا و اینکه شاهد ورود نخستین زن ایرانی و همچنین افغانستانی تبار به کنگره آمریکا هستیم، دامون کارزونی کارشناس روابط بین‌الملل درخصوص این انتخابات و تاثیر آن بر سیاست‌های آتی دولت آمریکا اظهار داشت: بالاخره جدال فیل‌ها و گورخرها با پیروزی گورخرها به پایان رسید و تکلیف دولت تندرو و یکجانبه گرای ترامپ رسما مشخص شد. اگرچه دموکرات‌ها نتوانستند اکثریت هر دو مجلس را به دست بیاورند ولی از آنجا که صاحب بیشترین کرسی در کنگره شدند، نشان از عزم آنها برای انتخابات ریاست جمهوری در ۲۰۲۰ دارد. از امروز ترامپ دیگر مرد یکه‌تاز عرصه سیاست داخلی و خارجی ایالات متحده آمریکا نخواهد بود و به ترک‌تازی ادامه نمی‌دهد و وعده‌های پوپولیستی و رکورد بیشترین دروغ در طول دوران ریاست جمهوری تا سال‌ها زبانزد سیاسیون عرصه روابط بین‌الملل خواهد بود.
صندلی لرزان ترامپ برای انتخابات 2020
این تحلیل‌گر مسائل بین‌المللی در ادامه توضیح داد: مرد خروج از قراردادهای بین‌المللی لازم است قواعد دیپلماسی را فرا بگیرد. دنیای سیاست عرصه قلدرمآبی نیست، بلکه عرصه دیپلماسی است. گفتمان ترامپ باید به سمت اعتدال و چند جانبه گرایی پیش برود که البته چنین مساله بعید اما قابل دسترس است. اگرچه دموکرات‌ها در کنگره در آینده و در تبیین سیاست داخلی در مقابل ترامپ صف‌آرایی خواهند کرد، ولی نباید از نظر دور داشت که کماکان هم حزبی‌های ترامپ در مجلس سنا مسائل سیاست خارجی را در دست دارند. نکته مهم انتخابات، راهیابی زنان به مجلس نمایندگان آمریکا است که نشان داد مردم آمریکا از سخنان زن ستیزانه و سیاست ضد مهاجرتی ترامپ ناراضی هستند. لذا ترامپ مسیر راحتی تا انتخابات آینده پیش رو نخواهد داشت و اعضای دموکرات کنگره برای اعادهی حیثیت جلوی ماجراجویی‌های او را حداقل در سیاست داخلی خواهند گرفت.
تحلیل من از حدود هجده ماه پیش؛ پس از خروج از پیمان آب و هوایی پاریس و خروج از نفتا و حمله به برجام پیش‌بینی شکست جمهوری‌خواهان در انتخابات کنگره بود. اگرچه بسیاری خلاف آنچه که امروز به وقوع پیوست را پیش بینی می‌کردند، ولی باید در نظر داشت که اصول دیپلماسی عمومی دقیق‌تر جواب خواهد داد. زنگ‌ها برای تغییر از خرداد ماه ۲۰۱۷ به صدا درآمدند ولی گوش شنوا در اتاق نیم‌دایره توجه نکرد و شد آنچه که امروز اتفاق افتاد. صندلی رئیس جمهوری برای انتخابات ریاست جمهوری آینده لرزان است و برای بقا نیاز به تغییر رویکرد دارد. راه استیضاح هموار نیست ولی یکه تازی منتفی است.
سایر اخبار این روزنامه
عباس عراقچی: رسیدن به سازوکار مالی ویژه با اروپا زمان‌بر است محمدعلی وکیلی زیاد دلخوش نباشیم دانشمندان بخشی از راه حل‌هایی که انسان‌ها می‌توانند برای کاهش گرمایش جهانی در آن نقش داشته باشند را به اشتراک گذاشته‌اند نظر کارشناسان درباره لایحه جامع رسانه‌ای مرور شد سرنوشت روزنامه نگاری در ابهام تشدید نظارت سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده می‌تواند بازار را کنترل کند؟ «ابتکار» درباره نارضایتی شهروندان از اجرای ضعیف طرح‌های گوناگون خدماتی گزارش می‌دهد گزارش «ابتکار» از نتایج انتخابات کنگره و تاثیر آن بر سیاست‌های داخلی و خارجی آمریکا محمود صادقی در گفت‌وگو با «ابتکار» تشریح کرد با بحران بی‌اعتمادی در جامعه مواجهیم فیلم سینمایی «خانم یایا» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی به سینما آمد بازگشت «عطاران» به سینما با سُسِ تایلندی واکنش ظریف به ادعای وزیر خارجه آمریکا آقای شما شرم ندارید؟ دردسرهای آمریکا برای تشکیل ناتوی عربی در برابر ایران ائتلافی که در نطفه خفه شد هشدار یا راهکار؟