تحریم را باید به خوبی بشکنیم و این کار را خواهیم کرد

وزارت اقتصاد، نوک مقاومت و حمله در برابر توطئه های آمریکاست
حضور گسترده مردم در راهپیمایی مراسم 13 آبان خط بطلانی بر توطئه‌های جدید آمریکا کشید
اصل 44 قانون اساسی به معنی واقعی کلمه باید اجرا و پیاده شود
باید به آمریکایی‌ها تفهیم کنیم که با زبان تحریم و تهدید با ملت بزرگ ایران حرف نزنند


مذاکره نیاز به این‌قدر پیغام ندارد؛ به تعهدات عمل کنید با هم صحبت می‌کنیم
با افتخار تحریم را می‌شکنیم چون ظالمانه و خلاف قانون و قطعنامه سازمان ملل است
صاحب انقلاب و نظام، ملت ایران هستند
ساعت نمی‌شناسیم؛ هر طرحی در هر ساعتی از روز بیاید، آماده ايم جلسه بگذاریم و به نتیجه برسانیم
باید به تدریج بخشی از مسئولیت بانک‌ها را به بازار سرمایه منتقل کنیم
باید اقتصاد را به مردم واگذار کنیم
اولین مسئولیت دکتر دژپسند در وزارت اقتصاد، اصلاح نظام بانکداری است
از سیف به‌خاطر بستن موسسات غیرمجاز، در تاریخ ایران به نیکی یاد خواهد شد
برخی از بانک‌ها روزانه و نه ماهانه برای ما گرفتاری درست می‌کنند
از یک گروه نژادپرست و بی اعتنا به مقررات بین المللی در کاخ سفید، چه توقعی می توان داشت
برای حرف زدن مشکل نداریم مشروط بر اینکه طرف مقابل برای حرف، قول و عهد خودش ارزش قائل باشد
طبق قطعنامه 2231 تمام کشورهای دنیا موظفند امروز روبه‌روی آمریکا بایستند
دلمان مي‌خواهد دوره حكومت ترامپ كوتاه‌تر شود
ماجرای قتل فجیع در استانبول، آبروی آمریکا را در تاریخ و دنیا برد
می توانیم آمریکا را پشیمان کرده و سرمایه خارجی را به کشور باز‌گردانیم
به وزارت اقتصاد توصیه می‌کنم، اگر می‌خواهید در اقتصاد پیشرفت کنید، صاحبان تجربه را هم بیاورید
بنگاه‌ها را سریع‌تر در بازار بورس و فرابورس عرضه کنید
باید با مالیات کشور را اداره کنیم
در جنگ تحمیلی مقابل صدام پیروز شدیم و امروز مقابل ترامپ به عنوان دشمن قدار باید بایستیم و پیروز شویم
جنگ‌اقتصادي اين روزها گريبان كشورمان را گرفته است و مسئولان ما بايد تلاش كنند تا از اين برهه حساس به خوبي عبور كنند. در اين ميان مدت‌ها بود كه تيم اقتصادي دولت با مشكلات فراواني روبه‌رو بود و اين مساله سبب شد تا خانه‌تكاني بزرگي در دولت صورت گيرد. وزارت اقتصاد چندين مدت وزير نداشت تا اينكه نمايندگان به فرهاد دژپسند به عنوان وزير اقتصاد راي بالايي بدهند تا امروز اداره اين وزارتخانه در دستان او باشد. در همين حال و بعد از موفقيت دژپسند، حسن روحانی با وي و معاونانش ديدار و به برخي از مسائل به ويژه تحريم‌هاي جديد آمريكا واكنش نشان داد. رييس دولت روز دوشنبه در دیدار معاونان و مدیران وزارت امور اقتصادی و دارایی همچنین از حضور گسترده و شکوهمند مردم ایران اسلامی در راهپیمایی 13 آبان قدردانی کرد و اظهارداشت: مردم با حضور گسترده و شکوهمند خود در این راهپیمایی و اعلام آمادگی برای وحدت، انسجام ، مقاومت و ایستادگی در برابر دشمنان، بر توطئه‌های جدید آمریکا خط بطلان کشیدند. رييس دولت حضور گسترده مردم در مراسم باشکوه راهپیمایی اربعین حسینی را نیز که با امنیت کامل و نظم بسیار خوب برگزار شد ، بسیار با معنا و پرمفهوم خواند و فرا رسیدن ایام رحلت نبی معظم اسلام پیامبر اکرم(ص) به عنوان فخر همه موجودات و پیامبر رحمت برای همه عالمیان و همچنین ایام شهادت پرچمدار صلح امت پیامبر حضرت مجتبی(ع) و امام هشتم(ع) را تسلیت گفت. روحانی با قدردانی از زحمات کرباسیان در دوران مسئولیت وزارت اقتصاد و همچنین اکرمی در دوران مسئولیت سرپرستی این وزارتخانه ، به گزارش مسئولان این وزارتخانه از اقدامات انجام شده اشاره کرد و افزود: در شرایطی هستیم که بازار بورس و فرابورس ما امروز نقش بسیار خوب و سازنده‌ای داشته است. این حرف درست است که ما بخشی از مسئولیت بانک‌ها را به تدریج باید به بازار سرمایه منتقل کنیم و بازار سرمایه ما این توان را دارد که بخشی از نیازمندی‌ها و تجهیز منابع مالی کشور را بر عهده بگیرد.
تكرار قول‌هاي دولت
رييس جمهور اظهار داشت: دولت تلاش کرد تا اوراق در جامعه جایگاه مطمئنی پیدا کند؛ چراکه این کار بازار سرمایه را هم تسهیل می‌کند. روحانی با بیان اینکه چند بار در دولت تاکید کردم که حتی یک روز تاخیر چه در سود اوراق و چه در بازپرداخت آن جایز نیست، گفت: مردم باید بدانند دولت پای قولی که به آن‌ها داده ایستاده است؛ این سرمایه و اعتمادی که می‌گوییم البته بسیار گسترده و وسیع است، اما یک بخش‌ آن در همین است که دولت به مردم اعتماد دهد که چگونه به اوراق مانند اسکناس اعتماد ‌کنند و این در جامعه بسیار مهم است و امیدواریم از این فرصت بسیار مناسب و خوبی که در بازار سرمایه ایجاد شده به خصوص در این شرایط بتوانیم بهره‌برداری و استفاده بیشتری کنیم.
شعارهاي جديد
رييس‌جمهور با اشاره به اینکه تحریم هم به بازار سرمایه کمک کرده است؛ به این معنا که باعث شده قیمت ارز بالا برود و خود به خود به ارقام بازار سرمایه کمک کرده است، گفت: در عین حال بازار سرمایه مسئولیت سنگینی هم بر دوش دارد و می‌تواند در شرایط تحریم نقش بسیار خوبی را ایفا کند؛ چراکه به همان مقدار که ممکن است بانک‌ها دست و پای‌شان بسته شود، دست بازار سرمایه دست بازتري خواهد بود و باید فعال شود. روحانی ادامه داد: در زمینه سهام عدالت، موافق هستم که مردم هم سودش را بگیرند و هم بتوانند در بازار تبادل کنند، چون این سهام برای مردم است و آن‌ها باید بتوانند هر وقت بخواهند استفاده و جابه‌جا کنند و البته این حرکت خواص اقتصادی برای تولید کشور هم دارد و در واگذاری به بازار سرمایه و اقتصاد کمک می‌کند. رييس دولت خاطرنشان کرد: هر چه ما بتوانیم میان اقتصاد و بخش دولتی و شبه دولتی فاصله بیندازیم به نفع مردم است؛ باید اقتصاد و بسياري از مسائل را به مردم واگذار کنیم. اگر مردم و سازمان های مردم نهاد ، در کمک به اقشار آسیب‌پذیر درست فعال شوند، از دولت بهتر کار می‌کنند. روحانی با بیان اینکه اگر بتوانیم بخش‌های فرهنگی مردمی را در جامعه سازماندهی کنیم، بهتر از بخش دولتی و شبه دولتی می‌توانند در فرهنگ جامعه تاثیرگذار باشند، تصریح کرد: قبل از انقلاب چه کسانی بودند که دین مردم و قرآن را ترویج و تبیین می‌کردند؟ پایه‌های انقلاب در همین حسینيه‌ها، مساجد، حوزه‌های علمیه و هیات‌ها استقرار پیدا کرد و این‌ها هیچ‌کدام دولتی نبودند؛ همه مردمی بودند. رييس دولت با اشاره به اینکه بعد از انقلاب تلاش می‌کنیم که مردمی‌ها را دولتی کنیم و خاصیتی هم نمی‌بریم، گفت: هر چه بتوانیم امور را به مردم واگذار کنیم، به نفع ماست. مردم بهتر از ما تلاش می‌کنند این روشن است و مثال ساده عوامانه‌ این است که بخش خصوصی مغازه‌اش را کی باز می‌کند؟ ما سر وقت باشیم ساعت هشت کارمان را شروع می‌کنیم، اما آن مغازه‌دار گاهی پنج صبح در مغازه‌اش را باز می‌کند. این نشان کار مردم و کار دولت است. از آن طرف ساعت چهار نشده کیف‌مان را بسته و آماده فرار هستیم نه آماده رفتن و اگر یک ثانیه بخواهید این‌ها را نگه دارید، برای‌شان یک ساعت طول می‌کشد. از آن طرف مغازه‌دار تا مشتری است او هم است، هر ساعتی که می‌خواهد باشد. روحانی اظهار داشت: اگر در دولت تا مراجعه کننده باشد ما هم باشيم، آن وقت بخش دولتی مثل بخش خصوصی می‌شود؛ ما ساعتی کار می‌کنیم، آن‌ها هدفی کار می‌کنند و می‌خواهند زندگی و جامعه را رشد دهند؛ ولی ما می‌خواهیم ساعت‌مان را به نحوی پر کنیم.
اشاره به اصل 44
رييس‌جمهور افزود: البته برخی مسئولیت‌های حاکمیتی همه جای دنیا بر عهده بخش خصوصی نیست؛ نیروهای مسلح و بخشی از اقتصاد حالت‌های خاص خودشان را دارند اما می‌توانیم بخش عمده‌ای را به مردم واگذار کنیم و این سیاست‌های اصل 44قانون اساسی را به معنی واقعی کلمه باید اجرا و پیاده کنیم. روحانی با اشاره به موضوع بانک‌ها در نظام اقتصادی کشور، گفت: به آقای دژپسند گفتم که در این دوران مسئولیت، بالاترین وظیفه او، اصلاح امور بانک‌هاست. بقیه مسئولیت‌ها با همه اهمیتی که دارند، درجه دو هستند. بانک‌ها باید به جایی برسند تا بتوانند به دولت کمک کنند.
غول نقدينگي
رييس جمهور افزود: در شرایط کنونی بانک‌ها به ما کمک می‌کنند و گاهی بار بر دوش ما می‌گذارند. همه این نقدینگی که ما از آن شکایت داریم و می‌گوییم غول نقدینگی و کجا خوابیده و کجا حرکت می‌کند. چه کسی این نقدینگی را درست می‌کند؟ ممکن بود در زمانی دولت نقدینگی ایجاد و استقراض کرده و پایه پولی را بالا ببرد اما الان که این‌گونه نیست و ما که پایه پولی را بالا نمی‌بریم. روحاني با بیان اینکه رشد نقدینگی در دولت یازدهم و دوازدهم، بيشتر مربوط به پایه پولی نبوده و به ضریب فزاینده مربوط می‌شود، گفت: آن جایی هم که این افزایش به پایه پولی مربوط می‌شود، دولت نیست که این پایه پولی را بالا می‌برد، بيشتر بانک‌ها هستند. بانک‌ها پایه پولی را بالا می‌برند؛ یعنی از یک طرف با یک دست به مردم خدمت می‌کنند، با یک دست دیگر فشار بر جامعه می‌آورند. روحانی با تاکید بر اینکه بانک‌ها باید سالم‌سازی شوند، افزود: متاسفانه یا خوشبختانه امروز اقتصاد وصل به بانک‌هاست. به تدریج باید این وابستگی و تکیه اقتصاد به بانک‌ها را به بازار سرمایه شیفت کنیم. بانک مسئولیت بسیار سنگینی دارد؛ وقتی آمار اضافه برداشت را ماهانه یک‌بار نگاه می‌کنم، بعضی از آن‌ها تکان‌دهنده است. بانک‌های خصوصی که وضع‌شان خیلی بد است. بعضی از بانک‌های دولتی هم وضع‌شان خوب نیست. این وسط خصولتی هم که هستند.
تقدير از سيف
روحانی اضافه کرد: یکی از کارهای خوبی که سیف انجام داد، بستن این موسسات غیرمجاز بود. نام وی همیشه در تاریخ ایران به نیکی یاد خواهد شد. کار بسیار سنگینی بر عهده گرفت. ایشان نامه‌هایی را با 40 الی 90 امضا از آدم‌های مختلف می‌آورد که تهدیدش می‌کردند و من می‌گفتم کار خودت را انجام بده و نترس. کار بزرگی انجام داد. رييس جمهور تاکید کرد: این موسسات غیرمجاز، موسسات مجاز، بانک‌های خصوصی و دولتی، همه این‌ها باید سالم‌سازی شوند. این مهم‌ترین وظیفه‌ای است که امروز وزارت اقتصاد و بانک مرکزی توأما بر عهده دارند و باید انجام دهند و همه مدیران دلسوز بانک‌ها باید این کار را بکنند. مدیران بانک‌ها رسالت بسیار سنگینی بر عهده دارند. آن‌ها بهتر از ما می‌توانند کمک کنند و راهش را بلد هستند. روحانی اظهار داشت: بیاییم بانک‌ها را اصلاح کنیم. در شرایط اقتصادی که الان هستیم، شاید یک فرصت خوبی برای اصلاح امور بانک‌ها باشد. اختیارات بسیار زیاد و وسیعی را به بانک مرکزی دادیم. در همین مصوبات چند هفته گذشته، دست بانک مرکزی را باز گذاشتیم و همه اختیارات قانونی مورد درخواست را به آن داده‌ایم تا بتواند بانک‌ها را اصلاح کند.
آرزوي پايان دوره ترامپ
روحانی گفت: این ما نیستیم که دل‌مان می‌خواهد این دوره حکومت آمریکا کوتاه و کوتاه‌تر شود، متحدان اروپایی خودشان در جلسات به من می‌گویند که یکی از آرزوهای‌شان این است. بعد از آن مرتب برای ما پیغام می‌دهند که بیایید با هم مذاکره کنیم. مذاکره برای چه چیزی انجام دهیم. شما اول آن مذاکره‌ای که انجام دادیم و به نتیجه رسیدیم، به آن احترام بگذارید تا زمینه برای مذاکره بعدی درست شود. در همین ایامی که نیویورک بودم، رهبران چهار کشور بزرگ، واسطه شده بودند که با رييس جمهور فعلی آمریکا ملاقات کنم؛ در حالی‌که این موضوع نیاز به واسطه و این‌قدر پیغام ندارد، به تعهدات عمل کنید ، با هم صحبت می‌کنیم. رییس جمهور اضافه کرد: ما برای حرف زدن مشکل نداریم به شرط اینکه طرف ما برای حرف، قول و عهد خودش ارزش قایل باشد. اگر طرف مقابل براي عهد و پیمانش ارزش قایل باشد، حرف زدن مشکلی ندارد. آدم می‌تواند بنشیند حرف بزند و به نتیجه برسد.