در خدمات‌رسانی به زائران جهش داشته‌ایم




خبرنگار الهه زارعی / اربعین امسال با تلاش و برنامه‌ریزی دولت نسبت به سال گذشته هرچه بهتر و باشکوه‌تر برگزار شد، اگرچه در برخی قسمت‌ها نواقصی وجود داشت که همین کاستی‌های کوچک منجر به هجمه منتقدان علیه دولت تدبیر و امید شد، اما مسئولان ذیربط تمام عزم خود را جزم کردند تا این مشکلات هرچند کوچک هم در کمترین زمان ممکن برطرف شود.


شهریار حیدری، دبیر ستاد اربعین در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» ضمن اشاره به حضور بیش از دو میلیون نفری زائران گفت: با توجه به نوسانات نرخ ارز و مشکلات پیش آمده در این خصوص حذف دلار از چرخه اربعین از نقاط قوت مراسم امسال به شمار می‌آید.
وی افزود: اربعین امسال نسبت به سال گذشته تفاوت‌هایی داشته که از جمله آن می‌توان به ساماندهی سامانه‌های حج و زیارت، سفارت عراق، نیروی انتظامی و وزارت خارجه اشاره کرد که مشکلات روند ثبت‌نام زائران را به حداقل رساند.دبیر ستاد اربعین اظهار داشت: با وجود تهدیدات داخلی و خارجی که برای مراسم اربعین امسال وجود داشت، اما با تلاش نیروهای امنیتی و اطلاعاتی حتی به یک زائر هم آسیب وارد نشد و هر اقدام امنیتی قبل از اجرا توسط نیروهای اطلاعاتی کشف و خنثی شد.
حیدری ضمن اشاره به ترافیک روان در گیت‌های گذرنامه ادامه داد: در مرزها به لحاظ ورود و خروج زائران و فرآیند چک کردن در گیت‌ها هیچ توقفی نداشتیم و زائران بدون هیچ معطلی از گیت‌ها عبور می‌کردند در صورتی که یکی از مشکلات اساسی در سال گذشته ترافیک در همین گیت‌های گذرنامه بود که با همت مسئولان این معضل امسال مرتفع شد.وی افزود: بحث کنترل لایه‌های امنیتی قبل از ورود به پایانه‌ها منجر شد ترددها امسال قانونمند و روان صورت بگیرد و ترددهای غیرقانونی هم اینقدر ناچیز بوده که می‌توان گفت این نوع از ترددها در اربعین امسال به صفر رسید.
دبیر ستاد اربعین، انعقاد تفاهمنامه بین دو کشور ایران و عراق را از دیگر نکات ارزشمند اربعین 97 عنوان کرد و گفت: همکاری دولت و ملت عراق با ایرانیان به‌دنبال انعقاد این تفاهمنامه از دیگر نکات ارزشمندی است که تمام همکاری‌های مشترک در قالب آن از قبل پیش‌بینی شده بود.حیدری ضمن تأکید بر اثرات اربعین در سطح ملی، منطقه و جهانی از برگزاری همایش بین‌المللی اربعین در آینده نزدیک در تهران خبر داد و اظهار داشت: این همایش با حضور اندیشمندان و صاحبان قلم از سراسر جهان با رویکرد تبیین شهادت امام حسین علیه السلام و اثرات جهانی و ملی آن، فرهنگ عاشورایی، پیام عاشورا، اربعین و... برگزار می‌شود و نکته قابل تأمل این است که این همایش در سراسر جهان مورد استقبال قرار گرفته و بیشترین مقالات از کشورهای عراق، ایران و سایر کشورهای اسلامی ارسال شده است.
دبیر ستاد اربعین به همدلی و همراهی مثال زدنی مردم، دولت و حاکمیت تأکید کرد و گفت: عده‌ای علیه اربعین صحبت می‌کنند که این موضوع از دو حالت خارج نیست یا این افراد بی‌اطلاع هستند یا اینکه از سر دلسوزی نیست و از روی عناد و مخالفت با اربعین اظهارنظر می‌کنند. آنهایی که از روی عناد و دشمنی با اربعین صحبت می‌کنند که موضع‌شان مشخص است، اما افرادی که از سر بی‌اطلاعی با این راهپیمایی عظیم مخالفت می‌کنند بهتر است با مسئولان در ستاد اربعین و کمیته‌ها صحبت کنند و اگر نقدی داشته باشند ما پذیرای آن هستیم و این گونه نیست که با نقادان برخورد کنیم.
حیدری اظهار داشت: اگر در اربعین 96 ضعفی بوده ما سعی کردیم آن را در مراسم امسال مرتفع کنیم. درواقع همواره سعی داریم اربعین هر سال نسبت به سال گذشته بهتر و باشکوه‌تر برگزار شود بنابراین اگر در اربعین سال‌جاری نقاط ضعفی بوده به طور قطع در سال آتی جبران خواهد شد، این ایرادات جزئی نباید کارهای دیگر را تحت‌الشعاع قرار دهد و این شیوه نقادی خوب نیست.دبیر ستاد اربعین خاطرنشان کرد: از این هفته برنامه‌ریزی برای اربعین سال 98 شروع شده و به طور مستمر ادامه خواهد داشت و قطعاً سعی خواهد شد اربعین آینده بهتر از مراسم امسال برگزار شود.
وی با  اشاره به جابه‌جایی دو میلیون نفر در این مدت گفت: امسال با توجه به برنامه ریزی انجام شده و علی رغم برخی محدودیت ها  توانستیم در همه حوزه‌ها از امنیت، مسائل زیرساختی تا خدمات‌رسانی و فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی جهش داشته باشیم.
خدمات درمانی و بهداشتی در ایام اربعین
ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری روز گذشته گفت: در ایام راهپیمایی اربعین حسینی، ۹۰۰ دستگاه آمبولانس، ۳۵ دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۱۰ فروند بالگرد اورژانس، ۸۹ مرکز درمانی، ۹ بیمارستان سیار، ۵۶ کلینیک سیار، بیش از ۱۰ هزار نیروی درمانی داوطلب و ۱۷ هزار نیروی اورژانس برای ارائه خدمات به زائران، از آمادگی کامل برخوردار بودند.
سخنگوی وزارت بهداشت درباره استقرار آمبولانس‌های اورژانس در مرزها اظهار داشت: آمبولانس‌های اورژانس در مرزهای شرقی به فاصله ۴۰ کیلومتری و در مرزهای غربی به فاصله ۱۰ کیلومتری مستقر بودند و هر ۱۶ کیلومتر نیز یک دستگاه اتوبوس آمبولانس مستقر بود.حریرچی با اشاره به صدور۱۴۶۴ کارت بهداشت ویژه اربعین برای افراد فعال در موکب‌ها ادامه داد: در حوزه بهداشت، ۱۷۳۰۸ بازدید بهداشتی از موکب‌ها، محل اسکان و تجمع زائران دراین ایام انجام شد.وی افزود: ۲۴۱۷ بیمار عادی و ۶۱۷ مصدوم ترافیکی در بیمارستان‌ها درمان شده و ۴۹۲۰۰ زائر نیز در محل به‌صورت سرپایی درمان شدند و اورژانس پیش بیمارستانی به ۵۲۳۰۸ نفر از زائران، خدمات فوریت‌های پزشکی ارائه کرده است و ۷۱۰۰ نفر از اتباع خارجی نیز از جمله اتباع کشورهای افغانستان، پاکستان و هند خدمات بهداشتی و درمانی دریافت کردند.حریرچی به اعلام آمادگی 28 دانشگاه جهت ارائه خدمات مطلوب برای زائران تأکید کرد و گفت: در این ایام ۵۰۳ عمل جراحی برای زائران انجام شد.
وی در پایان عنوان کرد: به ۲۲۰ هزار نفر از زائران نیز قبل از سفر به عتبات عالیات آموزش‌های بهداشت فردی و خودمراقبتی ارائه شده بود.


بـــــرش
چهار بانده شدن مسیر مهران به نجف

رحمانی فضلی، وزیرکشور ضمن اشاره به دستور ویژه رئیس جمهوری برای چهار بانده شدن مسیر مهران به نجف گفت: در مراسم اربعین امسال زائران با مشکلاتی همچون تأمین ارز و حمل و نقل مواجه شدند که این کاستی‌ها باید در مراسم سال آتی حل شود.
به‌گزارش خبرگزاری صدا‌و‌سیما، وزیر کشور اظهار داشت: باید مسیر پیش رو را به‌گونه‌ای طراحی کنیم که مردم در شرایط عادی هم بتوانند به زیارت عتبات عالیات بیابند و همچنین در مراسم اربعین نیز ضمن افزایش کیفی و کمی در خدمات‌رسانی و پشتیبانی و امور معنوی و ارزشی باید کارهای بسیاری انجام دهیم.
رحمانی فضلی، محرم و اربعین را چشمه جوشان معنویت دانست که باید سال به سال شفاف‌تر و روشن‌تر به دنیا نشان داده شود و گفت: برخی افراد انتقادهایی دارند ولی برداشت بعضی از آنها بسیار سطحی است و باید دید دشمن چه می‌گوید.
وی ادامه داد: در حالی که رسانه‌های دشمن این مراسم و حضور را بایکوت کرده و به آن نپرداختند برخی نیز فقط به ایرادها و اشکالات آن اشاره کردند تا شیعه را در مقابل اهل سنت قرار دهند و برخی گفتند اربعین جایگزین حج می‌شود در حالی که اربعین در طول حج و تقویت‌کننده آن است.