گفت‌وگوی «همدلی» با «پرویز شیخ‌طادی» کارگردان سینما در باب جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت؛

راه نفوذ فیلم‌های ایرانی به سطح بین‌المللی مسدود نیست
فیلم‌های دفاع مقدس و مقاومت از سخت‌ترین ژانرهای سینمایی است
همدلی| پرویز شیخ طادی را اهالی سینما به خوبی می‌شناسند؛ کارگردان و فیلمنامه‌نویسی که دستی بر آتش طراحی صحنه و لباس هم دارد. تنها تجربه بازیگری اش به «از کرخه تا راین» خلاصه می شود، اما آثار قابل اعتنایی همچون «دفتری از آسمان» و «پشت پرده‌ی مه» را در کارنامه دارد و البته سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را برای «روزهای زندگی» دریافت کرده است. «شکارچی شنبه» و «امپراتور جهنم» علاقه شیخ طادی به سینمای مقاومت را به نمایش گذاشت؛ فیلم هایی که هر دو علی نصیریان، بازیگر نامدار سینما را در قامت نقش اول داشت و به موضوعاتی چون حضور صهیونیست ها در فلسطین و ترور داعشی ها می‌پرداخت. در آستانه برگزاری پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به سراغ او رفتیم تا برای ما از سینمای مقاومت بگوید. این جشنواره همزمان با هفته بسیج از 5 تا 9 آذر ماه به دبیری محمد خزاعی در تهران برگزار خواهد شد. ماحصل گفت و گو با پرویز شیخ طادی را در ادامه می خوانید:
محمدرضا شرف‌الدین، تهیه‌کننده سینما اعتقاد دارد صهیونیست‌ها اجازه حضور سینمای مقاومت در فستیوال‌های جهانی را نمی‌دهند. شما با این گزاره موافقید؟


با وجود تناقض محتوای فیلم‌های مقاومت با سیاست جشنواره‌های خارجی و ممانعت از حضور آثار ارزشمند ایرانی در این عرصه، راه نفوذ فیلم های ایرانی به سطح بین المللی مسدود نیست. ساخت فیلم های دفاع مقدس و مقاومت از سخت ترین ژانرهای سینمایی است. تولید فیلم های جنگی به لحاظ سبک متفاوتی که دارد، نیاز به لوکیشن و وضعیت جغرافیایی خاص داشته و وجه تمایز آن با سایر ژانرهای سینمایی، هزینه زیاد است و حمایت های بیشتری را می‌طلبد. این در حالی است که احتمال خطرهای جانی و مالی برای عوامل فیلمساز در این ژانر بسیار بالاست.
دقیقا چه سختی هایی بر سر راه سینمای مقاومت قرار دارد؟
نمایش رشادت ها و مقاومت مردم ایران اگر چه با مشکلات زیادی در بخش تولید همراه است اما بخش عمده مشکلات، مربوط به زمان اکران فیلم ها است. بی توجهی به نحوه اکران، مکان و زمان پخش فیلم از دیگر معضلات موجود بر سر راه فیلمسازان مقاومت است، علاوه بر این ارگان ها و سازمان هایی که وظیفه تولید آثار دفاع مقدس و مقاومت را بر عهده دارند، با تصور انجام وظیفه، از حمایت فیلمسازان بعدی و تولید آثار جدید صرف نظر کرده و این عرصه را خالی کرده اند.
نقش جشنواره جهانی فیلم مقاومت در روند بهبود تولید فیلم های دفاع مقدس چیست؟
تاکنون هیچ جشنواره ای در ایران قادر نبوده جنبه حمایتی و جریان‌سازی برای مجموعه سینمای ایران و گونه های دیگر داشته باشد. این در حالی است که نه تنها آثار ارزشی مناسب در این حیطه کم تولید می شود، نهادها و ارگان های مربوطه هم از انجام وظیفه هایشان برای حمایت از فیلمسازان سر باز می زنند، بنابراین صرفا جشنواره فیلم مقاومت نمی تواند منجر به توانبخشی سینمای مقاومت شود اما ارتباط موثری بین سینماگران و انتظارات رهبری و مسئولان نظام برقرار کرده است.
چه انتظاری از متولیان فرهنگ و هنر ایران دارید؟
مبارزه با ولنگاری فرهنگی منوط به وحدت دستگاه های فرهنگی و سینمای ایران در حمایت از تولید فیلم های مقاومت است. تفاوت جشنواره فیلم مقاومت با مابقی جشنواره‌های کشور در یکپارچگی اهداف و سیاست‌های آن در سینما و نوع فیلم‌ها است. سینمای دفاع مقدس و مقاومت، بنیان های سینمای ملی جمهوری اسلامی است، بنابراین باید برای پیشبرد این نبض تپنده سینما در عرصه بین‌المللی تلاش بیشتری شود.
پس وجود سینمایی با نام مقاومت را ضروری می دانید؟
مقاومت بار معنایی سنگینی بر دوش دارد که در شرایط جنگ نرم امروز، با پایداری در مقابل ظلم و ستم استکبار جهانی معنا می شود. ارتقا و حفظ جایگاه بین المللی جشنواره فیلم مقاومت به منزله مقابله با ظلم ستیزی و حمایت از مظلومان جهان است. فعالیت های فرهنگی در سطح بین المللی نیاز به حمایت های بزرگ دارد. سازمان ها و دستگاه های دولتی با اختصاص بودجه های فرهنگی به این رویداد علاوه بر حفظ جایگاه متولی گری، فضای امنی را برای فعالان سینما فراهم می کند.
فیلم های مقاومت در فستیوال های جهانی چه جایگاهی دارد؟
جشنواره های فیلم کشورهای خارجی، سیاست های متناقضی با تولیدات مقاومت و دفاع مقدسی ما دارد و همیشه سعی کرده اند خروجی ها و تولیدات ما را محدود کرده و مانع از حضورمان در سطح بین المللی شوند اما با اعمال سیاست های جدید، برنامه ریزی و تعاملات دستگاه های فرهنگی امکان نفوذ در این عرصه وجود دارد.