دکتر ظریف در مجلس اعلام کرد آمریکا مجبور شد از ادعاهایش در مورد تحریم ایران عقب‌نشینی کند

بخش خبری: وزیر امورخارجه کشورمان درجلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمریکا میخواست فروش نفت ایران را به صفر برساند، گفت:آمریکاییها مجبورشدند از ادعاهایشان عقب نشینی کنند.
دکتر محمدجواد ظریف که برای پاسخ به سوالات حسینعلی حاجی‌دلیگانی وجمعی دیگری از نمایندگان درباره‌ ردیابی اموال بابک زنجانی در خارج از کشور، امضای اسنادی بعد از برجام و این که چرا در مذاکرات، زور ایران به آمریکایی‌ها نرسیده است؟ به مجلس آمده بود، اظهار کرد: سوال اول در مورد حمایت وزارت خارجه از تلاش‌های جمهوری اسلامی برای استرداد اموال بابک زنجانی به کشور بود که در این موضوع نقش وزارت خارجه نقش حمایتی است ما موظفیم اقدامات دستگاه قضایی را پیگیری کنیم و درخواست‌هایی که دستگاههای مختلف برای تخلفات صورت گرفته داشتند را دنبال کنیم که وزارت خارجه این کار را انجام داده و درخواستی نبوده که پیگیری نکرده باشد.
ظریف عنوان کرد: درخواستی نبوده که ما دنبال نکرده باشیم برای این کار دهها ملاقات تنظیم شد اما برای این که اقدامی ازسوی وزارت امور خارجه شده باشد باید یک توافق نامه معاضدت قضایی با کشور طرف مقابل انجام گیرد، یا حکمی یا شرایط خاصی باشد که وزارت خارجه بتواند آن را دنبال کند.
وی یادآور شد: ولی چنین موضوعی به وزارت خارجه ابلاغ نشده است. اما این وزارتخانه تلاش‌های زیادی در این راستا انجام داده است. برای مثال ملاقاتهایی که سفیران ما در مالزی و تاجیکستان و کشورهای دیگر داشته‌اند.


وی گفت: اما این واقعیت کماکان وجود دارد که وزارت امور خارجه در این موارد مسئول پیگیری و تسهیل انجام کار است و اقدام با دستگاه ذیربط قضایی است.
ظریف در ادامه ضمن تشکر از حاجی دلیگانی برای نگرانی در زمینه حقوق و اموال مملکت، گفت: ما هم در نگرانی برای اموال و حقوق مملکت اندازه شما نگرانی داریم.
وزیر امور خارجه افزود: وضع اقدامات بابک زنجانی به دلیل شرایط آن زمان اقدامات شفاف نبوده است و اقداماتی بوده است که باید از مسیرهای اطلاعاتی پیگیری می‌شده که ما این کار را انجام دادیم، آنچه که به ما اطلاع داده شد، شناسایی شد، تمامی حساب‌ها صوری بود.
وی ادامه داد: نمایندگان وزارت نفت هم به مالزی و هم به تاجیکستان رفتند، افراد شناسایی شدند و همه آن حساب‌ها و افراد صوری بودند.
ظریف گفت: این شرایط به دلیل مشکلات بود، نمی‌خواهم بگویم به دلیل اشتباهات دوره گذشته، به دلیل مشکلات ناشی از تحریم که متاسفانه تحریم شرایطی را ایجاد می‌کند که شفافیت نابود می‌شود و سوء استفاده و رانت فراهم می‌شود که این وضعیت پیش آمد.
وی افزود: وزارت خارجه در حد توان اقدامات را انجام داد. نمی‌دانم چرا همکاران من نامه‌های تشکر قوه قضاییه را به شما نداده‌اند. حتما یک کم کاری صورت گرفته است، اما نامه‌های تشکر وجود دارد.
وزیرخارجه تاکید کرد: هرچه از ما خواستند ما انجام دادیم. نه یک دستگاه اطلاعاتی هستیم و نه یک دستگاه قضایی، ما دستگاه سیاست خارجی هستیم و درحوزه ماموریت خودمان هرچه باید انجام میدادیم، انجام دادیم.
وی یادآور شد: کسانی که در داخل مسئول این کار بودند را با کسانی که در کشورهای خارجی مسئول این کار بودند، ارتباط دادیم، برای آنها ملاقات فراهم و کارشان را پیگیری کردیم.
ظریف با تاکید بر این که بیش از این در حوزه صلاحیت وزارت خارجه نیست و این وزارت خارجه نمی‌تواند پول یک نفر را از بانک خارج کند، گفت: دوستان من که این کار را دنبال کردند به من گزارش دادند، حتی همکاران خودتان در مجلس نیز اعلام کردند که بانک مورد نظر در مالزی صوری بوده و وجود خارجی نداشته است و اطلاعات من هم همین است.
وزیر امور خارجه افزود: اکثر معاملات بابک زنجانی در داخل انجام شده و یکی از بانک‌های داخلی معاملات او را انجام می‌داده و بقیه کارها را آن بانک داخلی با واسطه‌های خود دنبال کرده است.
وی ادامه داد: همه مراکزی که بابک زنجانی در خارج از کشور معرفی کرده است، فاقد مستندات بوده است. در تاجیکستان هم به همین ترتیب بوده است. اینها نکاتی است که یکی از همکاران خودتان که در این زمینه فعال بوده و پیگیری کرده که در واقع خواسته‌های وزارت نفت بوده را امروز به من داده‌اند.
محمدجواد ظریف» در پاسخ به سوال‌های دوم حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر در مورد این که براساس چه مجوز قانونی بعد از اجرایی شدن برجام توافق محرمانه با نماینده آمریکا امضا شد و آیا مردم و مجلس نامحرم بودند؟ این مطلب را بیان کرد.
وی گفت: مذاکره این نیست که تمام خواسته هایتان را به طرف مقابل دیکته کنید و آن طرف هم خواسته‌های شما را اجابت کند و همه چیز به وفق مرادتان باشد بلکه مذاکره رسیدن به توافق و توازنی است که براساس آن بتواند درخواست هایتان را حفظ کند.
وزیر امور خارجه در مورد امضای اسنادی بعد از برجام که در این سوال مطرح شد، اظهارداشت: هر سندی که امضا شده در معرض دید عموم قرار گرفته است که آن را می‌توانید در سایت وزارت خارجه یا اروپایی‌ها یا محافل خبری مشاهده کنید.
ظریف تصریح کرد: من به صورت دقیق می‌گویم سندی بعد از برجام علاوه بر برجام امضا نشده است، چند توافق برای اجرای برخی مواد فنی برجام در حوزه انرژی هسته‌ای انجام شده که آن سندها در معرض دید عموم قرار گرفته و براساس نظر کارشناسان هسته‌ای ما که مسئول آن توافق‌ها بودند در جهت منافع ملی کشور بوده است.
وی در پاسخ به این بخش از سوال حاجی دلیگانی که در مذاکرات برجام که زورتان به طرف‌های مقابل نرسید، چرا به مردم گزارش ندادید، خاطرنشان کرد: همانطور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم بیان کردم برجام حاصل یک توافق چند جانبه است.
رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: در توافق چندجانبه هیچ طرفی نمی‌تواند تمام خواسته‌هایش را بگیرد، آمریکایی‌ها وقتی وارد توافق هسته‌ای شدند، می‌خواستند برنامه هسته‌ای ایران متوقف شود و فردو نه تنها تعطیل شود بلکه درش را گل بگیرند.
ظریف یادآور شد: آنها می‌خواستند رآکتور آب سنگین اراک و مرکز تولید آب سنگین در اراک بسته شود، می‌خواستند ایران فقط روی سانتریفیوژ IR1 تحقیق و توسعه داشته باشد، می‌خواستند موضوع موشکی را به بحث هسته‌ای اضافه کنند.
وی ادامه داد: آنها دهها خواست دیگر داشتند اما به خواسته هایشان نرسیدند، آنها هم زورشان نرسید مذاکره در واقع این نیست که شما بروید و تمام خواسته هایتان را به طرف مقابل دیکته کنید و آن طرف هم خواسته‌های شما را اجابت کند و همه چیز به وفق مراد شما باشد، بلکه مذاکره رسیدن به توافق و توازنی است که براساس آن بتواند خواسته‌های شما را حفظ کند.
ظریف یادآور شد: امروز به لطف خدا می‌بینیم برجام آنقدر در جهت تامین منافع ملت ما بوده که آمریکا با افتضاح از آن خارج شده، امروز اگر تمام اخبار دنیا را نگاه کنید می‌بینید امریکا مجبور شده از ادعاهای خود عقب نشینی کند. آنها سر و صدای فراوانی کردند و می‌گفتند که امروز قرار است فروش نفت ایران را به صفر برسانیم. خودشان امروز بیانیه دادند که تا 6 ماه دیگر فرصت دارید.
وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها می‌خواستند دنیا را علیه ایران تحریک کنند، در دنیا علیه ایران اجماع ایجاد کنند، ما انواع دروغ پردازی‌ها را در روزهای گذشته دیدیدم ولی برجام آنچنان از استحکامی برخوردار بود که هنوز همه به آن تاکید می‌کنند و هنوز برجام منافع جمهوری اسلامی ایران را حفظ می‌کند.
ظریف افزود: آمریکایی‌ها بدعهدی کردند و از روز اول هم هیچ کس به آنها اعتماد نداشت، اما مذاکره بحث رسیدن به یک تفاهمی است مبنی بر اینکه بتواند برای همه طرف‌ها قابل قبول باشد.
وزیر امور خارجه گفت: امروز ببینید چه کسی از برجام خارج شده است و این به آن معناست که آنها زورشان نرسیده بود. آنها بعد از یک سال و نیم تلاش هنوز هم نمی‌توانند برجام را تضعیف کنند و خواسته هایشان از برجام را بگیرند.
وی در ادامه اضافه کرد: من از برادران و خواهران گرامی خواهش می‌کنم در شرایطی که دنیا، قدرت دیپلماسی ایران را پذیرفته، نباید مبتنی بر این تصور که در یک مذاکره هر چه که می‌خواهیم طرف مخالف باید دستش را بالا ببرد و بپذیرد، بگوییم به خواسته‌های خود نرسیده ایم، هیچ وقت این طور در هیچ مذاکره‌ای به همه خواسته‌های خود نمی‌رسیدیم.
وزیر امور خارجه بیان کرد: اگر قرار باشد یک نفر در مذاکره‌ای به همه خواسته‌هایش برسد دیگر قرار نیست که مذاکره‌ای باشد، روی کاغذ خواسته هایتان را می‌نویسید و به طرف مقابل ابلاغ می‌کنید و طرف مقابل هم می‌گوید چشم من اجرا کردم. مگر آمریکا توانست چنین کاری با ایران بکند که ما چنین توقعی از آنها داریم که آنها همه خواسته‌های ما را بپذیرند.
وزیر امور خارجه ادامه داد: آن زمان صریح به مردم اعلام کردم برجام آن چیزی بوده که ما می‌توانستیم بگیریم و بیشتر از آن قابل گرفتن نبوده است، هنوز هم با کمال افتخار می‌گویم آنچه در برجام با توجه به حمایت‌های رهبر معظم انقلاب و دستورات ایشان، مقاومت مردم ایران و با استفاده از همه امکانات گرفته شد، بهترین توافقی بود که امکان آن وجود داشت.
ظریف اظهار داشت: ممکن است آرزوی دیگری داشته باشیم البته بنده خودم هم آرزوهای بالاتری داشتم، اما تا آنجا که امکان داشت این اقدام را انجام دادیم.
وی تاکید کرد: امیدواریم با تلاش، همدلی، همفکری در این شرایط حساس با استفاده از داده هایمان کشور را پیش ببریم. وزیر امور خارجه بیان کرد: در چند ماه گذشته ما توفیقات زیادی داشتیم که از میان آنها می‌توان به رای دیوان بین‌المللی دادگستری، تصمیمات اتحادیه اروپا، فضاحت امریکا در شورای امنیت اشاره کرد که نشان دهنده این است که ایران به لطف خدا در سطح دیپلماسی در صحنه بین الملل مولفق ظاهر شده است.
وی خطاب به حاجی دلیگانی افزود: ما دستگاهی نیستیم که سرخود عمل کنیم، اولا که این مذاکرات، مذاکرات در حوزه هسته‌ای است. ماه‌ها این مذاکرات ادامه داشته است نه این که دوستان ما در فرانکفورت نشسته و این نتیجه گیری را انجام داده‌اند.
رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: این مذاکرات در هیات نظارت، دبیرخانه شورای امنیت گزارش شده است و در این دبیرخانه بررسی شده است. زیر و بالا شده است بنابراین آنچه که انجام شده است براساس یک تصمیم جمعی بوده است با توجه به این که قرائت‌ها از آن دو بند متفاوت بوده است.
ظریف گفت: بله، قرائت اولیه سازمان انرژی اتمی ما مثل قرائت شما بوده است اما بندهای بعدی همان توافقات بوده است. به عنوان مثال در 130 تن آب سنگین که می‌گوید جمهوری اسلامی باید مازاد بر آن را برای فروش عرضه کند در بند بعد تاکید می‌کند که در ایران نباید بیش از 130 تن باشد یعنی وضعیت به این سیاه و سفیدی که شما می‌گویید نیست.
وی افزود: ما استدلالی داشتیم طرف مقابل هم استدلالی داشت که فقط هم در این سه مورد نبود و در موارد متعدد بود، شما خاطرتان نیست زمانی که ما IR8 را شروع به آزمایش کردیم غوغایی به پا شد، گفتند این IR8 جزو توافق نبوده است. امروز IR8 ما نه تنها آزمایش می‌شود بلکه به آن گاز هم تزریق شده است.
ظریف ادامه داد: در موارد متعددی در برداشت از توافقات در برجام اختلاف نظر بود که این اختلاف نظرها هم مشخص است که بعد از برجام اتفاق می‌افتد. به خاطر این که وقتی برجام را توافق کردیم روی مواردی توافق کردیم که بعد از آن اختلاف نظر پیش آمد، همچنان که بعضی از توافقات ژنو هم اختلاف نظر پیش آمد.
رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: اصلا کمیسیون مشترک برای چه تشکیل شده است، برای این که این اختلاف نظرها به آنجا می‌رود بحث می‌شود و به نتیجه می‌رسند و نتیجه را اعلام می‌کنند.
وی ادامه داد: آنچه که گفتید که نه شورای امنیت و نه هیات نظارت خبر داشته است، درست نیست چرا که هم شورای امنیت و هم هیات نظارت خبر داشته است، مگر ما می‌توانیم در این کشور کاری را انجام دهیم که گزارش ندهیم.
ظریف خطاب به دلیگانی یادآور شد: شما در اینجا یک صحبتی را که مربوط به سوال نبود در پرانتز در مورد نامه‌ای آقای طیب نیا وزیر وقت اقتصاد و دارایی که امضا کردند مطرح کردید، که اگر آن نامه را دقت کرده باشید در آن نامه وی یک جمله نوشتند که براساس مقررات قانون اساسی یعنی اگر قرار شد ما تعهد جدیدی را برای کشور بپذیریم، قراردادی امضا کنیم یا کنوانسیونی بپذیریم، مقررات جدیدی وضع کنیم آنها را به مجلس بیاوریم، همچنان که ما اکنون چهار لایحه در مجلس داریم که یکی تصویب شده است و منتظر سه تای دیگر آن هستیم همه از آن موارد است.
رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: طبق قانون اساسی اینجاها نیازمند گرفتن مجوز از مجلس بود که آوردیم به مجلس شورای اسلامی، در بعضی موارد آقای دکتر طیب نیا بعد از این که در شورای عالی پولشویی موافقت گرفتند که در اینجا نیاز نیست که من از آن دفاع کنم اما خدای ما حاضر است و آقای دکتر طیب نیا طبق مقررات عمل کردند.
وی افزود: آقای دکتر طیب نیا بردند شورای عالی پولشویی و از آنجا مصوبه گرفتند و براساس مصوبه عمل کردند و به درخواست وزارت خارجه این جمله را اضافه کردند که براساس قانون اساسی آن اضافه که کردند تمام مشکلات ما را حل کرد.
ظریف ادامه داد: آن نامه‌ای هم که بنده به آقای سیف و طیب نیا خدمت رهبری نوشتیم همین را توضیح دادیم که چگونه این مراحل انجام شد بنابراین این طور نیست که ما چیزی را پنهان کرده باشیم یا خواسته باشیم مجلس را دور بزنیم، مجلس در راس امور است و باید تصویب کند همچنان که دو سال است برای تصویب این چهار لایحه در خدمت شما هستیم،‌ مگر غیر از این است.
وزیرامورخارجه یادآور شد: علیرغم این که اعتقاد داریم دوسال وقت کشور گرفته شده است اما این دوسال را خدمت شما بودیم که تمام این مراحل طی شود برای این که این لوایح براساس مقررات قانونی اجرا شود.
ظریف با تاکید برا این که ما متعهد به قانون هستیم و اجازه ندادیم خلاف قانون کاری انجام شود گفت: تقاضا می‌کنم کاری نکنیم که این اعتمادی که بین مردم و حاکمیت است خدشه‌دار شود. حاکمیت متعهد به قانون است. حاکمیت چه دولت چه نظام و چه بقیه جاهای حاکمیت متعهد به قانون هستند. مردم ما بدانند کسی در این کشور خلاف قانون کاری انجام نمی‌دهد که اگر انجام دهد باید محاکمه شود چرا که نمی‌شود کشور بدون قانون اداره شود.
وزیر خارجه با تاکید بر اینکه برجام از نظر دنیا پیروزی دیپلماسی ایران بود، گفت: ما آنقدر مطالبه گری کردیم که رهبری هم در راس نظام این مطالبه گری را با صدای رسا مطرح کردند، اما رهبر معظم انقلاب همزمان گفتند مذاکره کنندگان امین هستند، نگفتند که مذاکره کنندگان مخفی کاری می‌کنند. بارها به شما فرمودند من چیزهایی را می‌دانم و خبرهایی را دارم و جزییات را از مذاکرات می‌دانم که شما نمی‌دانید؟
ظریف افزود: ریز مطالب را خدمت ایشان عرض کردیم، اینطور نیست که ما خواسته باشیم خلاف منویات رهبری کاری کنیم. واقعیت امر این است که برجام علیرغم همه بدعهدی‌های آمریکا و قلدری‌های آنها امروز ملاک شکست آمریکایی‌ها در دنیا شده است.
وزیر امورخارجه یادآور شد: متحدان آمریکا امروز حساب وی‍ژه‌ای درست می‌کنند، اعلام می‌کنند که نمی‌خواهیم زیر بار آمریکا برویم که می‌توانند یا نمی‌توانند این واقعیتی نیست که دیپلماسی بتواند آن را عوض کند.
ظریف تاکید کرد: من نمی‌توانم میزان توان اقتصادی آمریکا و میزان تاثیر‌گذاری را بر اقتصاد جهانی تغییر بدهم، همچنان که روسیه هم نمی‌تواند، چین هم نمی‌تواند این کار را بکند.
وزیر امورخارجه ادامه داد: اما این را دیپلماسی شما توانسته فراهم کند که نزدیک‌ترین متحدان آمریکا به این کشور فشار می‌آورند، آمریکایی‌ها می‌خواستند 13 آبان صادرات نفت کشورمان را به صفر برسانند که نزدیک‌ترین متحدان به آمریکا که برای حیات و مواد نیازمند این کشور هستند در مقابل آمریکا ایستادند و نگذاشتند که این اتفاق بیفتد.
وی با تاکید بر این که در گذشته چه زمانی این اتفاق افتاده است، گفت: شما این را به عنوان پیروزی این ملت ببینید. دیروز که روز 13 آبان بود، روزی بود که مردم ما به آمریکا "نه" و استیلای این کشور "نه" گفتند، باید بپذیریم که آمریکا به دنیا استیلا ندارد.
ظریف افزود: بپذیریم که آمریکا نتوانسته از پس ما بر بیاید. چرا ما خودمان این طور وانمود می‌کنیم. شما می‌گویید ما پیش فروش کردیم، مگر به حرف‌های ترامپ گوش نکردید می‌گوید شما همه پول‌های ایران را دادید، حق ایران را به رسمیت شمردید، ‌موشک را از موضوع حذف کردید، به جای آن برای ما چه گرفتید.
وزیر خارجه ادامه داد: وقتی آقای ترامپ می‌گوید ما 7 تریلیون دلار در منطقه خرج کردیم و شکست خوردیم، همه ما به آقای ترامپ می‌گوییم خودش گفت، اما وقتی آقای ترامپ می‌گوید آقای ظریف سر کری را کلاه گذاشت چرا نمی‌پذیرید. چه فرقی بین این دو حرف وجود دارد. چرا افتخارات ملت را به ننگ و لذت تبدیل می‌کنیم. این ملت ما عزیز است. این ملت ما ملت بزرگی است.
وی گفت: همانطور که به ترامپ استناد می‌کنیم که 7 تریلیون دلار در منطقه خرج کرد و به زیان خودش تمام شد به همان ترامپ استناد بکنیم که می‌گوید بزرگترین کلاه در تاریخ آمریکا سر این کشور به خاطر برجام رفت. چرا یکی درست است و یکی دیگر نادرست است؟ چرا یکی را می‌پذیریم، یکی را نمی‌پذیریم؟
ظریف افزود: بپذیریم این ملت بزرگ است، در میدان دیپلماسی بزرگ است، ملت را باور کنید نه من را،‌ ما به این ملت افتخار می‌کنیم. ما به پشت گرمی این ملت مذاکره کردیم و به پشت گرمی ملت در برابر آمریکا ایستادیم و باز هم خواهیم ایستاد و نشان خواهیم داد که طرح‌های آمریکا به جایی نمی‌رسد.
وزیر خارجه با بیان این که امروز روز شروع یک روند جهانی است، گفت: من با اطلاع خدمت شما بگویم، ‌امروز روزی است که تسلط دلار روند سراشیبی را طی می‌کند. آمریکایی‌ها با سوء‌استفاده و زیاده روی در استفاده از دلار شروع روندی را کلید زدند که در نهایت به ضرر آمریکا تمام خواهد شد.
وی یادآور شد: در گذشته این اتفاقات نمی‌افتاد، بپذیریم که مردم ما با حضورشان در مراسم 13 آبان که همه ما باید قدردان آنها باشیم، نشان دادند که مردم با نظام هستند و تبلیغات آمریکا و تبلیغات گروه‌های ضد انقلاب بی‌تاثیر است. بیاییم این اقتدار نظام، مردم و رهبری را زیر سوال نبریم.
* نمایندگان مجلس از پاسخ ظریف قانع شدند
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در پایان از پاسخ وزیر خارجه در خصوص سه سوال در زمینه ردیابی اموال بابک زنجانی در خارج از کشور و عدم ارائه گزارش به مجلس در خصوص برجام و امضای توافق محرمانه با نماینده آمریکا قانع شدند.
* گزارش کمیسیون صنایع درمورد توقف ثبت سفارشات خودرو به قوه قضاییه رفت
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد موضوع توقف ثبت سفارشات خودرو و افزایش تعرفه واردات خودرو را به قوه قضاییه ارجاع دادند.
ولی ملکی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن در این جلسه گزارش این کمیسیون در خصوص موضوع توقف ثبت سفارشات خودرو و افزایش تعرفه واردات خودرو را قرائت کرد.
در این گزارش آمده است: به دنبال اتفاقات و سیر حوادثی که در موضوع واردات خودرو، ثبت سفارشات و اعمال تعرفه‌های جدید از دی 1395 تا دی ماه 1396 به وقوع پیوست و تاثیرات شگرفی هم در بازار خودرو (قیمت خودروهای خارجی و داخلی) و نیز در بازار ارز گذاشته و بی‌انضباطی و تخلفات گسترده‌ای را به دنبال داشت، تقاضای بررسی موضوع براساس ماده 236 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی hcs,dجمعی از نمایندگان و کمیسیون‌های "صنایع و معادن" "ویژه حمایت از تولید ملی و اصل 44" به تصویب هیات ‌رئیسه مجلس رسیده و جهت رسیدگی مشترک به این دو کمیسیون ارجاع شد.
در این گزارش آمده است: در بررسی‌های انجام شده مشخص شد که حداقل تعداد 6 هزار و 481 دستگاه خودروی خارجی به اذعان وزارت صنعت، معدن و تجارت از تاریخ24 تیر 96 لغایت 9 دی سال گذشته در زمان توقف ثبت سفارش به روش‌های غیر قانونی ثبت سفارش شده‌اند که لازم است پیگیری جدی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، وزارت اطلاعات، سازمان تعزیرات حکومتی و گمرک به عمل آمده و ضمن معرفی متخلفین به دستگاه قضایی، افکار عمومی در جریان این پیگیری و اعاده سودهای نامشروع و غیرقانونی برخی افراد قرار گیرند و مقصرین در هر دستگاهی معرفی و با پایمال کنندگان حقوق ملت، برخورد لازم به استناد ماده (1) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و ماده (13) قانون مبارزه با جرایم رایانه‌ای و ماده (543) کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) صورت پذیرد، چون موارد مذکور، از مصادیق تخلف در قوانین فوق‌الذکر است.
در بخش دیگری از این گزارش تاکید شده است: وجود ایرادات در سامانه مهم ثبت سفارش و عدم کنترل صحیح این سامانه و اعلام عدم اطلاع ازسوی وزارت صنعت، معدن و تجارت پذیرفته نیست و نیز با توجه به نحوه صدور دستورالعمل‌های مکرر ضروری است برای ایجاد ثبات در بازار و جلوگیری از هرگونه شائبه، وزارت صنعت، معدن و تجارت در اسرع وقت نسبت به بالابردن ضریب ایمنی سامانه ثبت سفارش و شناسایی عوامل پشت پرده واردشوندگان به سامانه اقدام جدی نماید و تا تعیین تکلیف رسیدگی قانون در بند الف، از شماره‌گذاری این خودروها، نقل و انتقال و ثبت در دفاتر رسمی خودداری کند.
براساس این گزارش، عدم امکان اجازه ثبت سفارش از اسفندماه 1396 تا کنون، تصویب طرح افزایش اخذ مالیات از واردکنندگان براساس مصوبه مجلس، سوء استفاده از آشفتگی بازار توسط کسانی‌که خودروی خارجی در حد انبوه وارد کرده بودند و نیز افرادی‌که قریب به 17 هزار دستگاه خودرو در گمرک دپو کرده بودند، موجب التهاب بازار و افزایش قیمت خودروهای وارداتی و به تبع آن موجب افزایش قیمت خودروهایی که به صورت C.K.D و S.K.D (قطعات و مجموعه‌های منفصله) وارد و در ایران مونتاژ می‌شوند، گردیده است.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: بنابراین ضرورت دارد واردات خودرو فقط از طریق نمایندگان رسمی و اشخاصی‌که زیرساخت لازم برای ارائه خدمات پس از فروش را دارند، انجام شود. همچنین با توجه به فشار تحریم‌های آمریکا بر صنعت خودروی کشور پیشنهاد می‌شود طرح ساماندهی بازار خودرو پس از طی دوره مسکوتی 6 ماهه، با رویکرد حمایت از تولید ملی و کاهش فشارهای بین‌المللی بر صنعت خودرو بصورت کاملاً کارشناسی بازنگری گردد.
این کمسیون در گزارش خود یادآور شد: لازم است با توجه به تنوع خودروهای هیبریدی براساس نوع سوخت در چند گروه و نیز حجم اندک نیم درصدی خودروهای هیبریدی از کل خودروهای وارداتی و در نتیجه تاثیر اندک آنها در کاهش آلایندگی، موضوع افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی در شرایط ارزی فعلی مورد بررسی مجدد و کارشناسانه قرار گیرد.
در بخش دیگری از این گزارش تصریح شده است: به هم خوردن تعادل در واردات خودرو ضمن تحمیل هزینه زیاد برای خریداران و تورم در بازار خودرو، جریان اسقاط و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را با چالش جدی مواجه ساخته است بطوریکه در حدود 200 مرکز اسقاط خودرو با 6000 پرسنل اینک با 10 درصد ظرفیت فعالیت دارند و اغلب موجب بیکاری کارگران و عدم پرداخت چندین ماهه حقوق و مزایای آنها شده و همچنین با توقف مراکز اسقاط، آلودگی هوای کلان شهرها بیش از پیش خطرآفرین خواهد بود. لذا لازم است در اسرع وقت نسبت به اجرایی کردن برنامه اسقاط خودرو و فعال کردن مراکز اسقاطی اقدام لازم به عمل آید. در این راستا خودروسازان داخلی نیز همکاری لازم را به عمل آورند.
کمیسیون صنایع و معادن در گزارش خود پیشنهاد کرد: وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و کشور نیز نسبت به اجرایی کردن مفاد تبصره 2 ماده 8 قانون هوای پاک اقدام کنند. لذا توقف یا اخلال در روند اسقاط و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و ابطال مصوبات هیات وزیران توسط وزارت صمت از مصادیق بارز تخلف و استنکاف از اجرای قانون محسوب می‌گردد و عدم اجرای تکالیف قانونی مذکور، مصداق تخلفات در ماده 236 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی است.
در این گزارش کمیسیون صنایع و معادن یادآور شد: در آخرین روزهای تهیه این گزارش، بخشنامه جدید دولت مبنی بر توقف واردات خودروهای خارجی به منظور ساماندهی بازار ارز، صادر شد که مجال پرداختن آن در این گزارش نیست و تاثیرات آن در گزارش دیگری بررسی خواهد شد و نیز طبق دستور ریاست جمهوری، وزیر صنعت، معدن و تجارت مسئول رسیدگی به این تخلفات و معرفی متخلفین به قوه قضاییه شده است.
* سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح تشکیل می‌شود
نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین در مصوبه‌ای به تشکیل سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح رای دادند.
نمایندگان با 156 رای موافق، 8 رای مخالف و 5 رای ممتنع از مجموع 195 نماینده حاضر با کلیات لایحه تشکیل سازمان صنایع دریای نیروهای مسلح موافقت کردند.
*لایحه صندوق مکانیزه فروش با اولویت بررسی می‌شود
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه موافقت کردند که لایحه صندوق مکانیزه فروش با اولویت در مجلس بررسی شود.
در جلسه علنی دیروز مجلس، نمایندگان با 147 رای موافق، 18 رای مخالف و 5 رای ممتنع از مجموع 211 نماینده موافقت کردند تا لایحه نحوه استفاده، نگهداری و نظارت بر پایانه فروشگاهی (صندوق مکانیزه فروش) با اولویت در مجلس بررسی شود.
سایر اخبار این روزنامه
بیانیه مشترک اتحادیه اروپا در واکنش به از سر گیری تمامی تحریم‌های آمریکا علیه ایران از شرکت‌های اروپایی دارای روابط و معاملات تجاری مشروع با تهران حفاظت می‌کنیم با ارسال نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل ایران خواستار مقابله جهانی با تحریم‌های یکجانبه آمریکا شد دکتر ظریف در مجلس اعلام کرد آمریکا مجبور شد از ادعاهایش در مورد تحریم ایران عقب‌نشینی کند یونیسف: یمن به جهنمی برای کودکان تبدیل شده است رئیس‌جمهور در دیدار معاونین و مدیران وزارت امور اقتصادی و دارایی: ترامپ را هم مثل صدام شکست می دهیم واکنش اخلاق مدارانه حضرت آیت‌الله شبیری زنجانی به نامه آیت‌الله محمد یزدی بسته‌های حمایتی شکاف میان درآمد و هزینه را پر می‌کند؟ دهن‌کجی دلارهای میدان فردوسی به تحریم‌های ترامپ وزیر اقتصاد: ابزار‌های کافی را برای عبور از شرایط فعلی داریم تهران، شهر همزیستی ادیان مروری بر تاریخچه چهارراه ادیان تهران و زندگی مردم یک محله با ادیان مختلف زلزله سیاسی در دربار سعودی وزیر امور خارجه: لازمه گفتگو با آمریکا اتخاذ رویکرد جدید از جانب واشنگتن است در نخستین روز برگزاری رزمایش ولایت 97 سامانه موشکی «تلاش» 3 هدف هوایی را زد در دیدار مدیرکل اروپای وزارت خارجه با سفرای اروپایی مطرح شد ایران برای مقابله با تروریسم آمادگی کامل دارد