دور برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا

پرسپولیس برای پایان حسرت ۲۶ ساله فوتبال ایران و تکمیل حماسه خود احتیاج به یک بازگشت تاریخی در دیدار برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا دارد و در این راه چشم امید به هواداران پرشمار خود بسته است‌.
سرانجام داستان لیگ قهرمانان آسیا در فصل ۲۰۱۸ به آخرین برگ خود رسید و تکلیف قهرمان این دوره از مسابقات با برگزاری دیدار دو تیم پرسپولیس ایران و کاشیما آنتلرز ژاپن در ورزشگاه آزادی مشخص خواهد شد‌. فوتبال ایران ۲۶ سال است که موفق به قهرمانی در رقابت‌های باشگاهی آسیا نشده است‌. این زمان طولانی‌ترین مدتی است که کشورهایی که تاکنون قهرمان آسیا شده‌اند بین قهرمانی‌شان وقفه ایجاد شده است‌. حال پرسپولیس بهترین فرصت را برای از بین بردن این طلسم دارد، اما این تیم برای از بین بردن این طلسم احتیاج به یک بازگشت بزرگ دارد‌.
سلاطین کامبک
سرخپوشان که با وجود محرومیت از دو پنجره نقل و انتقالات با دستان خالی به نحو ناباورانه‌ای به دیدار فینال این مسابقات رسیدند‌ در بازی رفت در زمین حریف نتوانستند نتیجه دلخواه را کسب کنند و با نتیجه ۲ بر صفر شکست خوردند و اکنون برای قهرمانی حداقل باید دو گل بزنند‌. پیروزی دو بر صفر پرسپولیس بازی را به وقت اضافه می‌کشاند در غیر این صورت هر برد با اختلاف دو گل به کار این تیم نخواهد آمد و پرسپولیس در صورت دریافت گل باید با بیش از دو گل کاشیما را شکست دهد‌. با این اوصاف پرسپولیس کار سختی برای قهرمانی دارد، اما سابقه این تیم نشان داده که آنها متخصص بازگشت هستند‌. پرسپولیس در همین فصل در مرحله حذفی دو بار در بازی رفت متحمل شکست شده، اما در دیدار برگشت آن را جبران کرده و به همین خاطر سایت کنفدراسیون آسیا از پرسپولیس به عنوان سلطان کامبک نام‌برده است‌.


برخلاف انتظار نتیجه کسب کردن و بازگشت‌های بزرگ، تخصص شاگردان برانکو در این فصل بوده و پرسپولیس هنوز می‌تواند این اتفاق مهم را در ورزشگاه آزادی رقم بزند‌. آخرین باری که یک تیم در فینال لیگ قهرمانان آسیا شکست با اختلاف دو را در بازی رفت جبران کرد، الاتحاد عربستان در سال ۲۰۰۴ بود‌. این تیم عربستانی در بازی رفت با نتیجه ۳ بر یک به سئونگنام باخت ولی در بازی برگشت با پنج گل برابر این تیم به برتری رسید‌. حالا با در نظر گرفتن بازی برگشت که در تهران برگزار می‌شود باید توجه داشت هیچ چیز تمام نشده است‌.
پرسپولیس در دور گروهی و در بازی رفت برابر الجزیره با گل دقیقه ۹۶، با نتیجه ۳ بر ۲ شکست خورد و در بازی برگشت تا دقیقه ۸۹ بازی مساوی بود که سیدجلال حسینی توانست تیمش را برنده کند‌. کامبک بعدی که بسیار جالب توجه بود برابر الدحیل ثبت شد؛ جایی که پرسپولیس در بازی رفت با یک گل شکست خورد و در تهران هم دروازه خود را باز شده دید ولی زدن سه گل برابر تیم قطری باعث شد یکی از زیباترین کامبک‌ها ثبت شود و پرسپولیس به مرحله بعد برسد‌.
در مرحله بعد پرسپولیس توانست با کنار زدن السد راهی دیدار نهایی شود‌. یک لحظه وقتی دروازه پرسپولیس باز شد سکوت ورزشگاه آزادی را دربر گرفت ولی سیامک نعمتی برای تیمش گلزنی کرد و در نهایت مهار زیبای بیرانوند باعث شد السد در تهران حذف شود‌. روحیه پرسپولیس در این فصل لیگ قهرمانان این بوده که به راحتی تسلیم نمی‌شود و به همین خاطر باید انتظار همین نگرش را در دیدار نهایی داشت‌.
رکورد تحسین‌برانگیز در آزادی
اما مهره اصلی پرسپولیس در بازگشت‌هایش یار دوازدهم این تیم، یعنی تماشاگران پرشور و پرتعداد خود است‌. ورزشگاه بازسازی شده آزادی امروز باز هم مملو از تماشاگر خواهد بود تا تیم محبوبشان را در بزرگ‌ترین دیدار تاریخ این باشگاه یاری دهند‌. پرسپولیس در دیدارهای خانگی رکورد تحسین‌برانگیزی دارد و در ۱۶ بازی گذشته در لیگ قهرمانان آسیا در خانه شکستی نداشته و این فصل نیز صاحب پنج پیروزی و یک تساوی شده که تنها تساوی این تیم در مرحله قبل مقابل السد بود که تساوی برای پرسپولیس حکم صعود را داشت‌.
اهمیت گل نخوردن
مهم‌ترین فاکتور برای موفقیت پرسپولیس در دیدار فینال گل نخوردن است‌. پرسپولیس که برای موفقیت باید حداقل دو گل بزند نباید از دفاع غافل شود، دریافت یک گل برای رکورددار کلین‌شیت در لیگ قهرمانان ۲۰۱۸ به منزله پرپر شدن رویای قهرمانی این تیم است‌.
سرجینهو گلزن برزیلی کاشیما در فرم بسیار مطلوبی قرار دارد و در هر پنج بازی که برای کاشیما در لیگ قهرمانان به میدان رفته از جمله بازی قبلی موفق به گلزنی شده است‌.
دستان خالی برانکو
اما باز هم دستان برانکو در این دیدار خالی است‌. سیامک نعمتی با دریافت کارت قرمز بی‌مورد، به علت محرومیت بازی برگشت فینال را از دست داد، امید عالیشاه که بازیکن جایگزین نعمتی محسوب می‌شد به علت مصدومیت اردوی پرسپولیس را ترک کرد تا پرسپولیس در شرایط مشابه بازی رفت با السد قرار گیرد‌. در آن بازی برانکو به آدام همتی اعتماد کرد و پرسپولیس در یک بازی به یادماندنی حریف متمول قطری را در خانه شکست داد‌. حال باید دید برانکو برای این بازی چه تدبیری اتخاذ خواهد کرد‌. آخرین قهرمانی ایران در یک تورنمنت معتبر، در بازی‌های آسیایی ۲۰۰۲ و با مربیگری برانکو و با شکست دادن ژاپن در فینال شکل گرفت و باید دید پروفسور باز هم می‌تواند با غلبه بر تیمی از سرزمین آفتاب تابان، پس از سال‌ها یک قهرمانی دیگر برای فوتبال ایران به ارمغان آورد‌.
آمار
تاکنون هیچ باشگاه ایرانی در ۹۰ دقیقه در رقابت‌های رسمی موفق به غلبه بر تیم‌های ژاپنی نشده است‌. تیم‌های ایرانی با تیم‌های شرق آسیا در لیگ قهرمانان آسیا ۱۴ بار بازی داشتند که سه برد برای تیم‌های ایرانی، پنج پیروزی برای تیم‌های شرقی بوده و هفت دیدار نیز به تساوی رسیده است‌. کاشیما آنتلرز به عنوان تیم دوم گروه و پرسپولیس به عنوان تیم نخست موفق به صعود به مرحله حذفی شده و تاکنون همیشه تیم فاتح لیگ قهرمانان آسیا در گروه خود اول شده است‌.
شکستن رکورد پرتماشاگرترین فینال
کنفدراسیون فوتبال آسیا گزارش داده است برای این بازی ۷۸ هزار و ۱۱۶ بلیت فروخته شده است که این تعداد برای مسابقه فینال لیگ قهرمانان یک رکوردشکنی به حساب می‌آید‌. قبل از این مسابقه، درسال ۲۰۱۴ این رکورد در اختیار هواداران الهلال عربستان بود که در بازی فینال سال ۲۰۱۴ برابر وسترن سیدنی استرالیا ۶۳ هزار و ۷۶۳ بلیت خریداری کردند‌.
هواداران پرسپولیس در ورزشگاه آزادی جو خوبی ایجاد می‌کنند و این تیم می‌تواند در بازی برگشت برابر کاشیما هم از این جو استفاده کند و بازی را به سود خود به پایان برساند‌. شیخ سلمان، رییس AFC در این باره می‌گوید: خیلی خوب است که این رکورد ثبت می‌شود‌. این برای AFC یک افتخار محسوب می‌شود‌. این نشان پیشرفت کنفدراسیون فوتبال آسیا در سال‌های اخیر است‌.
برانکو تنها مربی فاتح ایران برابر ژاپنی‌ها در آزادی‌
فوتبال ایران نشان داده در استفاده از امتیاز میزبانی موفق بوده اما در طول تاریخ ژاپنی‌ها در آزادی کم نیاوردند و تنها یک بار مغلوب تیم ملی تحت هدایت برانکو شدند‌. تیم‌های ژاپنی تاکنون پنج مرتبه برابر تیم‌های ایرانی در تهران قرار گرفته‌اند که حاصل آن دو برد برای ژاپنی‌ها، دو تساوی و یک برد برای ایران بوده است‌. امروز یک بار دیگر در بازی برگشت فینال لیگ قهرمانان ۲۰۱۸ تیمی از ژاپن به مصاف نماینده ایران، پرسپولیس می‌رود‌.
اولین حضور در ایران در یک بازی تدارکاتی
فوتبال ژاپن از اواخر دهه ۸۰ میلادی تصمیم گرفت به صورت جدی روی فوتبال سرمایه‌گذاری کند و تا قبل از آن قدرت مطرحی در فوتبال آسیا محسوب نمی‌شد اما این کشور را باید اولین کشور آسیایی که رو به حرفه‌ای شدن آورد تلقی کرد و در نخستین گام‌های حرفه‌ای شدن تصمیم به برگزاری اردو و بازی تدارکاتی در ایران به عنوان یکی از قدرتهای مطرح قاره آسیا گرفت‌. این بازی در سال ۱۳۶۷ برگزار شد و ایران دو بار از حریف عقب افتاد و هر دو بار جبران کرد و بازی با تساوی ۲-۲ به پایان رسید. این بازی آخرین دیداری بود که پرویز دهداری روی نیمکت تیم ملی نشست‌.
2 فینال آسیایی، 2 قهرمانی برای ژاپنی‌ها
دومین تقابل ایران و ژاپن در ایران در فینال جام در جام آسیا شکل گرفت‌. در فصل 1993- 1992 پرسپولیس ایران و نیسان ژاپن برگزارکننده دیدار فینال بودند‌. نماینده ایران در بازی رفت به تساوی ۱-۱ رسید و برای قهرمانی احتیاج به یک تساوی بدون گل داشت ولی با یک گل شکست خورد تا ژاپنی‌ها در ایران جشن قهرمانی بگیرند‌.
سومین دیدار ایران با ژاپنی‌ها هم در یک فینال آسیایی رقم خورد جایی که در جام باشگاه‌های آسیا در فصل 1998-۱۹۹9،استقلال در جدال با جوبیلوایواتا آماده کسب سومین عنوان قهرمانی در آسیا بود ولی نماینده سرزمین آفتاب تابان، استقلال را در خانه دو بر یک شکست داد تا قهرمان آسیا شود‌. این دو بازی تنها حضور باشگاه‌های ژاپنی در تهران بوده که هر دو در فینال یک جام باشگاهی در آسیا برگزار شده و هر دو با قهرمانی ژاپنی‌ها همراه بوده است‌.
اولین و تنها جدال ملی رسمی در ایران و تنها پیروزی
تیم ملی در مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۰۶ با ژاپن، بحرین و کره شمالی هم‌گروه بود دیدار با ژاپن مهم‌ترین و حساس‌ترین بازی ایران در راه صعود به جام‌جهانی به شمار می‌رفت‌. تیم ملی در نوروز ۸۴ در استادیوم آزادی با حمایت هواداران پرشمار خود به مصاف ژاپن رفت و موفق شد این تیم را با نتیجه ۲ بر یک شکست دهد‌. هدایت تیم ملی را در آن بازی برانکو ایوانکوویچ به عهده داشت‌. هرچند که درگذشت چند تماشاگر پس از پایان بازی از حلاوت این برد کم کرد ولی این بازی تنها پیروزی تیم‌های ایرانی در تهران مقابل ژاپنی‌ها محسوب می‌شود‌.
تساوی تیم ملی کی‌روش برابر ژاپنی‌ها
تیم ملی در دوران طولانی‌مدت حضور کی‌روش تنها یک بار برابر ژاپن قرار گرفته است‌. این بازی در سال ۹۴ در استادیوم آزادی برگزار شد و تیم ملی پس از آنکه توسط مهدی ترابی روی فرصتی که در برگشت ضربه پنالتی نصیبش شده بود به گل رسید در نیمه دوم دروازه‌اش باز شد و بازی با همان نتیجه یک- یک به پایان رسید‌.
دیدارهای اشاره شده صرفا بازی‌هایی بود که در استادیوم آزادی برگزار شد به جز این ژاپنی‌ها تاکنون به شهرهای اهواز و اصفهان سفر کرده‌اند که آمارشان به درخشانی بازی‌های که در تهران داشتند نیست‌. تیم ملی ژاپن در سفر سال ۶۷ به ایران پس از بازی با تیم ملی به اهواز رفت و با منتخب خوزستان دیدار داشت و ۳ بر یک شکست خورد‌.
سپاهان نیز در لیگ قهرمانان سال ۲۰۰۷ دو بار میزبان تیم‌های ژاپنی بود که هیچ وقت در خانه بازنده نبود‌. سپاهان در مرحله یک‌چهارم نهایی با کاواساکی فرانتال در اصفهان به نتیجه صفر-صفر رسید و در بازی رفت فینال برابر اواراواردز به تساوی یک-یک دست یافت‌. حال باید دید برانکو در فینال تاریخی امروز می‌تواند دومین بردش را مقابل تیمی از ژاپن در ورزشگاه بزرگ پایتخت جشن بگیرد‌.