حسن روحانی در دیدار با معاونین وزارت امور اقتصادی دولت پای قولی که به مردم داده ایستاده است

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه امروز خوشبختانه در این ماجرا و تخلف اخیر آمریکا، آمریکایی‌ها از همیشه منزوی‌تر هستند، گفت: شما در سازمان ملل دیدید که استقبال افکار عمومی دنیا از سخنان مسئولان ایرانی چه مقدار و از مسئولان کاخ سفید چه مقدار بود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حسن روحانی روزگذشته در دیدار معاونین و مدیران وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: در شرایطی هستیم که بازار بورس و فرابورس ما امروز نقش بسیار خوب و سازنده‌ای داشته است. این حرف درست است که ما بخشی از مسئولیت بانک‌ها را به تدریج باید به بازار سرمایه منتقل کنیم و بازار سرمایه ما این توان را دارد که بخشی از نیازمندی‌ها و تجهیز منابع مالی کشور را به عهده بگیرد.
رئیس جمهوری گفت: دولت تلاش کرد تا اوراق در جامعه جایگاه مطمئنی پیدا کند، چراکه این کار بازار سرمایه را هم تسهیل می‌کند.
روحانی با بیان اینکه چند بار در دولت تاکید کردم که حتی یک روز تاخیر چه در سود اوراق و چه در بازپرداخت آن جایز نیست، گفت: مردم باید دقیقا بدانند دولت پای قولی که به آنها داده ایستاده است؛ این سرمایه و اعتمادی که می‌گوییم البته بسیار گسترده و وسیع است، اما یک بخش‌ آن در همین است که دولت به مردم اعتماد دهد که چگونه به اوراق همانند اسکناس اعتماد ‌کنند و این در جامعه بسیار مهم است و امیدواریم از این فرصت بسیار مناسب و خوبی که در بازار سرمایه ایجاد شده مخصوصا در این شرایط بتوانیم بهره‌برداری و استفاده بیشتری کنیم.


روحانی ادامه داد: در زمینه سهام عدالت، کاملا موافق هستم که مردم هم سودش را بگیرند و هم بتوانند در بازار تبادل کنند، چون این سهام برای مردم است و آنها باید بتوانند هر وقت بخواهند استفاده و جابه‌جا کنند و البته این حرکت خواص اقتصادی برای تولید کشور هم دارد و در واگذاری به بازار سرمایه و اقتصاد کمک می‌کند.
رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: هر چه ما بتوانیم میان اقتصاد و بخش دولتی و شبه دولتی فاصله بیندازیم به نفع مردم است. باید اقتصاد را به خود مردم واگذار کنیم. خیلی چیزها را باید به مردم واگذار کنیم. اگر مردم و سازمان‌های مردم نهاد‌، در کمک به اقشار آسیب‌پذیر درست فعال شوند، از دولت بهتر کار می‌کنند. هر چه بتوانیم امور را به مردم واگذار کنیم، حتما به نفع ما است. مردم بهتر از ما تلاش می‌کنند؛ این روشن است.
رئیس جمهوری افزود: البته برخی مسئولیت‌های حاکمیتی همه جای دنیا بر عهده بخش خصوصی نیست. نیروهای مسلح و بخشی از اقتصاد حالت‌های خاص خودشان را دارند‌ اما می‌توانیم بخش عمده‌ای را به مردم واگذار کنیم و این سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی را به معنی واقعی کلمه باید اجرا و پیاده کنیم.
بالاترین وظیفه دژپسند اصلاح نظام بانکداری است
رئیس جمهوری افزود: در شرایط کنونی بانک‌ها گاهی به ما کمک می‌کنند، گاهی بار بر دوش ما می‌گذارند. همه این نقدینگی که ما از آن شکایت داریم و می‌گوییم غول نقدینگی کجا خوابیده و کجا حرکت می‌کند، چه کسی این نقدینگی را درست می‌کند؟ ممکن بود در زمانی دولت نقدینگی ایجاد و استقراض کرده و پایه پولی را بالا ببرد اما الان که اینگونه نیست و ما که پایه پولی را بالا نمی‌بریم.
رئیس جمهوری با بیان اینکه رشد نقدینگی در دولت یازدهم و دوازدهم، عمدتا مربوط به پایه پولی نبوده و به ضریب فزاینده مربوط می‌شود، گفت: آن جایی هم که این افزایش به پایه پولی مربوط می‌شود، دولت نیست که این پایه پولی را بالا می‌برد، عمدتا بانک‌ها هستند. بانک‌ها پایه پولی را بالا می‌برند؛ یعنی از یک طرف با یک دست به مردم خدمت می‌کنند، با یک دست دیگر فشار بر جامعه می‌آورند.
روحانی تصریح کرد: به آقای دژپسند گفتم اولین مسئولیت شما در وزارت اقتصاد، مسئولیت اصلاح نظام بانکداری است و شما کاری کنید که اولا بانک‌ها از بنگاه‌داری خارج شوند. در حال حاضر تسهیلاتی که بانک‌ها می‌دهند، اول به بنگاه‌های خودشان می‌دهند. بانک باید از بنگاه‌داری خارج شود تا بتواند عادلانه رفتار کند.
250 هزار میلیارد تومان از نقدینگی امروز، مربوط به موسسات غیرمجاز است
رئیس جمهوری ادامه داد: نکته دیگر سرمایه‌های منجمد است، سرمایه‌های منجمد برای چیست؟ این همه ساختمان و شعبه برای چه؟ در کجای دنیا اینطوری است. اخیرا وقتی به کشورهای خارجی سفر می‌کنم یکی از چیزهایی که نگاه می‌کنم، شعبات بانک‌ها است. اصلا در تهران، اول، وسط و آخر خیابان، نبش خیابان و جای حساس شهر را شما پیدا نمی‌کنید که بانک‌ها نگرفته باشند. چرا؟ یک رقابت ناسالم بین بانک‌ها پیدا شده است. نظارت بانک مرکزی باید به مراتب افزایش پیدا کند.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه 250 هزار میلیارد تومان از نقدینگی امروز، مربوط به موسسات غیرمجاز است، گفت: این موسسات باعث شدند که از پایه پولی بیش از 30 هزار میلیارد تومان پول پرداخت کنیم. شما ضریب فزاینده را نگاه کنید، 250 هزار میلیارد تومان نقدینگی در بازار آمده است. چرا؟ چون یک عده متخلف، یک عده افرادی که به مردم خیانت کردند و معمولا این خائنین آدم‌هایی در دور و بر خودشان دارند را جمع می‌کنند.
روحانی اضافه کرد: یکی از کارهای خوبی که دکتر سیف انجام داد، بستن این موسسات غیرمجاز بود. نام وی همیشه در تاریخ ایران به نیکی یاد خواهد شد. کار بسیار سنگینی بر عهده گرفت. ایشان نامه‌هایی را با 40 الی 90 امضاء از آدم‌های مختلف می‌آورد که تهدیدش می‌کردند و من می‌گفتم کار خودت را انجام بده و نترس. کار بزرگی انجام داد.
رئیس جمهوری تاکید کرد: این موسسات غیرمجاز، موسسات مجاز، بانک‌های خصوصی و دولتی، همه اینها باید سالم‌سازی شوند. این مهم‌ترین وظیفه‌ای است که امروز وزارت اقتصاد و بانک مرکزی تواما بر عهده دارند و باید انجام دهند و همه مدیران دلسوز بانک‌ها باید این کار را بکنند. مدیران بانک‌ها رسالت بسیار سنگینی بر عهده دارند. آنها بهتر از ما می‌توانند کمک کنند. آنها بهتر از ما راهش را بلد هستند.
آمریکایی‌ها باید برای همیشه تاریخ تنبیه شوند
روحانی با تاکید بر اینکه تحریم را باید به خوبی بشکنیم و این کار را خواهیم کرد، گفت: با کمک مردم و با اتحاد و وحدتی که در جامعه است باید به آمریکایی‌ها با زبان روشن تفهیم کنیم که با زبان زور و فشار و تحریم و تهدید با ملت بزرگ ایران حرف نزنند. باید برای همیشه تاریخ تنبیه شوند. با قلدرمآبی در برابر یک ملت بزرگ و با سابقه کهن فرهنگی، ایستادن و هر روز بهانه‌ای را درست کردن، این برای ملت ایران غیرقابل قبول است.
رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: امروز کاری که آمریکایی‌ها انجام می‌دهند، صرفا فشار به مردم است، فشار به هیچ جای دیگر نیست. به مردم و به ملت‌های دیگر و به شرکت‌های دیگر و به دولت‌های دیگر است، امروز تنها ما از سیاست‌های آمریکا عصبانی‌ نیستیم حتی شرکت‌ها و دولت‌های اروپایی‌ هم از سیاست‌های آمریکا عصبانی هستند.
رهبران 4 کشور بزرگ، واسطه شده بودند که با ترامپ ملاقات کنم
روحانی گفت: این ما نیستیم که دلمان می‌خواهد این دوره حکومت آمریکا خیلی کوتاه و کوتاه‌تر شود، متحدین اروپایی خودشان در جلسات به خود من می‌گویند که یکی از آرزوهای‌شان این است. بعد از آن مرتب برای ما پیغام می‌دهند که بیایید با هم مذاکره کنیم. مذاکره برای چه چیزی انجام دهیم؟ شما اول آن مذاکره‌ای که انجام دادیم و به نتیجه رسیدیم، به آن احترام بگذارید تا زمینه برای مذاکره بعدی درست شود. در همین ایامی که نیویورک بودم، رهبران 4 کشور بزرگ، واسطه شده بودند که با رئیس جمهوری فعلی آمریکا ملاقات کنم در حالی که این موضوع نیاز به واسطه و اینقدر پیغام ندارد، به تعهدات عمل کنید، با هم صحبت می‌کنیم.
رئیس‌جمهوری اضافه کرد: ما برای حرف زدن مشکل نداریم به شرط اینکه طرف ما، طرفی باشد که برای حرف، قول و عهد خودش ارزش قائل باشد. اگر طرف مقابل برای عهد به پیمانش ارزش قائل باشد حرف زدن مشکلی ندارد. آدم می‌تواند بنشیند حرف بزند و به نتیجه برسد.
آمریکایی‌ها از همیشه منزوی‌تر هستند
روحانی با تاکید بر اینکه امروز خوشبختانه در این ماجرا و تخلف اخیر آمریکا، آمریکایی‌ها از همیشه منزوی‌تر هستند، گفت: شما ببینید الان چند کشور از کار آمریکا حمایت می‌کنند؟ و آنهایی که مخالف هستند، چقدر هستند؟ ما در بخش سیاسی، افکار عمومی و حقوقی، موفقیت‌های بسیار خوبی به دست آوردیم.
رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: این کار ساده نیست که آمریکا روی حرفی بایستد و کل اتحادیه اروپا با آن نباشد، این یعنی پیروزی دیپلماسی و پیروزی سیاست خارجی. بعضی‌ها فکر می‌کنند در برجام که مذاکره کردیم و به نتیجه رسیدیم این موفقیت بزرگی بود که آمریکایی‌ها این موفقیت را از بین بردند نه اینگونه نیست. این تفسیر اشتباه است.
وی گفت: رسانه‌های ما و صداوسیمای ما باید این موفقیت را با صدای رسا بیان کنند و همه مردم باید بدانند که نمایندگان و دیپلمات‌های آنها، چقدر فعالیت کردند و موفق بودند. ما این بار با افتخار تحریم را می‌شکنیم چون ظالمانه است و برخلاف قانون، معاهدات و بر خلاف قطعنامه سازمان‌ملل است پس ما افتخار می‌کنیم، این تحریم ظالمانه را بشکنیم و همه باید این کار را بکنند.
روحانی تصریح کرد: به نظر من اگر کشور بخواهد در مسیر درست حرکت کند راه حل دیگری جز دولت الکترونیک ندارد. مردم نباید با چهره‌ها مواجه شوند. این ارتباط رو در رو که می‌گویند خوب است، در اقتصاد و گرفتن تسهیلات و سرمایه‌گذاری خوب نیست.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه 3 سال از این دولت مانده، گفت: تعصبات بخشی را رها کنیم. اطلاعات‌مان را به یکدیگر بدهیم و متمرکز کنیم. از اطلاعات هم استفاده کنیم.
سایر اخبار این روزنامه
حسن روحانی در دیدار با معاونین وزارت امور اقتصادی دولت پای قولی که به مردم داده ایستاده است محمدصادق جنان صفت 500 میلیارد دلار دارایی تاریخی ایران در چنگ دیوانسالاران «ابتکار» از اقدامات مقابله‌ای دولت در مواجهه با دور دوم تحریم‌ها گزارش می‌دهد کوپن با نقش جدید کی روی صحنه می‌آید؟ راه‌کارهای حمایتی دولت از افزایش حقوق تا کالابرگ فرشاد یاری کارگردان «خانه‌برنارد آلبا» در گفت‌وگو با «ابتکار»: تهیه‌کنندگان فرهنگ ‌دوست هم داریم «ابتکار» تحولات سیاسی ایالات متحده پیش از انتخابات کنگره را بررسی می‌کند آمریکا در برزخ ترامپ شکستن حریم کاخ تاریخی گلستان برای چندمین بار «نگین » انگشتری کاخ‌های تهران می افتد؟ ظریف در پاسخ به نمایندگان: برجام آن قدر در جهت منافع ما بود که آمریکا با افتضاح از آن خارج شد وزیر اطلاعات: ما بسیار بیشتر از دشمن حقوق بشر را رعایت می‌کنیم ظریف در پاسخ به نمایندگان: برجام آن قدر در جهت منافع ما بود که آمریکا با افتضاح از آن خارج شد شکاف در محور بروکسل و واشنگتن معجزه در معجزه