دفاع دوباره از برجام در صحن بهارستان

گروه سیاسی: دیروز ظریف مهمان بهارستان بود تا پاسخکوی سه سوال باشد. در حالیکه دور جدید تحریم‌ها علیه ایران آغاز شده، ظریف به مجلس آمد و از برجام باز هم حمایت کرد. او با توضیحاتش توانست بازهم مجلس را از پاسخ‌هایش به سوالات قانع کند.بدین ترتیب نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پاسخ وزیر خارجه در خصوص سه سوال در زمینه ردیابی اموال بابک زنجانی در خارج از کشور و عدم ارائه گزارش به مجلس در خصوص برجام و امضای توافق محرمانه با نماینده آمریکا قانع شدند.
مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز سوالات حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، از وزیر امور خارجه در زمینه این که بر اساس چه مجوز قانونی بعد از اجرایی شدن برجام توافق نحرمانه با نماینده آمریکا امضاء شده است را بررسی کردند که پس از توضیحات و انجام رای گیری از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در مجلس، ۱۱۲ رای موافق و ۶۶ رای مخالف و ۸ رای ممتنع  در نهایت نمایندگان از پاسخ وزیر امور خارجه قانع شدند.
در خصوص سوال حاجی‌دلیگانی از وزیر امور خارجه در زمینه این که وقتی در مذاکرات برجام زورتان به طرف‌های مقابل نرسید چرا نیامدید و به مجلس شورای اسلامی و مردم گزارش ‌آن را ارائه ندادید؟ آیا مردم نامحرم بودند یا مجلس و یا هر دو؟» در نهایت پس از شنیدن توضیحات از ۱۹۴ نماینده حاضر با ۱۱۹ رای موافق، ۵۸ رای موافق، و ۸ رای ممتنع از پاسخ محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه قانع شدند.
در ادامه سوال حاجی دلیگانی از وزیر امور خارجه در زمینه‌ی اینکه بر اساس چه مجوز قانونی بعد از اجرایی شدن برجام توافق محرمانه با نماینده آمریکا امضائ کردید پس از بحث و بررسی از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر با ۱۱۲ رای موافق ۶۶ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از پاسخ وزیر امور خارجه مجلس قانع شد.


هنوز هم دنیا روی برجام  تاکید می‌کند
محمد جواد ظریف که برای پاسخ به سوالات حسینعلی حاجی‌دلیگانی و جمعی دیگری از نمایندگان درباره‌ ردیابی اموال بابک زنجانی در خارج از کشور، امضای اسنادی بعد از برجام و این که چرا در مذاکرات، زور ایران به آمریکایی‌ها نرسیده است؟ به مجلس آمده بود، اظهار کرد: سوال اول در مورد حمایت وزارت خارجه از تلاش‌های جمهوری اسلامی برای استرداد اموال بابک زنجانی به کشور بود که در این موضوع نقش وزارت خارجه نقش حمایتی است ما موظفیم اقدامات دستگاه قضایی را پیگیری کنیم و درخواست‌هایی که دستگاههای مختلف برای تخلفات صورت گرفته داشتند را دنبال کنیم که وزارت خارجه این کار را انجام داده و درخواستی نبوده که پیگیری نکرده باشد.
وزیر امور خارجه در ادامه درباره‌ی سوال دیگر نمایندگان گفت: در مورد امضای اسنادی بعد از برجام هر سندی که امضا شده در معرض دید عموم قرار گرفته و در سایت ما، اروپایی‌ها و محافل خبری منتشر شده است. در واقع سندی بعد از برجام امضا نشده اما علاوه بر برجام چند توافق برای اجرای برخی مواد فنی برجام در حوزه انرژی هسته‌ای صورت گرفته که در معرض دید عموم قرارگرفته و بر اساس نظر کارشناسان هسته‌ای در جهت منافع ملی کشور بوده است.
وی در پاسخ به این سوال که چرا در مذاکرات زورتان به آمریکایی‌ها نرسید و به مردم گزارش ندادید؟ خاطرنشان کرد: برجام حاصل توافق چند جانبه است. در توافق چند جانبه هیچ طرفی نمی‌تواند تمام خواسته‌هایش را بگیرد. آمریکا می‌خواست برنامه‌ هسته‌ای ما متوقف شود، فردو تعطیل شود، درش را گل بگیرند، راکتور آب سنگین اراک بسته شود. و ایران فقط روی سانتریفیوژ آی آر وان تحقیق و توسعه داشته باشد. آنها دهها خواست دیگر هم داشتند ولی به آن نرسیدند.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه آمریکا می‌خواست با انواع دروغ پردازی‌ها دنیا را علیه ایران تهییج کند، ادامه داد:‌ برجام از چنان استحکامی برخوردار بود که هنوز هم دنیا روی آن تاکید می‌کند. بحث اصلی تفاهمی است که برای همه طرف‌ها قابل قبول باشند. آنها زورشان نرسید که آنچه می‌خواهند بگیرند و بعد از مدت‌ها تلاش هنوز هم نمی‌توانند برجام را تضعیف کنند.
ظریف همچنین گفت: برجام با توجه به مقاومت مردم و با پشت گرمی آنها و استفاده از همه امکانات بهترین توافقی بود که امکان داشت اگر چه ما آرزوهای بالاتری داشتیم ولی آنچه امکان داشت همین توافق بود که امیدواریم با تلاش، همفکری و همکاری در بین نمایندگان در این شرایط حساس کشور را پیش ببریم. ما در چند ماه گذشته توفیقات زیادی در رای دیوان بین‌المللی دادگستری، فضاحت آمریکا در شورای امنیت و سایر مسائل داشتیم و این نشان دهنده‌ی این است که جمهوری اسلامی در سطح دیپلماسی موفق ظاهر شده است.
وزیر امور خارجه در ادامه اظهارکرد: امروز روز شروع یک روند جهانی است من ما با اطلاع می‌گویم که مسلح شدن دلار، روند سراشیبی را طی می‌کند. آمریکایی‌ها با سوء استفاده و زیاده‌روی در استفاده از دلار شروع روندی را کلید زدند که به ضررشان خواهد شد.
ظریف درباره مذاکرات بعد از برجام نیز خاطرنشان کرد: ما سرخود عمل نمی‌کنیم، مذاکرات در حوزه هسته‌ای هم ماه‌ها ادامه داشت و آنچه انجام شد براساس تصمیم جمعی بود. با توجه به اینکه قرائت‌ها از دو بند متفاوت بود، قرائت اول سازمان انرژی اتمی هم مثل قرائت شما بود آنجایی که می‌گوید مازاد ۱۳۰ تن آب سنگین باید از سوی جمهوری اسلامی برای فروش عرضه شود و در بند بعد می‌گوید نباید بیش از ۱۳۰ تن باشد؛ ما استدلالی داشتیم و طرف مقابل هم استدلال خود را داشت، اما فقط این مورد نبود. زمانی که IR۸  را برای آزمایش دادیم، گفتند این جزو توافق نبوده، اما الان نه تنها آزمایش شده بلکه گاز هم به آن تزریق شده است. به هر حال اختلاف نظرهایی بعد از برجام وجود داشت کما اینکه بعد از توافق ژنو هم اختلاف نظر به وجود آمد. اما اینکه گفتید نه شورای امنیت و نه هیات نظارت خبر نداشتند اتفاقا هر دو خبر داشتند.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه برجام از نظر دنیا پیروزی دیپلماسی ایران بود،‌  خاطرنشان کرد: رهبری در راس نظام مطالبات ملت ایران را با صدای رسا مطرح کردند. ولی ایشان همزمان گفتند که مذاکره کنندگان امین هستند، نگفتند مخفی کاری می‌کنند، گفتند چیزهایی می‌دانم، خبرهایی داریم و جزئیاتی می‌دانم که شما نمی‌دانید. اینطور نیست که ما خواسته باشیم خلاف منویات ایشان کاری کنیم.
تصویب لایحه عضویت در همکاری‌های تایید صلاحیت آزمایشگاهی آسیا - اقیانوسیه
لازم به ذکر است که یکی از مصوبات مهم دیروز مجلس ، تصویب لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در همکاری‌های تایید صلاحیت آزمایشگاهی آسیا - اقیانوسیه بود.
نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز،  لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در همکاری‌های تایید صلاحیت آزمایشگاهی آسیا – اقیانوسیه را با ۱۵۱ رای موافق، ۶ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۲۳ نماینده حاضر در مجلس تصویب کردند.
براساس ماده واحده این لایحه به دولت اجازه داده می‌شود در همکاری‌های تایید صلاحیت آزمایشگاهی آسیا – اقیانوسیه به شرح اساسنامه پیوست عضویت یابد و نسبت به پرداخت حق عضویت مربوط و یا کمک اقدام کند. در این تغییر دستگاه اجرایی طرف عضویت بر عهده دولت است.
طبق تبصره این لایحه در ازای این اساسنامه رعایت اصول ۸۰، ۷۵، ۱۳۵ و ۱۳۷ قانون اساسی الزامی است.
یازدهمین گزارش وزارت خارجه در اجرای برجام
گفتنی است یازدهمین گزارش سه ماهه وزارت خارجه درباره روند اجرای توافق برجام از ۲۶ تیر تا ۲۶ مهر ۹۷ هم به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارائه شد.
این گزارش که به امضای وزیر خارجه و خطاب به فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجیه مجلس شورای اسلامی ارائه شده است مشتمل بر دو بخش با عناوین اقدامات صورت گرفته برای مقابله با تحریم‌های آمریکا، حفظ برجام و انتفاع جمهوری اسلامی ایران از توافق و همچنین استمرار اجرای تعهدات هسته‌ای و پیشرفت برنامه‌های هسته‌ای در چارچوب برجام است.
بخش نخست در ۱۱ بند و ارائه توضیحات تکمیلی به اقدامات صورت گرفته برای مقابله با تحریم‌ها آمریکا، حفظ برجام و انتفاع از توافق اشاره کرده است. در بخش دوم نیز در دو قسمت مختلف مرتبط با دوازدهمین بیانیه مدیرکل آژانس و تایید پایبندی ایران و رد ادعاهای بی پایه نخست‌وزیر اسرائیل در مجمع عمومی و تداوم پیشرفت پروژه‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای توضیحاتی ارائه شده است.