مدیرکل اسبق وزارت امور خارجه: ما از نظر بین‌المللی امروز جای پای محکم‌تری داریم

مدیرکل اسبق وزارت امور خارجه با اشاره به بازگشت تحریم‌‌‌های آمریکا، درخصوص تفاوت شرایط امروز ایران با شرایط پیش از برجام گفـت: در یک تحلیل کلی می‌گویم که اگر بخواهیم بازگشت تحریم‌ها در شرایط امروز ایران را با شرایط پیش از نشستن پای میز مذاکره مقایسه کنیم ما از نظر بین‌المللی امروز جای پای محکم‌تری داریم؛ بالاخره تا آنجایی که همه مطلع هستند اکثریت قریب به اتفاق کشورهای دنیا به خصوص کشورهایی که در توافق هسته‌ای با ما طرف مذاکره بودند با هرگونه خدشه در برجام حداقل در بعد سیاسی مخالفت کرده‌اند و مذاکرات ۱+۵ امروز به مذاکرات ۱+۴ تبدیل شده است.
به گزارش ایلنا «جاوید قربان‌‌‌اوغلی»، با بیان اینکه موقعیت ما در دنیا امروز متفاوت و منطق ما برای دنیا قابل قبول است، اظهار داشت: دنیا می‌داند ما هیچ‌گونه تخطی در اجرای مفاد برجام انجام نداده‌ایم و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز 13 بار پایبندی ما را به توافق هسته‌ای تایید کرده است. ما امروز زبان گویایی در مقابله با کشورهای جهان داریم.
این دیپلمات پیشین افزود: این درحالی است که طرف مقابل ما امروز در حالت انزوا به سر می‌برد؛ ممکن است که این انزوا به دلیل موقعیت اقتصادی ایالات متحده و قدرت نفوذ سیاسی آن چندان کارایی نداشته باشد و کشورها نتوانند آنطور که باید به صورت علنی از آمریکا انتقاد کنند.
قربان‌اوغلی با بیان اینکه انزوای آمریکا امروز یک حقیقت است، تصریح کرد: این حقیقت از نظر بین‌المللی و سیاسی دقیقا خلاف اواخر سال ۹۱ است که جهان متحد در مقابل برنامه هسته‌ای ما و در جبهه ایالات متحده قرار گرفته بود و تلاش در جهت منزوی کردن ما صورت می‌گرفت و در همین فضا شش قطعنامه شورای امنیت علیه ما صادر شد. در این برهه زمانی حتی از منظر اقتصادی که مهمترین بخش برجام برای ما است نیز شرایطی متفاوت از گذشته داریم.


وی ادامه داد: درست است که تحریم‌ها در حال بازگشت هستند اما دو تفاوت با گذشته غیرقابل انکار است؛ یکی اینکه به لحاظ پشتوانه مراودات سیاسی امروز قدرت چانه‌زنی با کشورهای دنیا برای برون‌رفت از مشکلاتی ترامپ و تیمش به دنبال اعمال آن هستند برای ما بالا رفته است و دوم آنکه ما تجربیات سال‌های دراز تحریم را داریم و می‌توانیم در حوزه‌های مختلف با دوراندیشی بیشتری عمل کنیم.
مدیرکل پیشین وزارت امور خارجه با بیان اینکه به نظر می‌رسد خود آمریکا هم تا حدی به این موضوع واقف شده است و مانند گذشته با قاطعیت از به صفر رساندن صادرات نفت ایران سخن نمی‌گوید، خاطرنشان کرد: امریکا هشت کشور را به صورت موقت از تحریم‌های نفتی معاف کرده است که به هرحال نوعی عقب‌نشینی تلقی می‌شود. درخصوص سوئیفت نیز اتحادیه اروپا به دنبال راه‌اندازی تبادلات بانکی خاص شرایط تحریم‌ها است و هند، چین و روسیه هم با ما همکاری می‌کنند. درست است که شرایط برای ما سخت می‌شود اما به هرحال ما به دنبال مذاکره و دیپلماسی بودیم و اگر امروز هم چاره‌ای جز این داشتیم قطعا به دنبال آن می‌رفتیم.