انتخاب آخوندي، خود زنی شورا


گروه اجتماعي: قرار گرفتن نام عباس آخوندي در ميان کانديداهاي تصدي شهرداري تهران با هر هدف و منظوري که بوده باشد بدون شک مغاير با اصل شايسته سالاري و انتخاب اصلح است. يک بررسي اجمالي نشان مي‌دهد که آخوندي طي پنج سالي که سکاندار وزارت راه و ترابري بود ضعيف‌ترين کارنامه را در ميان وزيران پيش از خود داشت و جز وعده‌هاي بي فرجام و پروژه‌هاي بي سرانجام و اظهارات بي ثمر که البته خسران و زيان قابل توجهي را متوجه سرمايه ملي و کشور نمود کار ديگري از پيش نبرد. نام وزير سابق راه و مسکن که اخيرا و براي فرار از استيضاح از سمت خود استعفا داد در حالي در جايگاه دوم ليست پنج نفره گزينه‌هاي شهرداري پايتخت جا خوش کرده است به قدري نا منتظره و عجيب بود که واکنش شديد تعدادي مقامات و مسئولان و رسانه‌ها و حتي مردم عادي را که در کامنت‌ها و فضاي مجازي در اين مورد اظهار نظر کرده‌اند در پي داشت.

  • چالش جديد شهرداري تهران با انتخاب عباس آخوندي

تسنيم نوشت: کارنامه ناموفق عباس آخوندي در وزارت راه و شهرسازي و توقف پروژه‌هاي عمراني نشان از اين دارد که حضور وي در شهرداري تهران نيز همين روند ادامه پيدا مي‌کند و شهروندان تهراني بايد در انتظار روزهاي سخت باشند.

اين خبر گزاري افزود: عباس آخوندي وزير مستعفي راه و شهرسازي طي 5 سال و چند ماه حضورش در ساختمان دادمان، بيش از آن که يک وزير اقتصادي باشد و راه‌حل‌هايي براي حل مشکلات و معضلات حوزه حمل‌ونقل مسکن را ارائه و پياده‌سازي کند، يک وزير سياسي بود، وزير سابقي که هر از چندگاهي با اظهارنظرهاي بي‌ربط جنجال آفريد.وزير مستعفي راه و شهرسازي در حالي از ساختمان دادمان خداحافظي کرد که عملکرد اسفباري در حوزه مسکن و حمل‌ونقل از خود به‌جاي گذاشت. عباس آخوندي هم اينک به عنوان يکي از 5 گزينه تصدي شهرداري تهران از سوي اعضاي شوراي شهر تهران انتخاب شده است، اين انتخاب در روزهاي گذشته مورد انتقاد چهره‌هاي سياسي و کارشناسان شهري قرار گرفته است و انتخاب وي را به عنوان يک چالش جديد شهرداري تهران مي‌دانند.

  • انتخاب آخوندي سياسي است

مهدي چمران رئيس سابق شوراي شهر تهران در خصوص انتخاب عباس آخوندي به عنوان يکي از 5 گزينه شهرداري تهران اظهار کرد: اين انتخاب سياسي است و نشان مي‌دهد که اعضاي شوراي شهر تهران هيچ توجهي را به حل مشکلات و مسائل شهري ندارند.

وي تصريح کرد: عباس آخوندي در دوران مسئوليتش در دولت هم نتوانست انتظارات را برآورده کند و شاهد توقف پروژه‌هاي عمراني بوديم و وي نتوانست بخش بايقمانده مسکن مهر را به اتمام برساند. چمران با بيان اينکه انتخاب آخوندي به عنوان شهردار تهران چالش جديد پايتخت خواهد بود، گفت: اينگونه انتخابات سياسي و حزبي در اين دوره از شوراي شهر تهران رويه شده است. رئيس سابق شوراي شهر تهران ادامه داد: فردي بايد براي شهرداري تهران انتخاب شود که بتواند آشنايي را به مسائل شهري داشته باشد و در فرصت باقيمانده در اين دوره اقداماتي را براي حل مسائل و مشکلات شهروندان انجام دهد. انتخاب آخوندي حاصل بي برنامگي شوراي شهر پايتخت است ابوالفضل قناعتي ديگر عضو سابق شوراي شهر تهران انتخاب عباس آخوندي را نيز در بين 5 گزينه شهرداري تهران را از بي برنامه‌گي شوراي شهر تهران دانست و گفت: از شورايي که سياسي عمل کند توقع ديگري نمي‌توان داشت چرا که گزينه‌هاي اعلام شده حزبي و جناحي هستند.

وي با اشاره به توقف پروژه‌هاي عمراني از حدود يکسال گذشته در شهر تهران گفت: در طي حضور آقايان نجفي و افشاني تحولي در شهر صورت نگرفته است و حتي پروژه‌هاي عمراني با پيشرفت 80 تا 90 درصد هم متوقف شدند.

قناعتي گفت: شوراي شهر تهران محلي براي کارکردن است نه مقاصد سياسي، به طوري که در دوره گذشته و علي رغم حضور دو جناح سياسي شاهد اتفاقات خوبي در شهر تهران بوديم و شوراي شهر تهران در دوره چهارم کارنامه موفقي را از خود به جاي گذاشت.

  • خودزني اصلاح طلبان

به گزارش تسنيم سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي‌در دولت دهم نيز در خصوص آخوندي در صفحه شخصي خود تويئت کرد:

اگر اصلاح طلبان تمايل دارند تتمه آبرويشان هم برود آخوندي را شهردار تهران کنند تا شوراي کنوني تهران به سرنوشت شوراي اول مبتلا و تاريخ تکرار شود يعني مردم از وجود طيف اصلاحات در شورا و نيز مجلس و

  • دولت رهايي يابند!

مديريت آخوندي براي شهر تهران فاجعه‌‌آفرين است

مديريت آخوندي براي شهر تهران فاجعه‌‌آفرين است

حميدرضا ترقي، عضو شوراي مرکزي حزب موتلفه اسلامي‌گفت: گرايش‌هاي آخوندي از نظر تخصصي و فني و شيوه‌هاي مديريتي او مي‌تواند براي تهران فاجعه‌آفرين باشد.

به گزارش اعتماد آنلاين حميدرضا ترقي عضو شوراي مرکزي حزب موتلفه اسلامي‌با اشاره به انتخاب عباس آخوندي به عنوان يکي از گزينه‌هاي تصدي شهرداري تهران با وجود عملکرد ضعيف در وزارت راه و شهرسازي بيان کرد: از نظر تخصصي و فني، شيوه‌هاي مديريتي عباس آخوندي، مي‌تواند براي تهران فاجعه در پي داشته باشد.

وي افزود: شهر تهران که با مشکلات عديده و چالش‌هاي کلان شهري متعددي روبرو است، به مديري جهادي و نيرويي فعال نيازمند است تا بتواند بر همه چالش‌ها غلبه پيدا کند.

ترقي گفت: گرايش‌هاي عباس آخوندي در مديريت، گرايش‌هايي است که هيچ سنخيتي با مسائل شهر تهران و مديريت شهري ندارد؛ ضمن اينکه اين گرايش‌ها مي‌تواند نسبتت به طبقات محروم بي‌تفاوت باشد و در نتيجه، فاصله طبقاتي در شهر تهران را افزايش دهد.

وي تاکيد کرد: آخوندي همانطور که در مديريت وزارتخانه راه و شهرسازي نتوانست توفيقي به دست بياورد، در شهرداري هم قادر به ابتکار و خلاقيت نخواهد بود.

عضو شوراي مرکزي حزب موتلفه اسلامي‌گفت: شهرداري تهران در دوره شوراي شهري که تمام آن در اختيار ليست اميد اصلاح طلبان است، هنوز يک شهردار خوب و قابل توجه که قادر باشد شهر را به درستي اداره کند، به خود نديده است؛ به نظر مي‌رسد، در ادامه اين دوره هم عملکرد شهرداران قبل از خودش را ضايع کند.

  • آخوندي در وزارت راه بي‌انگيزه کار مي‌کرد

حميدرضا فولادگر، رئيس کميسيون ويژه حمايت از توليد ملي با بيان اينکه شوراي‌شهر تهران عملکرد آخوندي در وزارت راه را با دقت بررسي کند، گفت: آخوندي در دوران مديريتي خود در وزارت راه با بي‌انگيزگي کار مي‌کرد.

حميدرضا فولادگر، رئيس کميسيون ويژه حمايت از توليد ملي با انتقاد از عملکرد آخوندي در وزارت راه و شهرسازي بيان کرد: در دوران مديريت وي صنعت ساختمان دچار رکود شديد شد زيرا اين وزارتخانه سياست دقيقي براي بازار مسکن و ساخت و ساز نداشت.

نمايده اصفهان در مجلس شوراي اسلامي‌ادامه داد: آخوندي مشکلاتي با نظام مهندسي داشت که البته نمي‌توان حق را صد در صد به نظام مهندسي داد اما به هر حال وي در دوران مديريتي‌اش نتوانست با تشکل مهم نظام مهندسي تعامل داشته باشد.

رئيس کميسيون ويژه حمايت از توليد ملي اظهار داشت: آخوندي در اواخر دوران مديريتي خود از انگيزه لازم براي کار و فعاليت برخوردار نبود.

وي به شوراي شهر تهران هشدار داد براي بررسي گزينه‌هاي شهردار تهران اين موارد را در خصوص سوابق کاري و عملکرد عباس آخوندي مدنظر قرار دهد.

  • عملکرد آخوندي قابل دفاع نيست

عضو فراکسيون نمايندگان ولايي از احتمال انتخاب آخوندي به عنوان شهردار انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاري خانه ملت، موسوي لارگاني در خصوص عملکرد آخوندي در وزارت راه و شهرسازي گفت: آخوندي در توسعه ريلي و راه آهن عملکرد خوبي در وزارت راه و شهرسازي اما در موضوع مسکن و شهرسازي عملکرد وي قابل دفاع نيست و از قدرت لازم و برنامه‌ريزي دقيق در اين زمينه برخوردار نبوده است.

عضو فراکسيون روحانيت مجلس با بيان اينکه شهردار تهران بايد علم شهرسازي داشته و تخصص و اراده قوي در اين زمينه داشته باشد، گفت: رئيس جمهور در جلسه راي اعتماد اظهارداشت که وزرا بايد روزي ۱۴ ساعت کار کنند. ما در اين دولت کمتر ديده‌ايم که وزرا اين مقدار وقت بگذارند. وي تصريح کرد: شهردار تهران حداقل بايد روزي ۱۷ ساعت کار کند زيرا جمعيت کلان شهر تهران از جمعيت برخي کشورهاي جهان بيشتر است. لذا به شوراي شهر تهران توصيه مي‌کنيم در انتخاب شهردار تهران دقت لازم را داشته باشند.

  • نمايندگان مجلس از «آخوندي» شکايت مي‌کنند

از سوي ديگر جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌از وزير سابق راه و شهرسازي شکايت مي‌کنند و بر لزوم رسيدگي به اتهامات وي تاکيد دارند. به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري فارس، جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌از عباس آخوندي وزير سابق راه و شهرسازي به قوه قضائيه شکايت مي‌کنند. در همين زمينه، حجت‌الاسلام احد آزادي‌خواه نماينده مردم ملاير در مجلس در گفت‌وگو با فارس ضمن تاييد اين خبر اعلام کرد که جمعي از نمايندگان درحال تهيه و تنظيم شکوائيه‌اي براي عباس آخوندي وزير سابق راه و شهرسازي هستند. وي اضافه کرد: اسناد متعددي درباره عملکرد آقاي آخوندي دراختيار نمايندگان است که همين اسناد دليل امضاي طرح استيضاح وي توسط بسياري از نمايندگان از جريانات مختلف شد. «اسناد را جمع آوري کرده و در اختيار قوه قضائيه قرار مي‌دهيم تا دستگاه قضايي به اتهامات مطرح درباره آخوندي رسيدگي کند؛ امروز مردم شکايات متعددي از وزارت راه و شهرسازي بخصوص در حوزه مسکن دارند که وزير بايد پاسخگوي آنها باشد.» نماينده مردم ملاير در مجلس اعلام کرد که بعد از جمع آوري کامل اسناد نهايتا بعد از مدتي شکايت به قوه قضائيه ارائه خواهد شد.

  • گزينه‌ها در صحن شورا

به گزارش تجارت لازم به ذکر است 22 آبان ماه و براساس اعلام سخنگوي شوراي شهر تهران قرار است 5 گزينه تصدي شهرداري تهران طي دو نوبت صبح و عصر با حضور در صحن شوراي شهر تهران برنامه‌هاي خود را براي حضور در شهرداري تهران اعلام کنند.

  • جمع بندی

با توجه به اینکه شورای پنجم شهر تهران طی یک سال و نیم گذشته با انتخاب 2 شهردار نشان داده است که از ثبات مدیریتی کافی برخوردار نبوده و نسبت به دوره گذشته نتوانسته است در صدد رفع نقائص و کاستی های شهرداری و شهر تهران برآیدو به همین دلیل توسعه تهران با افت و کندی همراه بوده اس تو همین روند برای شورای شهر تهران به نوعی امتیاز منفی محسوب می شود بنابر این شورا فردا در برابر یک آزمون بزرگ و حساس قرار دارد و نباید مصلحت مردم را قربانی سیاسی کاری کند و با یک انتخاب معقول و منطقی مدیت کلانشهر تهران را با رعایت اصل شایسته سالاری و با توجه به ویژگی های مدیریتی کلان نگر به اهلش بسپارد. شایان ذکر است بررسی سوابق 5 گزینه منتخب نشان می دهد که تنها کسی که واجد ویژگی های کلان نگری، توسعه گرایی و دارای تجربه در ساماندهی درآمد پایدار برای شهر پرهزینه تهران است سید کامل تقوی نژاد می باشد که مدیریت عملی بانک سپه و ریاست سازمان امور مالیاتی کشور و ده ها پست کلیدهای مرتبط در کنار پاکدستی، تواضع و تعامل و همسویی با دولت پشتوانه بسیار قوی برای احراز پست شهرداری تهران است . امید است شورای شهر با ملاحظات گفته شده و انتخاب عقلایی خود ضمن پاسخگویی به مطالبه عمومی از این آزمون بزرگ سرافراز بیرون بیرون آید.