یک کهنه‌سرباز آمریکایی عامل کشتار کالیفرنیا

عامل قتل عام چهارشنبه شب کالیفرنیا در آستانه روز «کهنه‌سربازان» در ایالات متحده خود یک کهنه سرباز آمریکایی با سابقه حضور نظامی در افغانستان بوده است. «اف‌بی‌آی» در حالی  در توجیهی تکراری «ایان دیوید لانگ» تفنگدار دریایی سابق آمریکایی را که حدود 6 ماه در افغانستان جنگیده، دارای پیشینه مشکلات روحی و روانی دانسته که این روایت پس از هر اقدام به جنایت از سوی نظامیان و نیروهای امنیتی سابق و فعلی آمریکا مطرح می‌شود.
واحد تفنگداران دریایی ارتش آمریکا نیز تایید کرده ضارب 28 ساله بین سال‌های  ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ در این نیرو متخصص تیربار بوده و از نوامبر ۲۰۱۰ تا ژوئن ۲۰۱۱ در افغانستان خدمت کرده و چند مدال هم گرفته بود.
او  ساعت ۱۱:۲۰ شب چهارشنبه گذشته به وقت کالیفرنیا در یک بار بزرگ و  پر رفت و آمد به نام «بوردرلاین» در شهر «تاوزند اوکز» در ۶۵ کیلومتری شمال‌غربی لس‌آنجلس که تخمین‌زده می‌شود ۲۰۰ نفر در آن برای مراسمی دانشجویی اجتماع کرده بودند، حاضران را به گلوله بست. شاهدان عینی می‌گویند او پس از از پای در آوردن محافظ بار به ضرب گلوله، در بدو ورود یک نارنجک دودزا پرتاب کرده و سپس به روی مردم آتش گشوده است.
تفنگی که این کهنه‌سرباز  به کار برده یک تفنگ دستی نیمه‌خودکار با کالیبر ۴۵ بوده است که به صورت قانونی خریده بود، همچنین او تفنگش را به خشاب دومی مجهز کرده بود که بتواند بدون وقف تیرهای بیشتری شلیک کند. او در مجموع 12 تن از حاضران از جمله یک پلیس را کشت و ده‌ها نفر را زخمی کرد.


طبق ادعای پلیس فدرال، لانگ که سرتاپا سیاه پوشیده بود، در پایان کشتار با شلیک به خودش به زندگی‌اش پایان داد. «اف‌بی‌آی» مدعی شده این تفنگدار سابق دریایی آمریکا پیش‌تر به دلیل رفتار «غیرمنطقی» در فهرست ممنوعه خرید و مالکیت سلاح قرار داشته اما در ابتدای همین سال میلادی، دایره بهداشت روانی پلیس نام او را از این سیاهه خارج کرده بود.
جالب اینکه یکی از نجات‌یافتگان این حادثه به شبکه خبری «سی‌بی‌اس» گفته او و دوستانش از نجات‌یافتگان کشتار مشهور سال گذشته در لاس‌وگاس هستند.
رسوایی دیگر آنجاست که پلیس کالیفرنیا مدعی شده به رغم چند مواجهه با ضارب در سال‌های گذشته و حرف‌های غیرمنطقی که او در مصاحبه با متخصصان داشته، نیازی به بستری کردنش در بیمارستان روانی تشخیص داده نشده است اما در همان حال کلانتر شهر «تاوزند اوکز» می‌گوید طبق تشخیص متخصصان بهداشت روان، لانگ از اختلال استرسی پس از آسیب روانی رنج می‌برده است. بنا به آمار تارنمای «گان وایولنس آرکایو» تا اینجا در سال ۲۰۱۸ در آمریکا بیش از ۱۲ هزار نفر با تفنگ کشته شده‌اند. حدود 3 هزار نفر از این افراد زیر 18 سال سن داشته‌اند. این آمار بدون در نظر گرفتن ۲۲ هزار نفری است که با تفنگ خودکشی می‌کنند.