عباس عراقچی: رسیدن به سازوکار مالی ویژه با اروپا زمان‌بر است

عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امورخارجه با بیان اینکه آمریکایی‌ها می‌دانند برجام کماکان به نفع ایران است، گفت: ایران براساس خرد حرکت کرده است و گرفتار تحریکات مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا و همفکران او نخواهد شد.
وی در گفت‌وگوی خود با باشگاه خبرنگاران گفت: به عقیده من اراده سیاسی کشورهای اروپایی برای اینکه درمقابله با تحریم های آمریکا به ایران کمک کنند امری واضح و روشن است. سابقه ندارد اروپا به عنوان نزدیکترین متحد واشنگتن وارد چنین اقداماتی شده باشد و به کشوری به خصوص ایران برای ایستادگی در برابر تحریم های ایالات متحده کمک کند. کشورهای عضو برجام از جمله اروپایی‌ها با صراحت در بیانیه‌ای اذعان کردند که بقای برجام منوط به تحقق خواسته‌های اقتصادی ایران از برجام است. آنها مصمم به ادامه برجام و همکاری با تهران هستند و برای تحقق آن سازوکار ویژه مالی تدارک دیده‌اند که البته پیچیدگی ها و ابعاد حقوقی زیادی دارد. معاون سیاسی وزیر امورخارجه با اشاره امضای بیانیه سه وزیر خارجه اروپایی و موگرینی به همراه سه وزیر دارایی انگلیس، فرانسه و آلمان در هفته گذشته خاطر نشان کرد: این هم اتفاق نادری است که وزرای دارایی این کشورها برای امضا یک بیانیه به وزرای خارجه کشورشان ملحق شوند. در این بیانیه اعلام کردند که بر روی SPV کار می‌کنند، اقدامات کارشناسی همچنان ادامه دارد. عراقچی با بیان اینکه لازم است ساز و کار مشابه SPV در ایران هم فراهم شود تا بتوان با اروپایی تعامل داشته باشیم، افزود: سازوکار ویژه مالی اروپا از نظر فنی، مالی و حقوق جزئیاتی دارد که رسیدن به آنها زمان‌بر است.
عراقچی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه وزیر امورخارجه آمریکا درمورد از سر گیری فعالیت‌های هسته‌ای ایران موضع‌گیری داشته است و اینطور ادعا کرده است که ایران به شرایط هسته‌ای خود در پیش از برجام بازنخواهد گشت، ارزیابی شما از این صحبت‌های پمپئو و اطمینان خاطرش درباره این موضوع چیست؟ توضیح داد: اگر او اطمینان خاطر دارد که ما به برنامه‌های هسته‌ای قبل از برجام باز نمی‌گردیم شاید از این جهت است که می‌داند که کماکان برجام به نفع جمهوری اسلامی ایران است، آمریکایی ها مدعی هستند که در برجام ضرر زیادی کردند و به همین دلیل هم تصمیم گرفتند که از آن خارج شوند. برنامه هسته‌ای ما هیچ‌گاه تعطیل نشده است که بخواهد دوباره از سر گرفته شود و همچنان با قوت ادامه دارد. در برخی حوزه‌های خاص ما سرعت خود را کمتر کردیم وگرنه هیچ حوزه‌ای در برنامه هسته‌ای ما تعطیل نشده که فعالیت آن بخواهد از سر گرفته شود، در تمام حوزه ها آمادگی داریم مجددا به سرعت گذشته یا حتی سرعت جدید‌تری برگردیم و با سرعت بیشتری برنامه خود را ادامه بدهیم.
عراقچی با اشاره به اظهارات اخیر پمپئو در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران گفت: ما گرفتار تحریکات مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا و دیگر همفکران او نخواهیم شد. ایران تا امروز حرکت بسیار هوشمندانه و خرمندانه ای داشته است و بدون آنکه دچار احساسات شویم پیش رفته‌ایم.
سایر اخبار این روزنامه
عباس عراقچی: رسیدن به سازوکار مالی ویژه با اروپا زمان‌بر است محمدعلی وکیلی زیاد دلخوش نباشیم دانشمندان بخشی از راه حل‌هایی که انسان‌ها می‌توانند برای کاهش گرمایش جهانی در آن نقش داشته باشند را به اشتراک گذاشته‌اند نظر کارشناسان درباره لایحه جامع رسانه‌ای مرور شد سرنوشت روزنامه نگاری در ابهام تشدید نظارت سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده می‌تواند بازار را کنترل کند؟ «ابتکار» درباره نارضایتی شهروندان از اجرای ضعیف طرح‌های گوناگون خدماتی گزارش می‌دهد گزارش «ابتکار» از نتایج انتخابات کنگره و تاثیر آن بر سیاست‌های داخلی و خارجی آمریکا محمود صادقی در گفت‌وگو با «ابتکار» تشریح کرد با بحران بی‌اعتمادی در جامعه مواجهیم فیلم سینمایی «خانم یایا» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی به سینما آمد بازگشت «عطاران» به سینما با سُسِ تایلندی واکنش ظریف به ادعای وزیر خارجه آمریکا آقای شما شرم ندارید؟ دردسرهای آمریکا برای تشکیل ناتوی عربی در برابر ایران ائتلافی که در نطفه خفه شد هشدار یا راهکار؟