نقشه جالب خودروسازان برای گران کردن قیمت خودرو


آفتاب یزد- گروه اقتصادی: وضعیت صنعت خودروسازی چندان مناسب به نظر نمی‌رسد و مسئولان مرتبط با این صنعت هشدار می‌دهند چنانچه وضع به همین منوال پیش برود احتمال توقف تولید خودرو طی ماه‌های آینده وجود دارد. با این حال برخی کارشناسان می‌گویند این ادعا نوعی مظلوم نمایی است چرا که خودروسازان به دنبال مجوز افزایش قیمت هستند و تلاش می‌کنند تا از این طریق رضایت مسئولان دیگر و مردم را برای گران کردن بیشتر خودرو بدست بیاورند.
یک فرضیه دیگر این است که خودروسازان به دنبال آزاد سازی قیمت هستند تا دستشان برای دستکاری در قیمتها باز باشد و فرضیه بعدی مبتنی بر این است که با توجه به رشد قیمت ارز تامین قطعات تولیدی واقعا به مشکل خورده و طی ماه‌های آینده این احتمال وجود دارد که با توجه به کمبود قطعه، خط تولید متوقف شود.

>احتمال ورشکستگی هست؟


نگرانی از بابت ورشکستگی و فروپاشی صنعت خودرو یک موضوع نسبتا جدی به نظر می‌رسد. داوود میرخانی رشتی، مشاور انجمن خودروسازان ایران روز دوشنبه 5 نوامبر( دیروز ) در خصوص احتمال توقف تولید خودرو در صنایع خودروسازی در صورت ورشکستگی قطعه سازان هشدار داد.
او بلافاصله دلیل احتمال این ورشکستگی را به گردن قیمت گذاری‌های شورای رقابت انداخت و گفت: تعیین قیمت‌های نادرست و غیرواقعی از سوی شورای رقابت باعث شده که تولید قطعه و خودرو با زیان همراه باشد و در صورت ادامه این روند با ورشکستگی قطعه‌سازان، تولید خودرو نیز متوقف خواهد شد».
منظور این مسئول از بیان این هشدار ورود شورای رقابت به قیمت‌گذاری است که میرخانی آن را تحمیلی می‌داند و این یعنی خودروساز از فروش محصولاتش با این قیمت‌ها رضایت ندارد.

>چه نقشه ای در سر دارند؟
هنوز رحمانی به پیچ و خم‌های وزارتخانه تحت امر خود واقف نشده که خودروسازان مطالبه خود را بر روی میز آن گذاشته و انتظار دارند وزیر تکلیف آنها را روشن کند. آنها می‌گویند: قیمت خودرو باید از سیطره اعمال نظر شورای رقابت خارج شود !
اواخر مرداد ماه و همزمان با بروز نوسانات شدید اقتصادی در ایران، دو خودروساز بی سر و صدا درخواست افزایش قیمت را به رئیس جمهور دادند. چند روز بعد خودروسازان درخواست آزادسازی قیمت خودرو را روی میز شریعتمداری وزیر وقت صنعت گذاشتند.
بررسی چند تحول عمده در میان خودروسازان حاکی از سیاست نامشخص دولت در قبال آنها بود؛ ابتدا ارز 4200 تومانی آنها حذف شد و اعلام شد که از این به بعد باید با ارز 9 هزار تومانی قطعات مورد نیاز خود را وارد کنند.
بررسی روزنامه آفتاب یزد در همان زمان نشان‌داد که بلبشو در صدور بخشنامه‌های گمرکی و تضاد آنها با بخشنامه‌های وزارت صنعت مزید علت بوده که در نهایت این موضوع به سختی حل و فصل شد ؛ و اکنون نیز اختلال در عملکرد سامانه ارزی نیما موجب تاخیر در وارد کردن قطعات مورد نیاز قطعه سازان شده است.

>بحران نمایی برای گران کردن خودرو
مدیر بخش بازرگانی یکی از شرکتهای قطعه‌ساز می‌گوید: علت مصاحبه‌های اخیر مسئولان خودروساز و اعلام وضعیت ورشکستگی از
دو حالت خارج نیست ؛ یا می‌خواهند با زیان ده نشان دادن خود فرار مالیاتی داشته باشند و یا
به دنبال جذب حمایت از بالا برای بالابردن قیمت‌ها و حذف شورای رقابت در موضوع قیمت‌گذاری‌ها هستند.
پرویزی نبود قطعه را هم امری جدی دانست و خاطر نشان کرد که در حال حاضر برخی خودروها تولید 90 درصدی می‌شود و سپس به علت نبود قطعه در انبار نیمه ساخته می‌رود؛ تازه زمانی که قطعه تامین هم بشود هزینه دوباره‌کاری خطوط بسیار بالاست.
وی در پاسخ به این سوال که خودروسازان پول‌های عظیم پیش فروش را چه کردند، گفت: احتمالا آنها بخش زیادی از پول را به حساب‌های خارج منتقل کردند تا قطعاتی را پیش خرید کنند اما همان پروسه هم 3 ماه زمان می‌برد تا به نتیجه برسد.
پرویزی در خصوص شایعه ورشکستگی و احتمال تعطیلی خط تولید گفت: میزان تولید کاهش داشته بطوریکه مثلا ایران خودرو که قبلا روزی 2700 تا 3000 محصول تولید می‌کرد در حال حاضر روزی 1100 خودرو تولید می‌کند.