«ابتکار» از اقدامات مقابله‌ای دولت در مواجهه با دور دوم تحریم‌ها گزارش می‌دهد

حمایت دولت از اقشار آسیب‌پذیر در شرایط تحریم
معصومه معظمی
بعد از خروج یک جانبه آمریکا از برجام، ترامپ رئیس ایالات متحده آمریکا، ایران را به تحریم اقتصادی و بازگرداند همه تحریم‌های پیش از برجام تهدید کرد. تهدیدی که در دو مرحله تحریمی در 13 مرداد و 13 آبان عملیاتی و اجرایی شد. شروع دور اول تحریم ها منجر به از هم گسیختگی بازار ارز و طلا و خودرو و ... شد و از نظر داخلی شرایط کشور را با نابسامانی مواجه کرد. همچنین بسیاری از شرکت‌های خارجی پیش از اعمال تحریم‌های دور دوم مبادلات و معاملات خود را با ایران قطع کردند که مبادا از طرف آمریکا با جریمه‌های سنگین مواجه شوند. به همین دلیل پیش از اجرای تحریم‌های نفتی دور دوم، بسیاری از شرکت‌های خارجی که در زمان برجام به ایران آمده بودند، از کشور خارج شدند، بر این اساس کارشناسان اقتصادی و نمایندگان مجلس و دولت معتقدند در دور دوم تحریم‌ها اتفاق عجیب و فشار تحریمی خاصی اعمال نمی‌شود، چرا که تجربه تحریم‌های دور قبل را داریم و دولت تدابیر خاصی برای مقابله با این تحریم‌ها اندیشیده است.
دور دوم تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران روز 13 آبان با هدف به صفر رساندن صادرات نفتی ایران و تحریم مبادلات مالی آغاز شد. ایالات متحده با این اقدامات قصد دارد جمهوری اسلامی را ناچار به مذاکره کرده و توافقی جدید با هدف محدود کردن قدرت تهران در منطقه و اعمال محدودیت‌های دائمی در برنامه هسته‌ای ایجاد کند. با بازگشت تحریم‌های ثانویه آمریکا علیه ایران، احتمال دارد خریداران نفت ایران به شدت کاهش یابند که قطعا این موضوع بر اقتصاد ایران تاثیرگذار خواهد بود ولی مقامات کشورمان از جمله حسن روحانی، رئیس جمهوری بر این عقیده‌اند که «تحریم‌های ظالمانه آمریکا را با افتخار دور می‌زنیم.» تحریم‌هایی که به گفته رسانه‌های خارجی «سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ علیه ایران» است. همچنین محمدجواد ظریف هم اخیرا در این باره گفته که بعید است با اعمال دور جدید تحریم‌های آمریکا اتفاق جدیدی بیفتد. وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرده است: «‌امکان این که آمریکا بتواند به اهدف خود حتی اهداف اقتصادی از این تحریم‌ها برسد بسیار کم است و اینکه به اهداف سیاسی از این تحریم‌ها برسد وجود ندارد.»


تحریم ها تاثیر جدیدی نخواهد داشت
البته در این راستا قاسم میرزایی‌نیکو، عضو فراکسیون امید مجلس به «ابتکار» گفت: «در ‌دور دوم تحریم‌ها فشار جدی اعمال نمی‌شود چون همه این تحریم‌ها را پیش از این یا اعمال کرده بودند یا شرکت‌ها پیش از شروع تحریم‌ها از ایران رفته بودند. مثلا شرکت‌های کره جنوبی دیگر سفارشی را برای ایران انجام نمی‌دادند یا ژاپن جلوتر از اعمال تحریم‌ها از ایران رفته بود.» ابوالفضل موسوی، نماینده مردم یزد هم در گفت‌وگو با «ابتکار» تصریح کرد: «آمریکا برای اینکه اقتدار خودش را به اروپا و جهان نشان دهد و قدرتش را به رخ ایران بکشد، می‌کوشد تحریم‌ها را به قبل برجام برگرداند. این یعنی من می‌توانم به تنهایی همه تحریم‌ها را برگردانم. به همین دلیل نفوذ و تهدیدش را روی کشور به کشور برای قطع مبادله و معامله و قطع خرید نفت ایران به کار می‌برد. حتی تیم اقدام‌شان شرکت به شرکت این کار را انجام می‌دهد چون به دنبال اثبات قدرت خود به عنوان قدرت معادل کل جهان است.» این عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: «‌ما هم از همین نقطه در مقابل او استفاده می‌کنیم و به اروپا می‌گوییم اگر یک کشور از برجام خارج شده است بقیه کشورها که پابرجا هستند و اروپا هم چون به این فهم مشترک با ایران رسیده است می‌کوشد در حفظ برجام با ما همراهی کند.» موسوی همچنین خاطرنشان کرد: «‌ما در این تحریم‌ها دوام می‌آوریم ولی سوال اینجاست که اروپا تا کی می‌تواند در این راه دوام بیاورد و همراهی کند؟ چون اقتصاد اروپا خصوصی است و آمریکا در این جنگ اقتصادی و اقدام، شرکت به شرکت و خانه به خانه شرکت‌های روپایی را از ادامه همکاری با ایران منع می‌کند و آنها هم خودشان را کنار می‌کشند تا مبادا به دلیل مراوده با ایران از طرف آمریکا تحریم شوند.»
این شرایط سخت را از سرگذرانده‌ایم
البته برخی دیگر از نمایندگان نسبت به وضعیت فعلی کشور در دور دوم تحریم‌ها نگران نیستند و معتقدند چون ما شرایط جنگ و تحریم‌های پیش از این را از سرگذرانده و تجربه کسب کرده‌ایم، تحمل شرایط جدید برای‌مان زیاد مشکل نیست و تدابیر لازم را در حد توان اندیشیده‌ایم. در این رابطه از طرف مقام رهبری، شورای راهبردی متشکل از سرای سه قوه اندیشیده شده است. عبدالکریم حسین‌زاده، عضو ارشد فراکسیون امید در این باره به «ابتکار» گفت: «شورای راهبری توسط رهبری متشکل از سران سه قوه تشکیل شده است که باید برنامه‌ریزی‌های استراتژیک و راهبردی اتخاذ و به جامعه و دستگاه‌ها اعلام شود. البته درباره مواردی مثل تحریم 13 آبان که مسئولان آمریکایی زیاد نسبت به آن حرف زدند و مانور دادند ما هم باید برنامه‌های مقابله‌ای می‌اندیشیدیم هر چند که ممکن است مسئولان رده بالا بگویند در شرایط جنگ اقتصادی نباید برنامه‌های مقابله‌ای خودمان را اعلام کنیم تا مبادا دشمنان دست ما را بخوانند و بتوانیم عملکرد کارآمدی نسبت به کم کردن یا از بین بردن تاثیرات تحریم‌ها داشته باشیم.»
از طریق صادرات غیرنفتی افزایش هزینه فشار مالی بر اقشار آسیب‌پذیر قابل حل است
میرزایی‌نیکو البته در این باره به اقدامات مقابله‌ای دولت برای کاهش فشار به اقشار آسیب‌پذیر اشاره کرد و گفت که برنامه‌هایی مقابله‌ای از سوی دولت برای این شرایط تدارک دیده شده است. او خاطرنشان کرد: «20 میلیارد دلار هزینه کلی برای تامین نیازهای اولیه زندگی مردم نیاز است تا هیچ چیزی برای آنها نسبت به قبل تغییر نکند. این رقم با صادرات غیر نفتی قابل حل است. البته تا حدی پیچیدگی‌های روابط و جریان‌های موازی و شوراهای مختلف که ایستایی دارند و تصمیم‌هایی که در گمرک و ورود و خروج کالا‌ها هستند، عزم جدی می‌طلبد که این مقررات را اجرا کنند.» او همچنین با اشاره به نابسامانی اقتصادی داخلی در ماه‌های اخیر افزود: «این نابسامانی‌ها و سوءمدیریت‌ها آسیب‌زا است به همین دلیل همه بخش‌های نظارتی به جای مچ‌گیری و اینکه یکدیگر را از دور خارج کنند، روی تسهیل و روان‌سازی روابط تجاری و اقتصادی و دیپلماسی تمرکز کنیم. ضمن اینکه از منطقه می‌توانیم استفاده کنیم و آسیای میانه و کشورهای شمالی کشور قابل روابط است.»
نماینده مردم دماوند در مجلس در این باره تاکید کرد: «روز دوشنبه با آقای ظریف صحبت کردم اتفاقا ایشان تاکید کرد که دنبال همین راهکارها هستند و باید برای مقررات دست و پا گیر فکری اندیشیده شود.»
موسوی هم با اشاره به برنامه‌های دولت برای کنترل فضای فعلی و کاهش فشار بر قشر آسیب‌پذیر، به برنامه دولت و مجلس اشاره کرد و به «ابتکار» گفت: «در گزارشی که بین مجلس و دولت رد و بدل شد، چون افزایش حقوق کارکنان دولت و بخش خصوصی در نیمه دوم سال ممکن نبود و تبعات منفی به دنبال داشت، اعمال نشد ولی قرار است قشر ضعیف که حدود 20 میلیون نفر هستند اعم از حقوق بگیران دولتی، خصوصی، کارگران و کسانی که از بهزیستی و کمیته امداد حقوق می‌گیرند را شامل شود.» او افزود: «برای این افراد بسته حمایتی تعریف شده است. این بسته‌های حمایتی به صورت کالای مستقیم نیست بلکه بخشی هم به صورت کارت اعتباری شارژی خواهد بود. در بخش عمده هم سعی دولت بر این است که در تولیدات از این تحریم ها بتوانیم استفاده کنیم تا در خودکفایی جهشی ایجاد کنیم. بنابراین اگر دولت بتواند این تحریم ها را به فرصت تبدیل کند و با سختی‌ها بجنگد، می‌توانیم از این وضعیت بحرانی و سخت به سلامت عبور کنیم.»
سایر اخبار این روزنامه
حسن روحانی در دیدار با معاونین وزارت امور اقتصادی دولت پای قولی که به مردم داده ایستاده است محمدصادق جنان صفت 500 میلیارد دلار دارایی تاریخی ایران در چنگ دیوانسالاران «ابتکار» از اقدامات مقابله‌ای دولت در مواجهه با دور دوم تحریم‌ها گزارش می‌دهد کوپن با نقش جدید کی روی صحنه می‌آید؟ راه‌کارهای حمایتی دولت از افزایش حقوق تا کالابرگ فرشاد یاری کارگردان «خانه‌برنارد آلبا» در گفت‌وگو با «ابتکار»: تهیه‌کنندگان فرهنگ ‌دوست هم داریم «ابتکار» تحولات سیاسی ایالات متحده پیش از انتخابات کنگره را بررسی می‌کند آمریکا در برزخ ترامپ شکستن حریم کاخ تاریخی گلستان برای چندمین بار «نگین » انگشتری کاخ‌های تهران می افتد؟ ظریف در پاسخ به نمایندگان: برجام آن قدر در جهت منافع ما بود که آمریکا با افتضاح از آن خارج شد وزیر اطلاعات: ما بسیار بیشتر از دشمن حقوق بشر را رعایت می‌کنیم ظریف در پاسخ به نمایندگان: برجام آن قدر در جهت منافع ما بود که آمریکا با افتضاح از آن خارج شد شکاف در محور بروکسل و واشنگتن معجزه در معجزه