یک میلیون نفر در انتظار شناسنامه

 دانش پور- یک شنبه عصر در جلسه هیئت وزیران اعطای تابعیت به فرزندان دارای مادر ایرانی و پدر خارجی به تصویب رسید.  لایحه ای که چنان چه در مجلس به تصویب نمایندگان برسد بیش از یک میلیون نفر از فرزندان زنانی که با مردان خارجی ازدواج کرده اند از بلاتکلیفی در می آیند و به عنوان شهروند ایران از حمایت های قانونی برخوردار می شوند. درباره این لایحه دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی درگفت و گو با ایرنا توضیح داد: بر اساس لایحه مذکور، فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، تا قبل از 18 سالگی به درخواست مادر و پس از 18 سالگی به درخواست خودشان می توانند تقاضای تابعیت ایرانی و شناسنامه ایرانی دریافت کنند.
شهیندخت مولاوردی، ادامه داد: لایحه پیشنهادی دولت می تواند به فرزندانی که مادران ایرانی دارند، حق شهروندی اعطا کند تا این افراد به عنوان یک شهروند ایرانی زندگی شایسته ای داشته باشند. وی خاطرنشان کرد: در قانون مدنی موضوع انتقال تابعیت از مادر به فرزند مسکوت گذاشته شده است و با تصویب این لایحه به نوعی آن خلأ نیز برطرف خواهد شد. معاون سابق امور زنان و خانواده رئیس جمهوری اظهار کرد: تعداد افرادی که مشمول لایحه مصوب هیئت وزیران می شوند، خیلی زیاد نیست، اما بی هویتی، بلاتکلیفی و سردرگمی حتی یک فرد به دلیل نقص و بی توجهی قوانین و قانون گذار قابل تحمل نیست.
وی یادآور شد: پیشینه این لایحه به بیش از سه سال قبل برمی گردد و در این خصوص وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری پیگیر موضوع بودند. مولاوردی افزود: با اصلاحیه پیشنهادی که حاصل تعامل میان دولت و کمیسیون های اجتماعی و لوایح و وزارت امور خارجه است، شروط مطرح شده در متن کمیسیون لوایح که شامل تولد در ایران یا اقامت متوالی یا متناوب به مدت پنج سال در ایران یا تکلم به زبان فارسی بود، برداشته شد و به طور کلی مطابق آن فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی تا 18 سالگی می توانند بنا به درخواست مادر و از 18 سال به بعد بنا به درخواست خود تابعیت ایرانی دریافت کنند، چه فرزندانی که در خاک ایران و چه افرادی که در خارج از ایران از مادر ایرانی متولد شده اند. دستیار ویژه رئیس جمهوری گفت: این لایحه که در هیئت وزیران تصویب شده به مجلس ارسال می شود و امیدواریم که مجلس هم همراهی لازم و عاجل را در تصویب آن داشته باشد.
فرایندی طولانی


در این خصوص مدیر کل دفتر بررسی های امور حقوقی معاونت امور زنان وخانواده با تاکید بر این که مصوبه دولت تا تصویب در مجلس فرایندی طولانی را باید طی کند گفت: این مصوبه در دولت به تصویب رسیده و باید در مجلس نیز بررسی و تبدیل به قانون شود بنابراین فرایندی طولانی تا تصویب دارد از این رو امید زیادی به زنان ندهید. اشرف گرامی زادگان در گفت و گو با خراسان ادامه داد: علاوه بر این بررسی  قانون تابعیت نیز در مجلس در حال بحث و بررسی است و هنوز تکلیف آن مشخص نشده، این لایحه هم باید در کمیسیون های مجلس بررسی شود و تصویب آن زمان می برد. مشاور حقوقی معاونت امور زنان و خانواده با ابراز خوشحالی از تصویب این لایحه در هیئت وزیران خاطرنشان کرد: این که دولت اعتبار مالی این لایحه را پذیرفته است، اقدام خوبی برای حقوق زنان ایرانی است.
یک میلیون فرزند بی هویت
مصوبه اخیر دولت در حالی است که نماینده مشهد و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس چندی قبل از وجود یک میلیون فرزند بی هویت حاصل از مادر ایرانی و پدر خارجی در کشور خبر داد. رضا شیران خراسانی در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت، افزود: بیشترین بی هویت ها در استان خراسان رضوی ساکن و اغلب کودکان بی هویت تبعه افغانستان و نتیجه ازدواج غیررسمی و غیرقانونی زنان ایرانی با پدران خارجی هستند.
 به مجلس بیاید حمایت می کنیم
یکی دیگر از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس هم درباره این موضوع با اشاره به این که در مشهد 300 هزار افغانستانی زندگی می کنند گفت: زنان زیادی هستند که همسر خارجی دارند و حتی همسران  آن ها در جنگ ایران و عراق به شهادت رسیده اند اما فرزندان آن ها که اکنون حتی سن بالای 25 سال دارند و به خوبی فارسی صحبت می کنند، شناسنامه ندارند. عبدالرضا عزیزی در گفت و گو با خراسان ادامه داد: این موضوع در مجلس نهم هم مطرح شد اما رای نیاورد ولی امیدواریم در مجلس دهم با اقبال نمایندگان مواجه شود. وی خاطرنشان کرد: اگر این لایحه به مجلس بیاید ما از آن حمایت می کنیم .
 
سایر اخبار این روزنامه
اسامی 1200 مدیر شستا و صندوق بازنشستگی منتشر شد دانش ساخت جنگنده کوثر به کمک صنعت هوایی می آید نمایش تحریم  در دوره افول تحریم ها 3 درس از سبک زندگی پیامبر(ص)، امام حسن و امام رضا(ع) چگونگی رحلت جانسوز رسول خدا(ص) به قلم دکتر سید جعفر شهیدی کاروان اهل تسنن، به زیارت حرم رضوی مشرف شدند ایران و انتخابات امروز آمریکا درباره دوره‌های 7 ساله تکاملِ ذهن و شخصیت انسان در طول‌عمر مخالفت جهانی با تحریم ها صعود بورس و آرامش ارز دختر بدر الدجی امشب سه جا دارد عزا --- گاه می‌گوید پدر، گاهی حسن(ع)، گاهی رضا (ع) روایت عضو جامعه مدرسین از واکنش آیت ا... شبیری به نامه آیت ا... یزدی شهرداری مشهد ملزم به انتشار عمومی اطلاعات شهرسازی شد روحانی: برخی بانک ها هر روز و هر ساعت مشکل درست می کنند ایرادات شورای نگهبان به CFT در مهلت قانونی و ایرادات مجمع پس از مهلت قانونی به مجلس رسید سگ کشی هولناک و نبرد دو مسئول بر سر میکروفون! یک میلیون نفر در انتظار شناسنامه