روحانی: برخی بانک ها هر روز و هر ساعت مشکل درست می کنند

رئیس جمهور در نشست با مدیران ارشد وزارت اقتصاد، بالاترین وظیفه وزیر جدید اقتصاد را اصلاح امور بانک ها بیان کرد و افزود: برخی از بانک‌ها نه ماهانه، بلکه هر روز و هرساعت برای ما مشکل درست می‌کنند. به گزارش تسنیم، حجت الاسلام روحانی، دیروز و در نشست با مدیران ارشد وزارت اقتصاد و امور دارایی با اشاره به موضوع بانک ها در نظام اقتصادی کشور، گفت: به آقای دژپسند گفتم که در این دوران مسئولیت، بالاترین وظیفه او بانک و اصلاح امور بانک‌هاست. بقیه مسئولیت‌ها با همه اهمیتی که دارند، درجه 2 هستند. 
وضع بسیار بد برخی بانک های خصوصی
رئیس‌جمهور با بیان این که رشد نقدینگی در دولت یازدهم و دوازدهم، عمدتاً مربوط به پایه پولی نیست و به ضریب فزاینده (بر اثر فعالیت بانک ها) مربوط می‌شود، افزود: آن جایی هم که این افزایش به پایه پولی مربوط می‌شود، دولت نیست که این پایه پولی را بالا می‌برد، عمدتاً بانک‌ها هستند. بانک‌ها پایه پولی را بالا می‌برند؛ یعنی از یک طرف با یک دست به مردم خدمت می‌کنند و با دست دیگر فشار به جامعه می‌آورند.روحانی با تاکید بر این که بانک‌ها باید سالم‌سازی شوند، افزود: وقتی آمار اضافه برداشت را ماهانه یک بار نگاه می‌کنم، بعضی از آن ها تکان‌دهنده است. بانک‌های خصوصی که وضع‌شان خیلی بد است. بعضی از بانک‌های دولتی هم وضع‌شان خوب نیست. این وسط خصولتی هم که هستند.روحانی با بیان این که به آقای دژپسند گفتم شما کاری کنید که بانک‌ها از بنگاه‌داری خارج شوند، افزود: هم اکنون تسهیلاتی که بانک‌ها می‌دهند، اول به بنگاه‌های خودشان می‌دهند. بانک باید از بنگاه‌داری خارج شود تا بتواند عادلانه رفتار کند.
نام سیف در تاریخ ایران به نیکی یاد خواهد شد


روحانی خاطرنشان کرد: نظارت بانک مرکزی باید به مراتب افزایش یابد. الان نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها ضعیف است. دیدیم یک مؤسسه غیرمجاز چه بلایی سر کشور آورد. چه بلایی سر مردم آورد. چقدر به اعتماد عمومی مردم لطمه زد و چه هزینه سنگینی بر دوش ما گذاشت.رئیس‌جمهور با اشاره به این که 250 هزار میلیارد تومان از نقدینگی امروز، مربوط به مؤسسات غیرمجاز است، گفت: این موسسات باعث شدند که از پایه پولی بیش از 30 هزار میلیارد تومان پول پرداخت کنیم. شما ضریب فزاینده را نگاه کنید، 250 هزار میلیارد تومان نقدینگی در بازار آمده است. چرا؟  چون یک عده متخلف، به مردم خیانت کردند و معمولاً این خائنین آدم‌هایی دور و بر خودشان دارند و جمع می‌کنند. روحانی اضافه کرد: یکی از کارهای خوبی که دکتر سیف انجام داد، بستن این مؤسسات غیرمجاز بود. نام وی همیشه در تاریخ ایران به نیکی یاد خواهد شد. کار بسیار سنگینی بر عهده گرفت. ایشان نامه‌هایی را با 40 تا 90 امضا از آدم‌های مختلف می‌آورد که تهدیدش می‌کردند و من می‌گفتم کار خودت را انجام بده و نترس. کار بزرگی انجام داد.
لزوم تلاش برای مهار تورم تک رقمی
رئیس‌‌جمهور با اشاره به دو رقمی شدن تورم در ماه های اخیر و لزوم مهار آن گفت: سال 92 که کار را شروع کردیم، تورم سالانه‌ حدود 32.8 درصد بود. در سال 93 رقم 32 تبدیل شد به 14.6درصد. در 94 رسیدیم به رقم 11.1 درصد و در سال های 95 و 96 تک رقمی شدیم. از ابتدای 92 به مردم قول دادیم که در سال آخر این دولت تورم تک رقمی خواهد شد. در مصاحبه 100 روز اول صحبت کردم و دوستان اقتصاددان به من اعتراض کردند که چرا شما اعلام کردید تک رقمی، تک رقمی اصلاً نمی‌شود. گفتم اراده ما بر این است و همه شما باید دنبال این اراده حرکت کنید. می‌توانیم این کار را بکنیم.  این نرخ در 96 تک رقمی نشد بلکه در 95 شد. حتی شش ماه دوم 94 تک رقمی شروع شد. روحانی افزود: الان دو مرتبه وارد تورم دو رقمی شده ایم. باید تلاش کنیم تا آن را مهار کنیم. این وظیفه ماست.
می توانیم نفت مان را در هر شرایطی بفروشیم
روحانی با اشاره به تحریم های نفتی اظهار کرد: امروز خود آمریکایی‌ها اعتراف کردند، در برابر فروش نفت ایران در بازار شکست خوردند. دیدند نمی‌توانند جایگزین کنند. بر فرض هم اگر اعلام شکست و کشورها را معاف نمی‌کردند، ما آن قدر توان داریم که نفت‌‌مان را در هر شرایطی بفروشیم و می فروختیم.وی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به مدیران ارشد وزارت اقتصاد افزود: خیلی غصه نخورید فلان سرمایه‌گذار اروپایی رفته و برنمی‌گردد. خیلی جاها سرمایه است. فکر نکنید فکر در اروپا و آمریکاست. سرمایه زیاد است باید راه جذب آن ها را پیدا کنیم، مشوق‌های لازم را بدهیم و آن ها را در این شرایط بیاوریم.
سایر اخبار این روزنامه
اسامی 1200 مدیر شستا و صندوق بازنشستگی منتشر شد دانش ساخت جنگنده کوثر به کمک صنعت هوایی می آید نمایش تحریم  در دوره افول تحریم ها 3 درس از سبک زندگی پیامبر(ص)، امام حسن و امام رضا(ع) چگونگی رحلت جانسوز رسول خدا(ص) به قلم دکتر سید جعفر شهیدی کاروان اهل تسنن، به زیارت حرم رضوی مشرف شدند ایران و انتخابات امروز آمریکا درباره دوره‌های 7 ساله تکاملِ ذهن و شخصیت انسان در طول‌عمر مخالفت جهانی با تحریم ها صعود بورس و آرامش ارز دختر بدر الدجی امشب سه جا دارد عزا --- گاه می‌گوید پدر، گاهی حسن(ع)، گاهی رضا (ع) روایت عضو جامعه مدرسین از واکنش آیت ا... شبیری به نامه آیت ا... یزدی شهرداری مشهد ملزم به انتشار عمومی اطلاعات شهرسازی شد روحانی: برخی بانک ها هر روز و هر ساعت مشکل درست می کنند ایرادات شورای نگهبان به CFT در مهلت قانونی و ایرادات مجمع پس از مهلت قانونی به مجلس رسید سگ کشی هولناک و نبرد دو مسئول بر سر میکروفون! یک میلیون نفر در انتظار شناسنامه