تحريم آمريكايي همياري اروپايي

نماینده دايم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد با ارسال نامه ای به دبیرکل این سازمان، خواستار محکوم کردن تحریم های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا علیه مردم ایران و مقابله با آن‌ها شد.غلامعلی خوشرو روز دوشنبه در نامه خود به آنتونیو گوترش با اشاره به تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا در 14 آبان 1397 ، خواستار اقدام دسته جمعی سازمان ملل متحد و اعضای جامعه بین المللی در مقابله با این تحریم‌ها شد.وی همچنین اقدام آمریکا را مغایر با مقررات متعدد بین المللی دانست و افزود: این تحریم ها غیرقانونی و مغایر با اصول شناخته شده مصرح در منشور ملل متحد و مورد پذیرش جامعه بین المللی همچون برابری حاکمیت دولت ها، عدم مداخله در امورداخلی دولت های عضو و آزادی تردد و تجارت بین المللی است.نماینده دايم ایران در سازمان ملل متحد، تحریم های آمریکا در 14 آبان را مغایر رای دیوان بین المللی دادگستری دانست و اظهار کرد: این تحریم ها مسلما باعث بغرنج شدن شرایط حاکم بر دعوای جاری بین طرف ها می شود که دیوان بین المللی دادگستری در رای اخیر خود آمریکا را ملزم کرده از آن خودداری کند.خوشرو، این تحریم ها و اقدامات بی پروای آمریکا را تهدید کشورها و دولت های دیگر در جهت اختلال در روابط اقتصادی ایران قلمداد کرد و تصریح کرد: ایالات متحده نه تنها آشکارا در مقابل قطعنامه 2231 شورای امنیت می‌ایستد بلکه بی شرمانه به دیگر دولت ها فشار وارد می کند تا آن قطعنامه را نقض کنند.وی تاکید کرد: اقدامات قهر آمیز یکجانبه ایالات متحده به ویژه مواردی که اثرات فراسرزمینی دارند، تبعیضی علیه شهروندان یک کشور بر مبنای محل اقامت یا ملیت است و میثاق حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون بین‌المللی محو تمام اشکال تبعیض نژادی را زیر پا می‌گذارد.نماینده دايم ایران در انتهای نامه خود خواسته است که جامعه بین‌المللی به صورت دسته جمعی به این اقدام غیرقانونی و غیر انسانی آمریکا پاسخ محکمی بدهند و از حاکمیت قانون و چندجانبه گرایی حمایت کنند.
رنج تحريم بر دوش ملت
مهدی دل روشن
تحریم های آمریکا از دیروز دوشنبه رسما شروع شد و همه چیز بین تهران و واشنگتن به دوران پیش از برجام بازگشت.بر اساس آنچه در رسانه های غربی بازتاب داده شد، 700 فرد، نهاد و شرکت یا بانک در فهرست تحریم های آمریکا گنجانده شده که این نشان می‌دهد نسبت به فهرست تحریم های پیشین مربوط به سال های پیش از برجام، حدود300 فرد و نهاد توسط آمریکا اضافه شده است.آنچه به نظر می رسد ماهیت و هدف‌گیری تحریم‌ها با دوره های پیشین، تفاوت کرده است، تمرکز لیست آمریکا در بخش بانکی و بیمه ای است. در واقع این بخش از ماجرا، حساس و غیرقابل گریز هست و نمی شود دست کم در کوتاه مدت کاری کرد.از سويي بايد توجه داشت كه برخلاف همه گفته‌هاي ترامپ و اعضاي دولتش تحريم‌ها در ميان مدت و طولاني مدت مردم ايران را هدف قرار مي‌دهد و بارديگر نشان مي‌دهد كه آنچه دولت آمريكا به عنوان حاميان حقوق بشر از آن مي‌گويد حقيقت ندارد.به عبارت دیگر، آمریکا به جز مسائل بشردوستانه تقریبا تمام راه ها برای جابه‌جایی پول بین ایران و دیگر کشورهای جهان را بسته و رسما اعلام کرده که اگر متوجه شود کشوری دور از چشمان «عقاب» با تهران داد و ستد كند، آن وقت، جریمه های سنگین در انتظارش خواهد بود.شاید تحریم های بانکی در نگاه مردم که درگیر مسائل بین الملل نیستند و کسب و کار آن‌ها ارتباطی با دنیا خارج پیدا نمی کند، خیلی موضوع مهمی نباشد، اما وقتی داستان واردات و صادرات پیش می آید، از یک دانشجوی ساده که باید برای شهریه دانشگاهش پول جابه‌جا کند تا کسی که باید خریدی ساده را انجام دهد، همه و همه درگیر محدودیت های بانکی می شوند .از سوی دیگر، با محدودیت های پروازی و بخش انرژی، حتی یک مسافرت کوتاه برد به کشورهای همجوار نیز با چندین برابر هزینه بیشتر تمام می شود. یک مثال ساده این موضوع، پرواز دیروز دوشنبه یک هواپیما از ترکیه به ایران بود که به‌خاطر شروع تحریم، نتوانسته بود در کشور اردوغان سوختگیری کند و به ناچار در تبریز فرود آمده بود و پس از سوختگیری دوباره به سمت تهران پرواز کرده بود. این یعنی استهلاک بیشتر و هزینه های چند برابری. تحریم ها، کاغذ پاره نیستند!


واکنش آلمان به بازگشت تحریم‌ها
سخنگوی دولت آلمان خواستار ادامه روابط تجاری قانونی و مجاز با ایران پس از اعمال مجدد تحریم های آمریکا علیه تهران شد و اعلام کرد که این کشور در حالی بررسی چگونگی حفاظت از شرکت های فعالی است که تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا علیه ایران قرار می گیرند.
اشتفان سایبرت تصریح کرد که آلمان در حال بررسی این است که چگونه می تواند از اصل و پایه تعاملات تجاری مان حفاظت کنیم.
سازوکار مالی اروپا به خوبی پیش می رود
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص سازوکار مالی اروپا (اس‌پی‌وی) گفت: این سازوکار به خوبی پیش می رود و امیدواریم در زمان کوتاه تری به مرحله اجرا برسد.قاسمی با بیان اینکه ما با اتحادیه اروپا و 1+4 در تماس دايم هستیم، افزود: این نوع مکانیسم های جدید به ویژه در حوزه پولی و مالی، مکانیسم پیچیده‌ای بوده و تا حدی زمانبرهستند و وقتی قرار است ساز‌و‌کار جدیدی به کار گرفته شود، باید با دقت لازم کار شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: به خصوص این که ایران شرایط مشخصی را از گذشته مطرح کرده و باید این شرایط آماده می‌شد.
قاسمی با اشاره به این که اگر کمی صبر کنید کلیات اس پی وی مشخص و اعلام می شود، ابراز امیدواری کرد این مکانیسم در زمان کوتاه تری به مرحله اجرا برسد.
کانال مالی سوئیس
روز دوشنبه خبرگزاری رویترز گزارش داد که دبیرخانه‌ی‌ امور اقتصادی دولت سوئیس مصمم است، برای تامین مواد دارویی و خوراکی در ایران، یک کانال ارتباطی مالی ایجاد کند.در بیانیه‌ی این نهاد دولتی ضمن تاکید بر اینکه دولت سوئیس خود را موظف به حفاظت از منافع اقتصادی خودش می‌داند، آمده است که دبیرخانه‌ی امور اقتصادی در این راستا و برای ایجاد یک کانال ارتباطی مالی با مقامات صالح ایالات متحده وارد مذاکره شده است.
در این بیانیه‌تاکید شده است که هدف ایجاد چنین کانالی تامین بخشی از مواد دارويی و خوراکی ایران از جانب سوئیس است.
واکنش رژیم صهیونیستی
لیبرمن، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی از دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، به دلیل اعمال تحریم‌ها علیه ایران قدردانی کرد و گفت: ایالات متحده تنها با یک حرکت ضربه قطعی به سنگربندی ایران در سوریه، لبنان، غزه، عراق و یمن می‌زند. رییس‌جمهوری ترامپ، شما یک بار دیگر این کار را کردید. سپاس! بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز روز شنبه از ترامپ برای تحریم ایران تشکر کرده بود.
ابراز تاسف چین
چین روز دوشنبه همزمان با اجرایی شدن تحریم‌های نفتی ایران اعلام کرد معاملات تجاری قانونی این کشور با ایران بایستی محترم شمرده شوند. هوا چونیینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست مطبوعاتی ضمن ابراز تأسف از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران پرسش خبرنگاران را در رابطه با معافیت احتمالی چین از تحریم‌ها بی‌پاسخ گذاشت.
واکنش بازار انرژی
در همین حال بازارهای نفتی جهان نیز متاثر از تحریم‌های ایران شده‌اند. ریکاردو فابیانی، یک تحلیلگر موسسه Energy Aspects به خبرگزاری فرانسه گفته است: در هفته‌های آینده تمامی چشم‌ها به صادرات ایران دوخته خواهد شد و اینکه آیا در تحریم‌های آمریکا تقلبی رخ خواهد داد و اینکه تولید نفت ایران با چه سرعت سقوط خواهد کرد.
توضیح آمریکا درباره تحریم ها
واشنگتن تحریم‌های جدید علیه تهران را بی‌سابقه و شدیدترین نوع خوانده و تاکید کرده هدف از این تحریم‌ها وادار کردن حکومت ایران به تغییر رفتار خود در خاورمیانه است.
واکنش کمیسر اقتصادی اروپا
پی‌یر موسکوویچی، کمیسر امور اقتصادی اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۱۴ آبان (پنجم نوامبر) در مصاحبه‌ای با رادیو فرانس اینفو گفت: اتحادیه اروپا با تحریم‌های آمریکا علیه ایران موافق نیست.
90 درصد بانک های ایرانی
در فهرست تحریم
نام ده‌ها بانک که شامل تقریبا تمام بانک‌های فعال درایران می‌شود، در فهرست وزارت خزانه‌داری آمریکا دیده می‌شود. بانک‌های ملی، سپه، تجارت، ملت و کشاورزی از جمله بانک‌های تحریم‌شده هستند.
ابراز تاسف بریتانیا از بازگشت تحریم‌های آمریکا
سخنگوی نخست وزیر بریتانیا از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران ابراز تاسف کرده است. وی گفت: ما از بازگشت تحریم‌های آمریکا متاسفیم. ما همچنان معتقدیم که توافق هسته‌ای ایران جهان را امن‌تر می‌کند و موضع ما همچنان این است که تا زمانی که ایران به تعهداتش برای اعمال محدودیت‌های شدید بر فعالیت‌های هسته‌ایش بر اساس توافق پایبند باشد، ما هم به آن متعهد خواهیم بود.از سوی دیگر، نورمن لامونت، فرستاده ویژه دولت انگلیس در امور تجاری ایران، ضمن ابراز تاسف از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: انگلیس و کشورهای اروپایی به دنبال ایجاد ساز وکار ویژه ای هستند تا روابط تجاری با ایران را تا حد ممکن ضمانت کنند.
اضافه شدن ایران‌ایر به لیست تحریم ها
در فهرستی وزارت خزانه‌داری آمریکا از تحریم‌های ایران منتشر کرده نام هواپیمایی جمهوری اسلامی (ایران ایر) هم به چشم می‌خورد.در دور پیشین تحریم ها، این شرکت هرگز در لیست تحریم ها نبود.ده‌ها هواپیمای ایران ایر با مشخصات جزئی از جمله شماره سریال در فهرست تحریم‌ها دیده می‌شود.
واکنش روسیه
نماینده دايم روسیه در سازمان های بین المللی ازجمله سازمان ملل در وین اعلام کرد: تحریم های ضد‌ایرانی آمریکا غیرمنطقی است، به شکلی که آمریکایی ها هم نمی توانند اقدامات خود را توجیه کنند.
پیغام ظریف به آمریکا
وزیر امورخارجه ایران در گفت‌وگو با یواس‌ای‌تودی درباره توافق هسته‌ای و تصمیم واشنگتن برای خروج از آن و بازگرداندن تحریم‌ها علیه تهران تاکید کرد که اگرچه اعتماد متقابل برای مذاکره یک ضرورت به شمار نمی‌آید، احترام متقابل کاملا ضروری است.
واکنش توییتری ظریف به تحریم‌های آمریکا
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، ساعاتی بعد از بازگشت تحریم‌های آمریکا در توییتر نوشت: «امروز آمریکا با بازگرداندن تحریم‌هایی که مردم عادی ایران را هدف می‌گیرد، در برابر دادگاه عالی و شورای امنیت سازمان ملل متحد ایستاد اما قلدری آمریکا دامن خودش را می‌گیرد، نه فقط به این دلیل که برجام مهم است، بلکه به این خاطر که جهان اجازه نخواهد داد ترامپ و متحدانش نظم جهانی را نابود کنند. آمریکا - و نه ایران - منزوی شده است».
کنفرانس خبری مشترک وزیر خزانه داری و امور خارجه آمریکا
دیروز ساعت پنج عصر به وقت ایران، کنفرانس خبری مشترک منوچین و پمپئو در محل وزارت خارجه آمریکا برگزار شد تا این دو نفر جزییات تحریم‌های بی سابقه آمریکا علیه ایران را تشریح کنند.استیو منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا در بخشی از صحبت های خود گفت: ما هرگز نگفتیم که کشورهای اروپایی از تحریم‌ها معاف می‌شوند. ما انتظار داریم آن‌ها به جز موارد بشردوستانه تحریم‌ها را رعایت کنند. اجازه نخواهیم داد که فعالیت‌ها به اسم بشردوستانه ولی با هدف تروریستی باشد.منوچین افزود: ما می‌خواهیم برای رهبران ایران روشن کنیم که تحت فشارهای خردکننده قرار خواهند گرفت... ما با دقت بسیار فراوان فعالیت‌های ایران را تحت نظر داریم. .. شرکت‌های سراسر دنیا بدانند که ما به شدت پیگیر تحریم‌ها هستیم. امروز 50 بانک ایران و بسیاری از زیر مجموعه‌های آن‌ها هدف تحریم‌ قرار می‌گیرند. چهارصد مورد در حوزه هوایی و کشتیرانی و ... مورد تحریم‌ قرار می‌گیرند.پیشتر، وزارت خزانه‌داری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که تحریم‌های ایران را به صورت کامل برگردانده است. در فهرستی که این وزارتخانه منتشر کرده، نام صدها فرد و نهاد و شرکت دیده می‌شود که مشمول تحریم‌های تازه می‌شوند.از سوی دیگر، وزیر خارجه آمریکا گفت: حکومت ایران باید موضع خودرا 180درجه تغییر دهد و مثل یک کشور عادی رفتار کند... ما امروز تمام تحریم‌هایی را که بر اساس برجام لغو شده بود برمی‌گردانیم... تحریم‌های امروز شتاب بیشتری به سقوط اقتصادی ایران خواهد داد.
پمپئو افزود: بیش از 12 کشور خرید نفت ایران را متوقف می‌کنند. تعدادی از کشورها معافیت خرید نفت از ایران را دریافت کرده‌اند... بعضی از این کشورها نشان داده‌اند که به شدت واردات نفت از ایران را کاهش داده‌اند.
بخشی از لیست بلندبالای تحریم ها
دور جدید تحریم‌ها شامل ۵۰ بانک ایرانی و شرکت‌های تابعه و در بخش کشتیرانی و انرژی شامل بیش از ۲۰۰ فرد و کشتی می‌شود. مقام‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند که آژانس انرژی اتمی ایران و ۲۳ نهاد و فرد تابعه آن در فهرست تحریمی جدید قرار گرفته‌اند.در فهرست وزارت خزانه‌داری آمریکا نام بانک‌های ملی، سپه، تجارت، ملت و کشاورزی از جمله بانک‌های تحریم‌شده دیده می‌شود.مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد: دولت آمريكا موقتا كشورهاي چین، هند، ایتالیا، یونان، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه را از خط مشي محدوديت خريد نفت ايران معاف کرده است.
او بدون اشاره به نام كشوري گفت: دو كشور از اين هشت مورد به زودي خريد نفت خود از ايران را به صفر مي رسانند.
نكته عجيب در ليست تحريم‌ها نام بردن از بانك تات است كه بيش از پنج سال است به آينده تغيير نام داده و همچنين اشاره به كشتي سانچي بود كه يك سال قبل غرق شده است.