محمدعلی وکیلی زیاد دلخوش نباشیم

هفته گذشته نتایج انتخابات کنگره آمریکا معلوم شد. انتخاباتی که بخشی از انتظارات‌مان را به آن گره زده بودیم. در این انتخابات دو زن مسلمان مهاجر به مجلس نمایندگان راه یافتند. این را به یک معنا می‌توان محصول سیاست‌های ضدمهاجرتی و ضدمسلمانان ترامپ دانست. دموکرات‌ها به‌احتمال در واکنش به این سیاست‌ها، این دو بانو را در لیست خود قرار دادند. در واقع، این نشان می‌دهد پاره‌ای از مردم و سیاسیون آمریکا در مقابل سیاست‌های ترامپ گارد گرفته‌اند. به‌رغم این پیروزی اما چندان نمی‌توان دلخوش به تغییرات در آمریکا بود. همانطور که می‌دانیم مجلس سنا در اختیار جمهوری خواهان است. این مجلس مانعی جدی برای مجلس نمایندگان، که به دست دموکرات‌ها افتاده، به‌حساب می‌آید. هرچند شاید بتوان گفت که کنگره می‌تواند مقداری جلوی یکه‌تازی‌های ترامپ را بگیرد و مقداری برای او در داخل دردسر درست کند اما به‌نظر نمی‌آید در عزم ترامپ برای مقابله با ایران چندان تغییری ایجاد کند. به هر روی می‌توان گفت مقداری از قدرت ترامپ کم خواهد شد اما نه‌چندان که ما دلخوش به رفعِ تحریم‌ها بشویم.
تسخیر کنگره به‌دست دموکرات‌ها می‌تواند پایگاهِ جبهه‌‌ جهانی که مقابل ترامپ ایجاد شده است را کمی در آمریکا تقویت کند و این دستاورد خوبی است. ما نیز به این جبهه کمی تمایل نشان داده‌ایم. تنها راهِ ما نیز در بیرون از مرزهایمان همین است. چراکه اگر ما هم راضی شویم با ترامپ توافق کنیم او اساساً نمی‌تواند کف امتیازاتی که ما می‌خواهیم به ما بدهد. دادن این امتیازات مناسبات او در منطقه را برهم می‌زند! اما سیاست کار با اروپا باید جدی دنبال شود. اگر برجام را شکست خورده تلقی کنیم مهمترین علت آن عدم همراهی همه قدرت در ایران جهت توفیق آن بود. اکنون اگر تصمیم برای کار با اروپا جدی است باید به لوازم آن تن دهیم و همه در کشور این تصمیم را تقویت کنند. نمی‌توانیم مانند برخورد با برجام با یک دست پیش بکشیم و با پس بزنیم. فهم این دقیقه در عبور از این بحران حیاتی است.
سایر اخبار این روزنامه
عباس عراقچی: رسیدن به سازوکار مالی ویژه با اروپا زمان‌بر است محمدعلی وکیلی زیاد دلخوش نباشیم دانشمندان بخشی از راه حل‌هایی که انسان‌ها می‌توانند برای کاهش گرمایش جهانی در آن نقش داشته باشند را به اشتراک گذاشته‌اند نظر کارشناسان درباره لایحه جامع رسانه‌ای مرور شد سرنوشت روزنامه نگاری در ابهام تشدید نظارت سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده می‌تواند بازار را کنترل کند؟ «ابتکار» درباره نارضایتی شهروندان از اجرای ضعیف طرح‌های گوناگون خدماتی گزارش می‌دهد گزارش «ابتکار» از نتایج انتخابات کنگره و تاثیر آن بر سیاست‌های داخلی و خارجی آمریکا محمود صادقی در گفت‌وگو با «ابتکار» تشریح کرد با بحران بی‌اعتمادی در جامعه مواجهیم فیلم سینمایی «خانم یایا» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی به سینما آمد بازگشت «عطاران» به سینما با سُسِ تایلندی واکنش ظریف به ادعای وزیر خارجه آمریکا آقای شما شرم ندارید؟ دردسرهای آمریکا برای تشکیل ناتوی عربی در برابر ایران ائتلافی که در نطفه خفه شد هشدار یا راهکار؟