ملت ایران با قدرت راه خود را ادامه می‌دهد

حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور صبح دیروز در نشست با مدیران ارشد وزارت امور اقتصادی و دارایی‌ افزود: ما افتخار می‌کنیم از ملت‌های منطقه حمایت می‌کنیم، آمریکا افتخار می‌کند از یک رژیم آدم‌کشی که ملت فلسطین را هر روز دارد زیر بمباران قرار می‌دهد حمایت می‌کند. افتخار می‌کند از رژیمی حمایت می‌کند که هر روز مردم یمن را نابود می‌کند و ویرانه‌های یمن را ویران‌تر می‌کند.
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه آمریکا چه افتخاری دارد که انجام بدهد گفت: آمریکا در این مسیری که علیه ملت ایران انتخاب کرده است حتما ناموفق خواهد بود. آمریکا دو هدف بیشتر ندارد می‌خواهد ایران را تضعیف کند و ملت ایران را ناامید کند.
وی اظهار داشت: به هیچ کدام از این دو خواسته نمی‌رسد نه ملت ایران ناامید می‌شود نه ایران شکسته و تضعیف می‌شود. ایران به قدرتمندی خودش ادامه می‌دهد ملت ایران هم امیدوارانه راه خودش را ادامه می‌دهد. البته یک شرط دارد همانی که امام همیشه تاکید می‌کرد و می‌فرمودند «وحدت کلمه» باید متحد باشیم و مسائل جناحی را کنار بگذاریم.
روحانی تصریح کرد: نمی‌شود که یک انتخابات انجام می‌دهیم تا دو سال و نیم دنبال آن انتخاباتیم تا تمام می‌شود انتخابات بعدی شروع می‌شود دو مرتبه رقابت را آغاز می‌کنیم، الحمدلله انتخاب هم در ایران زیاد داریم نمی‌شود اینطور. 2 الی 3 ماه قبل از انتخابات‌اشکال ندارد جناح‌ها رقابت کنند وقتی تمام شد روز بعد باید دیگر رفاقت شود نه رقابت ما همینطور ادامه می‌دهیم در دنیا دموکراسی چارچوب و معیاری دارد،.


وی با تاکید بر اینکه چه خاصیتی دارد که هر روز همدیگر را اذیت کنیم بیان داشت: دشمن را اذیت کنیم چرا همدیگر را باید اذیت کنیم دنبال چه هستیم ببینید از پارسال 18 دی ماه که اینجا آمدم در ایامی آمدم که ملت بزرگ ایران با راهپیمایی‌های شکوهمندش از یک آزمایش بزرگ پیروز و موفق جلوه کرده بود و با چند راهپیمایی همه چیز را شست، منتهی راهپیمایی بعدی که چاله‌ها را پر کرد فیلم بعد از آ‌ن به دست کاخ سفید نرسید. بر مبنای فیلم اول که یکسری حوادث در شهرهای مختلف بود راجع به برجام تصمیم گرفت.
روحانی افزود: آمریکا اواخر دی ماه پارسال تصمیم گرفت از برجام خارج شود، اوایل دی ماه حوادث رخ داد فیلم را روبروی خودش قرار داد اما فیلم‌های بعدی که 12، 13 و 14 دی ماه که همه اتفاقات قبل را شست به آمریکایی‌ها نرسید برمبنای 7 و8 دی آمد و از برجام خارج شد.
رئیس‌جمهور در حالی تلاش می‌کند خروج آمریکا از برجام را به اغتشاشات دیماه 96 و حوادث دیماه را به رقابت‌های سیاسی نسبت دهد که وی در آن مقطع مدعی بود که صدای اعتراض مردم را باید شنید. روحانی 11 بهمن 96 گفته بود «نقد و اعتراض حق مردم است و هیچ‌کس نمی‌تواند ملت بزرگ ایران را از اظهارنظر نقد و انتقاد و حتی اعتراض بازدارد و  برای حکومتی که فقط می‌خواهد صدای انقلاب را بشنود، این بسیار دیر است، زیرا حکومت‌ها باید صدای نصیحت، خواست، مطالبه، انتقاد و اعتراض مردم را به خوبی بشنوند.»
جالب اینکه با تصویب هیئت دولت در تهران و برای شهرهای با جمعیت کمتر از یک میلیون نفر، یک محل و با جمعیت بیش از آن، دو محل را برای اعتراضات مردمی تعیین کردند.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به آمریکائی‌ها تاکید کرد: ما اعلام می‌کنیم تحریم غیرقانونی ظالمانه شما را با افتخار تمام دور می‌زنیم چون تحریم‌ شما برخلاف مقررات بین‌المللی است. ما امروز در یک آزمایش و جایگاه حساسی قرار گرفته‌ایم. می‌توانیم تولیدمان را به حرکت دربیاوریم معتقد نیستم شرایط تولید ما بدتر شده است. ممکن است سخت‌تر شده اما از یک طرف بهتر شده است الان بازار و تقاضا دارد و می‌تواند صادرات کند وضعیت صادرات ما بهتر از دیروز شده است.
این درحالی است که روحانی سال 92 با نفی رویکرد دولت قبل در دور زدن تحریم، مذاکرات هسته‌ای با آمریکا را آغاز کرد و ضمن پرداختن هزینه بسیار سنگین نظیر تعطیلی صنعت هسته‌ای، به برجامی رسید که قرار بود ضمن رفع کامل همه تحریم‌ها از آب خوردن گرفته تا مشکلات اقتصادی و حتی زیست محیطی ما را حل کند. اکنون با گذشت 6 سال و نیم و اتلاف وقت و منافع مردم و کشور، تحریم‌های هرگز رفع نشده‌ای که قرار بود با برجام از بین برود نیز دوباره بازگشت و امروز رئیس‌جمهور با افتخار از دور زدن تحریم‌ها آمریکا سخن می‌گوید، یعنی بازگشت به پله اول.
روحانی در بخش دیگری از این مراسم همچنین گفت: موفقیت آقای دژپسند در صورتی خواهد بود که از تجربیات بخش خصوصی و اساتید دانشگاه استفاده کنند ما باید در فراگیری و مشورت تواضع کنیم تواضع فقط این نیست که صبحکم‌الله بالخیر باید در برابر دانش دیگران تواضع کنیم، گوش شنوا داشته باشیم و از آ‌نها استفاده کنیم تا حالانشده است با بخش خصوص ننشینم و نکته ارزشمندی را نیاموزم. ما در بخش بافت فرسوده هر چه با بانک‌ها و اقتصاددان‌ها مشورت کردیم جور دیگری ما را راهنمایی کردند. توسعه‌گران و کسانی که عمری ساختمان ساختند را صدا زدیم در یک جلسه که حرف زدند ما فهمیدیم مشکل کجا است.