یونیسف: یمن به جهنمی برای کودکان تبدیل شده است

مدیر منطقه‌ای یونیسف در خاورمیانه ضمن نگرانی و ابراز تاسف از ادامه درگیری‌ها و خشونت‌ها در یمن، هشدار داد که این کشور به جهنمی برای کودکان یمنی تبدیل شده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز،"گریت کاپلار"مدیرمنطقه‌ای صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل(یونیسف)درخاورمیانه و شمال آفریقا گفت: "متاسفانه درگیری‌های خونین و بی‌سابقه در یمن همچنان ادامه دارد. این کشور جنگ زده به جهنمی برای کودکان تبدیل شده است. علاوه بر درگیری‌های مسلحانه، سوء تغذیه و بیماریهای قابل پیشگیری نیز بلای جان هزاران کودک یمنی شده است.
کاپلار از طرفهای درگیر در یمن خواست به مذاکرات صلح پیشنهادی ملحق شوند و هر چه زودتر با برقراری آتش بس، جان هزاران کودک یمنی را از مرگ حتمی نجات دهند.
وی گفت: "یمن امروز جهنمی نه تنها برای 50 یا 60 درصد، بلکه برای همه کودکان این کشور تبدیل شده است.کاپلار تاکید کرد سالیانه بیش از سیصد هزار کودک یمنی از سوء تغذیه جان خود را از دست می‌دهند و هر 10 دقیقه یک کودک بر اثر ابتلا به بیماری که به راحتی قابل پیشگیری است، جان خود را از دست می‌دهد.


سازمان حمایت از کودکان سازمان ملل متحد مهمترین مشکل کودکان یمنی را سوء تغذیه، بیماری‌های قابل پیشگیری ناشی از جنگ و کمبود دارو اعلام کرده است.
براساس این گزارش، نیمی از این کودکان هنگام تولد یا در ماه نخست زندگی، براثر ابتلا به بیماری‌هایی مانند اسهال، التهاب ریوی و سوءتغذیه می‌میرند.کمبود آب آشامیدنی سالم و محاصره همه جانبه یمن ازسوی عربستان و متحدانش که باعث کمبود دارو و غذا شده، در سال‌های گذشته جان هزاران یمنی را گرفته است.
نهادهای بین‌المللی بارها از عربستان خواسته‌اند تا با پایان دادن به محاصره یمن، امکان ارسال کمک غذایی و دارویی به این کشور را فراهم کنند.
عربستان از ششم فروردین سال 94 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن، فقیرترین کشور عربی آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن رئیس جمهوری مستعفی این کشور به قدرت، به اهداف و زیادخواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.
تجاوز عربستان به یمن تاکنون منجر به کشته شدن بیش از 50 هزار یمنی بی‌گناه و ویرانی این کشور شده است.
عربستان همچنان بر طبل جنگ یمن می‌کوبد
در همین حال سایت المانیتور در یادداشتی نوشت: عربستان در پاسخ به درخواست دولت دونالد ترامپ مبنی بر پایان دادن به خصومت‌ها در یمن، حملات را افزایش داده است؛ ترامپی که در دو سال گذشته برای حمایت از این پادشاهی چک سفید امضا داده است.
"بروس ریدل" مدیر پروژه امنیتی اندیشکده بروکینگز در یادداشتی با عنوان "عربستان سعودی دولت آمریکا را در مورد موضوع یمن نادیده می‌گیرد" افزود: عربستان سعودی در پاسخ به درخواست دولت "دونالد ترامپ" مبنی بر پایان دادن به خصومت‌ها در یمن به جای توقف آن، با افزایش حملات پاسخ داده است.
جنگ یمن در حمایت از "عبد ربه منصور هادی" رئیس‌جمهور مستعفی یمن که مورد حمایت عربستان سعودی است؛فاجعه‌ای را برای یمن، منطقه و ایالات متحده رقم زده که رهبران ریاض نمی‌خواهند از آن دست بکشند.
"مایک پمپئو" وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته، از یمنی‌ها خواست پرتاب موشک‌های بالستیک به سوی عربستان سعودی و امارات و ائتلاف به رهبری عربستان سعودی را متوقف کنند تا حملات هوائی علیه مردم یمن پایان یابد که این امر در نهایت می‌تواند منجر به مذاکرات صلح سازمان ملل شود.
"جیمز ماتیس" وزیر دفاع آمریکا نیز در این خصوص گفت: "زمان پایان دادن به جنگ است" و لذا انتظار می‌رود مذاکرات برای رسیدن به یک راه حل سیاسی تا یک ماه آینده آغاز شود.
در ادامه یادداشت این عضو ارشد پرنفوذترین اندیشکده جهان آمده است: در این میان دولت ایالات متحده متعهد به حمایت از مذاکرات سازمان ملل متحد با هماهنگی و تاکید بیشتر شده است.
ناگفته نماند قتل "جمال قاشقچی" روزنامه نگار منتقد آل‌سعود توسط عربستان سعودی، دولت آمریکا را تحت فشار بی‌سابقه‌ای قرار داده است تا رفتار بی‌پروا و خطرناک شاهزاده "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی را مهار کند.چرا که جنگ یمن، از اقدامات این ولیعهد سعودی است. در این میان کنگره هم آماده است تا اقدامات خود برای محدود کردن دخالت آمریکا را در جنگ پس از نیمه اول سال بکار گیرد. لذا با حضور احتمالا حداکثری دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان، جنایات جنگی ارتش عربستان سعودی و قتل قاشقچی مورد بررسی قرار می‌گیرد و شهرت لکه‌دار بن سلمان مستند خواهد شد.
اما بازهم و با وجود خواست آمریکا، سعودی‌ها حملات هوایی به صنعا والحدیده را تشدید کرده‌اند به گونه‌ای که حتی پس از سخنان پمپئو و ماتیس، پایتخت یمن و بندر مذکور به شدت بمباران شدند.
در این میان شاهزاده محمد که مسئول قتل قاشقچی نیز شناخته شده به نظر می‌رسد تمایلی به کوتاه آمدن در جبهه یمن ندارد؛ جنگی که فجایع انسانی بسیاری برای یمن رقم زده است.
در یمن، دولت هادی تحت حمایت عربستان در موضع ضعف قرار دارد و هادی با مشکلات جدی روحی روبرو است و درحال حاضر هم در بیمارستان‌های ایالات متحده تحت درمان است. وی با وجود اینکه از اهالی جنوب یمن است اما از حمایت چندانی در عدن (از جنوبی‌ترین شهرهای یمن و پایتخت دولت عبد ربه منصور هادی) برخوردار نیست.
شایان ذکر است قرار بود جنگ یمن، نبردی کوتاه مدت و قاطع باشد و شاهزاده محمد را به یک قهرمان نظامی تبدیل و ادعای او مبنی بر دفاع از پادشاهی در برابر ایران را اثبات کند. اما از آنجاکه وی فاقد هرگونه آموزش نظامی و تجربه‌ای بود و هیچ راهبرد موثری برای این جنگ نداشت و متحدان کلیدی بالقوه مانند پاکستان و عمان او را در این مسیر حمایت نکردند نتوانست دستاورد مدنظر را به چنگ آورد.
خانواده سلطنتی درحال حاضر به دلیل همین جنگ دچار دودستگی شده است. "شاهزاده احمد" برادر "ملک سلمان" پادشاه عربستان از منتقدان سرسخت این جنگ است در جریان دیدار از لندن به صورت علنی از پادشاه و ولیعهد به دلیل راه انداختن این جنگ انتقاد کرد. شاهزاده احمد هفته گذشته درحالی که گمانه زنی‌های فراوانی در پی انتقادات گسترده وی وجود داشت، به عربستان بازگشت.
ولیعهد سعودی به خوبی می‌داند در صورتیکه وی در جنگ شکست بخورد، شاهزاده احمد یکی از اشخاص بالقوه برای کسب جایگاه وی است.
اما دلیل مداومت بن سلمان بر جنگ یمن این است که وی بر روی حمایت دولت ترامپ حساب کرده است؛ ترامپی که در دو سال گذشته برای حمایت از این پادشاهی چک سفید امضا داده است.
درخواست غیرمنتظره انگلیس درباره یمن
«جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس گفت که از طریق شورای امنیت سازمان ملل متحد برای پایان دادن به جنگ علیه یمن تلاش خواهد کرد.
به گزارش رویترز، وزارت خارجه انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد: هانت و «مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن توافق کردند که زمان آن رسیده است شورای امنیت برای تقویت روندی که سازمان ملل هدایت آن را برعهده دارد، وارد عمل شود.
بیانیه وزارت خارجه انگلیس افزود: اقدامی که انگلیس در شورای امنیت مطرح خواهد کرد به تحقق این هدف کمک خواهد کرد و اجرای کامل آتش بس را تضمین خواهد کرد.
این بیانیه مشخصا اشاره‌ای به اقداماتی که انگلیس انجام خواهد داد، نکرد. دیپلمات‌های انگلیسی که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که لندن و آمریکا روی پیش نویس قطعنامه‌ای درباره پایان جنگ در یمن کار می‌کنند. مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته خواستار پایان درگیری‌ها در یمن شده بود.
انگلیس گفته آتش بس تنها زمانی به اجرا درخواهد آمد که توافقی سیاسی میان طرف‌های درگیر در یمن حاصل شود. گریفیتس قرار است 16 نوامبر (25 آبان) گزارشی درباره یمن در شورای امنیت ارائه دهد.
سایر اخبار این روزنامه
بیانیه مشترک اتحادیه اروپا در واکنش به از سر گیری تمامی تحریم‌های آمریکا علیه ایران از شرکت‌های اروپایی دارای روابط و معاملات تجاری مشروع با تهران حفاظت می‌کنیم با ارسال نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل ایران خواستار مقابله جهانی با تحریم‌های یکجانبه آمریکا شد دکتر ظریف در مجلس اعلام کرد آمریکا مجبور شد از ادعاهایش در مورد تحریم ایران عقب‌نشینی کند یونیسف: یمن به جهنمی برای کودکان تبدیل شده است رئیس‌جمهور در دیدار معاونین و مدیران وزارت امور اقتصادی و دارایی: ترامپ را هم مثل صدام شکست می دهیم واکنش اخلاق مدارانه حضرت آیت‌الله شبیری زنجانی به نامه آیت‌الله محمد یزدی بسته‌های حمایتی شکاف میان درآمد و هزینه را پر می‌کند؟ دهن‌کجی دلارهای میدان فردوسی به تحریم‌های ترامپ وزیر اقتصاد: ابزار‌های کافی را برای عبور از شرایط فعلی داریم تهران، شهر همزیستی ادیان مروری بر تاریخچه چهارراه ادیان تهران و زندگی مردم یک محله با ادیان مختلف زلزله سیاسی در دربار سعودی وزیر امور خارجه: لازمه گفتگو با آمریکا اتخاذ رویکرد جدید از جانب واشنگتن است در نخستین روز برگزاری رزمایش ولایت 97 سامانه موشکی «تلاش» 3 هدف هوایی را زد در دیدار مدیرکل اروپای وزارت خارجه با سفرای اروپایی مطرح شد ایران برای مقابله با تروریسم آمادگی کامل دارد