اعلام ‌هالیوودی تحریم‌ها علیه ایران

گروه سیاسی: وزیران امور خارجه و خزانه‌داری ایالات متحده در یک نشست خبری مشترک در باره تحریم‌های جدید علیه ایران سخن گفتند. شش ماه پس از تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران، این دور دوم از تحریم‌هایی است که به واسطه برجام رفع شده بود و حال آمریکا آنها را بازگردانده است. در همین حال،جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی (سوئیفت) روز دوشنبه اعلام کرد که دسترسی برخی بانک‌های نامشخص به این شبکه مالی را به علت آن‌چه که «ثبات و تمامیت سیستم مالی جهانی» عنوان کرد، قطع کرده است.
سوئیفت در بیانیه‌ای مختصر با اشاره به اینکه تعلیق بانک‌های ایرانی از دسترسی به این سیستم مالی «قابل تاسف» است، اعلام کرد که این اقدام را جهت ثبات و تمامیت سیستم مالی جهانی انجام داده است.
دور اول تحریم‌هایی بود معامله دلار، ریال، طلا و فلزات گرانبها و همچنین صنعت خودرو و فروش هواپیما به ایران را هدف می‌گرفت.دور دوم تحریم‌ها، که از نیمه شب یکشنبه ١٣ آبان (به وقت واشنگتن) اجرایی شده‌اند، شامل صنعت نفت، مبادلات بانکی، کشتیرانی، خدمات بیمه‌ای و بخش انرژی ایران می‌شود.
این تحریم‌ها با عنوان«تحریم‌های ثانویه» اشخاص و شرکت‌های طرف معامله ایران را در کشورهای دیگر نیز هدف می‌گیرد، هرچند آمریکا برای کشور معافیت‌هایی قائل شده است.در همین حال،سخنگوی کمیسیون اروپا بدون هیچ‌گونه اظهارنظری در قبال تحریم‌های اعمالی آمریکا علیه ایران، اعلام کرد که همه منتظر واکنش اتحادیه اروپا به این تحریم‌ها بمانند. براساس گزارش‌های منتشر شده، اروپا از طریق سازوکار ویژه خود تلاش دارد منافع اقتصادی برجام را برای ایران حفظ نماید.


لیست بلند تحریم‌ها
«استیون منوچین» همراه با «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا تلاش کرد تا جنگ روانی علیه ایران را دنبال کند این در حالی است که بخش عظیم جامعه جهانی، مخالفت خود را با این تصمیم کاخ سفید به صراحت اعلام کرده‌اند.
وی در حالی که جامعه جهانی بر اجرای توافق هسته‌ای اصرار دارند و آن را بهترین توافق ممکن می‌دانند که قطعنامه شورای امنیت را هم به عنوان پشتوانه خود دارد، برجام را برنامه پر از ایراد باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا دانست.
وزیر خزانه داری آمریکا مدعی شد: «این اقدام، جزئی از کمپین فشار حداکثری اقتصادی است که آمریکا علیه ایران به راه انداخته است و بیش از 700 نفر، نهادها، هواپیما و کشتیرانی تحت تحریم قرار می‌گیرند.»
از سوی دیگر، بنا به گفته مایک پومپئو، دور جدید تحریم‌ها شامل ۵۰ بانک ایرانی و زیرمجموعه‌های آن، و در بخش کشتیرانی و انرژی شامل بیش از ۲۰۰ شخصیت حقیقی و کشتی می‌شود. شرکت هواپیمایی ملی ایران (ایران‌ایر) و ۶۷ فروند از هواپیماهای آن نیز هدف تحریم قرار می‌گیرند. مقام‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند که آژانس انرژی اتمی ایران و ۲۳ نهاد و فرد تابع آن در فهرست تحریمی جدید قرار گرفته‌اند.
در فهرست وزارت خزانه‌داری آمریکا بانک‌های ملی، آرین، آینده، توسعه صادرات ایران، قوامین، سپه، صنعت‌ومعدن، بانک ایرانی-اروپایی‌هاندلز بانک وابسته به بانک صنعت‌ومعدن، پست بانک، تجارت و بانک دی، از جمله بانک‌های تحریمی هستند. شاخه‌های خارجی و داخلی این بانک‌ها نیز تحریم‌ شده‌اند.
شماری از موسسات مالی و سرمایه‌گذاری نیز در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند: موسسه آتیه‌سازان دی، شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی، شرکت هلندینگ توسعه دیدار ایرانیان، شرکت تجارت‌گستر فرداد، صرافی دی، شرکت لیزینگ دی، شرکت کارگزاری بانک دی، شرکت سرمایه‌گذاری رویای روز کیش، شرکت بازرگانی الکترونیکی دی، شرکت توسعه دنیا شهر کهن، شرکت تولید نیروی برق دماوند، شرکت خدمات بیمه امید بنیان دی، شرکت عمران و مسکن آباد دی و شرکت خدمات مالی و حسابداری دی ایرانیان.
بانک بین‌المللی پرشیا، بانک فرست ایست اکسپورت، شرکت سهامی خاص بانک ملت از دیگر موسسه‌های مالی و بانک‌های ایرانی هستند که تحریم شده‌اند.به گفته وزیر خارجه آمریکا، ایالات متحده جمعاً بیش از ۷۰۰ شخصیت حقیقی، نهاد، هواپیما و کشتی ایرانی را در فهرست تحریمی خود قرار داده است.
قرار گرفتن نزدیک به ۲۵۰ تبعه ایرانی یا مرتبط با ایران در «فهرست ویژه شهروندان شناسایی و بلوکه‌شده» از دیگر اقدام‌هایی است که در بیانیه مطبوعاتی نشست امروز پومپئو و منوچین به آن اشاره شده است.
خبرنگاری پرسید: به کشورهای اروپایی چه خواهید گفت که انتظار داشتند در این لیست استثنا از پیامدهای تحریم‌ها باشند، در حال حاضر چه رابطه‌ای با آنها داشته اید؟ آیا آنها متقاعد شده‌اند؟
منوچین، متحدان سنتی اروپایی خود را تهدید کرد و گفت: فکر نمی‌کنم هرگز به آنها گفته باشیم که از تحریم‌ها مستثنی خواهند شد. ما گفتیم که امیدواریم آنها تحریم‌ها را رعایت کنند. البته آنها می‌توانند در زمینه نیازهای اولیه زندگی به فعالیت خود ادامه دهند.
وی با تکرار ادعای واهی از اینکه تحریم‌ها متوجه مردم ایران نیست، افزود ما می‌خواهیم اطمینان یابیم که این پول‌ها به سوی اهدافی که او غیرانسان دوستانه و فعالیت‌های تروریستی نامید نرود.
واکنش‌ها به تحریم‌های آمریکا
بازار نفت در اولین روز تحریم‌ها، در واکنش به این موضوع که خریداران عمده نفت ایران از تحریم‌ها معاف خواهند شد، نه تنها افزایش قیمتی را تجربه نکرد بلکه با کاهش جزئی قیمت‌ها نیز روبرو شد. نفت خام برنت هم‌اکنون در کانال ۷۲ دلار به ازای هر بشکه مبادله می‌شود.
آرگوس مدیا گزارش داده که بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت هند همچنان به خرید نفت از ایران در ماه‌های آتی ادامه خواهد داد و به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام از ایران وارد خواهد کرد. این پالایشگاه پول نفت خریداری‌شده از ایران را به روپیه پرداخت خواهد کرد.
در اولین روز بازگشت تحریم‌ها، مسئول امور اقتصادی اتحادیه اروپا، بر مخالفت این اتحادیه با موضع «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در قبال توافق هسته‌ای تاکید کرد. این مقام اروپایی با اشاره به تصمیم ترامپ برای بازگرداندن تحریم‌های مالی و بانکی ایران گفت اتحادیه اروپا موافق این تصمیم نیست. بنا است که اتحادیه اروپا سازوکار مالی جدیدی برای تبادلات بانکی با ایران به راه بیندازد.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز از اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران ابراز تاسف کرد و اعلام کرد که چین با تحریم‌های یکجانبه مخالف است. سخنگوی وزارت امور خارجه چین توضیحی در این باره نداد که آیا چین از تحریم‌های آمریکا معاف شده است یا خیر. وی تأکید کرد که ایران و چین در چهارچوب قوانین بین‌الملل به همکاری‌هایشان ادامه 
می‌دهند.
خبرگزاری رویترز گزارش داد که دولت سوئیس در تلاش است تا با مذاکره با آمریکا و ایران، به برقراری مجاری مالی برای مبادلات با مقاصد انسان‌دوستانه کمک کند. هدف دولت سوئیس این است که ورود غذا و دارو به ایران، تحت تأثیر تحریم‌های آمریکا قرار نگیرد. سوئیس با اتحادیه اروپا نیز در این مورد مذاکراتی خواهد داشت.
انتظار می‌رود با برگزاری کنفرانس مطبوعاتی وزرای امور خارجه و خزانه‌داری آمریکا، جزئیات کامل تحریم‌های آمریکا علیه ایران مشخص شود. تاکنون این نکته مشخص شده که سیاست به صفر رساندن صادرات نفت ایران که پیش از این توسط واشنگتن دنبال می‌شد، شکست خورده است.