افزایش مهلت تسویه خریداران نفت در بورس

بورس انرژی در آستانه سومین نوبت عرضه محموله نفت‌خام سبک ایران در یکشنبه هفته آینده اطلاعیه عرضه جدیدی را با تغییراتی نسبت به قبل منتشر کرده است. به گزارش فارس، پس از معامله موفقیت‌آمیز محموله 280 هزار بشکه‌ای نفت‌خام سبک ایران در رینگ بین‌الملل بورس انرژی هفته آینده نیز محموله دیگری از مجموع یک میلیون بشکه‌ای نفت‌خام عرضه شده از سوی شرکت ملی نفت ایران روانه میز فروش این بازار می‌شود. بر اساس اطلاعات دریافتی، شرکت ملی نفت ایران از طریق شرکت کارگزاری خبرگان سهام تعداد 700 هزار بشکه نفت‌خام سبک به قیمت پایه 29/76 دلار و با نرخ سنا مطابق با پرمیموم دلاری مکانیسم مصوب هیات مدیره بورس انرژی در ساعت 14 و 30 دقیقه روز یکشنبه 20 آبان‌ماه 1397 در رینگ بین‌الملل بورس انرژی عرضه خواهد کرد. بر اساس اطلاعیه اول عرضه نفت‌خام، قیمت پایه اعلام شده برای هر بشکه از نفت‌خام سبک ایران 15/79 دلار عنوان شده بود. در حالی اطلاعیه عرضه جدید نفت‌خام منتشر شده که کارگزار عرضه‌کننده این محموله، احتمال تغییرات بیشتر در این اطلاعیه را محتمل دانسته و گفته است: «مهلت تسویه 50 روزه خریدار برای تسویه بخش ارزی به 60 روز افزایش یافته است.»
محل تحویل
بر اساس این گزارش، محل تحویل 700 هزار بشکه نفت‌خام سبک ایران، فوب جزیره خارک و یا عملیات کشتی به کشتی (STS) عنوان شده است. حداقل حجم قابل خرید (LOT )یا واحد پایه تخصیص و همچنین حداقل خرید جهت کشف نرخ، معادل 35 هزار بشکه با نوسان عملیاتی (خطای مجازتحویل) 10 ±درصد در یک محموله تعیین شده است. بر اساس مفاد مندرج در اطلاعیه عرضه، خریداران می‌توانند با تجمیع قراردادهای خرید، نسبت به برداشت محموله‌های بزرگ‌تر اقدام کنند. نکته حائز اهمیت اینکه مقصد حمل و فروش نفت‌خام سبک خریداری شده آزاد و صادرات به تمام کشورها (جز سرزمین اشغالی فلسطین) مجاز است. صرفا متقاضیان خریدی می‌توانند نسبت به ارائه سفارش خرید اقدام کنند که قبل از زمان عرضه، معادل ریالی 10 درصد ارزش سفارش بر مبنای قیمت و شرایط مندرج در بخش (ب) اطلاعیه عرضه را به حساب اعلامی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز کنند. خرید توسط کلیه شرکت‌های داخلی و خارجی، فاقد محدودیت است و ارائه حداقل اطلاعات خریدار شامل شماره تلفن شرکت- نام و شماره تلفن نماینده خریدار- ایمیل رسمی- فکس - شماره ثبت- آدرس- کد اقتصادی - شناسه ملی و شماره فراگیر اشخاص حقوقی خارجی الزامی است. در شرایط شرکت در معامله نیز آمده است: متقاضیان شرکت در معامله، باید حداکثر تا دو ساعت قبل از شروع عرضه، معادل ریالی 10 درصد ارزش سفارش که به شرح زیر محاسبه می‌شود را به حساب اعلامی شرکت سمات واریز کنند. قیمت پایه هر بشکه نفت‌خام توسط شرکت ملی نفت ایران به ارز دلار اعلام می‌شود و برابر با متوسط قیمت برنت روزانه در 10 روز کاری بین‌المللی پیاپی منتهی به دو روز تقویمی قبل از انتشار اطلاعیه عرضه با لحاظ کردن اختلاف (دلتا) مندرج در OSP برای بازار مدیترانه در ماه متناظر با تاریخ انتشار اطلاعیه عرضه خواهد بود. بدیهی است متقاضیان باید در روز عرضه روی قیمت پایه مندرج در این بند رقابت کنند.
نرخ تسعیر ارز


نرخ تسعیر هر دلار جهت واریز پیش‌پرداخت معامله بر مبنای میانگین روزانه خرید و فروش اعلامی در سامانه سنا (اسکناس)، دو روز کاری قبل از تاریخ انتشار این اطلاعیه عرضه است. در صورت در دسترس نبودن سامانه سنا مرجع جایگزین متعاقبا اعلام خواهد شد. همچنین قیمت مندرج در بند 1/1 صرفاً برای پرداخت 10 درصد ریالی جهت شرکت در معامله بوده و قیمت نهایی برای فروش، برابر قیمت نهایی مندرج در صورت حساب موقت است. دوره تحویل کالا در بازه 20 آذرماه تا 20 دی ماه تعیین شده و خریدار حداکثر تا 10 روز تقویمی پس از تاریخ عرضه (انجام معامله) مهلت خواهد داشت کشتی خود که واجد کلیه شرایط و استانداردهای لازم به شرح GTC پیوست برای بارگیری و حمل محموله است، را به واحد عملیات نفت‌خام امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران معرفی کند. واحد مذکور ظرف 2 روز کاری پس از معرفی کشتی از سوی خریدار، نسبت به بررسی و در صورت مطابقت با شرایط فوق‌الذکر، تایید و نسبت به اعلام آن به خریدار اقدام خواهد کرد.
جزییات تغییرات
در صورت عدم تائید کشتی در مهلت مقرر دو روزه توسط شرکت ملی نفت ایران، خریدار حداکثر 10 روز تقویمی دیگر مهلت دارد نسبت به معرفی کشتی جایگزین اقدام نموده و متعاقباً، امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران ظرف دو روز کاری پس از معرفی کشتی از سوی خریدار، نسبت به بررسی و در صورت مطابقت با شرایط فوق‌الذکر، تایید و نسبت به اعلام آن به خریدار اقدام خواهد نمود. در صورت عدم معرفی کشتی در مهلت مقرر یا عدم تایید کشتی‌های معرفی شده در مهلت 10 روزه دوم، این موضوع به منزله عدم تمایل و یا عدم توانایی خریدار برای برداشت محموله تلقی شده و قرارداد با اعلام رسمی شرکت ملی نفت ایران به شرکت سمات فسخ خواهد شد و معادل 5 درصد ارزش کل معامله از محل 10 درصد پیش‌پرداخت خریدار، به شرکت ملی نفت ایران توسط شرکت سمات پرداخت خواهد شد و تمام کارمزدهای مصوب مطابق مقررات بورس بر‌عهده خریدار خواهد بود. پس از تایید کشتی معرفی شده خریدار، توسط واحد عملیات نفت‌خام امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، خریدار باید حداکثر تا 5 روز تقویمی پس از آن، دورهای 5 روزه جهت برداشت، متناظر با دوره تحویل اعلام شده در بند 1 این بخش را به همراه شماره قراردادهای خرید به واحد مذکور اعلام کند در صورت درخواست تجمیع قراردادهای خریداری شده دوره پنج روزه باید متناظر با دوره تحویل در اولین قرارداد باشد.
اعتراض وارد نیست
واحد عملیات نفت‌خام امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران حداکثر تا دو روز کاری، دوره سه روزه قطعی بارگیری را به خریدار اطلاع خواهد داد و خریدار حق هیچ‌گونه اعتراضی نسبت به دوره اعلامی نخواهد داشت. تحویل محموله معامله شده با ‌اندازه کمتر از 350 هزار بشکه، صرفا از طریق عملیات کشتی به کشتی (STS) و همچنین تعیین نحوه تحویل محموله‌های معامله شده با ‌اندازه بیشتر از 350 هزار بشکه از اسکله خارک یا از طریق عملیات کشتی به کشتی (STS) در اختیار شرکت ملی نفت ایران است. نحوه و شرایط جهت تحویل از طریق عملیات کشتی به کشتی (STS) در پیوست یک آورده شده است. همچنین کلیه هزینه‌ها و عوارض بندری از اسکله خارک به عهده خریدار است. گفتنی است‌ شیوه تسویه معامله به صورت شرایطی بوده، بابت 20 درصد ارزش معامله به صورت ریالی و 80 درصد ارزش معامله به صورت ارزی است که تسویه بخش ریالی به صورت نقدی و بخش ارزی به صورت اعتباری است. بر اساس مفاد مندرج در بند 1 بخش (ب)، معادل ریالی 10 درصد ارزش سفارش به صورت نقدی حداکثر تا دو ساعت قبل از شروع عرضه و مابقی تا 20 درصد صورتحساب موقت (بخش ریالی) بر اساس مفاد مندرج در بندهای 1/2 و 1/3 بخش (د) به صورت نقدی به حساب شرکت سمات واریز خواهد شد. خریدار موظف است همزمان با واریز بخش ریالی صورتحساب موقت، کارمزدهای مصوب طبق مقررات بورس را نیز به حساب اعلامی از سوی شرکت سمات واریز کند. در صورت تعلق سود بانکی به مبالغ ریالی واریزی توسط خریدار (طبق مقررات بانک) پس از تسویه نهایی ارزش کل معامله و کسر کارمزدها، سود متعلقه قابل پرداخت به خریدار خواهد بود.