محمدصادق جنان صفت 500 میلیارد دلار دارایی تاریخی ایران در چنگ دیوانسالاران

فرهاد دژ‌پسند تا همین چند هفته پیش ریاست موسسه پژوهشی توسعه و آینده نگری که با کمک ریاست تازه سازمان برنامه و بودجه از سال 1392 راه اندازی کرده بود را برعهده داشت و از همان جا نیز با یاری محمدباقر نوبخت رئیس سازمان به وزارت اقتصاد آمده است. وی در روز معارفه خود نکاتی را طرح کرد که درهنگامه مجادله ایران و آمریکا و البته مجادله‌های داخلی بر سر تصویب عضویت ایران در نهاد مالی مرتبط با پولشویی و مبارزه با تروریسم دیده و شنیده نشد. یکی از این نکات بسیار با اهمیتی که وزیر جدید اقتصاد بر زبان آورد و به نظر می‌رسد یادگاری از برگزاری یک همایش در این موسسه بود، اعلان 7 هزار میلیارد تومان ارزش دارایی تاریخی ایرانیان بود که در اختیار گروه ذی‌نفوذ دیوانسالاران قرارگرفته است‌. اگر مبنای محاسبه‌های به کارگرفته شده از سوی برآوردکنندگان ارزش تاریخی دارایی ایرانیان درست باشد و اگر حتی ارزش هر دلار را 14 هزار تومان لحاظ کنیم‌، ارزش دارایی‌های تاریخی ایران برابر با 500 میلیارد دلار خواهد شد. به نظر می‌رسد این میزان دارایی تاریخی یک گنج بزرگ است که زیر دم و سراژدهای دیوانسالاری ایران گیر افتاده است و ایرانیان به هردلیل نمی‌توانند از این دارایی‌های انباشت شده نیم قرن اخیر استفاده کنند.
به نظر می‌رسد می‌توان با دادن آزادی عمل به یک گروه ورزیده از ایرانیان میهن‌پرست که به هیچ جریان سیاسی بدهکار نیست و ایران را آباد و سربلند می‌خواهد، این دارایی را می‌توان به درآمد تبدیل کرد و ایران را از دلسردی و شرایط اندوهبار امروز نجات داد. یادمان باشد این دارایی‌ها که به احتمال قوی سرمایه تاریخی انباشت شده که درکارخانه‌ها‌، جاده و راه آهن و سد و نیروگاه و پالایشگاه نهفته شده است تا ابد به همین میزان ارزش نخواهند داشت. نفت و گاز مانده در ژرفای بیابان و دریا چه سودی برای ایران امروز و فردا دارد، درحالی که به طور مثال تنها آمریکا از یک بازیگر بزرگ در سمت تقاضا به یک بازیگر بزرگ در سمت عرضه نفت درآمده است و برایش مهم نیست که عراق و عربستان و ایران به این کشور نفت بفروشند یا نه. آیا دارایی تاریخی و فراموش شده ایران در ده‌ها بندر بزرگ و کوچک که با روآمدن بنادر دیگر در کشور‌های همسایه فاقد ارزش شده اند را نمی‌بینیم ؟ آیا با راه اندازی بندر جبل علی در امارات ارزش امروز قشم و کیش همان ارزش تاریخی‌50 سال پیش است؟ آیا راه اندازی بندر گوادر در پاکستان راه را برای کم ارزش شدن بندر چابهار ایران فراهم نکرد؟ به نظر بسیاری از کارشناسان با راه اندازی طرح‌های تولید فلزات اساسی در عمان و بحرین و پتروشیمی در عربستان باز هم ایران دارای مزیت نسبی در این صنایع نخواهد بود؟ آیا به چشم ندیدیم صنعت نساجی ایران زیر ماشین کوه پیکر نساجی ترکیه له شد‌؟ آیا شاهد خروج نیروهای ورزیده فنی‌، دانشگاهی و تحصیلکرده ایران نیستیم؟ این تاسف‌آور است که ایران نتواند از‌500 میلیارد دلار دارایی تاریخی خود با با فرض 4درصد میانگین نرخ سود در جهان، سالانه 20 میلیارد دلار درآمد داشته باشد و آن گاه تیم ملی فوتبال و کشتی‌اش با کم‌بود ارز کمتر از یک میلیون دلار خشمگین و نگران باشند؟ دارایی‌ها برای هیچ سرزمینی تا ابد نمی مانند.
سایر اخبار این روزنامه
حسن روحانی در دیدار با معاونین وزارت امور اقتصادی دولت پای قولی که به مردم داده ایستاده است محمدصادق جنان صفت 500 میلیارد دلار دارایی تاریخی ایران در چنگ دیوانسالاران «ابتکار» از اقدامات مقابله‌ای دولت در مواجهه با دور دوم تحریم‌ها گزارش می‌دهد کوپن با نقش جدید کی روی صحنه می‌آید؟ راه‌کارهای حمایتی دولت از افزایش حقوق تا کالابرگ فرشاد یاری کارگردان «خانه‌برنارد آلبا» در گفت‌وگو با «ابتکار»: تهیه‌کنندگان فرهنگ ‌دوست هم داریم «ابتکار» تحولات سیاسی ایالات متحده پیش از انتخابات کنگره را بررسی می‌کند آمریکا در برزخ ترامپ شکستن حریم کاخ تاریخی گلستان برای چندمین بار «نگین » انگشتری کاخ‌های تهران می افتد؟ ظریف در پاسخ به نمایندگان: برجام آن قدر در جهت منافع ما بود که آمریکا با افتضاح از آن خارج شد وزیر اطلاعات: ما بسیار بیشتر از دشمن حقوق بشر را رعایت می‌کنیم ظریف در پاسخ به نمایندگان: برجام آن قدر در جهت منافع ما بود که آمریکا با افتضاح از آن خارج شد شکاف در محور بروکسل و واشنگتن معجزه در معجزه