تضمین اروپا به تروریست‌ها

گروه سیاسی: پلیس دانمارک روز پنجشنبه گذشته اعلام کرد 3 نفر را که روز چهارشنبه به ظن همکاری با گروه تروریستی الاحوازیه بازداشت کرده بود، آزاد کرده است، یعنی به فاصله کمتر از 24 ساعت تمام دستگاه‌های امنیتی و قضایی این کشور اروپایی به این نتیجه رسیده‌اند که اعضای این گروهک تروریستی باید از زندان آزاد شوند. به گزارش «وطن امروز»، بازداشت و آزادی این افراد آن هم در کمتر از یک روز در حالی رخ داد  که پیش‌تر پلیس دانمارک رسما عضویت این 3 نفر در گروهک تروریستی الاحوازیه را تایید کرده بود، یعنی همان گروهک تروریستی‌ای که روز 31 شهریورماه سال جاری در جریان برگزاری رژه نیروهای مسلح ایران در اهواز، در یک حمله تروریستی، 25 نفر از مردم کشورمان از جمله یک کودک 4 ساله را به شهادت رساند. به نظر می‌رسد اروپا در حال تثبیت روند اعتمادسازی به تروریست‌هاست؛ اینکه آنها می‌توانند نه‌تنها با خیال راحت در اروپا پناه بگیرند، بلکه از هرگونه پیگیری قضایی و سیاسی  نیز مصون خواهند بود. نیویورک تایمز روز چهارشنبه 16 آبان در گزارشی در این باره می‌نویسد: «پلیس دانمارک اعلام کرده است 3 نفر را به خاطر تمجید از کسانی که در حمله تروریستی سی‌ویکم شهریور در اهواز دست داشته‌اند، دستگیر کرده است. سخنگوی پلیس دانمارک اعلام کرده است این کار در تضاد با قوانین دانمارک بوده است و می‌تواند جریمه نقدی یا تا 2 سال حبس را در پی داشته باشد. سخنگوی پلیس دانمارک همچنین اعلام کرد هر 3 شخص عضو گروهک تروریستی الاحوازیه هستند». اما حالا بعد از آزادی این 3 نفر، پلیس دانمارک می‌گوید این 3 مرد را مورد سوال و جواب قرار داده و پس از احراز بی‌گناهی آنان، دلیلی برای ادامه بازداشت نداشته است. دادستان هم گفته است: «برای درخواست حبس موقت تا زمان برگزاری جلسه دادگاه، دلیلی وجود نداشته است».
نکته قابل تامل اینکه بلافاصله بعد از جنایت تروریستی اهواز، «یعقوب حر تُستری» سخنگوی گروهک تروریستی «الاحوازیه» مستقر در شهر «کپنهاگ» دانمارک در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «ایران اینترنشنال» وابسته به محمد بن‌سلمان، رسما حمله تروریستی به مراسم رژه در شهر اهواز را بر عهده گرفت و تصریح کرد که این گروهک مسبب و عامل این حمله تروریستی بوده است.
بعد از آن نیز روزنامه گاردین در گزارشی نوشت ایران اینترنشنال با بودجه سعودی مدیریت می‌شود و «آفکام» سازمان تنظیم مقررات رسانه‌ای در انگلیس نیز به دلیل مصاحبه این شبکه مستقر در لندن با عضو گروهک تروریستی الاحوازیه از پیگیری موضوع خبر داده بود اما حالا مقامات دانمارکی به این نتیجه رسیده‌اند که به دلیل اثبات بی‌گناهی، دلیلی بر تداوم بازداشت اعضای رسمی این گروهک تروریستی وجود ندارد. برخورد مهربانانه پلیس دانمارک با اعضای این گروهک تروریستی مستقر در دانمارک در حالی است که مقامات دانمارکی بعدازظهر روز سه‌شنبه  9 آبان‌ماه به وقت تهران ادعا کردند یک نروژی ایرانی‌تبار را که قصد داشته با همکاری عوامل اطلاعاتی ایران، «حبیب جبر» رهبر شاخه دانمارک گروهک تروریستی الاحوازیه را در دانمارک مورد حمله قرار دهد دستگیر کرده‌اند. ادعایی که مقامات این کشور اروپایی تنها با استناد به چند عکس کشف‌شده مطرح کرده‌اند. 
سرویس اطلاعاتی دانمارک در این زمینه اعلام کرد از یک نروژی ایرانی‌تبار چند عکس پیدا کرده که مربوط به خانه یکی از سران تروریست‌‌های الاحوازیه مقیم دانمارک است. سرویس اطلاعاتی دانمارک حتی اذعان کرده است این نروژی ایرانی‌تبار ادعای همکاری با وزارت اطلاعات ایران و دست داشتن در چنین نقشه‌ای را رد کرده است. وزارت خارجه دانمارک نیز بلافاصله پس از این نشست خبری رئیس دستگاه اطلاعاتی این کشور، سفیر ایران در دانمارک را به وزارت خارجه احضار کرد و سپس سفیر خود در تهران را نیز فراخواند.


 تروریست‌ها در اروپا چه می‌کنند؟
آنچه مسلم است سناریوی جدید دولت دانمارک، یعنی آزادی 3 عضو رسمی گروهک تروریستی الاحوازیه بعد از تنها 24 ساعت بازداشت و اعلام برائت آنها و از سوی دیگر متهم کردن دستگاه اطلاعاتی ایران برای برخورد با یکی از اعضای این گروهک تروریستی که در دانمارک مستقر است به صورت کاملا هماهنگ با دیگر کشورهای اروپایی در حال انجام است. اقدامات اروپایی‌ها طی چند ماه گذشته به صورت حساب‌شده و متناسب با رویه دولت آمریکا در قبال ایران انجام شده است اما فارغ از همه مباحثات موجود، این سوال مهم وجود دارد که اساسا اعضای یک گروهک تروریستی که کمتر از 2 ماه از آخرین جنایت آنها می‌گذرد و پلیس دانمارک نیز رسما عضویت آنها در الاحوازیه را تایید کرده است بر چه اساسی با مصونیت کامل در دانمارک حضور دارند، زندگی می‌کنند، مصاحبه و اعلام موضع می‌کنند و سران آنها در همین کشور اروپایی در مصاحبه‌های رسمی جنایت تروریستی اهواز را برعهده می‌گیرند و آن را تمجید می‌کنند. در کنار این رفتار عجیب دانمارک و البته دیگر کشورهای اروپایی، رفتار وزارت امور خارجه ایران عجیب‌تر و البته مشکوک است.  دستگاه دیپلماسی ایران که به صورت کاملا مشخص این روزها در پی تثبیت برجام اروپایی از هرگونه اقدامی که منجر به تیره شدن روابط با اروپا شود اجتناب می‌کند طی ماه‌های گذشته در قبال همه اقدامات ضدایرانی کشورهای اروپایی روند انفعالی در پیش گرفته است.
به نظر می‌رسد همه چیز قرار است فدای حفظ برجام اروپایی شود. اروپایی‌ها البته نشان داده‌اند جز ابراز تاسف از اعلام تحریم‌های آمریکا و وعده‌هایی با زمان تحقق نامشخص عملا هیچ اقدام دیگری انجام نخواهند داد. اما رفتار عجیب و مشکوک وزارت امور خارجه ایران در موضوعاتی چون اعطای پناهندگی هلند به «کلاهی» عامل بزرگ‌ترین جنایت تروریستی تاریخ ایران، اخراج دو دیپلمات ایرانی از هلند، حضور نیسی سرکرده گروهک تروریستی الاحوازیه در هلند، دستگیری 4 ماهه اسدالله اسدی دیپلمات کشورمان توسط پلیس آلمان، حملات متعدد به سفارتخانه‌های ایران در کشورهای اروپایی در سایه تعلل پلیس و بسیاری از موضوعات مشابه، به وضوح قابل مشاهده است.
دستگاه دیپلماسی نه‌تنها در قبال هر یک از این اقدامات کم‌سابقه، عجیب و غیرقانونی اروپا در قبال ایران اقدام متقابل عملی نکرده است، بلکه در برخی موارد حتی از اقدامات عرفی دیپلماتیک یعنی احضار سفیر کشور مرتبط با این موضوعات نیز خودداری کرده است. به عنوان نمونه در جریان همین توطئه دانمارک، سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد سفیر دانمارک در وزارت امور خارجه «حضور» یافت و با رئیس اداره اول امور شمال اروپا «ملاقات» کرد! قاسمی روز چهارشنبه 9آبان‌ماه در این‌باره گفته بود: «سفیر دانمارک در تهران با حضور در وزارت امور خارجه با رئیس اداره اول امور شمال اروپا ملاقات کرد. در این ملاقات مراتب اعتراض کشورمان نسبت به واکنش‌‌های شتابزده سیاسی ـ رسانه‌ای برخی مقامات دانمارکی نسبت به دستگیری یک شهروند نروژی ایرانی‌تبار به اتهام داشتن برنامه برای ترور فردی در دانمارک به سفیر این کشور در تهران اعلام شد». ادبیات سخنگوی وزارت امور خارجه که برخلاف ادبیات معمول دیپلماتیک درباره احضار سفراست نشان می‌دهد سفیر دانمارک در تهران «احضار» نشده است. اما این نوع ادبیات تنها به تاریخ یادشده ختم نشد. سخنگوی وزارت امور خارجه در تاریخ 14 آبان نیز اعلام کرد: در پی اقدام اخیر تروریستی در اهواز و اعتراض شدید کشورمان به دانمارک، سوئد، نروژ و هلند و با توجه به اتهامات اخیر به جمهوری اسلامی ایران در فرانسه و دانمارک که با دسیسه‌چینی رژیم صهیونیستی و طراحی سناریوهای ناشیانه صورت گرفت، دستیار وزیر خارجه و مدیرکل اروپای وزارت خارجه سفرای نروژ و سوئد و کاردار دانمارک در تهران را به وزارت امور خارجه «دعوت» کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه این بار نیز از لفظ دعوت به جای احضار استفاده کرده است. همانطور که مطرح شد، دستگاه دیپلماسی نه‌تنها از اقدام متقابل بلکه از انجام امور عرفی دیپلماتیک در قبال اروپایی‌ها نیز کاملا اجتناب می‌کند. این رفتار عجیب وزارت امور خارجه البته بارها و بارها مورد انتقاد چهره‌های سیاسی، مذهبی و رسانه‌ای قرار گرفته است. به اعتقاد ناظران سیاسی تا زمانی که این رفتار عجیب و البته مشکوک از سوی وزارت امور خارجه در قبال اروپا ادامه دارد، روند اقدامات ضدایرانی کشورهای اروپایی علیه ایران نیز نه‌تنها ادامه خواهد داشت بلکه به صورت تصاعدی بیشتر خواهد شد. باج دانمارک به آمریکا و متهم کردن ایران؟!
30 شهریورماه سال جاری خبری با عنوان «بزرگ‌ترین پولشویی تاریخ اروپا در غول بانکی دانمارک» مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. به گزارش «وطن امروز»، بزرگ‌ترین رسوایی پولشویی تاریخ اروپا در «دانسکه بانک» دانمارک با رقم ۲۰۰ میلیارد یورو رقم خورد. مهر به نقل از رویترز در این باره نوشت: «توماس بورگن» مدیرعامل دانسکه بزرگ‌ترین بانک دانمارک بعد از بازجویی‌های انجام شده از این بانک که مشخص شد مجموع پرداخت‌های ۲۰۰ میلیارد یورویی (۲۳۴ میلیارد دلار) این بانک از طریق شعبه‌اش در استونی مشکوک به پولشویی اعلام شده، استعفا کرد. بر همین اساس، «بیل برودر» موسس و مدیرعامل مدیریت سرمایه «هرمیتاج» گفت: این به عنوان بزرگ‌ترین رسوایی پولشویی در تاریخ اروپاست و دانسکه یک بانک بزرگ است که دلار را به سراسر جهان ارسال می‌کند. فکر می‌کنم این موضوع توجه مقامات آمریکایی را به خود جلب می‌کند. بر همین اساس، به دنبال انتشار این پیام، سهام دانسکه بانک در حدود ۸ درصد سقوط کرد و احتمال عدم دسترسی بانک‌های آمریکایی به دانسکه و کوتاه شدن دست بزرگ‌ترین بانک دانمارک از شبکه مالی جهانی وجود دارد. برخی ناظران مسائل سیاست خارجی، معتقدند یکی از دلایل رفتارهای اخیر دولت دانمارک در قبال ایران همین باج دادن به آمریکا برای فراموشی این رسوایی مهم بانکی و فرار از مجازات‌های احتمالی است.