خاشقچی منبع افشای اطلاعات شبکه ایران اینترنشنال بود


خبرنگار گاردین سرانجام پس از گذشت ۱۰ روز فاش کرد منبع آگاهی که به او گفته بود بودجه شبکه معاند «ایران اینترنشنال» از سوی محمد بن سلمان و رئیس دفتر او، سعود القحطانی، تامین می‌شود، جمال خاشقچی بوده است. براساس گزارش رسانه ها، سعید کمالی دهقان خبرنگار ایرانی نشریه گاردین که پیشتر جایزه خبرنگار سال انگلیس را هم برده بود در توئیتر خود اعلام کرد خاشقچی در روز ۲۶ سپتامبر یعنی شش روز پیش از کشته شدنش در کنسولگری عربستان در استانبول، در یک تماس تلفنی با او این اطلاعات را در اختیار گاردین قرار داده است. پس از این  افشاگری که توسط کمالی دهقان انجام شد او توئیت هایی منتشر و از خانواده و دوستانش تقاضا کرد که با او تماس نگیرند. با این حال پس از چندساعت توئیت های کمالی درباره موضوع افشاگری او درباره ایران اینترنشنال از حساب کاربری اش حذف شد. در همین خصوص علی هاشم خبرنگار بخش عربی بی بی سی هم در توئیتی اعلام کرد بعد از توئیت های جنجالی سعید کمالی برای اطلاع از وضعیت وی با گاردین تماس گرفتم اما پاسخی دریافت نکردم. در روزهای اخیر، ارتباط کمالی دهقان با جمال خاشقچی چهره امنیتی سابق و روزنامه نگار سال‌های اخیر درز کرده بود و برخی در توئیتر از او درباره این که آیا منابع خبرهایش جمال خاشقچی بوده، پرسیدند که او تأکید کرده بود قصد ندارد در این مرحله منابع خبری‌اش را افشا کند. جمال خاشقچی بنابر اعلام مقامات ارشد کشور ترکیه به محض حضور در کنسولگری عربستان در ترکیه خفه و سپس تکه تکه شده اما هنوز جسدی از او یافت نشده است. مقامات ترکیه به تازگی این گمانه زنی را مطرح کردند که با توجه به نیافتن هیچ بخشی از جسد او، احتمال حل کردن جسد خاشقچی در اسید وجود دارد!
مقاله افشاگرانه گاردین چه بود؟
روزنامه انگلیسی گاردین دهم مهر در گزارشی تکان دهنده، خبر داده بود یک منبع که با «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان مرتبط است به گاردین گفته، بودجه این رسانه رقمی نزدیک به 250 میلیون دلار (192 میلیون پوند) است و از دیوان سلطنتی سعودی تأمین می‌شود. بر اساس گزارش گاردین، حقوق کارکنان شبکه سعودی «ایران اینترنشنال» بسیار سخاوتمندانه است و به یکی از کارکنان آن دو برابر دستمزدی پرداخت می‌شود که رسانه‌های رقیب پیشنهاد کرده‌اند. گاردین در ادامه و در گزارش‌های دیگری درباره توسعه شبکه رسانه‌ای عربستان، افشاگری و برخی عناصر اصلی این شبکه را نیز معرفی کرد که از نزدیکان محمد بن سلمان بودند؛ گزارش‌هایی که همه آن ها به امضای سعید کمالی دهقان خبرنگار ایرانی این روزنامه بریتانیایی است. پس از انتشار این گزارش‌ها، گاردین با تهدید حقوقی مواجه شد اما خبرنگار گاردین تأکید کرد که از منابع قابل اتکایی این خبر را دریافت کرده است و به این ترتیب  از گزارش‌های خود دفاع کرد.
حمایت سفیر ایران در انگلیس از خبرنگار افشاگر گاردین


حمید بعیدی نژاد سفیر کشورمان در لندن هم در صفحه شخصی توئیتر خود با اشاره به توئیت های افشاگرانه کمالی نوشت:‏ آقای کمالی دهقان خبرنگار گاردین در اقدامی شجاعانه تایید کرد که خاشقچی قبل از مرگ خود، اطلاعات مربوط به تاسیس شبکه فارسی «ایران اینترنشنال» توسط مقامات عالی سعودی را نزد وی افشا کرده است. مقامات ذی ربط از مخاطرات احتمالی برای آقای کمالی آگاه هستند و سفارت نیز با آن ها در تماس است.
تابناک: کمالی تحت حفاظت پلیس در جای امنی نگهداری می شود
در همین حال تابناک نیز به نقل از منابع خبری خود تصریح کرد: سعید کمالی اکنون تحت حفاظت پلیس انگلیس در جای امنی نگهداری می‌شود و صرفاً برخی بستگان درجه یک او، از خانه امن محل نگهداری‌اش اطلاع دارند. تابناک در تحلیل خود درباره علت رابطه خاشقچی با کمالی نوشت: احتمالاً خاشقچی با توجه به مشی نسبتاً مستقل تر گاردین و همچنین هویت ایرانی کمالی دهقان که احتمال فروش اطلاعات و هویت منبع آن را به عربستان به شدت کاهش می‌داده، این اطلاعات را در اختیار سعید کمالی دهقان قرار داده و نخستین بخش از اطلاعاتی که خاشقچی به این خبرنگار گاردین داده نیز به جای فروخته شدن، در گاردین منتشر شد که نشان داد خاشقچی اشتباه نکرده است. براساس این گزارش، اطلاعات منتشر شده توسط کمالی دهقان، این نگرانی را برای عربستان در پی داشته که ممکن است جمال خاشقچی، اطلاعات حساس دیگری را نیز به این خبرنگار داده باشد و به همین دلیل این خبرنگار یک تهدید بالقوه برای عربستان سعودی محسوب می‌شود. از این منظر تأیید علنی ارتباط او با جمال خاشقچی هزینه عملیات ترور او توسط عربستان را افزایش داده و با توجه به آن که ترور خاشقچی به یک بحران تبدیل شده، عربستان با افشاگری کمالی دهقان احتمالاً سراغ او نخواهد رفت.
علیزاده: به نظر می رسد کمالی مستقل از گاردین تصمیم به افشای منبع خود گرفته است
علی علیزاده تحلیل گر سیاسی مقیم لندن در توئیتی در پاسخ به این سوال که چرا گاردین تاکنون منبع خبر خود درباره ایران اینترنشنال را اعلام نکرده نوشت: «هفت روز بعد از ناپدید شدن خاشقچی و در حالی که مرگش رسما تایید نشده بود توماس فریدمن ستون نویس نیویورک تایمز با اعلام نگرانی از سرنوشت خاشقچی، افشا کرد خاشقچی «منبع ناشناس» او بوده است. مقاله فریدمن مورد انتقاد شدید بسیاری از روزنامه‌نگاران قرار گرفت و بحث طولانی ایجاد کرد که وقتی کسی خواسته منبع ناشناس باشد باید در هر شرایطی و حتی بعد از مرگ هم ناشناس بماند. علت این که گاردین تا این لحظه خاشقچی را به عنوان منبع خود معرفی نکرده چنین فضایی است. علیزاده تأکید کرد: به نظر می‌رسد سعید کمالی دهقان به صورت مجزا و مستقل از گاردین تصمیم به افشای منبع خود گرفته است. در این صورت او شغل خود در گاردین را به خطر انداخته و به صورت یقین توبیخ خواهد شد و احتمال دارد حتی از گاردین اخراج هم بشود.» با این حال تا لحظه تنظیم این گزارش و پس از پاک شدن توئیت های مرتبط با خاشقچی، هنوز خبرنگار گاردین درباره این موضوع اطلاعات یا توضیح جدیدی منتشر نکرده است.