چند می‌گیری بچه بدی؟!

آفتاب یزد- می‌گل هشترودی: «رحم اجاره‌ای» واژه‌ای است که این روزها دیگر برای هیچ کس غریبه نیست و حدود 10 سال است که یک روش درمانی برای زنانی که نمی‌توانند مادر شدن را تجربه کنند به‌شمار می‌آید. اما این روزها با مواردی روبه‌رو هستیم که خیلی از جنبه‌ها‌ی درمانی و کارکرد اصلی رحم اجاره‌ای فاصله دارد! برخی از زنان امروزی تفاوت‌ها‌ی زیادی با مادران گذشته دارند، مادران گذشته معتقد بودند که خدا روزی‌رسان است پس در برخی موارد دیده می‌شد که حتی بیش از 10فرزند به دنیا می‌آوردند! این در حالی است که در حال حاضر قشری از زنان برای اینکه به اصطلاح اندامشان به هم نریزد حتی با اینکه امکان بارداری دارند از آوردن فرزند اجتناب می‌کنند و اینجا است که پای رحم‌ها‌ی اجاره به میان می‌آید. و در نقطه مقابل آن خیلی از زنان تنها به دلیل فقر و نداری حاضر هستند چشم روی احساس مادرانه خود ببندند و یک عضو بدن خود را اجاره بدهند و فرزند دیگری را در بدن خود بپرورانند!

> آگهی: متاهل هستم، رحم اجاره می‌دهم!
با یک جستجو در فضای مجازی، با صفحات زیادی رو به رو می‌شوید که درباره رحم اجاره‌ای توضیحاتی ارائه داده اند، در بین نظرات مربوط به این صفحات و در کنار اطلاعیه‌ها‌یی که جهت نیاز به رحم اجاره‌ای درج شده، می‌توانید افراد بسیاری را پیدا کنید که شماره خود را برای اجاره دادن رحم قرار داده اند. معمولا پیام‌ها‌ به این شرح است: « متاهل هستم، رحم اجاره می‌دهم، دارای یک فرزند هستم و زایمان طبیعی داشتم.» و بعد هم شماره‌ای زیر آن نوشته شده که در صورت نیاز تماس بگیرید!


> 5 تومن بزار روش خیرشو ببینی!
با یکی از شماره‌ها‌ تماس می‌گیرم پسر کوچکی پاسخ می‌دهد، از او می‌خواهم تلفن را به مادرش بدهد. پس از کمی معطلی صدای خسته و گرفته زنی به گوش می‌رسد. خود را به عنوان اجاره کننده رحم معرفی می‌کنم و از او می‌خواهم شرایطش را توضیح دهد. می‌گوید: «من یک بچه 5 ساله دارم، زایمان طبیعی داشتم و متاهل هستم.» دلیل کارش را جویا می‌شوم، توضیح می‌دهد: « من به پول این کار خیلی نیاز دارم، شوهرم کار نداره و خانه مادرم زندگی می‌کنیم. ما پول نداریم که حتی بتونیم خرج خودمونو بدیم! واقعا به پولش نیاز دارم.» از او می‌پرسم چه مبلغی برای این کار در نظر گرفته است؟ کمی مکث می‌کند و می‌گوید: «شما چه مبلغی را در نظر گرفته اید؟» پیشنهاد 20میلیون تومان در ازای اجاره رحم می‌دهم به شرطی که حتی در بیمارستان هم کودک را نبیند و رضایت نامه محضری بدهد که هیچ وقت نسبت به بچه ادعایی نداشته باشد؛ به راحتی قبول می‌کند و می‌گوید: «رضایت نامه محضری می‌دهم و با ندیدن بچه هم مشکلی ندارم فقط اگر می‌شود 5 میلیون بگذارید روش خیرشو ببینید!» به او می‌گویم در صورت تمایل تماس می‌گیرم. همین صحبت کوتاه نشان از این داشت که یک زن، به بهای مبلغی پول تمام محبت‌ها‌ی مادرانه خود را زیر پا گذاشته و حتی حاضر است تعهدنامه محضری بدهد که به هیچ عنوان ادعایی نسبت به فرزندی که درون خود پرورش داده نداشته باشد. پر واضح است که هر مادری که تن به چنین امری می‌دهد، صرفا پول آن را در نظر گرفته و برای پول تن به چنین کاری داده است.

> مظنه بازار دستم نیست!
با شماره دیگری تماس می‌گیرم، مردی جواب می‌دهد و از او درباره اطلاعیه اش در فضای مجازی می‌پرسم، تائید می‌کند و می‌گوید: «خودم آن اطلاعیه را گذاشتم، همسرم خانه است اگر می‌خواهید شماره همراهش را بدهم؟» صدایش کمی کش دار به نظر می‌رسد و انگار از حالت طبیعی خارج است. بعد از اینکه شماره همراه همسرش را می‌دهد از او می‌پرسم که مشکلی با این موضوع که همسرش رحمش را اجاره بدهد، ندارد؟ بدون هیچ‌گونه ناراحتی می‌گوید: «نه من خودم آگهی آن را توی سایت گذاشتم اگر مشکل داشتم که شماره خودم را نمی‌دادم!» از او می‌پرسم چه مبلغی را برای این کار در نظر گرفته است؟ او می‌گوید: «بیشتر برای ثوابش این کار را می‌کنیم مبلغش مهم نیست! خانم من یک نذر دارد، برای همان نذرش می‌خواهد این کار را انجام دهد! حالا با خودش تماس بگیرید جزئیاتش را هماهنگ کنید.»
با همسرش تماس می‌گیرم، تلفن اشغال است، باز هم تماس می‌گیرم و همان بوق ممتد به گوش می‌رسد، بار دیگر شماره مرد را می‌گیرم تا در صورت امکان شماره منزلشان را بگیرم و در کمال تعجب تلفن همراه مرد هم اشغال است و مشخصا در حال توضیح دادن ماجرا برای همسرش است. دقایقی بعد دوباره با شماره همراه زن تماس می‌گیرم، صدای زن جوانی به گوش می‌رسد، برایش توضیح می‌دهم که برای آگهی تماس گرفته ام و شرایطش را می‌پرسم. می‌گوید: « من 25 سالمه، یه دختر 9 ماهه دارم و حالا می‌خواهم رحمم را اجاره بدهم!» به او می‌گویم همسرتان از یک نذر صحبت کرد، یعنی شما برای این کار پولی دریافت نمی‌کنید؟ می‌گوید:« بله نذر دارم و به همین دلیل هم هر چقدر بقیه می‌گیرند من یه کم کمتر از بقیه می‌گیرم!» سعی دارد قیمتی ندهد و می‌گوید: « من مظنه بازار دستم نیست حالا شما قیمتتان رو بگویید، من کمتر از بقیه می‌گیرم! رضایت نامه محضری هم می‌دهم که کاری با بچه نداشته باشم!» وقتی درباره نذرش جویا می‌شوم، می‌گوید: «نمی توانم توضیح بدهم حالا اگر خواستیم و قرار شد این کار را انجام بدهیم بعدا درباره نذرم توضیح می‌دهم» و در آخر باز هم پا فشاری می‌کند که کمتر از بقیه پول می‌گیرد!

> مادرانی که از عشق مادری خود چشم می‌پوشند!
باور این موضوع شاید برای همه سخت باشد که زنی رحم خود را اجاره بدهد اما مسلما این موضوع برای زنانی که طعم شیرین مادر شدن را چشیده‌اند باورناپذیرتر خواهد بود، اینکه یک مادر طی چه شرایطی تن به این کار می‌دهد، سخت ترین و غیرقابل باورترین قسمت ماجرا است! عشق مادر به فرزند، عمیق‌ترین احساسی است که می‌تواند وجود داشته باشد و کارشناسان بر این اعتقادند که این عشق از دوران جنینی فرزند شکل می‌گیرد! حالا چگونه می‌شود که یک مادر تمام این احساس مادرانه را که با رشد جنین درونش آغاز می‌شود و روز به روز نیز افزایش می‌یابد، کنار می‌زند و درباره مبلغی که قرار است در ازای آن بگیرد چانه می‌زند؟

> مطمئنم در دوران بارداری پشیمان خواهم شد
مریم یک زن باردار است که هفتمین ماه از دوران بارداری اش را تجربه می‌کند. وقتی از او می‌پرسم در ازای چقدر پول حاضری بچه ات را به دیگری بدهی اول کمی با تعجب نگاهم می‌کند و بعد خیلی محکم می‌گوید:« هیچی، اصلا نمی‌تونم حتی به این موضوع فکر کنم!» به او می‌گویم حالا که طعم مادر شدن را چشیده‌ای اگر در شرایط بد مالی قرار بگیری آیا حاضری رحم ات را اجاره بدهی، فرزند شخص دیگری را در بدنت پرورش بدهی و بعد هم آن را به دیگران واگذار کنی؟ کمی مکث می‌کند و بعد می‌گوید: «سوال خیلی سختی است. اصلا نمی‌دانم اگر در چنین شرایطی قرار بگیرم این کار را انجام خواهم داد یا نه! واقعا نمی‌دانم! تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که دوران بارداری به قدری شیرین است که حتی اگر روزی تن به این کار بدهم مطمئنم در دوران بارداری پشیمان می‌شوم و بچه را به آن‌ها‌ نخواهم داد! منی که ماه به ماه به دکتر می‌روم تا صدای ضربان قلب بچه ام را بشنوم چگونه می‌توانم او را که در وجود من رشد کرده به دیگران بسپرم؟»
فقر اولین دلیل برای انجام کارهایی است که انسان انتظار آن را حتی از خودش هم ندارند اما در جامعه ما که این روزها به دلیل کوچک شدن سفره‌ها‌ و فقر، مردم به فروش اعضای بدن خود مثل کلیه و قرنیه چشم و غیره روی می‌آورند، اجاره دادن رحم یک زن قابل درک تر به نظر می‌رسد!