«ابتکار» تحولات سیاسی ایالات متحده پیش از انتخابات کنگره را بررسی می‌کند آمریکا در برزخ ترامپ

محمدرضا ستاری
ترامپ اکنون برای انتخابات یک استراتژی واضح و مشخص دارد. او با تمرکز بر مساله مهاجرت و بازی کردن با دستاوردهای اقتصادی دولتش، دموکرات‌ها را به چالش می‌کشد. حتی دو روز قبل تصریح کرده بود که اگر دموکرات‌ها در انتخابات پیروز شوند، مردم شاهد ادامه سیاست‌های سوسیالیستی خواهند بود و در چنین شرایطی است که می‌توانم به شما بگویم: به ونزوئلا خوش آمدید!
انتخابات تعیین کننده کنگره آمریکا در حالی برگزار می‌شود که به گفته ناظران این انتخابات در واقع حکم نوعی رفراندوم در مورد سیاست‌های دولت ترامپ را دارد. در همین رابطه از یک سوی ماجرا طرفداران ترامپ او را تحسین می‌کنند و معتقدند که او باعث بازگشت اقتدار، کار و ثروت در جامعه آمریکایی شده است اما از سوی دیگر ماجرا، منتقدان ترامپ با انتقاد گسترده از او علاوه بر شخصیت فردی رئیس جمهوری، در مورد سیاست‌های سختگیرانه و مبهم دولت نیز ابراز نارضایتی شدید می‌کنند.
چندی قبل خبرگزاری رویترز با همکاری یکی از موسسات معتبر آمریکایی طی یک نظرسنجی، اعلام کرد که از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ جامعه آمریکایی به شدت دوقطبی و خشمگین شده است. این نظرسنجی می‌افزاید که در خانواده و در محافل دوستانه جدال و بگومگو به حدی میان طرفداران دولت و منتقدان او وجود دارد که در بسیاری از موارد شاهد قطع روابط خانوادگی و دوستی هستیم.


امیدواری سخت دموکرات‌ها
انتخابات کنگره آمریکا پیش از آنکه رسماً آغاز شود با یک امیدواری فزاینده برای دموکرات‌ها روبرو بوده است، به طوریکه اکثر نظرسنجی‌ها و همچنین تحلیل رفتار رای دهندگان نشان دهنده اقبال مضاعف آنها نسبت به گروه رقیب جمهوری‌خواهان است. اما از سوی دیگر، جمهوری‌خواهان نیز با دست بسته به میدان نیامده‌اند، چرا که کمپین‌های انتخاباتی آنها علاوه بر شور و شوق طرفداران، از یک اهرم کارساز به نام ملی‌گرایی و نیز پوپولیسم آن هم در میان جامعه آماری طبقات زیر متوسط، نواحی روستایی و همچنین مناطق کشاورزی آمریکا استفاده می‌کنند.
در همین راستا، ترامپ نیز وارد عمل شده و با رفتن به کمپین‌های انتخاباتی سعی دارد از این دو قطبی نهایت بهره‌برداری را صورت دهد. او در مورد مهاجرانی که در مرز مکزیک هستند می‌گوید که پاسخ سنگ‌پراکنی از سوی آنها گلوله خواهد بود. همچنین با نشان دادن ویدیو‌هایی در صفحات اجتماعی، مهاجران غیرقانونی را به تصویر می‌کشد و به مخاطبان و طرفدارنش می‌گوید، دموکرات‌ها این افراد را به کشور راه داده‌اند.
در چنین شرایطی است که تحلیل‌گران آمریکایی معتقدند در این انتخابات دیگر مسائلی همچون قوانین فدرال، مالیات، مسائل بهداشت و درمان مطرح نیست، بلکه پس از این فضا است که نحوه کنش‌گری و سیاست‌ورزی در آمریکا تعیین شده و در روندهای بین‌المللی حاکمیت یکجانبه‌گرایی تکلیفش به میزان زیادی مشخص خواهد شد.
بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز ترامپ اکنون برای انتخابات یک استراتژی واضح و مشخص دارد. او با تمرکز بر مساله مهاجرت و بازی کردن با دستاوردهای اقتصادی دولتش، دموکرات‌ها را به چالش می‌کشد. حتی دو روز قبل تصریح کرده بود که اگر دموکرات‌ها در انتخابات پیروز شوند، مردم شاهد ادامه سیاست‌های سوسیالیستی خواهند بود و در چنین شرایطی است که می‌توانم به شما بگویم: به ونزوئلا خوش آمدید! در همین رابطه، جمهوری‌‌خواهان و کاخ سفید تمرکز خود را علاوه بر مکان‌هایی که به طور سنتی تمایل به آنها دارند، بر روی مناطقی همچون، میسوری، ویرجینیا و اوهایو قرار داده و از این مناطق به عنوان برگ برنده خود یاد می‌کنند.
سایه شوک 2016 بر سر دموکرات‌ها
از سوی مقابل دموکرات‌ها که همراهی اقشار روشنفکر، دانشگاهی و رسانه‌ها را با خود دارند، در شرایطی به سر می‌برند که طبق اکثر نظرسنجی‌ها امکان پیروزی‌ و در اختیار گرفتن کنگره از سوی آنها بسیار محتمل است.
اما شرایط دیگری نیز برای آنها وجود دارد؛ جایی که به نظر تحلیل‌گران ممکن است مانند انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 به عنوان پاشنه آشیل آنها قلمداد شود.
این تحلیل‌گران هشدار می‌دهند، در فضاهایی که امکان پیروزی یک جناح و نامزد وجود دارد، طرفداران آنها ممکن است با خیال راحت روز رای‌گیری را در خانه بمانند و ناگهان مانند انتخابات ریاست جمهوری، چشم باز کرده و با حیرت مشاهده کنند که شخصی مانند ترامپ از صندوق رای بیرون آمده است.
در همین راستا است که در خصوص انتخابات آمریکا و اینکه نتیجه آن چه تاثیری می‌تواند در داخل و خارج از این کشور داشته باشد، توجه به چند نکته ضروری است.
نخست اینکه هر چند تا به اینجای کار اکثر نظرسنجی‌ها، حاکی از پیروزی دموکرات‌هاست، اما به احتمال فراوان همچنان سنا در دست جمهوری‌‌خواهان باقی خواهد ماند و این امر می‌تواند به میزان زیادی قدرت مانور آنها را افزایش دهد.
از سوی دیگر، هر چند پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات کنگره می‌تواند در اجرای سیاست‌های سخت‌گیرانه و روندهای یکجانبه‌گرایانه سیاست خارجی ترامپ ایستادگی کند، اما نباید فراموش کرد که علاوه بر اقشار مختلف مردم ، صاحبان صنایع بزرگ، و نیز حلقه‌های قدرتمندی در وزارت خارجه و پنتاگون به شدت از ترامپ و سیاست‌های او جانبداری کرده و سپر محکمی را در برابر حجمه و انتقادات رقبا برای او و جمهوری‌‌خواهان ایجاد کرده‌‌اند.
سایر اخبار این روزنامه
حسن روحانی در دیدار با معاونین وزارت امور اقتصادی دولت پای قولی که به مردم داده ایستاده است محمدصادق جنان صفت 500 میلیارد دلار دارایی تاریخی ایران در چنگ دیوانسالاران «ابتکار» از اقدامات مقابله‌ای دولت در مواجهه با دور دوم تحریم‌ها گزارش می‌دهد کوپن با نقش جدید کی روی صحنه می‌آید؟ راه‌کارهای حمایتی دولت از افزایش حقوق تا کالابرگ فرشاد یاری کارگردان «خانه‌برنارد آلبا» در گفت‌وگو با «ابتکار»: تهیه‌کنندگان فرهنگ ‌دوست هم داریم «ابتکار» تحولات سیاسی ایالات متحده پیش از انتخابات کنگره را بررسی می‌کند آمریکا در برزخ ترامپ شکستن حریم کاخ تاریخی گلستان برای چندمین بار «نگین » انگشتری کاخ‌های تهران می افتد؟ ظریف در پاسخ به نمایندگان: برجام آن قدر در جهت منافع ما بود که آمریکا با افتضاح از آن خارج شد وزیر اطلاعات: ما بسیار بیشتر از دشمن حقوق بشر را رعایت می‌کنیم ظریف در پاسخ به نمایندگان: برجام آن قدر در جهت منافع ما بود که آمریکا با افتضاح از آن خارج شد شکاف در محور بروکسل و واشنگتن معجزه در معجزه