استفاده از ظرفيت‌ها در کنار ديپلماسي


رئيس مجلس شوراي اسلامي‌با استانداران کرمانشاه، همدان، لرستان، ايلام، خوزستان و مرکزي به منظور بررسي مشکلات اين مناطق ديدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ايلنا، علي لاريجاني در اين ديدار، با بيان اينکه شرايط کنوني کشور بعد از انقلاب اسلامي‌حساس و منحصر به فرد است، گفت: تحريم‌‌ها تا حدودي جاده کاري و اقتصادي کشور از اين جهت که در ثقل صادرات و سرمايه‌‌‌‌گذاري بود را تحت تاثير قرار داده است و بايد با مکانيزم‌‌‌‌هاي مختلف سطح فشار ناشي از آن را کاهش دهيم.

وي ادامه داد: در کل آنچه آمريکايي‌‌‌ها دنبال مي‌‌‌‌کردند که يک فشار عجيبي به ايران وارد شود و شرايط داخلي را به هم اما موفق نشدند که از جمله آنها شعار صفر کردن فروش نفت که واقعا موفق نبود و بعد از آن گفتند که به برخي کشورها اجازه داديم.

رئيس مجلس با بيان اينکه سوال اين است در اين مرحله چه کارهايي مي‌‌‌توان انجام داد، اظهار داشت: چرا وقتي به يک دوره سخت مي‌‌‌‌خوريم يک رويکرد اين است که مدام بر سر خود بکوبيم و عزاداري کنيم و يک رويکرد هم اين است که اين صحنه سخت را چگونه مي‌‌‌توان به نفع کشور متحول کرد؛ به هر حال اين را که ما به وجود نياورده‌‌‌ايم و ايران اين شرايط را به وجود نياورده چراکه ايران مذاکره کرد و به يک توافق رسيد اما آنها به هم زدند.

لاريجاني افزود: البته دسايسي هم بود و بعضي از کشورهاي منطقه نيز در آن نقش داشتند که بايد بعدها به حساب آنها رسيد ولي به هر حال همه اينها دست به دست هم دادند. اگر ما سازوکارهايي را در کشور طراحي کنيم تا اين استعدادهايي بالفعل نشده، فعال شود و بخش خصوصي انگيزه پيدا کرده و سرمايه‌‌‌‌گذاري کنند و سرمايه‌‌‌گذاري را براي آنها سهل کنيم و اختيارات متمرکز را برداريم و به استان‌‌‌‌ها بدهيم، اينها همه روي هم رفته مي‌‌‌تواند شرايط را متحول کند و در کنار آن حتما بايد از ديپلماسي استفاده کرد.

وي با بيان اينکه گرچه برخي از همسايگان مغرضانه عملي مي‌کنند اما با همسايگانمان مشکلات مهمي‌نداريم، تصريح کرد: با بسياري از همسايگان که حدود ۱۵ کشور مي‌‌‌‌شوند رابطه داريم و گفت‌‌‌‌وگو مي‌کنيم و کار اقتصادي انجام مي‌‌دهيم ولي برخي از آنها مغرضانه سيستمي‌را براي مسئله‌‌سازي در ايران ايجاد کرده‌‌اند.

رئيس قوه مقننه اضافه کرد: استراتژي ما اکنون بايد اين باشد که ضمن اينکه از ديپلماسي استفاده مي‌‌‌کنيم، از ظرفيت‌‌هاي درون کشور حداکثر بهره‌‌برداري را داشته باشيم و بهره‌‌وري را بالا ببريم چراکه بهره‌‌‌وري و نرخ سرمايه‌‌‌گذاري ما پايين است و صادرات را گسترش دهيم.

لاريجاني با اشاره به برگزاري نشست با استانداران، خاطرنشان کرد: اين طراحي که رهبري معظم انجام دادند تا اين جلسه برگزار شود به دليل اختياراتي است که داده‌‌‌‌اند تا بتوان براي حل مسائل چه در سطح ملي و چه استاني تصميم‌‌‌گيري‌‌هاي فوري داشت، اما همان تصميماتي که آنجا گرفته شد از نظر اينکه نرخ ارز از آن وضعيت خارج شده و تا حدودي ثبات ايجاد کرده و تشنجات را کاهش دهيم، موفق بوده و هنوز هم آن را دنبال مي‌کنيم تا متعادل‌‌‌تر شود.