اخبار ویژه


دردسرهای گزارش سفارشی برای روزنامه دولت
پس از آنکه انعکاس گزارش‌های مستند از تعطیلی پی‌درپی کارخانه‌های قدیمی و بزرگ ایرانی بیش از پیش کارنامه ناتوانی و ناکارآمدی دولت یازدهم را نشان داد، اتاق عملیات روانی به فکر مقابله افتاد!
این مقابله که در اصل باید در عرصه اقدام و عمل صورت می‌گرفت، همانند 4 سال گذشته به حرف و آمارسازی محدود شد و در اقدامی عجیب و در شرایطی که دولت روحانی باید جوابگوی عملکرد 4 ساله خود باشد، به کارنامه‌سازی برای دولت‌های نهم و دهم معطوف شد!
در این کارنامه‌سازی برای پنهان کردن ناکارآمدی دولت یازدهم و اوضاع آشفته اقتصادی کنونی، ادعا شده که سه هزار کارخانه در دولت‌های نهم و دهم تعطیل شده است!


نکته جالب اینکه در این گزارش سفارشی، نامی از کارخانه‌های تعطیل شده به میان نیامده و معلوم نیست اساسا این کارخانه‌ها وجود خارجی داشته یا نه!؟
آمارسازان و گزارش‌نویسان سفارشی، مثل همه این 4 سال همراه این گزارش جدولی هم منتشر کرده‌اند تا به ادعای خود رنگ حقیقت بزنند اما این جدول نشانه دیگری از ساختگی بودن گزارش مورد اشاره است، چرا که باز هم هیچ نامی از 3 هزار کارخانه ادعایی دیده نمی‌شود! نکته درخور توجه اینکه گزارش مزبور در ماه‌های پایانی دولت یازدهم و در حالی منتشر می‌شود که رکود بی‌سابقه بر کشور حاکم است و بیش از 60 درصد صنایع کشور تعطیل شده است.
گزارش‌های منتقدان دولت با اشاره به اسم و مشخصات دقیق برندهای تعطیل شده همچون آزمایش، ارج، ایرانا، آساک دوچرخ، زاگرس خودرو و... منتشر می‌شود و مصاحبه‌های متعددی از هزاران کارگر بیکار شده آنها منتشر شده است.
گفتنی است اخبار منتشر شده در فضای مجازی حاکی از آن است که این گزارش بیرون از تحریریه روزنامه ایران و با عدم رضایت اهالی تحریریه که با حریت حاضر به انتشار گزارش خلاف واقع نبودند جهت انتشار به روزنامه ایران تحمیل شده است.مخالفت اصلاح‌طلبان با رئیس ستاد انتخاباتی روحانی در خوزستان
در حالی که شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب خوزستان حمایت خود را از رئیس ستاد تبلیغاتی روحانی در این استان اعلام کرده اما مخالفت برخی اصلاح‌طلبان با رئیس این ستاد وارد فاز جدیدی شده و به انتشار سوابق و تخلفات کهرام در فضای مجازی کشیده است.
براساس گزارش‌ها واکنش به معرفی «حمید کهرام» به عنوان رئیس ستاد تبلیغات حجت‌الاسلام روحانی در خوزستان همچنان ادامه دارد.
گروهی از اصلاح‌طلبان موافق این  انتصاب هستند.
اما بخش دیگری از اصلاح‌طلبان، به ویژه لیدرهای عرب‌های اصلاح‌طلب، مخالفت علنی خود را اعلام کرده و این نقل قول‌ها در فضای مجازی به صورت گسترده منتشر شده است.
در این میان برخی از مخالفان کهرام با برشمردن سوابق وی در مؤسسه سرم‌سازی رازی و انتشار مطالبی در این زمینه، برخی تخلفات را به وی نسبت داده‌اند. این محافل می‌گویند یک کارخانه سرم‌سازی تاریخ سرم‌های خود را که در حال عبور از زمان انقضا بود با تعویض برچسب عوض می‌کند.
براساس حکم قطعی صادره از سوی اداره کل تعزیرات حکومتی استان البرز به تاریخ 25 بهمن 95 رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی به عنوان متهم ردیف اول این پرونده به برکناری از سمت ریاست این مؤسسه (به مدت 6 ماه) محکوم شده است و در پی صدور این حکم، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی ناگزیر به تغییر رئیس مؤسسه رازی شده است.
در همین رابطه محمد کیانوش راد رئیس سابق شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان خوزستان و نماینده اهواز در مجلس ششم با انتشار یادداشتی با عنوان «ضرورت با هم بودن» سعی در آرام کردن فضا داشت اما جاسم شدیدزاده نماینده دیگر اهواز در مجلس ششم و یکی از لیدرهای اصلاح‌طلب واکنش تندی نشان داد و با انتشار یک بیانیه گفت: این گونه سخن گفتن بوی تمامیت‌خواهی و انحصارطلبی می‌دهد و نباید این چنین درصدد خاموش کردن صداهای صادقانه مدافع جناب روحانی برآیید. درباره کهرام شبهاتی طرح شده و مستندات آن افشا شده که موضع ما را در حمایت از آقای روحانی تضعیف خواهد کرد. عباس حیصمی یکی از گزینه‌های ریاست ستاد تبلیغات روحانی نیز در مطلبی از کیانوش راد انتقاد کرده و وی را در جهت دفع حداکثری و خیانت به اصلاحات و رأی‌آوری روحانی دانسته است.
وی خطاب به کیانوش راد گفته است: در شگفتم که چه منافعی در پی این انتصاب غلط اخیر (انتصاب کهرام)، حاصل شورای سقیفه تهران، ستاد آقای روحانی وجود دارد که کیانوش راد اینگونه در برابر نقدهای سازنده درون اردوگاهی منفعلانه و عریان وارد میدان تخاصم با خودی‌ها شده‌اند.نشنال‌پست: دولت ترامپ از سران آشوب 8 سال قبل حمایت کند
عضو شورای روابط خارجی آمریکا در مقاله مشترکی با مأمور سابق سیا از دولت جدید در کاخ‌سفید خواستند از سران آشوب 88 در ایران حمایت کنند و به جمهوری اسلامی فشار بیاورد.
ری‌تاکیه و رئول مارک گرکت در مقاله مشترکی که نشنال‌پست منتشر کرد، نوشتند: اجماع نظر تازه‌ای در میان مقام‌های واشنگتن بر سر فشارآوردن به جمهوری اسلامی ایران به وجود آمده که دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان این کشور باید هر دو با درسی که از دوران جنگ سرد آموخته‌اند از آن استفاده کنند و نبردی را که در پیش دارند از ترس به خطر انداختن رقابت‌های تسلیحاتی به مخاطره نیاندازند.
در این مقاله به سران واشنگتن توصیه شده که در اندیشه مهار کردن و فشار وارد آوردن به ایران و ارتش‌های نیابتی رو به رشد آن باشند.
نویسندگان این مقاله همچنین توصیه کرده‌اند که موضوع حقوق بشر باید به عنوان اولویت سیاست‌های واشنگتن در رابطه با ایران مورد توجه قرار بگیرد.
مقامات آمریکایی باید بر آزادی کسانی که از زمان جنبش سبز در زندان‌های نظام در حال پوسیدن هستند از جمله رهبران این جنبش یعنی میرحسین موسوی و مهدی کروبی پافشاری کنند.
دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان باید ایران را از جهت نظامی به عقب برانند و از نظر حقوق‌بشر تحت فشار قرار دهند. در این تحلیل آمده است: اگر آمریکا بخواهد در قبال ایران با در نظر گرفتن تجربه شوروی تصمیمی اتخاذ کند باید به دنبال تضعیف اقتدارگرایی در ایران توسط تحت فشار قرار دادن این کشور از همه جوانب باشد.
تحریم این حکومت به خاطر مسائل حقوق بشری که می‌تواند تنبیهی برای آن باشد ضروری می‌نماید.
این نوع تحریم‌ها نه تنها تنبیهاتی برای تهران به خاطر زیر پا گذاشتن قوانین بین‌المللی می‌باشد بلکه پیامی برای مخالفان ایران است.
دولت آمریکا باید ایران را برای آزادی افرادی که در پی جنبش سبز زندانی شده و یا به حبس خانگی روانه شدند، تحت فشار قرار دهد.
به هر حال باید واقف بود این آخرین زمانی است که می‌توان علیه حکومت شیعی ایران اقدامی انجام داد.اصلاح‌طلبان هویت خود را با روحانی خلط نمی‌کنند
عضو فراکسیون افراطیون در مجلس ششم گفت هویت اصلاح‌طلبی نباید با اعتدال خلط شود.
در شرایطی که گفته شده نامزدی جهانگیری برای حفظ هویت مستقل اصلاح‌طلبان بوده، روزنامه آرمان از جلال جلالی‌زاده پرسید «با توجه به اینکه شورای انتخاباتی اصلاح‌طلبان به صورت رسمی از آقای روحانی حمایت کرد، آیا در سایه کاندیداتوری روحانی، جریان اصلاحات و اصلاح‌طلبی کمرنگ نمی‌شود؟
جلالی‌زاده در پاسخ گفت: از جریان اصلاح‌طلبی گفته شد و حمایت قاطع از آقای روحانی؛  اما ما همواره خواسته‌های اصلاح‌طلبی خود را داشته  و داریم و همواره بر حضور یک کاندیدای اصلاح‌طلب تاکید کرده‌ایم و خواهیم کرد، چرا که نباید هویت اصلاح‌طلبی فراموش شود یا از آن سو با هویت اعتدالی خلط شود، پس برای جلوگیری از چنین آسیبی و موازی با کاندیداتوری روحانی باید کاندیدای خود را نیز با هویت اصلاح‌طلبی معرفی کنیم و حتی من معتقدم با وجود اعلام رسمی حمایت از نامزدی آقای روحانی از سوی شورای انتخاباتی اصلاح‌طلبان، بدون شرط نباید در انتخابات از او حمایت کنیم. هر چند در دور اول و در به قدرت رسیدن آقای روحانی، اصلاح‌طلبان بدون شک مهم‌ترین سهم را داشتند و در کنارش هم هیچ پیش‌شرطی  را برای به قدرت رسیدنش مطرح نکردند، اما در این دوره نباید این رویکرد ادامه پیدا کند و جریان اصلاح‌طلبی می‌بایست کاملا مصمم و جدی خواسته‌های خود را پیگیری نموده و شروط لازمه را از جریان اعتدال در صورت به قدرت رسیدن درخواست نماید.وقایع اتفاقیه: مردم با وعده‌های دولت صاحب خانه نمی‌شوند
روزنامه اصلاح‌طلب وقایع اتفاقیه در گزارشی نوشت مردم می‌گویند ارزانی مسکن در سال جدید رؤیایی بیش نیست و تا قیمت‌ها پایین نیاید، مسکن در خواب می‌ماند.
این روزنامه می‌نویسد: نیمه دوم سال 95 در حالی به پایان رسید که قرار بود در ماه‌های پایانی سال، بخش مسکن هم تکانی بخورد و از برجام نفع ببرد؛ مسکنی که با خواب چندین ساله، برای خروج از روزهای بی‌رونقی، همه چشم امیدش را به برجام و آثار مثبت آن دوخته است، اما خیلی زود با رکودی طولانی، روزهای آخر سال قبل را هم به پایان رساند و با همان داستان تکراری وارد سال 96 شد. واقعیت آن است بازار مسکن همچنان درگیر رکود و بی‌تحرکی است. به گفته کارشناسان و دست‌اندرکاران بخش مسکن، این رکود حالاحالاها تمامی ندارد و شاید تا نیمه‌های اول همین امسال هم ادامه‌دار باشد. امروز و فردا کردن مسکن برای خروج از رکود، حالا صدای بسیاری از متقاضیان مسکن و حتی برخی مسئولان را هم درآورده و دیگر هر خبری درباره خروج احتمالی این بخش از رکود، از نظر برخی از جویندگان خانه که سال‌ها با کفش‌های آهنی به پا، به دنبال یک چهار دیواری برای زندگی گشته‌اند، رؤیایی بیش نیست، از واقعیت تا عمل آن، فرسنگ‌ها فاصله وجود دارد.
در چند روز گذشته که خبر رونق احتمالی بازار مسکن دوباره از سوی کارشناسان مطرح شد، نظرات منفی خوانندگان زیادی در زیر  این خبر در سایت‌های مختلف درج شدند؛ نظراتی که بسیاری از آنها با واکنش‌های منفی خوانندگان همراه بود و خیلی زوداز سوی خوانندگان همین خبر مورد نقد قرار گرفت. بسیاری از اینکه مشکلات بازار مسکن حالاحالاها تمامی ندارد و نباید به این سادگی از رونق احتمالی آن در آینده‌ای نزدیک حرف زد، نوشتند. بسیاری از مردم هم گویی به این گونه پیش‌بینی‌های خوشبینانه دیگر امیدی نداشته و همچنان با ناامیدی درباره این گونه تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌ها حرف می‌زنند. به گفته یکی از کاربران در زیر خبر «پاییز امسال شاید مسکن رونق بگیرد»، «اول پاییز که میشه، اول محرم و ماه بعد هم صفر، مسکن خیلی پیچیده‌تر از اینه که بخواهیم با این پیش‌بینی‌ها به امید رسیدن روزهای رونق در این بازار صبر کنیم.»
به گفته یکی دیگر از کاربران، «حالا می‌رسیم به پاییز 96 می‌گویید که برای رونق بازار مسکن باید تا بعد از عید منتظر بمانید و این قصه سر دراز دارد.» به نوشته یکی دیگر از کاربران، «آغاز تابستان 96 شد آخر پاییز 96؟ تا کی باید منتظر این وعده‌ها ماند؟»
یکی هم نوشته، «با این امروز و فردا کردن رونق مسکن، من فکر می‌کنم تا اواسط سال 1400 هم این داستان ادامه داشته باشد و رونق احتمالی برسد به آن سال‌ها.»
یکی دیگر نوشته، «آخرش هم نفهمیدیم این رونق، رونق که می‌گویید کی از راه می‌رسد، تا کی باید به این پیش‌بینی‌ها دل خوش بود و منتظر ماند؟» یکی دیگر گفته، «دیگر برای مسکن روزی نمانده که بیاید، فقط و فقط ظلمات و تاریکی را می‌توان برای این بازار پیش‌بینی کرد.»
نظرات بسیاری از مردم درباره رونق احتمالی بازار مسکن در سال جاری، مشابه هم بود و بسیاری با ناامیدی از آن حرف زده بودند. به گفته یکی دیگر از کاربران، «وقتی خانه‌ای قیمتش پرت و سرسام‌آور است، سال‌های سال خاک می‌خورد بدون اینکه حتی یک نفر سراغی از آن بگیرد. به نظر من چهل تای دیگه از این پاییزها هم بیاید، باز هم با این چنین قیمت‌ها و مبلغ پایین وام‌ها نمی‌توان منتظر رونق این بازار بود.» یکی دیگر هم نوشته، «با مبالغ کم وام مسکن در شهرستان ها، هیچ امیدی به رونق در سال 96 نیست.»