براندازی که سرش به تنش بی‌ارزد نمی‌شناسم

نهمین قسمت از برنامه اینترنتی رو در رو با حضور محمدرضا خاتمی‌نایب رئیس مجلس شورای اسلامی‌دوره ششم منتشر شد. به گزارش فارس،بخشی از این گفت‌وگو به شرح ذیل است:
شما دوران دانشجویی خود را در دانشگاه علوم پزشکی تهران گذرانده اید، طبق بعضی از روایات منتشر شده در تسخیر لانه جاسوسی ظاهرا شما جزء نفرات اصلی تسخیر سفارت آمریکا بوده‌اید،در آن برهه تحلیلتان چه بود، این بود که سفارت، لانه جاسوسی است و باید اشغال شود و به واسطه این تسخیر مشکلات کشور حل شود؟
اولا که من جزء نفرات اصلی نبودم، حدود چهار صد نفر حضور داشتند و ده بیست نفر، نفرات اصلی بودند مثل آقای اصغر زاده، بی طرف، میردامادی و ....
به نوعی بخشی از اعضای اصلی حزب مشارکت بودند.


تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان یک هدف مشخصی داشت ، اعتراض به پذیرش شاه توسط آمریکا و اعلام اینکه این از طرف ملت ایران قابل قبول نیست، بنایی که برای تسخیر سفارت بود در حقیقت مثل همه حرکت‌های اعتراضی چهار پنج روزه بود و بعد از اون، ادامه این حرکت دیگه در اختیار دانشجویان نبود ، در اون برهه در هر گوشه کشور آشوب و حرکت اعتراضی بود، تجزیه طلبی بود،آشوب‌های مختلفی بود ، و با اون حرکت لانه جاسوسی همه اونها از بین رفت و ما بعد از اون شاهد اون همه گرفتاریها نبودیم.
به نوعی چشم فتنه رو کور کرد.
ببینید حالا من این اصطلاحات رو نمی‌خوام خیلی راجع بهش بحث کنم، حالا یه عده میگن خوب پس معلوم میشه همه این آشوب‌ها زیر نظر آمریکا بوده، نه من فکر می‌کنم یک شور و هیجان و انسجام و وحدت ملی ایجاد کرد که باعث شد همه حرکت‌هایی که با انقلاب ضدیت داشت تحت الشعاع
قرار بگیره و حربه اصلی همه این حرکت‌ها ضدیت با امپریالست بود. در حقیقت یک برگ بالاتری رو در درون نظام دانشجو‌ها رو کرده بودند ولی به هر حال اون اتفاق ، الان که فکر می‌کنم تداوم اون خیلی به نفع کشور و انقلاب نبود.
نقش خود شما در تسخیر لانه چه بود؟
دفتر تحکیم که اونوقت مسئولیت این کار رو بر عهده داشت افرادی رو از دانشگاه‌های مختلف تهران که کاملا دلبسته به نظام و انقلاب بودند انتخاب می‌کردند که بیان این کار رو بکنند،ما اصلا نمی‌دونستیم حرکت اصلی چیه، میدونستیم یک اتفاقی قرار هست بیفته ولی جزئیات رو نمی‌دونستیم،ما میدونستیم که یک حرکت اعتراضی ضد آمریکایی قرار هست اتفاق بیفته بعد که در داخل سفارت رفتن، مسئولیت‌ها تقسیم شد. من نقش روابط عمومی‌رو بر عهده داشتم، خبرنگاران داخلی و خارجی که می‌خواستن ارتباط برقرار کنن و مصاحبه‌ها و ... کار من هماهنگی لازم برای اومدن و رفتن خبرنگار‌ها بود.

قبول دارید در سال 76 رای به برادر شما رای نه به آقای‌هاشمی‌بود؟
ببینید من به نظرم آقای‌هاشمی‌در اون سال نماد یک جریان حاکم در کشور بود که مردم تغییر رو
می‌خواستن ، ما احساسمون این بود که این دیدگاه ما نسبت به مردم سالاری و دموکراسی و توسعه سیاسی در دولت ایشون وجود نداشت، و نسل جدیدی که آمده بود الان فضای جدید رو
می‌طلبید و جریان اصلاحات با شعارهاش این قلوب رو به خودش جذب کرد. در سال 84 بزرگترین علت پیروزی آقای احمدی نژاد در 84 اشتباه استراتژیک اصلاح طلبان بود، آقای معین، آقای مهر علیزاده، آقای کروبی و ... ما آراء خودمون رو شکوندیم، ما در اون برهه تحلیلمون این بود که حتما انتخابات دو مرحله ای هست و حتما آقای‌هاشمی‌به دور بعد میره و هرکسی مقابل آقای‌هاشمی‌قرار بگیره، برنده است. ما اینجا خامی‌و کم تجربگی کردیم .
در 84 کی باید به نفع فرد دیگری از اصلاحات کنار می‌رفت؟
ما اون زمان می‌گفتیم بیایم یک راهکار بزاریم مثل نظرسنجی که نتونستیم،به هر حال قبول نشد، ما پیشنهاد دادیم ولی قبول نشد، وقتی ما دیدیم قبول نشد ای کاش ما کنار می‌رفتیم یعنی دکتر معین کناره گیری می‌کرد، می‌خواهم بگم اشتباه ما هم بود.
سال 88 و اون اتفاقاتی که بعد اون افتاد شما معتقدید که روندی که جریان اصلاحات انجام داد درست بود یا نه؟
ما اگر به سال 88 بر می‌گشتیم اصلا نباید در انتخابات کاندیدا می‌داشتیم برای اینکه معتقد بودم که امکان اینکه بزارن یک اصلاح طلب رئیس جمهور بشه وجود نداره،اولا من این رو بگم در حوادث بعد از 88 شما نمی‌توانید دست هیچ جریان و سازمان
اصلاح طلب رو پیدا کنید. تنها چیزی که پیدا می‌کنید
بیانیه‌های آقای موسوی و خاتمی‌است، تظاهرات در سال 88 گستردگی نداشت. عمدتا چندتا شهر و عمده اش تهران بود، روز بعد از انتخابات هم همه را دستگیر کردند و همه احزاب پلمپ شد و سازمانی وجود نداشت که دعوت به تجمع بکند.
چرا به ادامه اصلاحات معتقدید و
به دنبال براندازی نمی‌روید؟
این انقلاب و نظام حاصل فداکاری‌ها و از خود گذشتگی‌ها
و رشادت‌هاست،شما به آسانی این تجربه‌ها را نمی‌توانید کنار بزارید،بنیان‌های این نظام، بنیان‌های بسیار استواری است که باید بهش تکیه کرد. از سوی دیگه براندازی با چه کسی؟
من خودم فکر می‌کنم که چرا با براندازی مخالفم، ما با منافقین می‌خوایم انقلاب کنیم؟ با سلطنت طلب‌ها؟
بالاخره مردم یه تجربه از سلطنت دارن!
ما می‌خوایم با اون فراری‌هایی که پولشون رو از سازمان سیا میگیرن براندازی کنیم؟ من هیچ کس که سرش به تنش بیارزه و بخواد بیاد براندازی بکنه و آینده ای بهتر برای مردم رقم بزنه نمی‌بینم،من آینده رو با براندازی خیلی تاریک می‌بینم.
بخش‌های دیگری از اظهارات محمّدرضا خاتمی‌
در برنامه رو در رو از این قرار است:
- دیدار خصوصی برادرم با پادشاه عربستان صحت دارد اما محتوای آن را طوری که سردار نقدی
بیان کرد، تکذیب می‌کنم
- برادرم با حسنی مبارک و حتی جان کری هم دیدار کرده بود و بعدا گزارش این دیدار‌ها را به رهبری هم داده بود
- مهدی‌هاشمی‌رفسنجانی خیلی پر تلاش و زرنگ است
- نوبخت مدیری است که به درد یک کشور گل و بلبل می‌خورد
- راکتور اراک نماد علم و اراده ایرانی بود
- ما اصلاح طلبان اعتراض‌های جدی به روند فعلی آزادی و دموکراسی داریم اما راه اصلاح را بسته نمی‌دانیم چون آستانه تحمل مخالف در نظام وجود دارد
- مخالف عبور از روحانی هستم، حمایت مان را از روحانی دریغ نمی‌کنیم، اما منتقد جدی وضع موجود هم هستیم
- در دیدار اخیر اصلاح طلبان با رییس جمهور حضور نداشتم چون دعوتم نکردند
- مردم به وضع موجود انتقاد دارند اما خواستار براندازی و انقلاب نیستند