دانشمندان بخشی از راه حل‌هایی که انسان‌ها می‌توانند برای کاهش گرمایش جهانی در آن نقش داشته باشند را به اشتراک گذاشته‌اند

راه هایی برای مبارزه با تغییرات اقلیم
زهرا داستانی
نگران محیط زیست هستید؟ دانشمندان، محققان و مدافعان بخشی از راه حل‌هایی که ما می‌توانیم در آن نقش داشته باشیم تا شاهد تاثیرات کمتری از تغییرات اقلیم بر روی محیط زیست باشیم را به اشتراک گذاشته‌اند.
ماه گذشته هیات بین دولتی تغییرات اقلیمی، یک سازمان بین‌المللی پیشرو در زمینه تغییرات آب و هوایی، یک گزارش هشدار دهنده منتشر کرد. این مطالعه نشان داده که کشورها در سراسر جهان تنها 12 سال برای کاهش گرمایش جهانی فرصت دارند قبل از اینکه افزایش دمای زمین به سطوح غیرقابل بازگشت و فاجعه بار برسد. اکنون ما می‌دانیم که زمان سریع‌تر از آنچه فکرش را می‌کنیم می‌گذرد و ممکن است تا زمانی که دولت‌مردان دست به اقدامی جهانی برای آن بزنند، دیر شود، اما سوال اینجا است: ما چه کاری می‌توانیم برای کاهش گرمایش جهانی انجام دهیم؟


تغییرات آب و هوایی چه تاثیری بر شما خواهد گذاشت؟
دانشمندان می‌گویند اگر دمای فعلی جهان بالاتر از 1.5 درجه سیلسیوس باشد، گرما باعث ایجاد تغییرات آب و هوایی در سراسر جهان می‌شود. آنها می‌گویند بخشی از مردم زمین از آن پس باید تابستان‌های گرم‌تر و زمستان‌های خفیف‌تری را در زمین انتظار داشته باشند که تاثیر مستقیمی روی محصولات غذایی و زنده ماندن حیات وحش خواهد داشت. به گفته این محققان، در غرب، آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌ها و مراتع ادامه خواهد داشت و تاثیر زیادی بر کیفیت هوا و سلامت‌ انسان‌ها دارد. در جنوب غربی زمین، خشکسالی‌ها به کمبود آب منجر می‌شود در حالی که شرق و غرب میانی طوفان و باران‌‌های سیل آسا را تجربه خواهد کرد. در شمال شرقی، آب و هوای گرم تر بیماری‌های متفاوتی را شایع خواهد کرد. این منطقه برف و باران کمتری را مشاهده خواهد کرد اما طوفان به دلیل افزایش رطوبت هوا شدیدتر خواهد بود.
چه می‌توانیم بکنیم؟
گزارش‌ها از احتمال غریب الوقوع تغییرات اقلیمی و پیامدهای زیست محیطی آن مردم عادی را دچار نا امیدی می‌کند. اما محققان 30 راه حل رفتاری را که مردم عادی می‌توانند برای مقابله با تغییرات اقلیمی انجام دهند را ارائه کرده‌اند که غذا خوردن کمتر، مصرف رژیم غذایی غنی از گیاه و مصرف انرژی و آب کمتر از جمله سه مورد از مهم‌ترین آنها است.
6 کاری که برای مبارزه با تغییرات اقلیم می‌توانید انجام دهید
کاهش تولید زباله‌های مواد غذایی
طبق گزارش آژانس حفاظت از محیط زیست، متان تولید شده از فعالیت‌های کشاورزی، مدیریت پسماندها و مصرف سوخت‌های فسیلی علت‌های اصلی تغییرات اقلیم هستند. کاهش ضایعات مواد غذایی یکی از مواردی است که مصرف‌کنندگان می‌‌توانند به میزان قابل توجهی به کاهش تغییرات اقلیمی کمک کنند. از آنجایی که مواد غذایی که از بین می‌روند و خراب می‌شوند متان تولید می‌کنند به همین دلیل است که بر گازهای گلخانه‌ای اثر می‌گذارند. بنابراین کاهش زباله‌های مواد غذایی چنین تاثیر زیادی بر کاهش دمای زمین دارد.
کاهش مصرف گوشت قرمز
مزارع کارخانه‌های تولید خوراک گاو‌ها هستند، که باعث می‌شوند آنها از طریق گازهای‌شان متان را به هوا منتقل کنند. محققان رژیم غنی از گیاه را برای بشر توصیه می‌کنند و معتقدند حتی تهیه گوشت قرمز از مزارعی که دست به پرورش ارگانیک دام می‌زنند و دام‌ها را با رژیم‌های غذایی خاص تغذیه می‌کنند می‌تواند به کاهش متان کمک کند.
کاهش مصرف آب و انرژی
محققان معتقدند کاهش مصرف انرژی جزوی از ضروریات کاهش گرمایش زمین است. به عنوان مثال جایگزین کردن چراغ‌های LED به جای لامپ‌های معمولی اگرچه به کاهش مصرف انرژی برق کمک می‌کند، به همان اندازه می‌تواند استفاده از آب خانگی را کاهش دهد. تعدادی از اقداماتی که می‌توانید برای کاهش مصرف آب انجام دهید وجود دارد از جمله: خرید سردوش‌ و شیرهایی که با ترکیب آب و هوا به کاهش مصرف آب کمک می‌کنند، دوش کوتاه گرفتن و یکبار شست و شوی لباس‌ها.
برقراری ارتباط با نمایندگان و تصمیم‌گیرندگان
اغلب مردم معتقدند که مشکلات محیط زیستی در ذیل نگرانی‌ها و مسائل مردمی جزو دغدغه‌‌ها و نگرانی‌های مسئولان نیستند. اگر چنین ادعایی صحت داشته باشد پس مردم باید با نمایندگانی که خود آنها را انتخاب می‌کنند ارتباط برقرار کنند تا بتوانند بر تصمیمات آنها تاثیر بگذارند و مسائل محیط زیستی را در اولویت تصمیم‌های آنها قرار دهند.
باز کردن یک دیالوگ و پیدا کردن زمین مشترک
در حالی که اجماع بزرگی در میان دانشمندان مبنی بر اینکه تغییرات آب و هوایی در حال وقوع است وجود دارد، برخی از مردم هنوز نسبت به واقعی بودن این پدیده تردید دارند و پیش‌بینی‌ها درباره تغییر آب و هوایی و آنچه با گرم شدن زمین بر سر انسان‌ها و محیط زیست می‌آید را به عنوان «قاتل کار»شان در نظر می‌گیرند. دانشمندان چگونگی برخورد با دیگران در مورد تغییرات آب و هوایی را برای حل این مشکل مهم می‌دانند. تمرکز بر روی زمینه‌های مشترک نکته اصلی که باب گفت وگو با مخالفان گرمایش زمین را باز می‌کند چرا که آنها احساس نمی‌کنند شما در حال مبارزه با آنها هستید.
‌فعالیت‌های داوطلبانه
یکی از راه‌های مهمی که بخش بزرگی از راه‌حل مبارزه با گرمایش زمین را شامل می‌شود، پیوستن به یک سازمان غیر انتفاعی کمک به محیط زیست در شهری است که در آن زندگی می‌کنید. بسیاری از این سازمان‌ها فرصت‌های خوبی برای انجام کارهای گروهی برای حفاظت از محیط زیست و حیات وحش و کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای فراهم می‌کنند.
سایر اخبار این روزنامه
عباس عراقچی: رسیدن به سازوکار مالی ویژه با اروپا زمان‌بر است محمدعلی وکیلی زیاد دلخوش نباشیم دانشمندان بخشی از راه حل‌هایی که انسان‌ها می‌توانند برای کاهش گرمایش جهانی در آن نقش داشته باشند را به اشتراک گذاشته‌اند نظر کارشناسان درباره لایحه جامع رسانه‌ای مرور شد سرنوشت روزنامه نگاری در ابهام تشدید نظارت سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده می‌تواند بازار را کنترل کند؟ «ابتکار» درباره نارضایتی شهروندان از اجرای ضعیف طرح‌های گوناگون خدماتی گزارش می‌دهد گزارش «ابتکار» از نتایج انتخابات کنگره و تاثیر آن بر سیاست‌های داخلی و خارجی آمریکا محمود صادقی در گفت‌وگو با «ابتکار» تشریح کرد با بحران بی‌اعتمادی در جامعه مواجهیم فیلم سینمایی «خانم یایا» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی به سینما آمد بازگشت «عطاران» به سینما با سُسِ تایلندی واکنش ظریف به ادعای وزیر خارجه آمریکا آقای شما شرم ندارید؟ دردسرهای آمریکا برای تشکیل ناتوی عربی در برابر ایران ائتلافی که در نطفه خفه شد هشدار یا راهکار؟